Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-427/11/DG
z 7 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-427/11/DG
Data
2011.04.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
badania techniczne
odliczenie podatku
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
samochód ciężarowy


Istota interpretacji
Czy od samochodu spełniającego warunki, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 1-4 znowelizowanej ustawy z 16 grudnia 2010r. o podatku od towarów i usług, przysługuje pełne odliczenie VAT?
Czy zmiany wprowadzone w pojeździe powodujące, że pojazd przestanie spełniać warunki, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 1-4 ww. ustawy skutkują zwrotem odliczonego podatku VAT?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2011r. (data wpływu 4 stycznia 2011r.), uzupełniony pismem z dnia 30 marca 2011r. (data wpływu 31 marca 2011r) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług od nabytego wewnątrzwspólnotowo pojazdu samochodowego jest:

  • prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT,
  • nieprawidłowe w zakresie zwrotu podatku VAT w przypadku zmian dokonanych w nabytym i zarejestrowanym pojeździe samochodowym.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie podatku od towarów i usług od nabytego wewnątrzwspólnotowo pojazdu samochodowego.

Na podstawie art. 169 § Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 23 marca 2011r. (prawidłowo doręczonym 24 marca 2011r) wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku.

Odpowiedzi na powyższe wezwanie Wnioskodawca udzielił za pismem z 30 marca 2011r. (data wpływu 31 marca 2011r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłej:

Wnioskodawca przymierza się do zakupu pojazdu mechanicznego zabudowanego na bazie samochodu typu kombi od dostawcy X Niemcy zasadniczo przeznaczonego do transportu towarów. Powyższy pojazd jest sprzedawany w wersji ciężarowej 2-osobowej, pojazd posiada silnik Diesla. Przedsiębiorstwo Wnioskodawcy przemierza się do zakupu w formie importu indywidualnego.

Pojazd spełnia poniższe kryteria:

  • na stałe zamontowana ściana oddzielająca część pasażerską od towarowej,
  • pojazd nie posiada tylnych siedzeń,
  • punkty mocowania siedzeń oraz kotwienia pasów bezpieczeństwa są trwale zablokowane,
  • w części bagażowej trwale zamocowana płyta podłogowa wraz z uchwytami bagażowymi,
  • w części bagażowej na znaczącej powierzchni brak tapicerki,
  • okna części bagażowej zabezpieczone od wewnątrz przed ewentualnymi uszkodzeniami,
  • pojazd posiada niemiecki dowód rejestracyjny oraz kartę pojazdu gdzie zaznaczona jest wersja ciężarowa oraz ilość osób: 2-osobowy,
  • pojazd spełnia kryterium, że powierzchnia ładunkowa jest dłuższa niż 50 % przestrzeni wewn. pojazdu ogółem,
  • pojazd spełnia kryterium, że powierzchnia ładunkowa jest dłuższa niż 50% rozstawu osi,
  • pojazd spełnia kryterium, ze ładowność części bagażowej jest większa niż 50% całkowitej ładowności pojazdu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca przestawił, że:

  • nabycie opisanego we wniosku pojazdu samochodowego będzie służyło czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług (w momencie sprzedaży samochodu zostanie odprowadzony podatek VAT),
  • dopuszczalna masa całkowita pojazdu nabytego do działalności gospodarczej wynosi 3250 kg,
  • dopuszczalna ładowność nabytego pojazdu wynosi 665 kg,
  • nabyty pojazd jest pojazdem samochodowym mającym jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ściana lub trwała przegrodą, klasyfikowanym na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van,
  • Wnioskodawca będzie w posiadaniu zaświadczenia wydanego przez okręgowa stację kontroli pojazdów o przeprowadzonym badaniu technicznym potwierdzającym spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w art. 3 ust. 2 pkt 1-4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz transporcie drogowym (dz.U. Nr 247, poz. 1652),
  • Wnioskodawca będzie w posiadaniu dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu wymagań o których mowa w ww. ustawie,
  • Zmiany spowodowane w pojeździe po jakimś czasie użytkowania mogą spowodować, iż pojazd samochodowy przestanie spełniać warunki, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 1-4 ww. ustawy, aczkolwiek punkty mocowania tylnych siedzeń i pasów bezpieczeństwa zostały zabezpieczone przed dalszym użytkowaniem,
  • Nabyty pojazd nie jest pojazdem specjalnym w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym wymienionym w załączniku do ww. ustawy,
  • zmiany dokonane w pojeździe po jakimś czasie użytkowania zostaną dokonane po pierwszej rejestracji na terytorium kraju,
  • Wnioskodawca dokonał klasyfikacji nabytego pojazdu samochodowego do kodu CN 8704 zgodnie z Nomenklaturą Scaloną CN

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy posiadając taki pojazd w środkach trwałych przedsiębiorstwa Wnioskodawca może w pełni odpisać (odliczyć) od niego całą wartość podatku VAT (bez ograniczeń 6000 zł)...
  2. Czy w przypadku dołożenia po jakimś czasie użytkowania pojazdu dwóch dodatkowych foteli do pojazdu (pojazd nadal pozostanie pojazdem ciężarowym 4-osobowym, nadal będzie spełniał kryterium, że jego ładowność części bagażowej jest większa niż 50% całkowitej ładowności pojazdu, natomiast nie będzie spełniał pozostałych ww. kryteriów) powstanie obowiązek zwrotu odpisanego podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, może on w pełni odpisać podatek VAT od całej wartości pojazdu oraz w przypadku dokonanych zmian nie powstanie obowiązek zwrotu odpisanego (odliczonego) podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za

  • prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT,
  • nieprawidłowe w zakresie zwrotu podatku VAT w przypadku zmian dokonanych w nabytym i zarejestrowanym pojeździe samochodowym.

Podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl powyższego przepisu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku czy też niepodlegających temu podatkowi.

Kwotę podatku naliczonego stanowi (…) kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów – art. 86 ust. 2 pkt 4 ww. ustawy.

Do dnia 31 grudnia 2010 r., zasady odliczenia podatku VAT od nabycia samochodów regulowały przepisy art. 86 ust. 3-7a ustawy.

Na mocy ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652), zwanej dalej: „ustawą nowelizującą”, z dniem 1 stycznia 2011 r., ww. przepisy art. 86 ust. 3-7a ustawy o podatku od towarów i usług zostały uchylone. Natomiast dodano m. in. przepis art. 86a ust. 1-10 ustawy o podatku od towarów i usług, w którym określono zasady odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Stosownie do art. 9 pkt 2 ustawy nowelizującej, dodane przepisy art. 86a ust. 1-10 wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

Natomiast, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. kwestie związane z odliczeniem podatku od towarów i usług związanego z nabyciem samochodów, regulują przepisy art. 3 ustawy nowelizującej.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. od dnia 1 stycznia 2011 r.) do dnia 31 grudnia 2012r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1 (tj. ustawy o podatku od towarów i usług), stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Z kolei art. 3 ust. 2 ustawy nowelizującej stanowi, iż przepis ust. 1 nie dotyczy:

  1. pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
  2. pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
  3. pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
  4. pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
  5. pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej ustawy;
  6. pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą – jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
  7. przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
  1. odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
  2. oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

W myśl art. 3 ust. 3 ustawy nowelizującej, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 2 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

W przypadku, gdy w pojeździe, dla którego wydano zaświadczenie, o którym mowa w ust. 3, zostały wprowadzone zmiany, w wyniku których pojazd nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4, podatnik jest obowiązany do skorygowania kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym dokonał jego odliczenia (art. 3 ust. 4 ustawy nowelizującej).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nabędzie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług samochód o dopuszczalnej masie całkowitej 3250 kg i dopuszczalnej ładowności 665 kg mający jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków lub trwałą przegrodą, klasyfikowany do na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van. Ponadto Wnioskodawca będzie w posiadaniu zaświadczenia wydanego przez okręgową stację kontroli pojazdów potwierdzającego spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w art. 3 ust. 2 pkt 1-4 ustawy, a także będzie w posiadaniu dowodu rejestracyjnego zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu wymagań, o których mowa w ww. przepisie.

Mając powyższe na uwadze jak i przedstawione wyżej przepisy dotyczące obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stwierdzić należy, iż w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia przedmiotowego samochodu do celów wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług Wnioskodawcy będzie przysługiwało pełne odliczenie kwoty podatku naliczonego z tytułu tego wewnatrzwspólnotowego nabycia towaru.

Tym samym w tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W sytuacji zaś, gdy Wnioskodawca w przedmiotowym pojeździe dokona zmian, które spowodują, iż pojazd przestanie spełniać warunki, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 1-4 ww. ustawy (samochód straci cechy pozwalające na pełne odliczenie podatku naliczonego), to wówczas zastosowanie znajdzie art. 3 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym, Wnioskodawca będzie obowiązany do skorygowania kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym dokonano tego odliczenia. Korekta ta będzie polegała na zmniejszeniu podatku naliczonego o kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy podatkiem wynikającym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu a 60% podatku wynikającego z tego tytułu (względnie kwotą 6000 zł).

Zgodnie z powyższym w przypadku, gdy nabyty wewnątrzwnątrzwspólnotowo samochód spełniający warunki do pełnego odliczenia podatku VAT, w wyniku dokonanych zmian przestanie spełniać te warunki, Wnioskodawca winien dokonać stosownej korekty podatku naliczonego.

Tym samym w tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy przestawione we wniosku należało uznać za:

  • prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT,
  • nieprawidłowe w zakresie zwrotu podatku VAT w przypadku zmian dokonanych w nabytym i zarejestrowanym pojeździe samochodowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Informuje się ponadto, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy w kwestiach prawidłowości zaklasyfikowania nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu będącego przedmiotem wniosku do kodu CN 8704 oraz zapłaty, od samochodu będącego przedmiotem nabycia klasyfikowanego przez Wnioskodawcę do kodu CN 8704, podatku akcyzowego zostały zawarte w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj