Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-170/11-6/AF
z 5 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-170/11-6/AF
Data
2011.08.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Wyłączenia

Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
działalność kulturalna
kultura fizyczna
muzeum
umowa sprzedaży


Istota interpretacji
należy stwierdzić, że zawarta umowa sprzedaży eksponatów i muzealiów o wartości przekraczającej 1.000 zł co do zasady podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Przyjmując natomiast za Wnioskodawcą, iż umowa sprzedaży była zwolniona z podatku od towarów i usług, powyższa umowa sprzedaży nie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy i wówczas na Wnioskodawcy nie ciążył obowiązek zapłaty ww. podatku.



Wniosek ORD-IN 452 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 10.05.2011 r. (data wpływu 19.05.2011 r.) uzupełnionym na wniosku ORD-IN z dnia 29.06.2011 r. (data nadania 04.07.2011 r., data wpływu 06.07.2011 r.) na wezwanie z dnia 24.06.2011 r. Nr IPPB2/436-170/11-2/AF (data doręczenia 28.06.2011 r.) oraz pismem z dnia 28.07.2011 r. (data wpływu 03.08.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy sprzedaży eksponatów i muzealiów o wartości przekraczającej 1.000 zł - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.05.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy sprzedaży eksponatów i muzealiów o wartości przekraczającej 1.000 zł .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Muzeum jest samorządową instytucją kultury i działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1919 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach oraz zarządzenie Nr 44 Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej z dnia 27 października 1952 r. w sprawie zorganizowania zbioru eksponatu muzealnych z dziedziny kultury fizycznej i sportu. Prowadzi działalność kulturalną opodatkowaną, zwolnioną oraz całkowicie nieodpłatną. Jest płatnikiem podatku od towarów i usług, a pierwsza deklaracja VAT została złożona za IV kwartał 2002 roku. Na podstawie umowy kupna-sprzedaży nabywa dobra kultury w zakresie kultury fizycznej, turystyki i krajoznawstwa, a w szczególności trofea, odznaki, nagrody, pamiątki osobiste, znaczki, plakaty, monety, sztandary, stroje i sprzęt sportowy, akcesoria podróżne, dzieła sztuki o tematyce sportowej, fotografie, filmy, książki, czasopisma i archiwalia o wartości powyżej 1.000,00 PLN co oznacza, iż podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Osoba fizyczna jest stroną umowy kupna-sprzedaży, tzn. że nie płatnikiem podatku od towarów i usług. Wobec powyższego wystawia rachunek, a Muzeum od takiego rachunku składa deklaracje PCC-3 i przelew w wysokości 2% kwoty z rachunku.

Pismem z dnia 24.06.2011 r. Nr IPPB2/436-170/11-2/AF wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

  • Przedstawienie dokumentu (odpowiednio oryginał lub urzędowo poświadczona kopia za zgodność z oryginałem), z którego wynika sposób reprezentacji Muzeum w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. stosowne umocowanie do występowania w imieniu Muzeum z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dla osoby, która wniosek podpisała, tj. dla Pana Tomasza J.
  • Uzupełnienia stanu faktycznego przedstawionego we wniosku poprzez wskazanie:
    • daty zawarcia umowy sprzedaży,
    • miejsca zawarcia umowy sprzedaży (terytorium Rzeczypospolitej Polskiej czy też terytorium innego państwa),
    • gdzie znajdowały rzeczy będące przedmiotem umowy sprzedaży w chwili jej zawarcia (terytorium Rzeczypospolitej Polskiej czy też terytorium innego państwa).


Wezwanie skutecznie doręczono 28.06.2011 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie (data nadania 04.07.2011 r., data doręczenia 06.07.2011 r.).

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż umowa została zawarta 06.06.2011 r. w W.. Przedmiot umowy znajdował się na terenie Polski – został wydany Muzeum.

Pismem z dnia 28.07.2011 r. (data wpływu 03.08.2011 r.) Wnioskodawca wskazał, iż do umowy kupna z dnia 06.06.2011 r. jest wystawiony rachunek bez podatku VAT, czyli czynność nieopodatkowana zwolniona z podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy umowa kupna-sprzedaży eksponatów i muzealiów o wartości powyżej 1.000,00 PLN podlega opodatkowaniu od czynności cywilnoprawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 2 pkt 4 o podatku od czynności cywilnoprawnych umowy sprzedaży nie będą podlegały podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z powyższymi przepisami Muzeum nie powinno płacić podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie kupna dóbr kultury; muzealiów, eksponatów, itp.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż przedmiotem niniejszej interpretacji są przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zgodnie z wolą Wnioskodawcy wyrażoną w złożonym wniosku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność kulturalną opodatkowaną, zwolnioną oraz całkowicie nieodpłatną. Jest płatnikiem podatku od towarów i usług, a pierwsza deklaracja VAT została złożona za IV kwartał 2002 roku. Na podstawie umowy kupna-sprzedaży nabywa dobra kultury w zakresie kultury fizycznej, turystyki i krajoznawstwa, a w szczególności trofea, odznaki, nagrody, pamiątki osobiste, znaczki, plakaty, monety, sztandary, stroje i sprzęt sportowy, akcesoria podróżne, dzieła sztuki o tematyce sportowej, fotografie, filmy, książki, czasopisma i archiwalia o wartości powyżej 1.000,00 PLN co oznacza, iż podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Osoba fizyczna jest stroną umowy kupna-sprzedaży, tzn. że nie płatnikiem podatku od towarów i usług. Wobec powyższego wystawia rachunek, a Muzeum od takiego rachunku składa deklaracje PCC-3 i przelew w wysokości 2% kwoty z rachunku. Umowa została zawarta 06.06.2011 r. w Warszawie. Przedmiot umowy znajdował się na terenie Polski – został wydany Muzeum. Do umowy jest wystawiony rachunek bez podatku VAT, czyli czynność nieopodatkowana zwolniona z podatku VAT.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Na podstawie art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) umową sprzedaży jest umowa, zgodnie z którą sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Istotną cechą umowy sprzedaży jest zawsze wymiana określonych rzeczy na pieniądze.

Czynności cywilnoprawne zawarte w katalogu zamkniętym określonym w art. 1 wymienionej ustawy podlegają omawianemu podatkowi od czynności cywilnoprawnych, o ile spełniają przesłanki zawarte w art. 1 ust. 4 cytowanej ustawy.

W myśl powyższego artykułu czynności cywilnoprawne w tym umowy sprzedaży podlegają omawianemu podatkowi, jeżeli ich przedmiotem są:

  1. rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych jeżeli w chwili zawarcia umowy jej przedmiot znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wówczas nie ma znaczenia, gdzie umowa została zawarta i gdzie mają miejsce zamieszkania (siedzibę) strony umowy.

Umowa sprzedaży podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, także jeśli przedmiot umowy w chwili jej zawarcia znajduje się za granicą oraz nabywca – kupujący ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a czynność zostanie dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do zapisu art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

  1. opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
  2. zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • (uchylone),
    • umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.

W związku z tym podkreślić należy, iż jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy sprzedaży, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia, czy powyższe czynności podlegają regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenia dla ewentualnego objęcia jej podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności podatkiem od towarów i usług lub zwolnienie jej od tego podatku skutkuje wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ww. ustawy.

Jednakże tutejszy Organ, zgodnie ze złożonym wnioskiem, nie rozstrzyga w niniejszej interpretacji, czy czynność umowy sprzedaży jest objęta zakresem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy ciąży na kupującym. Podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, natomiast stawka podatku wynosi 2% (art. 6 ust. 1 pkt 1 i art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy).

Reasumując należy stwierdzić, że zawarta umowa sprzedaży eksponatów i muzealiów o wartości przekraczającej 1.000 zł co do zasady podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Przyjmując natomiast za Wnioskodawcą, iż umowa sprzedaży była zwolniona z podatku od towarów i usług, powyższa umowa sprzedaży nie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy i wówczas na Wnioskodawcy nie ciążył obowiązek zapłaty ww. podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj