Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-413/11/DG
z 22 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-413/11/DG
Data
2011.06.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
dokumenty celne
eksport bezpośredni
eksport pośredni
eksport (wywóz)
podatek od towarów i usług
zgłoszenie celne


Istota interpretacji
Eksport bezpośredni



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2011r. (data wpływu 29 marca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie uznania wykonanej wysyłki towaru z terytorium kraju za eksport bezpośredni - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie uznania wykonanej wysyłki towaru z terytorium kraju za eksport bezpośredni.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Stan faktyczny:

Spółka, dokonuje sprzedaży towarów dla kontrahentów spoza Wspólnoty Europejskiej (eksport). Spółka otrzymuje na adres e-mail komunikaty IE599, pochodzące z systemu ECS, od agencji celnej zajmującej się obsługą spraw celnych Spółki.

W Spółce występują transakcje eksportowe, dla których:

-nabywcą i odbiorcą jest ten sam podmiot z kraju trzeciego.

Export dokonywany jest w ramach dostawy na warunkach EXW, FCA, FOB, DDU lub DAP.

Komunikaty IE599 otrzymywane przez Spółkę na adres e-mail wystawiane są na Spółkę jako eksportera, tj. w polu "Nadawca" występuje Spółka.

Zdarzenie przyszłe:

Spółka, dokonuje sprzedaży towarów dla kontrahentów spoza Wspólnoty Europejskiej (eksport). Spółka otrzymuje na adres e-mail komunikaty IE599, pochodzące z systemu ECS, od agencji celnej zajmującej się obsługą spraw celnych Spółki.

W Spółce występują transakcje eksportowe, dla których:

-nabywcą jest podmiot z określonego kraju trzeciego, natomiast towar przemieszczany jest do innego odbiorcy wskazanego przez nabywcę do tego samego lub innego kraju trzeciego.

Export dokonywany jest w ramach dostawy na warunkach EXW, FCA, FOB, DDU lub DAP.

Komunikaty IE599 otrzymywane przez Spółkę na adres e-mail wystawiane są na Spółkę jako eksportera, tj. w polu "Nadawca" występuje Spółka.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. do stanu faktycznego:
  2. Czy w opisanym stanie wywóz poza terytorium Wspólnoty Europejskiej zgodnie z prezentowanymi wyżej warunkami będzie stanowił eksport bezpośredni, o którym mowa w art. 2 ust. 8 lit. a...
  3. do zdarzenia przyszłego:
  4. Czy w opisanym stanie wywóz poza terytorium Wspólnoty Europejskiej zgodnie z prezentowanymi wyżej warunkami będzie stanowił eksport bezpośredni, o którym mowa w art. 2 ust. 8 lit. a...

Zdaniem Wnioskodawcy: powyższe transakcje przeprowadzone zgodnie z powyższymi warunkami będzie stanowiła eksport bezpośredni.

Zgodnie z regulacją przepisu art. 2 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług, za eksport towarów uważa się potwierdzony przez urząd celny wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli taki wywóz dokonywany jest przez:

  • dostawcę lub na jego rzecz, lub
  • dostawcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz.

Zdaniem Wnioskodawcy wywóz towarów poza granice Wspólnoty na warunkach dostawy EXW, FCA, FOB, DDU lub DAP będzie stanowił eksport bezpośredni, ponieważ w komunikacie celnym IE599, stanowiącym potwierdzenie wywozu jako nadawca wskazana zostanie Spółka.

W związku z powyższym eksport, dla którego:

  • nabywcą i odbiorcą jest ten sam podmiot z kraju trzeciego,
  • nabywcą jest podmiot z określonego kraju trzeciego, natomiast towar przemieszczany jest do innego odbiorcy wskazanego przez nabywcę do tego samego lub innego kraju trzeciego,

dokonywany na warunkach EXW, FCA, FOB, DDU lub DAP będzie stanowił eksport bezpośredni, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a ustawy.

Wnioskodawca informuje, iż dla podobnych sytuacji prezentowane powyżej stanowisko zostało potwierdzone w interpretacjach wydanych przez naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego z dnia 5 września 2006r. (sygn. PUS.II/443/78/2006/RR) oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 20 czerwca 2008r. (sygn. IBPP2/443-275/08/BW).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust, 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U, Nr 54; poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają;

  • odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  • eksport towarów;
  • import towarów;
  • wewnątrzwspóinotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art, 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy o VAT ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o eksporcie towarów - rozumie się przez to potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29.10.2005, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1777/2005.

Sytuacja kiedy eksporter lub podmiot przez niego upoważniony sam dokonuje wywozu towarów z Polski poza terytorium Wspólnoty i na niego wystawiane są dokumenty eksportowe, jako zgłaszającego towar do odprawy celnej - stanowi tzw. eksport bezpośredni.

Eksport pośredni natomiast ma .miejsce wówczas, gdy wywóz towarów z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu dostawy towarów, jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski lub na jego rzecz. W tym przypadku polski eksporter sprzedaje towary podmiotowi zagranicznemu, który wywozi je lub zleca ich wywóz poza granicę Wspólnoty.

Z powyższego wynika, że aby doszło do eksportu towarów (tzw. eksportu bezpośredniego) muszą być spełnione następujące warunki:

  • przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel,
  • potwierdzony przez urząd celny wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty,
  • wywóz towarów następuje przez dostawcę lub na jego rzecz.

Z przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonuje sprzedaży towarów na rzecz kontrahenta z kraju trzeciego i towar jest wywożony do kraju trzeciego.

Z dokumentów celnych, w tym przypadku dokumentu IE-599, otrzymanego przez Spółkę, wynika że jest ona eksporterem (nadawcą) przedmiotowych towarów. A zatem wywóz dokonywany jest przez Spółkę.

Tak więc w przedmiotowej sprawie zostały spełnione wszystkie przesłanki aby transakcje uznać za eksport bezpośredni w rozumieniu art. 2 pkt 8 lit. a ustawy o VAT. Wnioskodawca dokonując eksportu towarów załatwia wszelkie formalności związane z procedurą wywozu poprzez upoważnioną agencje celną. Tylko Wnioskodawca dysponuje elektronicznym komunikatem IE-599, potwierdzającym wywóz towarów poza granice Wspólnoty.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z tzw. eksportem bezpośrednim.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym lub zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisem zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawno podatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym lub zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Ponadto wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są na pisemny wniosek zainteresowanego w jego indywidualnej sprawie. W związku z powyższym przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rszeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj