Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-260/11-4/AS
z 24 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-260/11-4/AS
Data
2011.05.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
catering
posiłek profilaktyczny
posiłki
stawki podatku
usługi
usługi gastronomiczne


Istota interpretacji
zastosowanie stawki podatku VAT w przypadku sprzedaży posiłków profilaktycznych, posiłków sprzedawanych bezpośrednio odbiorcom indywidualnym dokonującym zakupu w punktach gastronomicznych, usług cateringowych, usług gastronomicznych



Wniosek ORD-IN 349 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10.02.2011 r. (data wpływu 14.02.2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12.05.2011 r. (data wpływu 18.05.2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 02.05.2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w przypadku sprzedaży posiłków profilaktycznych, posiłków sprzedawanych bezpośrednio odbiorcom indywidualnym dokonującym zakupu w punktach gastronomicznych, usług cateringowych, usług gastronomicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.02.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w przypadku sprzedaży posiłków profilaktycznych, posiłków sprzedawanych bezpośrednio odbiorcom indywidualnym dokonującym zakupu w punktach gastronomicznych, usług cateringowych, usług gastronomicznych.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia z dnia 12.05.2011 r. (data wpływu 18.05.2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 02.05.2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi na własny rachunek działalność gastronomiczną, której przedmiotem jest: przygotowywanie i sprzedaż posiłków profilaktycznych zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz. U. nr 60, poz. 279) na rzecz firm zewnętrznych, przygotowywanie i sprzedaż posiłków i dań gotowych w prowadzonych kilku punktach gastronomicznych ogólnodostępnych, sprzedaż posiłków na rzecz firm zewnętrznych (katering) oraz sprzedaż usług gastronomicznych w ramach organizowanych imprez okolicznościowych: wesela, imprezy integracyjne, spotkania okolicznościowe. Posiłki profilaktyczne i posiłki w ramach kateringu dostarczane są do klientów własnym środkiem transportu, zaś posiłki pozostałe są sprzedawane, osobom fizycznym we własnych punktach gastronomicznych.

Sprzedaż posiłków profilaktycznych dokonywana jest w oparciu o zawarte umowy z odbiorcami, z których wynika sposób dokonywania rozliczeń finansowych, a mianowicie umowa precyzuje ceny posiłków profilaktycznych oraz wysokość opłaty z tytułu dostarczenia i wydania posiłków oraz zapewnienia porządku w pomieszczeniu stołówki.

Sprzedaż dań gotowych i posiłków - w przypadku wariantu „na wynos” - polega na zapakowaniu gotowego posiłku do opakowania jednorazowego i pobraniu gotówki zaś w przypadku wariantu „spożycie na miejscu” polega na podaniu posiłku (zupa, danie drugie…) w odpowiednim naczyniu i pobraniu gotówki.

Usługi kateringowe realizowane są w oparciu o jednorazowe zamówienia klientów i obejmują: przygotowanie dań w uzgodnieniu z klientem, zapewnienie napojów, dostarczenie do siedziby klienta lub odbiór własny przez klienta, opcjonalną obsługę kelnerską, opcjonalne zapewnienie naczyń oraz opcjonalne posprzątanie po zakończeniu poczęstunku.

Organizacja imprez okolicznościowych - w zależności od wymagań klienta - polega na wynajmie sali własnej, przygotowaniu posiłków, zabezpieczeniu napojów chłodzących i obsłudze przyjęcia (obsługa kelnerska), zapewnieniu sprzętu nagłaśniającego, atrakcji w zależności od okoliczności imprezy.

W celu zapewnienia produkcji posiłków profilaktycznych i innych posiłków gotowych i dań oferowanych osobom prawnym i fizycznym spółka zatrudnia pracowników (kucharzy) w ramach stosunku pracy oraz w oparciu o umowy cywilnoprawne.

W celu zapewnienia obsługi kelnerskiej w trakcie bankietów i przyjęć okolicznościowych spółka zatrudnia pracowników (kelnerów) w ramach stosunku pracy oraz w oparciu o umowy cywilnoprawne.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 12.05.2011 r. (data wpływu 18.05.2011 r.), Wnioskodawca doprecyzował, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z obszaru gastronomicznego poza usługami gastronomicznymi i cateringowymi, którym można przypisać PKWiU (z 2008 r.) 56.2, dokonuje sprzedaży towarów, tj. dań gotowych i posiłków, w szczególności są to posiłki profilaktyczne obejmujące dania jednogarnkowe, a także dania gotowe „na wynos” lub oferowane do spożycia na miejscu. Spółka klasyfikuje przedmiotową sprzedaż wg PKWiU 10.85.1 tj. gotowe posiłki i dania obejmujące m.in. gotowe posiłki na bazie mięsa, ryb, warzyw, wyrobów mącznych oraz inne posiłki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Jakie stawki VAT należy zastosować od 1 stycznia 2011 r. w przypadku sprzedaży:
    1. posiłków profilaktycznych,
    2. posiłków sprzedawanych bezpośrednio odbiorcom indywidualnym dokonującym zakupu w punktach gastronomicznych,
    3. usług kateringowych,
    4. usług gastronomicznych świadczonych w ramach imprez okolicznościowych...


Ad 1a

Sprzedaż gotowych posiłków i dań, w szczególności posiłków profilaktycznych traktowanych jako towar sklasyfikowany według PKWIU 10.85.1, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu pow 1,2%, od 1 stycznia 2011 r. opodatkowana jest według stawki 5% (art. 41 ust. 2a ustawy o VAT i poz. 28 załącznika nr 10 do tej ustawy), zaś sprzedaż usługi z tytułu dostarczenia, wydania zapewnienia porządku w pomieszczeniu stołówki opodatkowana jest stawką podstawową tj. 23 %.

Ad 1b

Sprzedaż posiłków gotowych i dań oferowanych bezpośrednio odbiorcom indywidualnym do spożycia na miejscu oraz na wynos, dokonującym zakupu w lokalu gastronomicznym, podobnie jak posiłki profilaktyczne traktowane jako towar, która nie obejmuje obsługi kelnerskiej opodatkowana jest według stawki 5% (art. 41 ust. 2a ustawy o VAT i poz. 28 załącznika nr 10 do tej ustawy).

Ad 1c

Usługi przygotowania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering), jako że nie mamy do czynienia z dostawą towaru (sprzedażą posiłku), lecz ze świadczeniem usług, w skład, których wchodzą również elementy składowe, takie jak np. obsługa, zdaniem Wnioskodawcy - powinny być sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU z 2008 r., (które obowiązuje dla celów podatkowych od 1 stycznia 2011 r.) w dziale 56, jako usługi związane z wyżywieniem, obejmującym usługi restauracji i innych placówek gastronomicznych, usługi przygotowania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering) oraz usługi przygotowywania podawania napojów, w konsekwencji ich świadczenie - na mocy art. 41 ust. 2 i poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 246, poz. 1649), od 1 stycznia 2011 r. jest opodatkowane według stawki 8%.

Ad 1d

Usługi gastronomiczne polegające na: wynajmie sali własnej, przygotowaniu posiłków, zabezpieczeniu napojów chłodzących i obsłudze przyjęcia (obsługa kelnerska) oraz zapewnieniu sprzętu nagłaśniającego jako „Usługi restauracji i innych placówek gastronomicznych” świadczone - na mocy art. 41 ust. 2 poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 246. poz. 1649), od 1 stycznia 2011 r. jest opodatkowane według stawki 8%.

Nie dotyczy to jedynie sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym oraz jego uzupełnieniu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 2 pkt 6 przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z wyżej cyt. przepisu wynika, iż dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Wysokość stawki podatku VAT uzależniona jest od przyporządkowania konkretnej dostawie towaru lub świadczonej usłudze właściwego symbolu PKWiU.

Stosownie do zapisów § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. 2008 Nr 207, poz. 1293 ze zm.), obowiązującego od 1 stycznia 2009 r. wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Zatem dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług z roku 2008.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym, stosownie do art. 146a pkt 1 w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zgodnie z art. 41 ust. 2a dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Pod poz. 28 załącznika nr 10 do ustawy, zawierającego wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5% wymienione zostały towary: gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2 % - PKWiU ex 10.85.1.

Nadmienić należy, że zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku albo wyłączenia tylko do towarów lub usług, należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług). Wynikające z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania – konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W poz. 7 ww. załącznika zawierającego listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8%, wymieniono usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi zastosowanie prawidłowej stawki w odniesieniu do czynności sprzedaży:

  1. posiłków profilaktycznych
  2. posiłków sprzedawanych bezpośrednio odbiorcom indywidualnym dokonującym zakupu w punktach gastronomicznych
  3. usług cateringowych
  4. usług gastronomicznych świadczonych w ramach imprez okolicznościowych.

Odnośnie sprzedaży posiłków profilaktycznych i posiłków sprzedawanych bezpośrednio odbiorcom indywidualnym dokonującym zakupu w punktach gastronomicznych, Wnioskodawca klasyfikuje przedmiotowe czynności jako dostawę towarów w grupowaniu PKWiU z 2008 r. 10.85.1. „Gotowe posiłki i dania”.

Należy zauważyć, iż z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż sprzedaż posiłków profilaktycznych dokonywana jest w oparciu o zawarte umowy z odbiorcami, które precyzują ceny posiłków profilaktycznych oraz wysokość opłaty z tytułu dostarczenia i wydania posiłków oraz zapewnieniu porządku w pomieszczeniu stołówki. Sprzedaż dań gotowych i posiłków – w przypadku wariantu „na wynos” – polega na zapakowaniu gotowego posiłku do opakowania jednorazowego i pobraniu gotówki, zaś w przypadku wariantu „spożycie na miejscu” polega na podaniu posiłku (zupa, danie drugie…) w odpowiednim naczyniu i pobraniu gotówki. W celu zapewnieniu produkcji posiłków profilaktycznych i innych posiłków gotowych i dań oferowanych osobom prawnym i fizycznym spółka zatrudnia pracowników – kucharzy w ramach stosunku pracy oraz w oparciu o umowy cywilnoprawne. Ponadto Wnioskodawca wskazał w opisie sprawy, iż odrębną stawkę stosuje do sprzedaży gotowych posiłków i dań, tj. 5% i odrębną do sprzedaży usługi z tytułu dostarczenia, wydania i zapewnienia porządku w pomieszczeniu stołówki.

Jak wynika z orzecznictwa TSUE, każdą transakcję dla celów opodatkowania VAT należy co do zasady uznawać za oddzielną i niezależną, ale jednocześnie transakcja złożona z jednego świadczenia w aspekcie gospodarczym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie pogarszać funkcjonalności systemu VAT. Należy stwierdzić istnienie jednego świadczenia, jeżeli czynności wykonane przez podatnika na rzecz klienta są ze sobą tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego podział miałby charakter sztuczny (wyroki w sprawie Lebov Verzekeringen i OV Bank, w sprawie Aktiebolaget). Poza tym mamy do czynienia z jednym świadczeniem, jeżeli jeden lub kilka elementów należy uznać za świadczenie główne, natomiast pozostałe elementy stanowią świadczenie lub świadczenia dodatkowe, traktowane z punktu widzenia podatkowego tak jak świadczenie główne. W szczególności świadczenie należy uznać za świadczenie dodatkowe w stosunku do świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samo w sobie, lecz służy skorzystaniu w jak najlepszy sposób ze świadczenia głównego.

Problem w przedmiocie zakwalifikowania świadczenia sprzedaży posiłków w różnych konfiguracjach jako dostawy towarów lub świadczenia usług był przedmiotem wyroku TSUE z 10 marca 2011 r. w sprawach połączonych C-497/09, C-499/09, C-501/09, C-501/09 i C-502/09. Z tezy ww. wyroku wynika, iż:

  • „sprzedaż świeżo przygotowanych dań i artykułów żywnościowych do spożycia na miejscu na stoiskach lub w pojazdach gastronomicznych, lub we foyer kin stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 5 tej dyrektywy, jeżeli z oceny jakościowej całości transakcji wynika, że elementy świadczenia usług poprzedzające dostawę artykułów żywnościowych i towarzyszące jej nie mają charakteru przeważającego;
  • działalność cateringowa stanowi świadczenie usług, o którym mowa w art. 6 tej dyrektywy, chyba że przedsiębiorstwo cateringowe dostarcza jedynie standardowe dania bez świadczenia dodatkowych usług albo że inne szczególne okoliczności dowodzą, iż dostawa gotowych dań stanowi przeważający element transakcji”.

W ocenie tut. organu, w wyżej opisanym stanie faktycznym zachodzi świadczenie złożone, które należy zakwalifikować bądź jako dostawę towarów, bądź świadczenie usługi, w zależności od okoliczności, w jakich następuje transakcja, jej elementów charakterystycznych i dominujących.

Wnioskodawca wezwany w celu dookreślenia sprawy, mianowicie wskazanie, jakie czynności są dominujące i uzupełnienie stanu faktycznego o symbol PKWiU właściwy dla przedmiotowych czynności, jednoznacznie wskazał, iż dokonuje sprzedaży towarów, tj. dań gotowych i posiłków, w szczególności są to posiłki profilaktyczne obejmujące dania jednogarnkowe, a także dania gotowe „na wynos” lub oferowane do spożycia na miejscu o symbolu PKWiU 10.85.1. Zdaniem Wnioskodawcy dostawa ta dokonywana jest poza usługami gastronomicznymi i cateringowymi.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że wysokość stawki podatku VAT uzależniona jest od przyporządkowania konkretnej dostawie towaru lub świadczonej usłudze właściwego symbolu PKWiU, zatem dokonanie prawidłowej klasyfikacji jest najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku.

Zasadą jest, że w sprawach klasyfikacji wyrobów i usług zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje usługi wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Wynika to z faktu, że właśnie Wnioskodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Organ podatkowy nie jest bowiem organem właściwym do klasyfikowania danych usług bądź towarów do odpowiednich symboli PKWiU oraz nie dokonuje weryfikacji klasyfikacji podanych przez podatnika. Do obowiązków dokonującego dostawy określonego towaru lub usług należy przyporządkowanie i zastosowanie właściwego symbolu PKWiU.

Odnosząc się zatem do pytania nr 1a i 1b należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy świadczone czynności, tj. dostawa posiłków profilaktycznych oraz dostawa posiłków sprzedawanych bezpośrednio odbiorcom indywidualnym dokonującym zakupu w punktach gastronomicznych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 10.85.1 „Gotowe posiłki i dania”, będą podlegały opodatkowaniu stawką podatku 5%, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, zgodnie z 41 ust. 2a w związku z pozycją 28 załącznika nr 10 do ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1a i 1b w zakresie dostawy towarów należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa, iż nie dokonano oceny stanowiska Wnioskodawcy w kwestii zastosowania stawki 23% na sprzedaż usługi z tytułu dostarczenia, wydania i zapewnienia porządku w pomieszczeniu stołówki, bowiem w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca jednoznacznie określił, iż dokonuje dostawy towarów i w tylko w tym zakresie zostało postawione pytanie.

Odnosząc się do usług cateringowych, Wnioskodawca wskazuje w opisie sprawy, iż usługi te realizowane są w oparciu o jednorazowe zamówienia klientów i obejmują: przygotowanie dań w uzgodnieniu z klientem, zapewnienie napojów, dostarczenie do siedziby klienta lub odbiór własny przez klienta, opcjonalną obsługę kelnerską, opcjonalne zapewnienie naczyń oraz opcjonalne posprzątanie po zakończeniu poczęstunku. Usługi te zostały sklasyfikowane przez Wnioskodawcę w dziale 56 jako usługi związane z wyżywieniem.

Należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż usługi powyższe jako usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT 8% na podstawie § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z poz. 7 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia, za uwzględnieniem wyłączeń wskazanych w przedmiotowym przepisie.

Stanowisko w zakresie pytania nr 1c należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do usług gastronomicznych świadczonych w ramach imprez okolicznościowych, Wnioskodawca wskazał, iż usługi te polegają na wynajmie sali własnej, przygotowaniu posiłków, zabezpieczeniu napojów chłodzących i obsłudze przyjęcia (obsługa kelnerska), zapewnieniu sprzętu nagłaśniającego, atrakcji w zależności od okoliczności imprezy. Wnioskodawca zaklasyfikował przedmiotowe usług w grupowaniu PKWiU „Usługi restauracji i innych placówek gastronomicznych”.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy powyższe usługi, zostały zaklasyfikowane i faktycznie mieszczą się w grupowaniu PKWiU 56.1 „Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych”, podlegają opodatkowaniu stawką VAT 8% na podstawie § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z poz. 7 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia, za wyjątkiem wyłączeń wskazanych w przedmiotowym przepisie.

Stanowisko w zakresie pytania nr 1d należało uznać za prawidłowe.

Wskazać jednak należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania przepis art. 41 ust. 2 ustawy, bowiem przepis § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia obniża do wysokości 8% stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1, czyli stawkę podstawową, tym samym stanowisko Zainteresowanego uznano za prawidłowe w zakresie pyt. nr 1c i 1d wyłącznie w oparciu o przepis § 7 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji usług, według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Jednocześnie, tut. organ informuje, iż na podstawie art. 14f § 1 opłata za wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego wynosi 40 zł. Zgodnie z § 2 cytowanego artykułu w przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca za wydanie interpretacji indywidualnej uiścił opłatę 80 zł. Zaznaczyć należy, iż przedmiotowy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej zawiera jeden stan faktyczny. W związku z powyższym zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej kwota w wysokości 40 zł., zostanie zwrócona na rachunek bankowy wskazany we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj