Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/443-684/10/MK
z 2 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/443-684/10/MK
Data
2011.03.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
bar mleczny
bar mleczny
dotacja
dotacja
zwolnienia podatkowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Czy otrzymana dotacja przedmiotowa do posiłków sprzedawanych w barze wegetariańskim korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych (art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych)?



Wniosek ORD-IN 977 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2010 r. (data wpływu 10 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia dochodu od podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia dochodu od podatku dochodowego od osób prawnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca (Spółka z o.o.) wskazał, że prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą o charakterze gastronomicznym - bar wegetariański. Bar znajduje się w centrum handlowym ogólnodostępnym miejscu - nie jest to bufet pracowniczy. Posiłki spożywane są na miejscu, a także przygotowywane „na wynos". Spółka otrzymuje dofinansowanie z budżetu państwa dotację przedmiotową do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2006 r. w sprawie stawek, szczegółowego sposobu i trybu udzielania i rozliczania dotacji przedmiotowych do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych Spółka księguje jako przychód kwotę dotacji pomniejszoną o podatek VAT (7%).

Dla potrzeb podatkowych ww. przychód wyłączony jest z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych, a koszty zakupionych surowców ujętych w rozliczeniu dotacji w wysokości 40% (proporcjonalnie do wysokości otrzymanej dotacji) nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


  1. Czy otrzymana dotacja przedmiotowa do posiłków sprzedawanych w barze wegetariańskim podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług)...
  2. Czy otrzymana dotacja przedmiotowa do posiłków sprzedawanych w barze wegetariańskim korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych (art. 17 ust.1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych)...


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie. Wniosek Spółki w zakresie pytania pierwszego został rozpatrzony odrębna interpretacją indywidualną z dnia 25 lutego 2011 r. znak ITPP1/443-1201/10/AP.

Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach korzystają ze zwolnienia podatkowego.

Ponieważ otrzymywana przez Spółkę dotacja jest dotacją z budżetu państwa w rozumieniu przepisów o finansach publicznych uważa, że korzysta ona z ww. zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle powyższego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.


Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest – z zastrzeżeniem wypadków, o których mowa w art. 21 i 22 - dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty. Podstawę opodatkowania stanowi natomiast dochód ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 albo w art. 7a ust. 1 tej ustawy po odliczeniu wartości wskazanych w art. 18 ust. 1. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Dopiero tak ustalony dochód stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 omawianej ustawy. Punkt 47 tego przepisu stanowi, że wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Podatnik świadczy usługi gastronomiczne polegające na sprzedaży posiłków - prowadzi bar wegetariański. W ramach prowadzonej działalności Spółka otrzymuje, na podstawie przepisów o finansach publicznych - dotację przedmiotową z budżetu państwa do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2006 r. w sprawie stawek, szczegółowego sposobu i trybu udzielania i rozliczania dotacji przedmiotowych do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych (Dz. U. Nr 112, poz. 760).

Wyżej wymienione rozporządzenie wydane zostało na podstawie art. 109 ust. 3 i 7 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319 i Nr 104, poz. 708), zgodnie z którymi Minister Finansów ustala, w drodze rozporządzenia, stawki dotacji przedmiotowych, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, oraz określa szczegółowy sposób i tryb udzielania i rozliczania tych dotacji, z zastrzeżeniem ust. 4-6, a Ministrowie, wydając rozporządzenia, o których mowa w ust. 3-6, określą formę składania wniosków, w tym informowania o ich przyjęciu lub odrzuceniu, warunki i terminy przekazywania, wykorzystania i rozliczenia dotacji oraz termin zwracania dotacji, uwzględniając globalne kwoty dotacji na poszczególne cele określone w ustawie budżetowej.


W związku z powyższym wyjaśnić należy, że zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2006 r. w sprawie stawek, szczegółowego sposobu i trybu udzielania i rozliczania dotacji przedmiotowych do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych, ustala się stawkę dotacji przedmiotowej do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych, w wysokości 40% wartości zakupionych surowców, powiększonej o marżę gastronomiczną zastosowaną przez przedsiębiorcę, nie wyższą jednak niż 30%, po wyłączeniu:


  1. wartości ubytków naturalnych, liczonych w cenach gastronomicznych;
  2. wartości towarów handlowych i surowców sprzedawanych w stanie nieprzetworzonym, wartości surowców zużytych do produkcji lodów oraz wartości surowców zużytych do sporządzania potraw w barze mlecznym i sprzedawanych innym odbiorcom niż konsumentom spożywającym posiłki w barze mlecznym, liczonej w cenach gastronomicznych.


W myśl natomiast § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia, w przypadku zakupu surowców poza jednostkami handlu detalicznego, w szczególności: w hurcie, na targowiskach, bezpośrednio od producentów – wartość surowców podwyższa się o 20%.

Z powyższych przepisów wynika, że prawodawca ustalił dotacje do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych.

Jako bary mleczne – zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 powołanego wyżej rozporządzenia rozumie się samoobsługowe, bezalkoholowe, ogólnodostępne zakłady masowego żywienia, prowadzące produkcję i sprzedaż potraw mleczno-nabiałowo-jarskich, wchodzących w skład posiłków całodziennych.

Biorąc zatem pod uwagę powyższą analizę przepisów oraz przedstawiony stan faktyczny, stwierdzić należy, że otrzymana przez Spółkę dotacja stanowiła dotacje z budżetu państwa w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Dotacja ta, jako przychód z prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na mocy powołanego powyżej art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie podkreślić należy, że nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów) wskazanych w art. 16 ust. 1 pkt 58 cyt. ustawy. Zgodnie z tym ostatnim przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, ze zm.).

W takim stanie faktycznym podatnik finansuje bowiem wydatki nie własnymi środkami finansowymi, lecz środkami, które zostały mu przyznane w ramach różnego rodzaju pomocy.

Zatem umożliwienie zaliczenia wydatków finansowanych w ten sposób w ciężar kosztów uzyskania przychodów byłoby dwukrotnym uprzywilejowaniem. W konsekwencji ww. ograniczenie zaliczania w ciężar kosztów uzyskania przychodów dotyczy także wydatków bezpośrednio sfinansowanych z dotacji otrzymanych z budżetu państwa do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych (art. 17 ust. 1 pkt 47 cyt. ustawy).

Reasumując, otrzymana przez Spółkę dotacja z budżetu państwa korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na mocy powołanego powyżej art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Na marginesie sprawy poinformować należy, że od dnia 1 stycznia 2011 r. kwestie stawek, szczegółowego sposobu i trybu udzielania i rozliczania dotacji przedmiotowych do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych reguluje rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie stawek, szczegółowego sposobu i trybu udzielania i rozliczania dotacji przedmiotowych do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych z dnia 20 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 254, poz. 1705), wydane na podstawie art. 130 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87–100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj