Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-833/11/BW
z 23 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-833/11/BW
Data
2011.09.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo społeczne
budynki zbiorowego zamieszkania
montaż
stawki podatku
usługi budowlano-montażowe


Istota interpretacji
Czy za wykonanie usługi montażu mebli kuchennych i szaf wnękowych w trwałej zabudowie z zakupionych materiałów (tj.: płyt meblowych, prowadnic, profili, listew, obrzeży, szkła, blatów kuchennych, uchwytów, szyn montażowych, nóg metalowych), dociętych na konkretny wymiar i w sposób trwały zamontowanych w budynkach i lokalach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 111 i 112, można zastosować preferencyjną stawkę VAT w wysokości 8%?



Wniosek ORD-IN 1012 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2011r. (data wpływu 20 lipca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla usługi montażu mebli kuchennych i szaf wnękowych w budynkach i lokalach mieszkalnych (PKOB 111 i 112) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla usługi montażu mebli kuchennych i szaf wnękowych w budynkach i lokalach mieszkalnych (PKOB 111 i 112).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, wydanym przez Prezydenta miasta z dnia 18-06-1994r. w zakresie:

  • 31.02.Z produkcja mebli kuchennych
  • 31.01.Z produkcja mebli biurowych i sklepowych
  • 47.59.Z sprzedaż detaliczna mebli, sprzętu oświetleniowego i pozostałych artykułów użytku domowego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach
  • 47.19.Z pozostała sprzedaż detaliczna PROWADZONA W NIEWYSPECJALIZOWANYCH SKLEPACH
  • 43.32.Z zakładanie stolarki budowlanej
  • 68.31 Z pośrednictwo w obrocie nieruchomościami
  • 64.92.Z pozostałe formy udzielania kredytów
  • 64.99.Z pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.

Wnioskodawca planuje wykonywanie usług montażu stolarki budowlanej, polegających na wyposażeniu lokali mieszkalnych w stałe zabudowy kuchenne i wnękowe, z zakupionych w tym celu: płyt meblowych, frontów, blatów, listew, obrzeży, złączy, zakończeń, szyn montażowych, elementów metalowych (maskownic, okuć, zawiasów, uchwytów, prowadnic). Montaż zabudowy kuchennej lub szaf wnękowych będzie następował na podstawie umowy cywilno-prawnej, której przedmiotem będzie praca budowlano-montażowa.

Usługa zabudowy kuchennej polegać będzie na ustawieniu korpusów szafek dolnych, ich wypoziomowaniu, złączeniu na stałe między sobą, przytwierdzeniu do ściany oraz zamontowaniu frontów szafek na zawiasy. Następnie zamocowana zostanie na stałe listwa maskująca nóżki szafek dolnych. Szafki zostaną przykryte blatem kuchennym wyciętym pod wymiar. Wbudowany na stałe zostanie również sprzęt AGD tj.: piekarnik elektryczny, zmywarka, lodówka, mikrofalówka, zlewozmywak, bateria zlewozmywakowa, płyta gazowa lub elektryczna itp. Korpusy szafek górnych umocowane zostaną do ściany na stałe za pomocą metalowych listew montażowych, co w sposób stały unieruchomi je. Następnie do korpusów szafek zamontowane zostaną fronty na zawiasy. Zabudowa lodówki i szafek gospodarczych zespoli między sobą zabudowę górną i dolną. Wnioskodawca dodatkowo montować będzie okapy kuchenne w sposób stały do ściany oraz elementy dekoracyjne i wykończeniowe typu: lampki halogenowe, wieńce dekoracyjne, listwy przyblatowe i przyszafkowe.

Zamontowane w ten sposób meble stanowić będą jednolitą całość wbudowaną między ścianami na stałe. Podobnie wyglądać będzie usługa zabudowy wnękowej, gdzie zostaną wbudowane ścianki, półki i kosze itp., w sposób trwały między ścianami wnęki, a tory prowadzące drzwi umocowane zostaną w sposób trwały do podłogi i sufitu. Montaż będzie dokonywany poprzez dostarczenie elementów do lokalu mieszkalnego i montowanie za pomocą własnych narzędzi. Faktura dokumentująca wykonanie usługi będzie zawierała jedną pozycję obejmującą całość wykonanych robót z wykorzystanymi materiałami jako: "montaż stałej zabudowy mebli kuchennych w lokalu mieszkalnym". Faktury będą uzupełnione o właściwy ze względu na rodzaj budynku, w którym następuje montaż, symbol PKOB. W przypadku budynków mieszkalnych stosowane będą następujące symbole: PKOB 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne, PKOB 112 -budynki o dwóch mieszkaniach, wielo mieszkaniowe i podstawą prawną z u.p.t.u. tj. art. 41 ust. 12. Faktura będzie uzupełniona również o stosowny symbol PKWiU. Od dnia 1 stycznia 2010r. wymienione usługi Wnioskodawca zakwalifikował w następujący sposób: „Roboty instalacyjne stolarki budowlanej" (PKWiU 43.32.10.0), w przypadku montażu metalowych i niemetalowych elementów szaf wnękowych i kuchennych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy za wykonanie usługi montażu mebli kuchennych i szaf wnękowych w trwałej zabudowie z zakupionych materiałów (tj.: płyt meblowych, prowadnic, profili, listew, obrzeży, szkła, blatów kuchennych, uchwytów, szyn montażowych, nóg metalowych), dociętych na konkretny wymiar i w sposób trwały zamontowanych w budynkach i lokalach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 111 i 112, można zastosować preferencyjną stawkę VAT w wysokości 8%...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Montaż szafek wnękowych i mebli kuchennych w trwałej zabudowie w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w grupie 111 i 112, jest świadczeniem usług i podlega obniżonej 8% stawce podatku od towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawcy to stanowisko jest słuszne.

W myśl art. 41 ust. 12-12c stawkę podatku, o której mowa w ust 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

12a. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

Zgodnie z § 7 Rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 4 kwietnia 2011 stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 — w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.


Ponadto w wyjaśnieniach PKD stanowiących załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności, usługi wyposażenia pomieszczeń w meble wbudowane: meble kuchenne i szafy wnękowe zostały ujęte w podklasie 43.32.Z - zakładanie stolarki budowlanej, działu 43 - roboty budowlane specjalistyczne, sekcji f – budownictwo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

W myśl art. 5a ww. ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), które weszło w życie z dniem 6 kwietnia 2011r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    –w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Natomiast w myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Dodatkowo należy zauważyć, że w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. ww. kwestię regulował analogicznie brzmiący przepis rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja, przebudowa oraz roboty budowlane, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Natomiast przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7 ww. artykułu).

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykuł przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło:…).

Odwołując się natomiast do słownikowego zakresu pojęcia „roboty budowlane” należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w „Uniwersalnym słowniku języka polskiego” Wydawnictwo Naukowe PWN, określenie „robota” oznacza „zespół czynności podejmowanych w celu wykonania, wyprodukowania, wytworzenia, dokonania czegoś, praca, działanie, działalność, robienie czegoś”. Na tej podstawie należało uznać, że sformułowanie użyte przez normodawcę „roboty budowlano-montażowe” zawsze oznaczać będzie czynności, również montaż. „Montaż” to składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość.

W związku z przytoczonymi definicjami stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

W tym miejscu należy wskazać, iż w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r., zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniżało się do wysokości 7% w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

–w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Analiza powołanych wyżej przepisów § 37, obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010r. rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009r. oraz obowiązującego po tym dniu rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010r. a także ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r. prowadzi do wniosku, iż zakres stosowania obniżonej stawki podatku po 1 stycznia 2011r. uległ zawężeniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje wykonywanie usług montażu stolarki budowlanej, polegających na wyposażeniu lokali mieszkalnych w stałe zabudowy kuchenne i wnękowe, z zakupionych w tym celu: płyt meblowych, frontów, blatów, listew, obrzeży, złączy, zakończeń, szyn montażowych, elementów metalowych (maskownic, okuć, zawiasów, uchwytów, prowadnic). Montaż zabudowy kuchennej lub szaf wnękowych będzie następował na podstawie umowy cywilno-prawnej, której przedmiotem będzie praca budowlano-montażowa.

Usługa zabudowy kuchennej polegać będzie na ustawieniu korpusów szafek dolnych, ich wypoziomowaniu, złączeniu na stałe między sobą, przytwierdzeniu do ściany oraz zamontowaniu frontów szafek na zawiasy. Następnie zamocowana zostanie na stałe listwa maskująca nóżki szafek dolnych. Szafki zostaną przykryte blatem kuchennym wyciętym pod wymiar. Wbudowany na stałe zostanie również sprzęt AGD tj.: piekarnik elektryczny, zmywarka, lodówka, mikrofalówka, zlewozmywak, bateria zlewozmywakowa, płyta gazowa lub elektryczna itp. Korpusy szafek górnych umocowane zostaną do ściany na stałe za pomocą metalowych listew montażowych, co w sposób stały unieruchomi je. Następnie do korpusów szafek zamontowane zostaną fronty na zawiasy. Zabudowa lodówki i szafek gospodarczych zespoli między sobą zabudowę górną i dolną. Wnioskodawca dodatkowo montować będzie okapy kuchenne w sposób stały do ściany oraz elementy dekoracyjne i wykończeniowe typu: lampki halogenowe, wieńce dekoracyjne, listwy przyblatowe i przyszafkowe. Zamontowane w ten sposób meble stanowić będą jednolitą całość wbudowaną między ścianami na stałe. Podobnie wyglądać będzie usługa zabudowy wnękowej, gdzie zostaną wbudowane ścianki, półki i kosze itp., w sposób trwały między ścianami wnęki, a tory prowadzące drzwi umocowane zostaną w sposób trwały do podłogi i sufitu. Montaż będzie dokonywany poprzez dostarczenie elementów do lokalu mieszkalnego i montowanie za pomocą własnych narzędzi. Faktura dokumentująca wykonanie usługi będzie zawierała jedną pozycję obejmującą całość wykonanych robót z wykorzystanymi materiałami jako: "montaż stałej zabudowy mebli kuchennych w lokalu mieszkalnym". Faktury będą uzupełnione o właściwy ze względu na rodzaj budynku, w którym następuje montaż, symbol PKOB. W przypadku budynków mieszkalnych stosowane będą następujące symbole: PKOB 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne, PKOB 112 -budynki o dwóch mieszkaniach, wielo mieszkaniowe i podstawą prawną, tj. art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga, czy do opisanych wyżej usług montażu szafek wnękowych i mebli kuchennych w trwałej zabudowie w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w grupie 111 i 112, Wnioskodawca będzie mógł stosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy na wstępie wskazać, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Mając na uwadze wyżej wskazany stan prawny oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić iż usług trwałej zabudowy mebli kuchennych i szaf wnękowych, które to zabudowy będą wykonywane w budynkach i lokalach mieszkalnych, nie można uznać za konserwację, remont, modernizację, a także przebudowę, bowiem czynności te nie dotyczą substancji samego budynku. Stałą zabudowę mebli kuchennych i szaf wnękowych należy uznać za wyposażenie budynku (lokalu), a fakt trwałego ich przytwierdzenia do ścian, podłoża i sufitu, pozostaje bez znaczenia bowiem nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku lokalu mieszkalnego. Tym samym bez wpływu na stawkę podatku VAT dla ww. usług pozostaje fakt, że usługi te wykonywane są w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w grupie 111 i 112.

Wobec powyższego opisane we wniosku usługi polegające na wykonaniu trwałej zabudowy mebli kuchennych i szaf wnękowych, nie można uznać za wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również w § 7 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a w związku z tym nie podlegają one opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%, lecz zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, 23% stawką podatku.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% do usług montażu mebli kuchennych i szaf wnękowych w trwalej zabudowie należy uznać za nieprawidłowe.

Tut. organ pragnie zauważyć, że do czynności o których mowa we wniosku, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., należy odwołać się do uregulowań zawartych w ww. art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Nie należy natomiast odwoływać się do klasyfikacji statystycznych, gdyż dla tych czynności ani przepisy ustawy ani przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie nie powołują symboli statystycznych.

Istotnym jest zatem co jest przedmiotem sprzedaży, czy czynność wykonywana przez Wnioskodawcę mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Zatem wskazanie przez Wnioskodawcę symbolu PKWiU 43.32.10.0 – „Roboty instalacyjne stolarki budowlanej”, do wykonywanych usług polegających na montażu szaf wnękowych oraz mebli kuchennych jest bez znaczenia dla rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj