Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-183/10/11-S/BA
z 12 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-183/10/11-S/BA
Data
2011.05.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
akcja promocyjna
czynności podlegające opodatkowaniu
czynności podlegające opodatkowaniu
dostawa towarów
dostawa towarów
przekazanie nieodpłatne
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
Czy nieodpłatne przekazanie towarów w ramach akcji promocyjnych aktywizujących sprzedaż, w świetle art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług, od 1 czerwca 2005 roku podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 467 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów – uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 16 listopada 2010 r., sygn. akt I SA/Łd 999/10 – stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2010 r. (data wpływu 8 lutego 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 kwietnia 2010 r. (data wpływu 12 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego wydania towarów w ramach akcji promocyjnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego wydania towarów w ramach akcji promocyjnych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 kwietnia 2010 r. (data wpływu 12 kwietnia 2010 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się hurtową sprzedażą wina. Dla zwiększenia sprzedaży, Zainteresowany organizuje akcje promocyjne. Akcje promocyjne polegają na nieodpłatnym przekazywaniu towarów (jak butelki wina, kieliszki, telefony komórkowe, sprzęt AGD itp.) firmom, które dokonają zakupu towarów odpowiedniego asortymentu i w odpowiednio dużej ilości (wartości). Asortyment i ilość (wartość) towaru są szczegółowo określone każdorazowo w regulaminie promocji.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Jako czynnemu podatnikowi VAT prowadzącemu sprzedaż opodatkowaną, przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT przy zakupie towarów, następnie nieodpłatnie przekazywanych w ramach akcji promocyjnych.
  2. Przekazywane towary w większości przypadków nie są prezentami o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.
  3. Przekazywane nieodpłatnie towary nie są próbkami w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.
  4. Towary przekazywane są na podstawie imiennych protokołów przekazania, z których wynikają dane niezbędne do ewidencji.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne przekazanie towarów w ramach akcji promocyjnych aktywizujących sprzedaż, w świetle art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług, od 1 czerwca 2005 roku podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie własnych towarów w ramach promocji sprzedaży, od dnia 1 czerwca 2005 roku, w świetle art. 7 ust. 2 i ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Według utrwalonej linii orzeczniczej sądów administracyjnych, przekazanie przez podatnika bez wynagrodzenia towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele związane z tym przedsiębiorstwem w świetle art. 7 ust. 2 i ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, od 1 czerwca 2005 r. nie stanowi dostawy towarów, nawet jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem tych towarów (wyrok NSA z dnia 13 maja 2008 r., sygn. I FSK 600/07, wyrok siedmiu sędziów NSA z dnia 23 marca 2009 r., sygn. I FPS 6/08).

Akcje promocyjne Zainteresowanego zachęcają klientów firmy do dokonywania określonych poziomów zakupów towarów handlowych. Firmy, które skorzystają z promocji i dokonają znaczących zakupów (określonych w regulaminie promocji) dostają nieodpłatnie różne towary (zależnie od rodzaju i terminu promocji). Wydawane gratisy służą zwiększaniu sprzedaży i zacieśnianiu kontaktów handlowych z kontrahentami. Działania te nie tylko są związane z działalnością firmy, ale służą niewątpliwie także uzyskiwaniu konkretnych przychodów. Wynika z tego, że jest spełniona dyspozycja art. 7 ust 2 i ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podnoszony przez organy skarbowe w interpretacjach zarzut, że ten przepis prawa polskiego jest niezgodny z prawem wspólnotowym, jest w tej sprawie bez znaczenia. Organy państwowe nie mogą się powoływać na bezpośrednie stosowanie przepisów dyrektywy, w sytuacji gdy przepisy europejskie nie zostały prawidłowo zaimplementowane do prawa polskiego. Organy skarbowe nie mają podstaw do odmówienia podatnikowi zastosowania się do przepisów krajowych i nie mogą dokonywać takiej ich wykładni, która nakładałyby na niego obowiązki wynikające z samej dyrektywy. Działanie takie byłoby niezgodne z zasadą wyłączności ustawowej w sprawach podatkowych wyrażoną w art. 217 Konstytucji.

Zainteresowany wnioskuje jednocześnie o wydanie interpretacji, z uwzględnieniem orzecznictwa sądów administracyjnych w związku z art. 14a Ordynacji podatkowej, oraz z wyrokiem WSA z 20 stycznia 2009 r. (IIISA/Wa 1916/08).

Na tle przedstawionego opisu sprawy oraz własnego stanowiska Zainteresowanego, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając z upoważnienia Ministra Finansów, wydał w dniu 29 kwietnia 2010 r. interpretację indywidualną nr ILPP2/443-183/10-4/BA, w której stanowisko Wnioskodawcy uznał za nieprawidłowe.

W ocenie tut. Organu, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w przypadku, gdy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów, które następnie przekazane zostają nieodpłatnie w ramach akcji promocyjnych prowadzonych przez Zainteresowanego – takie nieodpłatne przekazanie traktowane jest jak dostawa towarów i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy. Wyjątek stanowią wydane nieodpłatnie towary, o których mowa w art. 7 ust. 3 ustawy.

Pismem z dnia 24 maja 2010 r. Spółka wezwała Organ podatkowy do usunięcia naruszenia prawa w ww. interpretacji indywidualnej. W odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa z dnia 18 czerwca 2010 r. nr ILPP2/443/W-52/10-2/SJ Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu, stwierdził brak podstaw do zmiany interpretacji indywidualnej w przedmiotowej sprawie.

W związku z powyższym, Spółka reprezentowana przez Doradcę Podatkowego Pana, wniosła w dniu 26 lipca 2010 r. skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. Sąd, po rozpoznaniu sprawy, wydał wyrok w dniu 16 listopada 2010 r., sygn. akt I SA/Łd 999/10, w którym uchylił zaskarżoną interpretację.

W świetle obowiązującego stanu prawnego – biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 16 listopada 2010 r., sygn. akt I SA/Łd 999/10 – stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez dostawę towarów rozumie się również – w myśl art. 7 ust. 2 ustawy – przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
  • jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów przekazywania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Z literalnego brzemienia art. 7 ust. 2 ustawy wynika wprost, że odnosi się on do takiego przekazania towarów, które nastąpiło wyłącznie na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Oznacza to, że przepis ten pomija takie nieodpłatne przekazania towarów, które zostały dokonane na cele związane z przedsiębiorstwem prowadzonym przez podatnika. Przepis ust. 3 tego artykułu określa tylko rodzaje towarów których przekazanie wskazane w ust. 2 – czyli na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem – zostało wyłączone z zakresu przedmiotowego opodatkowania – jest to przepis szczególny zawierający wyjątki w stosunku do ust. 2.

Należy zatem uznać, że przekazanie przez podatnika bez wynagrodzenia towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele związane z tym przedsiębiorstwem, w świetle art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005 r., nie stanowi dostawy towarów, nawet jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z tym nabyciem.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się hurtową sprzedażą wina. Dla zwiększenia sprzedaży, Zainteresowany organizuje akcje promocyjne. Akcje promocyjne polegają na nieodpłatnym przekazaniu towarów (jak butelka wina, kieliszki, telefony komórkowe, sprzęt AGD itp.) firmom, które dokonują zakupu towarów odpowiedniego asortymentu i w odpowiednio dużej ilości (wartości). Asortyment i ilość (wartość) towaru są szczegółowo określone każdorazowo w regulaminie promocji. Jako czynnemu podatnikowi VAT prowadzącemu sprzedaż opodatkowaną, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT przy zakupie towarów, następnie nieodpłatnie przekazywanych w ramach akcji promocyjnych. Przekazywane towary w większości przypadków nie są prezentami o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, nie są też próbkami w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy. Towary przekazywane są na podstawie imiennych protokołów przekazania, z których wynikają dane niezbędne do ewidencji.

Mając na uwadze treść przytoczonych wyżej przepisów oraz opisany we wniosku stan faktyczny stwierdza się, że nieodpłatnie przekazanie towarów w ramach akcji promocyjnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 7 ust. 2 i ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj