Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-281/11/MK
z 16 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-281/11/MK
Data
2011.06.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dzieci i młodzież
zielona szkoła
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Jakie są skutki podatkowe dofinansowania ze środków obrotowych firmy wypoczynku dzieci i młodzieży w formie „zielonej szkoły” i „zielonego przedszkola”?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2011r. (data wpływu do tut. Biura – 17 marca 2011r.), uzupełnionym w dniu 18 maja 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania, ze środków obrotowych firmy, wypoczynku dzieci i młodzieży w formie „zielonej szkoły” i „zielonego przedszkola” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania, ze środków obrotowych firmy, wypoczynku dzieci i młodzieży w formie „zielonej szkoły” i „zielonego przedszkola”.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 12 maja 2011r. Znak: IBPB II/1/415-281/11/MK wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono w dniu 18 maja 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca dokonuje dofinansowania pracownikom, ze środków obrotowych firmy, kosztów wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 m.in. w formie „zielonej szkoły” i „zielonego przedszkola”. Jest to zorganizowany wypoczynek grupy uczniów i dzieci w wieku przedszkolnym pod opieką nauczycieli i wychowawców poza miejscem zamieszkania, zorganizowany przez szkołę lub przedszkole w trakcie roku szkolnego. Pobyt uczniów na tzw. „zielonej szkole” i dzieci w wieku przedszkolnym na tzw. „zielonym przedszkolu” ma charakter wypoczynku połączonego z nauką i innymi zajęciami dydaktycznymi.

Zgodnie z zasadami przyjętymi przez wnioskodawcę pracownik, który zamierza skorzystać z dofinansowania do „zielonej szkoły” czy „zielonego przedszkola” przedstawia następujące dokumenty:

  1. pismo do Dyrekcji Spółki o dofinansowanie;
  2. zaświadczenie ze szkoły, przedszkola, biura podróży z pieczątką instytucji oraz pieczątką i podpisem osoby wystawiającej zaświadczenie, ewentualnie dokument na druku firmowym organizatora wypoczynku o uczestniczeniu dziecka w „zielonej szkole” lub w „zielonym przedszkolu” zawierające dane:
    • imię i nazwisko dziecka,
    • kwota odpłatności za „zieloną szkołę” czy za „zielone przedszkole”,
    • miejsce i termin zorganizowanego wypoczynku;
  3. w przypadku, gdy nie jest jasne, czy organizator jest uprawniony do organizowania wypoczynku pracownik zobowiązany jest dostarczyć stosowny dokument potwierdzający takowe uprawnienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dopłaty do „zielonej szkoły” lub „zielonego przedszkola” zorganizowanych w trakcie roku szkolnego przez szkołę i przedszkole lub przez uprawniony podmiot prowadzący działalność w zakresie wypoczynku dla dzieci i młodzieży do lat 18 są zwolnione z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78...
  2. Czy wymienione w części F wniosku dokumenty, jakie dostarcza pracownik ubiegający się o dofinansowanie, są wystarczającymi dokumentami na podstawie których można zastosować zwolnienie podatkowe na podstawie wyżej wymienionego przepisu...

Zdaniem wnioskodawcy, dopłaty do tzw. „zielonych szkół” i tzw. „zielonych przedszkoli” korzystają ze zwolnienia na podstawie wyżej powołanego przepisu do kwoty nieprzekraczającej w roku podatkowym 760,00 zł. Z brzmienia tego przepisu wynika, że dopłaty do wypoczynku podlegają zwolnieniu jeśli spełnione zostają następujące warunki:

  • wypoczynek musi być zorganizowany,
  • organizatorem wypoczynku musi być podmiot prowadzący działalność w tym zakresie (np. biura podróży, szkoły, przedszkola, kościoły),
  • wypoczynek powinien przybrać formę: wczasów, kolonii, obozu, zimowisk; w tym również połączonego z nauką,
  • dopłata dotyczy dzieci i młodzieży do lat 18,

Dopłata dotycząca nadwyżki ponad 760,00 zł w roku podatkowym powinna być wg wnioskodawcy opodatkowana.

Według wnioskodawcy wszystkie wymienione wyżej przesłanki są spełnione także w przypadku tzw. „zielonych szkół” i „zielonych przedszkoli”. Przez „zieloną szkołę” czy „zielone przedszkole” należy rozumieć zorganizowany wypoczynek w formie kolonii połączony z nauką.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2010r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy określa źródła przychodów, gdzie między innymi w pkt 1 wymienia się: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkowstwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów zostały wskazane jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku służbowego i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku służbowym lub stosunku pokrewnym.

Tak też jest w przypadku dofinansowania wypoczynku dziecka pracownika, bowiem to dofinansowanie przyznawane jest w związku z istniejącym stosunkiem służbowym pomiędzy pracodawcą a rodzicem dziecka, którego wypoczynek został dofinansowany. Zatem przychód z tego tytułu należy zaliczyć do źródła określonego w treści art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:

  1. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości,
  2. z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Z brzmienia ww. przepisu wynika, że dopłaty do wypoczynku podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  • wypoczynek powinien być zorganizowany,
  • organizatorem wypoczynku musi być podmiot prowadzący działalność w tym zakresie,
  • wypoczynek powinien przybrać formę: wczasów, kolonii, obozu lub zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych, leczniczo-opiekuńczych,
  • dopłata powinna dotyczyć dzieci i młodzieży uczestniczących w wypoczynku, które nie ukończyły 18-tego roku życia.

Obowiązek zorganizowania wypoczynku przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie oznacza, że zasadnicze znaczenie ma formalno-prawne umocowanie danego podmiotu do wykonywania czynności związanych z organizowaniem wypoczynku, określone w dokumentach stanowiących podstawę funkcjonowania danego podmiotu. Istotne jest przy tym, czy podmiot świadczący tego typu usługi wypoczynkowe czyni to zgodnie ze specjalnymi regulacjami dotyczącymi organizowania wypoczynku dla dzieci i młodzieży.

W świetle powyższego należy zauważyć, że stosownie do § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz. 67 ze zm.) organizatorami wypoczynku mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca dokonuje dofinansowania pracownikom, ze środków obrotowych firmy, kosztów wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 m.in. w formie „zielonej szkoły” i „zielonego przedszkola”. Jest to zorganizowany wypoczynek grupy uczniów i dzieci w wieku przedszkolnym pod opieką nauczycieli i wychowawców poza miejscem zamieszkania, zorganizowany przez szkołę lub przedszkole w trakcie roku szkolnego. Pobyt uczniów na tzw. „zielonej szkole” i dzieci w wieku przedszkolnym na tzw. „zielonym przedszkolu” ma charakter wypoczynku połączonego z nauką i innymi zajęciami dydaktycznymi.

Zgodnie z zasadami przyjętymi przez wnioskodawcę pracownik, który zamierza skorzystać z dofinansowania do „zielonej szkoły” czy „zielonego przedszkola” przedstawia następujące dokumenty:

  1. pismo do Dyrekcji Spółki o dofinansowanie;
  2. zaświadczenie ze szkoły, przedszkola, biura podróży z pieczątką instytucji oraz pieczątką i podpisem osoby wystawiającej zaświadczenie, ewentualnie dokument na druku firmowym organizatora wypoczynku o uczestniczeniu dziecka w „zielonej szkole” lub w „zielonym przedszkolu” zawierające dane:
    • imię i nazwisko dziecka,
    • kwota odpłatności za „zieloną szkołę” czy za „zielone przedszkole”,
    • miejsce i termin zorganizowanego wypoczynku;
  3. w przypadku, gdy nie jest jasne, czy organizator jest uprawniony do organizowania wypoczynku pracownik zobowiązany jest dostarczyć stosowny dokument potwierdzający takowe uprawnienia.

W przepisach prawa podatkowego nie zostało zdefiniowane pojęcie „zielona szkoła”. Natomiast zgodnie z definicją słownikową zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. 1997-2011) „zielona szkoła” to kilkudniowy wyjazd edukacyjno-wypoczynkowy organizowany przez szkołę w ciągu roku szkolnego.

W odniesieniu do „zielonego przedszkola” należy zauważyć, iż zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 07 września 1991r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) system oświaty obejmuje przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego. Natomiast przepis art. 3 pkt 1 tej ustawy stanowi, iż ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole.

Z przepisu art. 6 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przedszkolem publicznym jest przedszkole, które:

  1. realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;
  2. zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie;
  3. przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
  4. zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.

W świetle powyższego należy przyjąć, iż zachodzi analogia pomiędzy „zieloną szkołą” a „zielonym przedszkolem”. W związku z czym „zielone przedszkole” to kilkudniowy wyjazd edukacyjno-wypoczynkowy organizowany przez przedszkole w ciągu roku szkolnego.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż „zielona szkoła” i „zielone przedszkole” to w istocie wypoczynek zorganizowany, który może być połączony dodatkowo z edukacją (nauką). Zatem dofinansowanie do wypoczynku w formie „zielonej szkoły” i „zielonego przedszkola” mieści się w zakresie zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 78 ww. ustawy.

Jednocześnie należy podkreślić, że wymienione przez ustawodawcę w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy formy wypoczynku w postaci wczasów, kolonii, obozów czy zimowisk mają na celu uwypuklenie warunku uczestniczenia w formach wypoczynku zorganizowanego przez uprawnione podmioty na zasadach określonych w rozporządzeniu w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania. Intencją ustawodawcy jest bowiem wyłączenie z zakresu przedmiotowego zwolnienia dopłat do niezorganizowanych form wypoczynku, takich na przykład jak wczasy potocznie nazywane „pod gruszą”.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy wnioskodawca dokonuje dofinansowania, ze środków obrotowych firmy, do kosztów wypoczynku dzieci, zorganizowanego przez szkołę – organizatora „zielonej szkoły” i przedszkole – organizatora „zielonego przedszkola” – na zasadach określonych w rozporządzeniu w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania, dofinansowanie to będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ww. ustawy.

Natomiast wartość ww. świadczeń przekraczających kwotę 760 zł w skali roku jaką dofinansuje wnioskodawca w ramach „zielonej szkoły” i „zielonego przedszkola” ze środków obrotowych firmy – przy uwzględnieniu wszystkich innych świadczeń sfinansowanych ze środków obrotowych firmy i zwolnionych z opodatkowania na mocy ww. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wnioskodawca jako pracodawca ma obowiązek doliczać do wynagrodzenia wypłacanego w danym miesiącu i od łącznej wartości obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy, zgodnie z treścią art. 31, 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przy tym podkreślić należy, iż na wnioskodawcy jako płatniku ciąży obowiązek prawidłowego obliczenia, poboru i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Zatem, jeżeli z przedłożonych wnioskodawcy dokumentów – wskazanych we wniosku – jednoznacznie wynika, że wypoczynek dziecka pracownika jest zorganizowany w sposób wskazany w przywołanym powyżej przepisie, regulującym określone zwolnienie, to wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania tegoż zwolnienia.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj