Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-448/11-4/JO
z 9 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-448/11-4/JO
Data
2011.05.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
gmina
roboty ziemne
stawki podatku
świadczenie usług
utrzymanie dróg
zadania własne
zakład budżetowy
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Skoro Gmina (Urząd Gminy) nie jest jednostką budżetową albo zakładem budżetowym, to do usług świadczonych na jej rzecz przez Wnioskodawcę (zakład budżetowy), nie może mieć zastosowania zwolnienie określone w przepisie § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 513 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 05.04.2011 r. (data wpływu 07.04.2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 19.04.2011r. (data wpływu 26.04.2011r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 12.04.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla usług świadczonych na rzecz Gminy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.04.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku do usług świadczonych na rzecz Gminy. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19.04.2011r. (data wpływu 26.04.2011r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 12.04.2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Samorządowy Zakład Budżetowy powołany przez Radę Gminy jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, który świadczy usługi m.in. w zakresie dostarczania wody, odprowadzania ścieków, usługi polegające na zimowym utrzymaniu dróg gminnych, koszeniu trawników i poboczy dróg, równanie dróg gruntowych, naprawa nawierzchni dróg asfaltowych, budowa i remont przepustów drogowych, budowa przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych, oraz inne prace zlecane przez Wójta Gminy, w ramach realizacji zadań publicznych na rzecz zaspokojenia potrzeb ludności. Usługi wymienione we wniosku są zlecane w formie zlecenia a faktury są wystawiane na Urząd Gminy.

W uzupełnieniu wniosku Samorządowy Zakład Budżetowy wskazał symbole Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008r., do którego należą świadczone przez Wnioskodawcę przedmiotowe usługi:

  • 36.00.20.0 dostarczanie wody,
  • 37.00.11.0 odprowadzanie ścieków,
  • 81.29.12.0 zimowe utrzymanie dróg gminnych,
  • 81.30.10.0 koszenie trawników i poboczy dróg,
  • 42.11.20.0 równanie dróg gruntowych, naprawa nawierzchni dróg asfaltowych, budowa i remont
  • 42.21.23.0 budowa i remont przepustów drogowych,
  • 42.21. budowa przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę (z wyjątkiem dostarczania wody, odprowadzania ścieków, zimowym utrzymaniu dróg, koszeniem trawników i poboczy dróg) na rzecz Urzędu Gminy są zwolnione od podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone przez Wnioskodawcę (samorządowy zakład budżetowy), na zlecenie Wójta Gminy są zwolnione od podatku towarów i usług w myśl § 13 ust. 1 pkt 12 i 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz.1649). Wszystkie usługi (poza wymienionymi w poz. 140, 142 i 174 Załącznika Nr 3 do ustawy z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług) świadczone między jednostkami budżetowymi a samorządowymi zakładami budżetowymi oraz czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych są zwolnione z podatku od towarów i usług, w związku z czym wystawiając faktury na rzecz Urzędu Gminy, Wnioskodawca stosuje stawkę zwolnioną z podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast art. 8 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na mocy dodanego do ustawy z dniem 1 stycznia 2011 r., przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), przepisu art. 5a, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacja towarów w myśl art. 5a ustawy dokonywana jest w oparciu o przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, obowiązującego dla celów podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Ze wskazanego przepisu § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia wynika zatem możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług do czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Natomiast na mocy § 13 ust. 1 pkt 13 zwalnia się od podatku świadczenie usług pomiędzy: jednostkami budżetowymi, samorządowymi zakładami budżetowymi, jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Jednocześnie należy wskazać, iż od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 390), w którym na mocy przepisu § 13 ust. 1 pkt 12 (w identycznym brzmieniu jak w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010r.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Natomiast przepis § 13 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia zwalnia od podatku usługi świadczone pomiędzy:

  1. jednostkami budżetowymi,
  2. samorządowymi zakładami budżetowymi,
  3. jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

- z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

W załączniku Nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. znajdują się m.in. następujące usługi:

  1. poz. 140 - PKWiU 36.00.20.0 usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych,
  2. poz. 142 - PKWiU ex 37 usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków,
  3. poz. 174 - PKWiU 81.29.12.0 usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu,
  4. poz. 176 - PKWiU 81.30.10.0 usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni.

Przepis § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia uniemożliwia zastosowanie zwolnienia do usług świadczonych pomiędzy jednym z podmiotów wymienionych w powyższym przepisie, a podmiotem nie wymienionym w nim, np. jednostką samorządu terytorialnego.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminów: „jednostka budżetowa” czy „samorządowy zakład budżetowy”. W związku z tym, należy posiłkować się definicjami zawartymi w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

Jednostkami budżetowymi – w myśl art. 11 ust. 1 tej ustawy – są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Natomiast na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1991 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy).

Urząd gminy jest zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jako jednostka pomocnicza służy do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno - organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem urząd gminy działając w imieniu gminy realizuje zadania własne gminy.

Na mocy art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360).

Według dyspozycji zawartej w § 5 ust. 1 tego rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać m.in. co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest Samorządowym Zakładem Budżetowym powołanym przez Radę Gminy, świadczącym następujące usługi sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008r.:

  • 36.00.20.0 dostarczanie wody,
  • 37.00.11.0 odprowadzanie ścieków,
  • 81.29.12.0 zimowe utrzymanie dróg gminnych,
  • 81.30.10.0 koszenie trawników i poboczy dróg,
  • 42.11.20.0 równanie dróg gruntowych, naprawa nawierzchni dróg asfaltowych, budowa i remont
  • 42.21.23.0 budowa i remont przepustów drogowych,
  • 42.21. budowa przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych

zlecane przez Wójta Gminy, w ramach realizacji zadań publicznych na rzecz zaspokojenia potrzeb ludności.

W związku ze świadczeniem ww. usług z wyłączeniem usług dostarczania wody, odprowadzania ścieków, zimowego utrzymania dróg, koszenia trawników i poboczy dróg, Wnioskodawca wystawia faktury VAT dla Urzędu Gminy, w których dla tych usług stosuje – w oparciu o przepisy § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – stawkę zwolnioną od podatku.

Uwzględniając powołane przepisy należy zauważyć, że od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie istotą zwolnienia przewidzianego przez ustawodawcę w § 13 ust. 1 pkt 13 (w identycznym brzmieniu jak § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r.) powołanego rozporządzenia jest świadczenie usług pomiędzy jednostkami budżetowymi, samorządowymi zakładami budżetowymi, jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi. Skoro Gmina (Urząd Gminy) nie jest jednostką budżetową albo zakładem budżetowym, to do usług świadczonych na jej rzecz przez Wnioskodawcę (zakład budżetowy), nie może mieć zastosowania zwolnienie określone w ww. przepisie.

Wobec tego, dla prawidłowego zastosowania stawki podatku od towarów i usług lub zwolnienia od tego podatku, w przypadku usług świadczonych na rzecz Gminy, należy stosować odrębne przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz akty wykonawcze w tym zakresie na zasadach ogólnych, mając jednocześnie na uwadze klasyfikacje, o których mowa w powołanym art. 5a ustawy.

Jednocześnie ustawodawca w przepisach przejściowych § 44 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. usługi świadczone przez instytucje gospodarki budżetowej – wyłącznie na rzecz jednostki, która je utworzyła, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej. Powyższe zwolnienie stosuje się pod warunkiem złożenia do dnia 15 maja 2011 r. przez instytucje gospodarki budżetowej zawiadomienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o skorzystaniu z tego zwolnienia.

W związku z powyższym Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. z usług (z wyłączeniem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej) świadczonych wyłącznie na rzecz jednostki, która je utworzyła, pod warunkiem złożenia do dnia 15 maja 2011r. zawiadomienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o skorzystaniu z tego zwolnienia.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe w zakresie wykładni powołanych przepisów prawa podatkowego dotyczących zwolnienia od podatku od towarów i usług świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo wskazać należy, iż Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji tut. Organ odniósł się wyłącznie do klasyfikacji podanej przez Zainteresowanego we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj