Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-323/11-2/KB
z 23 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-323/11-2/KB
Data
2011.05.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
meble
odpady (śmieci)
przetwarzanie odpadów (recykling)
stawki podatku


Istota interpretacji
Właściwa stawka podatku VAT dla usług odbioru odpadów wielkogabarytowych oraz sprzedaży odpadów uzyskanych z rozbiórki mebli



Wniosek ORD-IN 442 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25.02.2011 r. (data wpływu 28.02.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwych stawek podatku dla usług odbioru odpadów wielkogabarytowych oraz sprzedaży odpadów uzyskanych z rozbiórki mebli - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.02.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwych stawek podatku dla usług odbioru odpadów wielkogabarytowych oraz sprzedaży odpadów uzyskanych z rozbiórki mebli.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Decyzją Starosty z dnia 15 marca 2010 roku Wnioskodawca uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów wielkogabarytowych o kodzie 20 03 07. Ponadto decyzją Prezydenta Miasta z dnia 16.06.2010 roku Wnioskodawca uzyskał zezwolenie w zakresie transportu odpadów.

Działalność Wnioskodawcy polega na odpłatnych odbiorach i zagospodarowaniu odpadów wielkogabarytowych, głównie zużytych mebli biurowych, z terenu całego kraju od instytucji, przedsiębiorstw i firm. Odbierane własnym transportem odpady są przewożone do magazynu Wnioskodawcy, gdzie poddawane są obróbce ręcznej – rozbieraniu na części.

Wytwarzane w ten sposób odpady (metale, drewno, płyta meblowa, tworzywo, szkło, guma, tekstylia) są następnie sprzedawane uprawnionym odbiorcom odpadów (innym przedsiębiorcom) do odzysku i recyklingu, a nie nadające się do odzysku czy recyklingu przekazywane są uprawnionym jednostkom do utylizacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy stawka podatku VAT od wykonywanych usług: odbioru odpadów wielkogabarytowych (zużytych mebli) nadających się do recyklingu i odbioru odpadów wielkogabarytowych (zużytych mebli) nie nadających się do recyklingu w wysokości 8% jest prawidłowa...

Czy stawka podatku VAT na sprzedaż odpadów (np. metali drewna, szkła gumy, tekstyliów, plastyków) uzyskanych w rozbiórce mebli przeznaczonych do powtórnego wykorzystania przez inne podmioty gospodarcze w wysokości 23% jest prawidłowa...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm./, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 213, art. 122 i art. 129 ust 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewiedział stawki preferencyjne: 7%, 3%,0%.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 w/w ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. pod pozycją 153 w/w załącznika wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWIU 90.0 tj. „usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne”.

W związku z wprowadzeniem z dniem 1 stycznia 2011 roku nowej klasyfikacji PKWiU w formie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 roku /Dz. U. Nr 207, poz. 1293, ost. zm. Dz.U. z 2009 r., poz. 1753/ dotychczasowe PKWiU 90.0 zostało zastąpione przez : PKWiU 38.11.1 „usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu” i PKWIU 38.11.2 „usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nie nadających się do recyklingu”.

Zgodnie z art. 19 ust. 5 Ustawy dnia 26 listopada 2010 roku o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej /Dz. U. Nr 238 z 17 grudnia 2010 roku, poz. 1578 i dodano po artykule 146 Ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm./ dodano artykuł 146a, który w punkcie 2 mówi, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 roku do dnia 31 grudnia 2013 roku „stawka podatku o której mowa w artykule 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 oraz w tytule załącznika nr 3, wynosi 8%”.

Według klasyfikacji PKWiU wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) /Dz.U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm./ stosowanej dla celów podatkowych usługi odbioru i wywozu odpadów wielkogabarytowych z instytucji, przedsiębiorstw i osób prywatnych a następnie po ich demontażu i segregacji na poszczególne odpady dalej wykorzystywane prze inne podmioty w celach produkcyjnych ma przykład: trociny z płyt meblowych ponownie wykorzystywane do produkcji płyt meblowych wióry z rozdrobnienia płyt meblowych stanowiące materiał do produkcji peletów do opalania dla elektrociepłowni i cementowni zostały sklasyfikowane w grupie PKWiU 38.11.1, a nie nadające się do odzysku przekazywane do utylizacji przez firmę, która świadczy przedmiotowe usługi zostały sklasyfikowane w grupie PKWU 38.11.2.

Sprzedaż odpadów (np. metalu, złomu, drewna, szkła, gumy) uzyskana w rozbiórce zużytych mebli przeznaczonych do powtórnego wykorzystania przez firmy zajmujące się odzyskiem i recyklingiem została sklasyfikowana w grupie PKWiU 46.77.10.0. Takie stanowisko w zakresie usług Wnioskodawcy wyraził Urząd Statystyczny w Łodzi w swoim piśmie.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, usługi odbioru i zagospodarowania odpadów wielkogabarytowych zaklasyfikowane przez Urząd Statystyczny do grupy PKWIU 38.11.1 „usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 w związku z poz. 143 załącznika nr 3 do ustawy o VAT jak i do grupy PKWIU 38.11.2 „usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nie nadających się do recyklingu” stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 w związku z poz. 144 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, podlegają opodatkowaniu obniżoną do 8% stawką podatku od towarów i usług.

Natomiast sprzedaż odpadów /np. drewna, metalu, szkła, gumy, tekstyliów, plastyków/ uzyskanych w rozbiórce zużytych mebli, przeznaczonych do powtórnego wykorzystania, firmom zajmującym się odzyskiem oraz recyklingiem mieszcząca się w grupie PKWiU 46.77.10.0 „sprzedaż hurtowa odpadów i złomu” z uwagi, iż nie została objęta przez ustawodawcę obniżoną stawką od podatku od towarów i usług, podlega zatem opodatkowaniu podstawową 23% stawką podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Zgodnie z art. 2 pkt 6 przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Niejako konsekwencją wejścia w życie ww. przepisu jest uchylenie obowiązującego do dnia 31.12.2010 r. art. 8 ust. 3 i 4 ustawy o VAT.

Co do zasady, stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednocześnie, zgodnie z art. 146a, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7 %;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4 %.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów wielkogabarytowych o kodzie 20 03 07 oraz na transport odpadów. Działalność Wnioskodawcy polega na odpłatnych odbiorach i zagospodarowaniu odpadów wielkogabarytowych, głównie zużytych mebli biurowych, z terenu całego kraju od instytucji, przedsiębiorstw i firm. Odbierane transportem odpady są przewożone do naszego magazynu Wnioskodawcy, gdzie poddawane są obróbce ręcznej – rozbieraniu na części. Wytwarzane w ten sposób odpady (metale, drewno, płyta meblowa, tworzywo, szkło, guma, tekstylia) są następnie sprzedawane uprawnionym odbiorcom odpadów (innym przedsiębiorcom) do odzysku i recyklingu, a nienadające się do odzysku czy recyklingu przekazywane są uprawnionym jednostkom do utylizacji.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania odpowiednich stawek podatku dla świadczonych usług odbioru odpadów wielkogabarytowych nadających się do recyklingu, usług odbioru odpadów wielkogabarytowych nienadających się do recyklingu oraz sprzedaży odpadów uzyskanych w rozbiórce mebli. Przedmiotowe świadczenia, w oparciu o pismo Urzędu Statystycznego w Łodzi, Wnioskodawca sklasyfikował jako:

  • „Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadające się do recyklingu” PKWiU 38.11.1;
  • „Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadające się do recyklingu” PKWiU 38.11.2;
  • „Sprzedaż hurtowa odpadów i złomu” PKWiU 46.77.10.0.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 143 znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 38.11.1 „Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadające się do recyklingu”, a pod pozycją 144 znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem 38.11.2 „Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadające się do recyklingu”. Natomiast usługi sklasyfikowane pod symbolem 46.77.10.0 nie zostały wymienione w załącznikach, a także w przepisach określających preferencyjne stawki podatku od towarów i usług.

A zatem, stawka podatku dla usług odbioru odpadów wielkogabarytowych nadających się do recyklingu oraz usług odbioru odpadów wielkogabarytowych nienadających się do recyklingu, sklasyfikowanych odpowiednio do symboli PKWiU 38.11.1 oraz 38.11.2, wynosi 8 %. Natomiast sprzedaż odpadów uzyskanych w rozbiórce mebli, sklasyfikowana do symbolu PKWiU 46.77.10.0, będzie opodatkowana stawką podstawową tj. 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj