Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-961/11/MN
z 2 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-961/11/MN
Data
2011.09.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
kultura
opodatkowanie
usługi kulturalne
zwolnienia podmiotowo-przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy współorganizacja imprez przez CKK w zakresie udostępnienia sali oraz sprzętu korzysta ze zwolnienia od podatku VAT?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2011r. (data wpływu do tut. Biura 6 czerwca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2011r. (data wpływu 19 sierpnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku VAT usługi udostępnienia sali koncertowej, zapewnienia nagłośnienia i oświetlenia w ramach współorganizacji wydarzenia kulturalnego (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2011r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku VAT usługi udostępnienia sali koncertowej, zapewnienia nagłośnienia i oświetlenia w ramach współorganizacji wydarzenia kulturalnego.

Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 11 sierpnia 2011r. znak: IBPP4/443-959/11/MN wezwano o ich uzupełnienie. Uzupełnienia dokonano w dniu 19 sierpnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Centrum Kultury (zw. dalej CKK) jest samorządową instytucją kultury i wykonuje zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione z VAT. Celem działalności Instytucji jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury.

Zgodnie z brzmieniem Statutu, do podstawowych zadań Instytucji należy:

  1. organizacja, współorganizacja, produkcja oraz realizacja imprez kulturalnych (w tym festiwali, kongresów, koncertów, spektakli, konferencji, seminariów i spotkań tematycznych);
  2. prowadzenie działalności wydawniczej;
  3. prowadzenie działalności wystawienniczej;
  4. prowadzenie działalności w zakresie edukacji kulturalnej;
  5. prowadzenie działalności w obszarze impresariatu;
  6. prowadzenie działalności w obszarze informacji i promocji.

Ponadto CKK może prowadzić działalność gospodarczą, przeznaczając dochód z tej działalności na cele statutowe Instytucji. CKK świadczy zatem usługi wynajmu lokali użytkowych, w tym: wynajem sali koncertowej wraz z obsługą (nagłośnienie, oświetlenie, obsługa szatni) lub bez obsługi - tylko sam wynajem sali. Z zainteresowanymi podmiotami zawierana jest umowa na wynajęcie sali koncertowej, ustalająca stawkę ryczałtową za wynajem i czas trwania wynajmu (zazwyczaj kilka dni) oraz termin płatności. W wynajmowanej sali wystawiane są spektakle, realizowane: koncerty, konferencje, seminaria oraz różne imprezy kulturalne i okolicznościowe (np. jubileusze firm). CKK nie jest organizatorem, ani współorganizatorem tych przedsięwzięć. Całe przedsięwzięcie jest realizowane i rozliczane przez dany podmiot (najemcę) we własnym zakresie i na własne ryzyko. Za wynajem sali CKK wystawia fakturę VAT i opodatkowuje usługę 23% stawką VAT - jako wynajem lokalu użytkowego.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT - zwalnia się od podatku - usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną. Wnioskodawca nadmienia, iż jest samorządową instytucją kultury utworzoną na podstawie cyt. ustawy o działalności kulturalnej, a Organizatorem tworzącym Instytucję jest Miasto.

1. Zdaniem CKK usługi wynajmu sali widowiskowej (koncertowej) różnym podmiotom na imprezy kulturalne organizowane przez te podmioty nie mogą być uznane za świadczenie usług związanych z kulturą (zwolnione z VAT), ponieważ to nie CKK jest organizatorem wystawianych spektakli, czy też realizowanych koncertów, seminariów itp. oraz nie ponosi odpowiedzialności, ani nie ma wpływu na rodzaj i poziom artystyczny imprez. Celem CKK jest świadczenie usługi polegającej na udostępnieniu wynajmowanego pomieszczenia zgodnie z zawartą umową najmu. Ponadto wynajem sali na imprezy kulturalne realizowane przez inne podmioty nie został również ujęty w załączniku Nr 3 do ustawy od podatku od towarów i usług (poz. 181-186) - jako usługi opodatkowane 8% stawką VAT, a zatem podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych - 23% VAT-em.

2. Ponadto, zgodnie z art. 11 pkt 1 i 2 Rozp. Min. Finansów z dnia 28 marca 2011r. (Dz. U. 68 z 2011r.), faktury z tyt. świadczenia na terytorium kraju usług najmu, dzierżawy (...) nie mogą być wystawione wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego, przy czym zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 13, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze. Zazwyczaj CKK wystawia faktury po zakończeniu kilku-dniowego wynajmu z określonym w umowie terminem płatności, przy czym faktury ujmuje w rejestrach VAT tego miesiąca, w którym określony jest termin płatności za fakturę, chyba że wcześniej otrzymano zapłatę za wynajem - wówczas w m-cu otrzymania płatności. Zdarzają się jednak sytuacje, że faktury wystawiane są wcześniej przed rozpoczęciem usługi najmu i przed otrzymaniem zapłaty - nie wcześniej jednak niż na 30 dni przed powstaniem obowiązku podatkowego tj. na 30 dni przed terminem płatności określonym w umowie.

3. CKK w ramach swojej działalności statutowej współorganizuje z innymi podmiotami gospodarczymi wydarzenia kulturalne. W ramach współorganizacji (częściowo fakturowanej) CKK zapewnia m.in. salę koncertową, nagłośnienie, oświetlenie wraz z obsługą, natomiast podmiot współorganizujący zapewnia program artystyczny. CKK dla zrównoważenia kosztów ponoszonych przez Strony, obciąża firmę współorganizującą fakturą VAT. Zdaniem CKK, pomimo udostępnienia sali oraz sprzętu, w obecnym stanie prawnym usługi takie są zwolnione z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, niezależnie od symbolu klasyfikacji statystycznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy współorganizacja imprez przez CKK w zakresie udostępnienia sali oraz sprzętu korzysta ze zwolnienia od podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, kiedy CKK jest współorganizatorem jakiegoś wydarzenia kulturalnego i zapewnia np. salę koncertową, nagłośnienie, oświetlenie – wówczas świadczone usługi podlegają zwolnieniu z opodatkowania zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…) – art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia do 31 marca 2011r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Od 1 kwietnia 2011r. ww. art. 43 ust. 17 – w myśl art. 1 pkt 13 lit. d) ustawy z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) – otrzymał brzmienie: „zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia”.

Zgodnie z art. 1 pkt 13 lit. e) powołanej nowelizacji z dnia 18 marca 2011r. do art. 43 ustawy o VAT dodaje się ust. 17a, stosownie do którego, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Jak wynika z treści art. 43 ust. 19 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
  2. wstępu:
    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  4. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  5. działalności agencji informacyjnych;
  6. usług wydawniczych;
  7. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  8. usług ochrony praw.

W przeciwieństwie do stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010r., zgodnie z którym wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU), w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. zwolnienie określone w powyższym przepisie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi. Od 1 stycznia 2011r. przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści przepisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

W analizowanej sprawie należy zwrócić uwagę na cel zwolnienia przewidzianego ww. art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi w zakresie kultury oraz dostawa towarów lub świadczenie usług ściśle z tymi usługami związana.

Jednakże, usługi te – aby mogły korzystać ze zwolnienia – świadczone muszą być przez specyficzne podmioty, tj.:

  1. podmioty prawa publicznego,
  2. podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym,
  3. podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Należy w tym miejscu podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy o VAT, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, wpisaną do rejestru samorządowych instytucji kultury Urzędu Miasta. Wnioskodawca świadczy usługi udostępnienia sali koncertowej, zapewnienia nagłośnienia i oświetlenia w ramach współorganizacji wydarzenia kulturalnego.

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 13, poz. 123 ze zm.), działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane w tym zakresie regulacje prawne stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie udostępnienia sali koncertowej, zapewnienia nagłośnienia i oświetlenia w ramach współorganizacji wydarzenia kulturalnego nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o cyt. art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT. Jak podkreślono powyżej, zwolnienie usług kulturalnych świadczonych przez enumeratywnie określone podmioty ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Wnioskodawca, chociaż spełniający przesłankę podmiotową (jako podmiot wpisany do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej) nie świadczy w tym przypadku usług kulturalnych. Czynności udostępnienia sali koncertowej, zapewnienia nagłośnienia i oświetlenia w ramach współorganizacji wydarzenia kulturalnego nie mogą być uznane za czynności w zakresie kultury. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są czynnościami technicznymi a nie artystycznymi.

Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie mogą zostać również uznane za ściśle związane z usługą podstawową w rozumieniu art. 43 ust. 17a ustawy o VAT, albowiem są świadczone przez dwa różne podmioty (Wnioskodawca oraz współorganizator odpowiedzialny za program artystyczny). Zgodnie natomiast z ww. art. 43 ust. 17a ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Tym samym usługi wynajmu sali, nagłośnienia, oświetlenia wraz z obsługą podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej 23%.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 i 2 wydane zostały odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj