Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-806/11-2/AP
z 18 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-806/11-2/AP
Data
2011.08.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
konserwacja zabytków
usługi konserwatorskie
zabytek
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Czy na wykonanie usług konserwatorskich na obiekcie wpisanym do rejestru zabytków Wnioskodawca ma prawo zastosować zwolnienie z VAT?



Wniosek ORD-IN 279 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2011 r. (data wpływu 20 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku do świadczonych usług konserwatorskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku do świadczonych usług konserwatorskich.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie szeroko pojętych usług budowlanych. Jego firma przeprowadzała wielokrotnie inwestycje związane z konserwacją obiektów sakralnych, co pozwoliło zdobyć doświadczenie w tym zakresie. W najbliższym czasie Zainteresowany planuje realizację remontu kościoła ewangelicko-augsburskiego, wpisanego do rejestru zabytków. Zgodnie z decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków zostało wydane pozwolenie na wykonanie prac, które swoim zakresem obejmują:

  • wykonanie izolacji poziomej fundamentów
  • wykonanie remontu elewacji (oczyszczanie rys i pęknięć tynków, odsalanie, oczyszczanie ścian ze starych powłok malarskich, ponowne malowanie)
  • wymiana pokrycia dachu z blachy
  • częściowa wymiana więźby dachowej wraz z impregnacją drewna
  • gruntowanie i malowanie wnętrza kościoła farbami konserwującymi.

W podpisanej przez Wnioskodawcę umowie na wykonanie usług konserwatorskich nie określił On stawki VAT, jaką opodatkuje wykonane prace - wszelkie ustalenia dotyczące kwoty, na jaką opiewa umowa ustalono według wartości netto.

Usługi remontu fundamentów, elewacji, pokrycia dachu wraz z wymianą elementów więźby czy malowanie w tym przypadku stanowią usługi konserwatorskie, gdyż wykonanie ich w znacznym stopniu przedłuży trwałość i żywotność budynku kościoła.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na wykonanie wymienionych wyżej usług konserwatorskich na obiekcie wpisanym do rejestru zabytków Wnioskodawca ma prawo zastosować zwolnienie z VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy

Powołując się na przepisy wykonawcze ustawy o podatku od towarów i usług tj. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 6 kwietnia 2011 r. Nr 73 poz. 392) planowane przez Wnioskodawcę prace spełniają warunki konieczne do zastosowania zwolnienia z VAT, wymienione w treści rozporządzenia. Do wykonania powyższych usług konserwatorskich zostaną zaangażowane osoby posiadające wymagane uprawnienia. Budynek kościoła również spełnia wymogi przedstawione w rozporządzeniu, gdyż jest wpisany do rejestru zabytków. Wojewódzki Konserwator Zabytków wydał decyzję zezwalającą na prowadzenie wymienionych prac.

W odniesieniu do przepisów obowiązujących przed 1 kwietnia 2011 r. sytuacja wyglądałaby nieco inaczej, nie byłaby dla Zainteresowanego tak jednoznacznie korzystna jak w chwili obecnej. Nie bez znaczenia jest fakt, że dotychczas brak jest orzecznictwa na temat stosowania w praktyce przepisów nowego rozporządzenia. W związku z tym trudno jest Wnioskodawcy poprzeć własne stanowisko przypadkami zaistniałymi już w życiu gospodarczym. Nie zmienia to jednak faktu, że w ocenie Zainteresowanego wykonanie usług konserwatorskich może On opodatkować stawką zwolnioną z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności zdefiniowany został odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 ww. ustawy. I tak, stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Co do zasady, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 (art. 41 ust. 1 cyt. ustawy).

Przy czym, na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %, z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, a także możliwości zastosowania zwolnienia.

Zgodnie z § 43 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących:

  1. zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego;
  2. materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego.

Z kolei, w myśl § 43 ust. 2 powołanego rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie prowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków stosuje się, pod warunkiem że:

  1. prace konserwatorskie i restauratorskie są wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac;
  2. na prowadzenie tych prac zostało wydane pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Warunek, o którym mowa w ust. 2, uważa się za spełniony również w przypadku podmiotów gospodarczych wykonujących prace konserwatorskie i restauratorskie, które zatrudniają lub w których wspólnikami są osoby uprawnione do wykonywania tych prac, o ile w pozwoleniu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, określono osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich (§ 43 ust. 3 ww. rozporządzenia).

Obiekty zabytkowe wpisane do rejestru zabytków podlegają opiece konserwatorskiej, zaś wszystkie prace na tych obiektach podlegają szczególnym rygorom.

Zgodnie z treścią art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162 poz. 1568 ze zm.), przez zabytek należy rozumieć nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową. Stosownie zaś do pkt 6 ww. artykułu, prace konserwatorskie to działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań. Z kolei prace restauratorskie to działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań (art. 3 pkt 7 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami).

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie usług budowlanych. Jego firma przeprowadzała wielokrotnie inwestycje związane z konserwacją obiektów sakralnych, co pozwoliło zdobyć doświadczenie w tym zakresie. W najbliższym czasie Zainteresowany planuje realizację remontu kościoła ewangelicko-augsburskiego, wpisanego do rejestru zabytków. Usługi remontu fundamentów, elewacji, pokrycia dachu wraz z wymianą elementów więźby czy malowanie w tym przypadku stanowią usługi konserwatorskie, gdyż wykonanie ich w znacznym stopniu przedłuży trwałość i żywotność budynku kościoła. Wnioskodawca wskazuje, iż do wykonania powyższych usług konserwatorskich zostaną zaangażowane osoby posiadające wymagane uprawnienia. Budynek kościoła jest wpisany do rejestru zabytków. Ponadto, Wojewódzki Konserwator Zabytków wydał decyzję zezwalającą na prowadzenie wymienionych prac.

Jak wynika, z ww. przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, aby Wnioskodawca mógł skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w § 43 tegoż rozporządzenia, musi spełnić łącznie następujące warunki:

  1. prace konserwatorskie i restauratorskie będą dotyczyć zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum, lub wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego,
  2. prace te będą wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac,
  3. na prowadzenie tych prac wydane zostanie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków, a w powyższym pozwoleniu zostanie określona osoba odpowiedzialna za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich.

Odnosząc przedstawioną w złożonym wniosku sytuację do powołanych przepisów mających zastosowanie w sprawie stwierdzić należy, iż Wnioskodawca spełnia niezbędne do zastosowania zwolnienia od podatku warunki: prace konserwatorskie dotyczyć będą kościoła wpisanego do rejestru zabytków, do wykonania powyższych usług konserwatorskich zostaną zaangażowane osoby posiadające wymagane uprawnienia, zaś na prowadzenie wymienionych prac wydane zostało zezwolenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Reasumując, usługi konserwatorskie świadczone przez Wnioskodawcę będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania VAT do dnia 31 grudnia 2011 r. na mocy § 43 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, o ile w ww. pozwoleniu wydanym przez wojewódzkiego konserwatora zabytków będzie określona osoba odpowiedzialna za prowadzenie tych prac.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj