Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1282/10-2/KC
z 28 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1282/10-2/KC
Data
2011.02.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynek
budynek
budynek usługowo-mieszkalny
budynek usługowo-mieszkalny
dostawa
dostawa
stawki podatku
stawki podatku


Istota interpretacji
Uznanie właściwej stawki dla dostawy budynków, sklasyfikowanych w dziale 11 PKOB.



Wniosek ORD-IN 157 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15.12.2010 r. (data wpływu 28.12.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania właściwej stawki dla dostawy budynków, sklasyfikowanych w dziale 11 PKOB - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.12.2010 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania właściwej stawki dla dostawy budynków, sklasyfikowanych w dziale 11 PKOB.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe

Wnioskodawca („Spółka”) uzyskał decyzję o warunkach zabudowy dotyczącą planowanej inwestycji. Na podstawie tej decyzji Prezydent ustalił szczegółowe warunki i zasady zagospodarowania terenu dla inwestycji polegającej na budowie zespołu budynków mieszkalno-usługowych (1 lokal mieszkalny + 1 lokal usługowy o powierzchni powyżej 30% całkowitej powierzchni budynku) oraz budynków jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej z garażami w bryłach budynków wraz z drogami wewnętrznymi, infrastrukturą techniczną i studniami. Funkcje usługowe w poszczególnych budynkach mieszkalnych zostały określone jako: usługi księgowe, biurowe, siedziby małych firm, siedziby osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą nieuciążliwą dla środowiska i otoczenia. Funkcje mieszkaniowe oraz usługowe będą przypisane do poszczególnych budynków mieszkalnych, a część przeznaczona do realizacji funkcji usługowych nie będzie fizycznie wyodrębniona jako odrębny lokal użytkowy.

W dniu 30 czerwca 2010 r. Prezydent miasta wydał dla Spółki decyzję o pozwoleniu na budowę zespołu budynków mieszkalno usługowych oraz budynków mieszkalnych jednorodzinnych o zabudowie bliźniaczej. Wszystkie obiekty budowlane objęte pozwoleniem na budowę („Budynki”) zostały zakwalifikowane jako: „PKOB 111 Budynki mieszkalne jednorodzinne” co wynika z faktu, iż udział części budynków, które mogą być przeznaczone na cele użytkowe nie przekracza 35% powierzchni użytkowej tych budynków. Łączna powierzchnia użytkowa każdego z budynków nie przekracza 300 m².

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym do dostawy Budynków klientom Wnioskodawcy będzie miała zastosowanie preferencyjna stawa podatku VAT w związku ze statusem Budynków jako obiektów budownictwa mieszkaniowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na określoną w projekcie budowlanym kwalifikację Budynków jako PKOB 111 „budynki mieszkalne jednorodzinne” do dostawy Budynków będzie miała zastosowanie preferencyjna stawka VAT z uwagi na treść artykułu 41 ustęp 2 w związku z art. 41 ustęp 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

W ocenie Spółki stawka podatku VAT jest uzależniona w szczególności od precyzyjnego określenia identyfikacji zarówno czynności jakie podatnik wykonuje jak i identyfikacji przedmiotu tej czynności (towaru lub usługi). Właściwa identyfikacja budynku stanowiącego towar powinna zostać dokonana zgodnie z przepisami ustawy o VAT w oparciu o klasyfikację statystyczną - Polską Klasyfikację Obiektów Budowlanych (PKOB). Skoro zatem ustawodawca nakazuje w sprawie identyfikacji budynków odnieść się do norm klasyfikacji statystycznych to oznacza, że stawkę podatku należy wywieźć m.in. z zasad metodycznych grupowań statystycznych, biorąc pod uwagę również uregulowania w sprawie preferencji podatkowych w podatku VAT.

Z podstawowych reguł metodycznych PKOB wynika, że o właściwej klasyfikacji statystycznej przesądza jego główne przeważające przeznaczenie. Jeżeli zatem wznoszony budynek w przeważającej (tj. co najmniej 51%) swojej części ma służyć celom mieszkaniowym, to budynek ten jako całość powinien zostać zaklasyfikowany do grupowania PKOB 111 Budynki mieszkalne jednorodzinne” co oznacza, że zarówno roboty budowlane związane z jego wybudowaniem jak i późniejsza dostawa takiego budynku będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki preferencyjnej. Biorąc pod uwagę iż Budynki będą przeznaczone w części do 35% do pełnienia funkcji usługowych, z uwagi na metodykę grupowania PKOB mają one charakter budynków mieszkalnych jednorodzinnych, co w konsekwencji oznacza zgodnie z artykułem 2 punkt 12 ustawy o VAT że mają one charakter obiektów budownictwa mieszkaniowego, które zgodnie z artykułem 41 ustęp 2 tej ustawy podlegają opodatkowaniu według stawki preferencyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z brzmieniem obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Art. 5a ustawy został dodany do ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476).

Art. 2 pkt 6 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianach niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 257, poz. 1726) w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Z powyższych uregulowań wynika, że dostawę budynku mieszkalnego jednorodzinnego, zgodnie z obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisami, należy opodatkować 8% stawką podatku VAT (w myśl art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a ustawy). Należy jednak podkreślić, że od dnia 1 stycznia 2011 r. istotnym jest tutaj powierzchnia takich budynków, gdyż preferencyjna 8% stawka podatku ma zastosowanie jedynie do budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka realizuje inwestycję polegającą na budowie zespołu budynków mieszkalno-usługowych (1 lokal mieszkalny + 1 lokal usługowy o powierzchni powyżej 30% całkowitej powierzchni budynku) oraz budynków jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej z garażami w bryłach budynków wraz z drogami wewnętrznymi, infrastrukturą techniczną i studniami. Wszystkie obiekty budowlane objęte pozwoleniem na budowę zostały zakwalifikowane jako: PKOB 111 Budynki mieszkalne jednorodzinne co wynika z faktu, iż udział części budynków, które mogą być przeznaczone na cele użytkowe nie przekracza 35% powierzchni użytkowej tych budynków. Łączna powierzchnia użytkowa każdego z budynków nie przekracza 300 m².

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przedmiotem dostawy będzie cały budynek. Z analizy przepisów, obowiązujących od 01.01.2011 r. wynika, że wyłączenie zawarte w art. 41 ust. 12b, stosuje w przypadku dostawy pojedynczego lokalu mieszkalnego lub budynku jednorodzinnego, które to budynki i lokale posiadają powierzchnię użytkową powyżej limitów zawartych w ustawie, tj. 150 m² dla lokalu mieszkalnego i 300 m² dla budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Wnioskodawca, dokonując dostawy całego budynku mieszkalno-usługowego, gdzie powierzchnia lokalu użytkowego nie przekroczy 35% całkowitej powierzchni budynku, oraz budynków jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej, będzie mógł skorzystać z zapisu art. 41 ust. 12a ustawy wprost.

Reasumując, stwierdzić należy, że w przypadku gdy przedmiotem dostawy będzie cały budynek mieszkalno-usługowy oraz budynek jednorodzinny w zabudowie bliźniaczej klientom Wnioskodawcy, zastosowanie będzie miała preferencyjna stawka podatku w wysokości 8%, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a ustawy.

Jednocześnie, tut. Organ pragnie podkreślić, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania budynku według PKOB.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj