Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-808/11/BW
z 26 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-808/11/BW
Data
2011.09.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo społeczne
budynki zbiorowego zamieszkania
montaż
stawki podatku
usługi budowlano-montażowe


Istota interpretacji
Czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 roku kompleksowa usługa montażu okien i drzwi własnej produkcji w Budynku zakwalifikowanym przez inwestora zgodnie z PKOB 11 podlega w całości opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8 %?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2011r. (data wpływu do tut. organu 14 lipca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla świadczonej przez Wnioskodawcę kompleksowej usługi montażu drzwi i okien w nowo budowanym budynku sklasyfikowanym według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla świadczonej przez Wnioskodawcę kompleksowej usługi montażu drzwi i okien w nowo budowanym budynku sklasyfikowanym według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

  1. Wnioskodawca (Spółka) zamierza świadczyć usługi dostawy wraz z montażem stolarki oraz podwykonawcze usługi budowlano-montażowe na podstawie umów zawieranych z generalnym wykonawcą. Powyższa działalność polega na montażu okien i drzwi własnej produkcji.
  2. Przedmiotem powyższych umów jest kompleksowy montaż okien w jednym lub kilku budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (dalej PKOB) w dziale 11 (dalej Budynek). W szczególności przedmiotem umowy jest wykonanie i montaż okien i drzwi dotyczących Budynku/Budynków jako całości, a nie wykonanie odrębnych robót budowlanych dotyczących poszczególnych lokali/części budynku.
  3. W Budynku - oprócz lokali mieszkalnych (zarówno o powierzchni do 150 m2, jak i powyżej 150 m2) znajdują się w szczególności klatki schodowe, korytarze, komórki lokatorskie, pomieszczenia przeznaczone na sklepy oraz wielostanowiskowy garaż podziemny.
  4. Z umów zawieranych z inwestorami wynika, że montaż okien i drzwi w nowo budowanym Budynku dotyczy całości Budynku (Budynków). Z umów nie wynika wprost, że prace wykonane przez Wnioskodawcę dotyczą lokali użytkowych lub lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej przekraczającej 150 m2.
  5. W analizowanej sytuacji celem zlecającego Wnioskodawcy usługę jest nabycie usługi polegającej na montażu okien i drzwi w całości Budynku.
  6. Część prac wynikających z powyższych umów może być zlecana podwykonawcom.

Niniejszy wniosek Wnioskodawcy o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnej) dotyczy wyłącznie opodatkowania podatkiem VAT kompleksowej usługi montażu okien i drzwi własnej produkcji w nowo budowanym Budynku.

Sformułowane przez Wnioskodawcę pytanie oraz stanowisko Wnioskodawcy nie stanowią prac związanych z montażem okien i drzwi poza bryłą Budynku infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w art. 146 ust. 3 Ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 roku kompleksowa usługa montażu okien i drzwi własnej produkcji w Budynku zakwalifikowanym przez inwestora zgodnie z PKOB 11 podlega w całości opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8 %...

Zdaniem Wnioskodawcy, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 roku, kompleksowa usługa montażu wyprodukowanych przez niego okien i drzwi w Budynku podlega w całości opodatkowaniu 8%.

Zgodnie z Ustawą o podatku od towarów i usług:

  1. Stawkę podatku, o której mowa powyżej, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (art. 41 ust. 12).
  2. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się m. in. obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych (art. 41 ust. 12a), przy czym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się: budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia przekracza 300 m2,lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2 (art. 41 ust. 12b).
  3. Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego należy rozumieć budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12).
  4. W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone powyżej, obniżoną stawkę podatku stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c).

W analizowanej sytuacji Wnioskodawca stoi na stanowisku, że stawką VAT w wysokości 8% powinien być opodatkowany montaż okien i drzwi wyprodukowanych na zlecenie inwestora lub generalnego wykonawcy, związany z budową całego Budynku, realizowany na podstawie umowy z inwestorem (w tym także te zlecone podwykonawcą Wnioskodawcy).

W szczególności przemawiają za tym następujące argumenty:

  1. Zgodnie z UPodVAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m. in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W sytuacji, w której usługa ma charakter złożony (tj. gdy składa się z zespołu świadczeń, tak jak to ma miejsce w przypadku usług budowlanych) może być ona dla celów VAT klasyfikowana jako:
    1. jedna kompleksowa usługa, albo;
    2. usługa główna wraz z usługami pomocniczymi (klasyfikowana dla celów VAT jako usługa główna), albo:
    3. szereg "równorzędnych" odrębnych usług (klasyfikowanych dla celów VAT odrębnie).
  2. W świetle orzecznictwa sądowego i praktyki podatkowej:
    1. z jedną kompleksową usługą (o której mowa w punkcie 1 (a) powyżej) mamy do czynienia, gdy co najmniej dwie czynności (świadczenia), dokonane przez świadczącego usługę na rzecz nabywcy, są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby sztuczny charakter;
    2. ustalenie, czy mamy do czynienia z usługą kompleksową, wymaga przede wszystkim określenia charakteru oraz celu ekonomicznego danej transakcji.
    Zdaniem Wnioskodawcy cel ten należy analizować z perspektywy nabywcy usługi (celem ekonomicznym usługodawcy będzie bowiem zawsze zrealizowanie zysku.
  3. W analizowanej sytuacji celem ekonomicznym inwestora jest nabycie jednej kompleksowej usługi polegającej na wybudowaniu całości Budynku. Należy uznać, że świadczenia wchodzące w skład tej usługi są ze sobą ściśle i nierozerwalnie związane i tworzą jedno świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie dla celów VAT miałoby sztuczny charakter. Generalny wykonawca całości Budynku zawiera z Wnioskodawcą umowę na montaż okien i drzwi wyprodukowanych przez Wnioskodawcę.
  4. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy zasadne jest twierdzenie, że w analizowanym przypadku przedmiotem usługi świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz inwestora lub generalnego wykonawcy jest montaż okien i drzwi w budynku jako całości, a nie w poszczególnych jego częściach (w szczególności, przedmiotem usługi nie jest budowa poszczególnych lokali użytkowych, bądź lokali mieszkalnych o powierzchni przekraczającej 150 m2).
  5. Zgodnie z przytoczonymi powyżej przepisami UPod VAT usługa polegająca na montażu okien i drzwi w budowanym Budynku - tj. budynku mieszkalnego stałego zamieszkania sklasyfikowanego w dziale 11 PKOB - podlega w całości opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%.
  6. W świetle powyższego, do montażu okien i drzwi własnej w Budynku nie znajduje zastosowania art. 41 ust. 12c w związku z art. 41 ust. 12 b UPod VAT, wobec czego wszystkie wykonane przez Wnioskodawcę prace związane ze znajdującymi się w Budynku lokalami mieszkalnymi o powierzchni użytkowej przekraczającej 150 m2 będą podlegały opodatkowaniu w stawce VAT 8% - również w części przekraczającej udział powierzchni użytkowej tych lokali kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu UPod VAT w całkowitej powierzchni użytkowej tych lokali.
  7. W konsekwencji, wykonane przez Wnioskodawcę usługi budowlano - montażowe polegające na montażu okien i drzwi własnej produkcji jako usługi podwykonawcze dla całości budowanego Budynku, podlega opodatkowaniu według stawki VAT w wysokości 8%.
  8. Natomiast stawka VAT 23% miałaby zastosowanie tylko w sytuacji, gdyby przedmiotem usługi był montaż okien i drzwi w poszczególnych lokalach użytkowych, bądź lokalach mieszkalnych o powierzchni przekraczającej 150 m2, co jak Wnioskodawca wskazał powyżej - nie ma miejsca w analizowanym przypadku.
  9. Ponadto, jak Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego powyżej, pytanie Wnioskodawcy sformułowane w niniejszym wniosku nie dotyczy prac związanych z budową poza bryłą Budynku infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w art. 146 ust. 3 UPod VAT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych oraz w orzecznictwie sądów administracyjnych (wydanych na gruncie przepisów obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010 roku, jednakże - zdaniem Wnioskodawcy - mające analogiczne zastosowanie w obecnym stanie prawnym), w szczególności:

  1. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 października 2010 roku, znak IBPP2/443-630/10/WN, zgodnie z którą zastosowanie prawidłowej stawki podatku uzależnione jest od postanowień umowy na wykonanie robót budowlanych. Jeżeli przedmiotem umowy będą roboty budowlane w budynkach mieszkalnych (PKOB11) jako całości - to należna stawka będzie 7%. Jeżeli jednak w umowie zostanie wskazanie, iż roboty budowlane dotyczyć będą poszczególnych części budynków tj. powierzchni mieszkalnych i odrębnie powierzchni niemieszkalnych (np. lokali użytkowych), wówczas w odniesieniu do usług wykonywanych w części mieszkalnej zastosowanie znajduje 7% stawka podatku VAT, natomiast do usług wykonywanych w części niemieszkalnej - 22% stawka podatku"; analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 26 lipca 2010 roku, znak IBPP2/443-395/10/JJ.
  2. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 2 grudnia 2009 roku, znak ITPP1/443-853/09/JJ, zgodnie z którą" o ile przedmiotem umowy są roboty budowlane będące częścią całego zadania Inwestycyjnego w zakresie budowy obiektu budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11, wykonywane w bryle budynku, to stawka 7% będzie miała zastosowanie do całości robót, związanych również z przyszłymi lokalami użytkowymi, dotyczy to także podwykonawców. Na etapie budowy obiektu trudno bowiem mówić o wyodrębnionych lokalach użytkowych; analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z z dnia 13 kwietnia 2010 roku, znak: LPP1/443-79/10-2/AT oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 13 października 2009 roku, znak ITPP1/443-680/09/AP.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 roku, kompleksowa usługa montażu okien i drzwi w nowo budowanym Budynku sklasyfikowanego w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (dalej "PKOB") w dziale 11 podlega w całości opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%.

Nie ma znaczenia fakt, czy montaż okien drzwi własnej produkcji w budowanym jest wykonany na rzecz inwestora, czy na rzecz generalnego wykonawcy budującego całość Budynku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

W myśl art. 5a ww. ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2

    .

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z objaśnieniami zawartymi w tej klasyfikacji, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

  • Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,
  • Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,
  • Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja, przebudowa oraz roboty budowlane, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Natomiast przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7 ww. artykułu).

O możliwości zastosowania 8% stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Zastosowanie prawidłowej stawki podatku uzależnione jest także od postanowień umowy na wykonanie robót budowlanych. Jeżeli przedmiotem umowy będą roboty budowlane w budynkach mieszkalnych (PKOB 11) jako całości – to należna stawka będzie 8%. Jeżeli jednak w umowie zostanie wskazane, iż roboty budowlane dotyczyć będą poszczególnych części budynku, tj. powierzchni mieszkalnych i odrębnie powierzchni niemieszkalnych, wówczas w odniesieniu do usług wykonywanych w części mieszkalnej zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku, natomiast do usług wykonywanych w części niemieszkalnej – 23% stawka podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza, na podstawie umów zawieranych z generalnym wykonawcą lub inwestorem, świadczyć usługi dostawy wraz z montażem stolarki (okien i drzwi własnej produkcji) w budowanym budynku (budynkach) mieszkalnym stałego zamieszkania sklasyfikowanym w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) w dziale 11.

Wnioskodawca wskazał, że w budynku tym - oprócz lokali mieszkalnych (zarówno o powierzchni do 150 m2, jak i powyżej 150 m2) znajdują się w szczególności klatki schodowe, korytarze, komórki lokatorskie, pomieszczenia przeznaczone na sklepy oraz wielostanowiskowy garaż podziemny.

Jednakże przedmiotem zawieranych przez Wnioskodawcę ww. umów jest kompleksowy montaż. W szczególności przedmiotem umowy jest wykonanie i montaż okien i drzwi dotyczących budynku/budynków jako całości, a nie wykonanie odrębnych robót budowlanych dotyczących poszczególnych lokali/części budynku.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy a także przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż o ile faktycznie umowa wiążąca Wnioskodawcę z generalnym wykonawcą lub inwestorem przewiduje kompleksowe wykonanie przez Wnioskodawcę usługi montażu drzwi i okien w nowo budowanym, budynku (w którym mieszczą się lokale mieszkalne -zarówno o powierzchni do 150 m2, jak i powyżej 150 m2, klatki schodowe, korytarze, komórki lokatorskie, pomieszczenia przeznaczone na sklepy oraz wielostanowiskowy garaż podziemny) jako całości, i o ile budynek (budynki) ten został prawidłowo sklasyfikowany według PKOB w dziale 11, wówczas zastosowanie znajduje stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Na budowę obiektu mieszkaniowego składać się bowiem będą wszelkie czynności zmierzające do jego wykonania i oddania do użytku. Elementem budowy obiektu mieszkalnego jest, bez wątpienia, wstawienie w budynku stolarki (okien i drzwi).

Zauważyć w tym miejscu należy, że w przedmiotowej sprawie dla zastosowania przez Wnioskodawcę stawki podatku VAT w wys. 8% dla montażu okien i drzwi w całym nowo budowanym budynku nie ma znaczenia na rzecz kogo wykonuje przedmiotowe usługi montażu, ale istotne jest to że wykonuje je na podstawie umowy z której wynika, że ma on wykonać kompleksową usługę montażu okien i drzwi dla całości budynku sklasyfikowanego według PKOB w dziale 11.

Dodatkowo wskazać również należy, iż w prawodawstwie polskim obowiązuje zasada swobody umów, w ramach której strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez prawo.

Kwestię zawierania umów reguluje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Stosownie do art. 353¹ ustawy Kodeks cywilny, strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Zatem należy zauważyć, że organy podatkowe nie mają prawa ingerować w treść zawieranych umów i przyjęty w nich sposób rozliczeń pomiędzy stronami, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w drodze postępowania podatkowego.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, iż kompleksowa usługa montażu okien i drzwi w nowo budowanym budynku sklasyfikowanym w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 podlega w całości opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%, należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania ww. budynku według PKOB. Należy bowiem zauważyć, iż tut. organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości, dokonanego przez Wnioskodawcę, przyporządkowania formalnego budynku do grupowania statystycznego. Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania budynku wskazanego we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny klasyfikacji przedmiotowego budynku.

Stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych – na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj