Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1270/10-4/JK
z 28 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1270/10-4/JK
Data
2011.03.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna --> Stawki akcyzy na wyroby energetyczne


Słowa kluczowe
olej opałowy
oświadczenia
podatek akcyzowy
sprzedaż


Istota interpretacji
Czy oświadczenie o przeznaczeniu oleju opalowego na cele grzewcze może dotyczyć wszystkich zrealizowanych w miesiącu rozliczeniowym transakcji oraz czy dostatecznym dowodem przeznaczenia oleju opałowego na cele grzewcze jest oświadczenie przesłane do Spółki faksem lub drogą elektroniczną?



Wniosek ORD-IN 536 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22.12.2010 r. (data wpływu 27.12.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uregulowań dotyczących oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego -jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.12.2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uregulowań dotyczących oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka dostarcza na rynek polski olej opałowy, który jest sprzedawany głównie poprzez sieciowe markety budowlane, w pojemnikach 20 litrowych po cenach hurtowych wyższych od cen detalicznych oleju napędowego na stacjach benzynowych.

Olej opałowy, Spółka sprowadza do Polski z Belgii w takich samych pojemnikach, w jakich jest następnie sprzedawany głównie poprzez sieć marketów budowlanych. Spółka posiada status zarejestrowanego handlowca. Olej jest nabywany wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszonego poboru akcyzy. Spółka płaci podatek akcyzowy, zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, z chwilą wprowadzenia oleju opałowego do magazynów Spółki. Zobowiązanie podatkowe jest obliczane według stawki, określonej w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a, tiret pierwsze. Dostawa oleju opałowego do sieci marketów następuje w związku z ich zamówieniami, które są składane drogą elektroniczną przez sprzedawców danego działu sklepu.

Pobór oświadczenia o przeznaczeniu oleju na cele opałowe przy każdej dokonywanej sprzedaży na rzecz poszczególnego marketu budowlanego, podpisanego przez uprawnionego pracownika odbiorcy, napotyka na trudności techniczno-organizacyjne. Markety zamawiają po 20-40 pojemników, średnio 6-8 razy w miesiącu. Zamówienia generuje system elektroniczny bez możliwości wystawienia oświadczenia z czytelnym podpisem. Ponadto pracownicy sieci nie zawsze pamiętają o konieczności złożenia wraz z zamówieniem oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego.

Spółka rozważa zatem możliwość uzgodnienia z sieciowymi marketami budowlanymi następującego systemu dokumentowania sprzedaży oleju opałowego. Uwzględniając specyfikę obrotu handlowego marketów sieciowych oświadczenie byłoby składane raz w miesiącu i dotyczyło wszystkich zakupów dokonywanych przez dany podmiot w miesiącu poprzedzającym. Oświadczenie takie byłoby przygotowywane przez Spółkę i dotyczyłoby wszystkich wystawionych w danym miesiącu faktur dla danego odbiorcy. Oświadczenie przesyłane byłoby do każdego odbiorcy faksem który po jego podpisaniu byłby zobowiązany do odesłania do Spółki do dnia 15 każdego miesiąca faksem oraz oryginał - listem poleconym. Umożliwiłoby to Spółce sporządzenie zestawienia sprzedaży w terminie przewidzianym w art. 89 ust 14 ustawy o podatku akcyzowym lub też (w przypadku braku podpisanego oświadczenia) do złożenia deklaracji dla podatku akcyzowego i zapłaty zobowiązania, wynikającego z tej deklaracji, wg stawek określonych w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym w ustawowym terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu rozliczeniowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy treść przepisu art. 89 ust 5 ustawy o podatku akcyzowym umożliwia pobieranie od odbiorcy oświadczenia o przeznaczeniu oleju opalowego na cele grzewcze, które dotyczy wszystkich zrealizowanych w miesiącu rozliczeniowym transakcji, jeżeli w oświadczeniu są wymienione wszystkie wystawione na rzecz tego odbiorcy dokumenty sprzedaży (faktury) oraz czy dostatecznym dowodem przeznaczenia oleju opałowego na cele grzewcze jest oświadczenie przesłane do Spółki faksem lub drogą elektroniczną...

Zdaniem Wnioskodawcy, gramatyczna wykładnia treści przepisu art. 89 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, zobowiązujący sprzedawcę oleju opałowego do uzyskania od odbiorcy oświadczenia o przeznaczeniu tego oleju na cele grzewcze lub do odsprzedaży na te cele, nie wyklucza możliwości złożenia takiego oświadczenia w odniesieniu do wielu transakcji dokonanych na rzecz tego odbiorcy w okresie rozliczeniowym dla podatku akcyzowego, tj. w okresie miesiąca, jeżeli z oświadczenia tego jednoznacznie wynika jakich ilości oleju opałowego dotyczy deklaracja odbiorcy oraz z jakich dokumentów sprzedaży (faktur) ilości te wynikały.

Stanowisko takie potwierdza także - zdaniem Spółki - wykładnia systemowa i celowościowa przepisów art. 89 ustawy o podatku akcyzowym. Terminem granicznym dla spełnienia warunków zastosowania obniżonej stawki akcyzy na oleje opałowe jest dzień 25 miesiąca następującego po miesiącu rozliczeniowym, tj. dzień złożenia deklaracji podatkowej dla podatku akcyzowego oraz dzień złożenia naczelnikowi urzędu celnego zestawienie dokonanych w miesiącu rozliczeniowym sprzedaży oleju opałowego na cele grzewcze. Do tego czasu sprzedawca oleju opałowego jest zobowiązany do rozliczenia swojej sprzedaży i wysokości zobowiązania podatkowego w akcyzie tzn. ustalenia według jakich stawek zobowiązanie to należy ustalić. Jeżeli jakaś ilość sprzedanego oleju opałowego nie zostanie do tego czasu potwierdzona przez odbiorcę oświadczeniem, sprzedawca jest zobowiązany, zgodnie z art. 89 ust. 16 ustawy o podatku akcyzowym, zastosować do tej ilości oleju opałowego stawki określone w art. 89 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy i obowiązek ten wykona w ustawowym terminie. Cel, jaki założył ustawodawca zostanie zatem osiągnięty również wówczas gdy odbiorca potwierdzi oświadczeniem przeznaczenie oleju opałowego w odniesieniu do wszystkich zakupów dokonanych od danego sprzedawcy w okresie rozliczeniowym. Spółka jest również zdania, iż dokumentem równoznacznym z oryginałem jest dokument przesłany drogą faksową lub dokument elektroniczny, tzn. zawierający podpis elektroniczny.

Spółka pragnie również podkreślić, iż - biorąc pod uwagę wysokość cen oleju opałowego, które także przy uwzględnieniu obniżonej stawki akcyzy, są wyższe od cen oleju napędowego - w żadnym momencie realizacji transakcji nie zachodzi obawa zmiany przeznaczenia tego oleju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z uregulowaniem art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, jest obowiązany w przypadku sprzedaży osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15.

Z kolei zgodnie z ust. 6 cytowanego artykułu oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 7, powinno być dołączone do kopii faktury oraz powinno zawierać:

  1. dane dotyczące nabywcy, w tym nazwę oraz adres siedziby lub zamieszkania, a także NIP lub REGON;
  2. określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;
  3. wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia;
  4. datę i miejsce złożenia oświadczenia;
  5. czytelny podpis składającego oświadczenie.

Przy czym należy wskazać, iż w świetle ust. 7 art. 89 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, jeżeli jest czytelnie podpisane, może być również złożone na wystawianej fakturze, ze wskazaniem rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia.

Jednocześnie podnieść, należy iż w przypadku niespełnienia warunków określonych w ust. 5-15 stosuje się stawkę akcyzy określoną w ust. 4 pkt 1.

Treść powyższych przepisów jednoznacznie wskazuje, iż podmioty, które zajmują się sprzedażą wyrobów energetycznych i chcą zastosować do tych wyrobów preferencyjne stawki akcyzy, określone w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 ustawy muszą uzyskać od nabywcy oświadczenie, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych. Innymi słowy warunkiem koniecznym do zastosowania obniżonej stawki akcyzy przez sprzedawcę oleju opałowego przeznaczonego na cele opałowe jest posiadanie oświadczenia złożonego przez nabywcę, o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy. W przypadku nieuzyskania stosownego oświadczenia podatnik powinien zastosować stawkę akcyzy określoną w ust. 4 pkt 1 ustawy, co wynika z ust. 16 cytowanego artykułu, który wskazuje, iż w przypadku niespełnienia warunków określonych w ust. 5 - 15 stosuje się stawkę akcyzy określoną w ust. 4 pkt 1.

Powyższe przepisy dotyczące oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego do celów opałowych wprowadzono w celu zapewnienia właściwej kontroli w zakresie obrotu wyrobami energetycznymi korzystającymi z preferencyjnych stawek akcyzy ze względu na przeznaczenie. Na sprzedawców olejów opałowych przeznaczonych do celów opałowych nałożono szczególne obowiązki w zakresie uzyskiwania od nabywców oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów, których wypełnienie uprawnia do zastosowania stawek akcyzy właściwych dla paliw opałowych oraz szczegółowo określono zakres danych jakie powinny zawierać oświadczenia. Dopiero uzyskanie przez sprzedawcę oświadczenia spełniającego wymogi określone w przepisach umożliwia zastosowanie stawki preferencyjnej. Zatem, w chwili sprzedaży wyrobu Spółka powinna otrzymać od nabywcy oświadczenie, które w zakresie swojej treści będzie dokumentem kompletnym, tj. dokumentem zwierającym wszystkie wymagane elementy.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka, uwzględniając specyfikę obrotu handlowego marketów sieciowych, rozważa możliwość składania oświadczeń raz w miesiącu dotyczących wszystkich zakupów dokonywanych przez dany podmiot w miesiącu poprzedzającym. Oświadczenie takie byłoby przygotowywane przez Spółkę i dotyczyłoby wszystkich wystawionych w danym miesiącu faktur dla danego odbiorcy. Oświadczenie przesyłane byłoby do każdego odbiorcy faksem który po jego podpisaniu byłby zobowiązany do odesłania do Spółki do dnia 15 każdego miesiąca faksem oraz oryginał - listem poleconym. Umożliwiłoby to Spółce sporządzenie zestawienia sprzedaży w terminie przewidzianym w art. 89 ust 14 ustawy o podatku akcyzowym lub też (w przypadku braku podpisanego oświadczenia) do złożenia deklaracji dla podatku akcyzowego i zapłaty zobowiązania, wynikającego z tej deklaracji, wg stawek określonych w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym w ustawowym terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu rozliczeniowym.

Planowane działanie należy ocenić jako nieprawidłowe. Oświadczenie, odesłane do Spółki do dnia 15 każdego miesiąca faksem oraz oryginał - listem poleconym, wystawione w odniesieniu do wielu transakcji dokonanych na rzecz odbiorcy w okresie miesiąca, z którego jednoznacznie wynikało będzie jakich ilości oleju opałowego dotyczy deklaracja odbiorcy oraz z jakich dokumentów sprzedaży (faktur) ilości te wynikały nie wypełni dyspozycji przepisów art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy.

Wyjaśnić należy, iż oświadczenie jest dokumentem określającym jaka ilość oleju opałowego będzie przedmiotem preferencyjnej sprzedaży, zatem ilość oleju musi być znana przed dokonaniem transakcji sprzedaży i przed wydaniem wyrobu. Skoro nabywca ma zadeklarować swój zamiar, to powinien on zostać wyrażony zawsze przed dokonaniem sprzedaży tak, aby sprzedawca (podatnik) mógł zastosować właściwą stawkę podatku. Wszakże cena uzależniona jest od zastosowania stawki akcyzy, która może zostać obniżona jedynie w sytuacji, gdy nabywca przedłożył uprzednio wymagane oświadczenie. Wobec tego, na gruncie ustawy o podatku akcyzowym, sprzedaż oleju opałowego z zastosowaniem obniżonej stawki będzie możliwa jedynie w momencie uprzedniego uzyskania od nabywcy oświadczenia o przeznaczeniu wyrobu do celów opałowych, z uwzględnieniem wszystkich elementów wskazanych w przepisach. W sytuacji, gdy przedmiotowe wyroby akcyzowe zostaną sprzedane przed uzyskaniem oświadczenia, iż zakupione wyroby zostaną przeznaczone na cele opałowe lub do dalszej odsprzedaży na cele opałowe, nie zostanie spełniony warunek określony w art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy do zastosowania preferencyjnej stawki podatku.

Zatem Spółka zamierzając zastosować stawkę właściwą dla paliw opałowych powinna posiadać w chwili sprzedaży w pełni wypełnione (kompletne) przez nabywcę oleju oświadczenie.

Poza tym zauważyć należy, iż dokument, który potwierdza daną czynność winien mieć rangę dowodu. Niewątpliwe musi więc w sposób nie budzący wątpliwości potwierdzać okoliczność faktyczną przez niego dowodzoną. Oświadczenie przesłane Spółce faksem, nie posiada rangi dowodu.

Ponadto odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy, iż biorąc pod uwagę wysokość cen oleju opałowego, które także przy uwzględnieniu obniżonej stawki akcyzy, są wyższe od cen oleju napędowego - w żadnym momencie realizacji transakcji nie zachodzi obawa zmiany przeznaczenia tego oleju wskazać należy, iż nie ma ona racji bytu. Warunek zastosowania obniżonej stawki podatku reguluje przepis ustawy. Chcąc skorzystać z jej obniżenia podatnik ma obowiązek zastosować się do dyspozycji tego przepisu. Cena oleju opałowego, która sprawia, iż zmiana przeznaczenia tego oleju jest nieopłacalna nie może przemawiać na korzyść podatnika i prowadzić do stosowania wykładni, która umożliwi stosowanie niższej stawki podatku bez spełnienia ustawowego wymogu tę obniżkę umożliwiającego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj