Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-952/11-4/SM
z 7 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-952/11-4/SM
Data
2011.10.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Znaki akcyzy --> Obowiązek oznaczania znakami akcyzy --> Obowiązek oznaczania znakami akcyzy


Słowa kluczowe
alkohol etylowy
banderola
napoje alkoholowe
podatek akcyzowy
znaki akcyzy
zwolnienie


Istota interpretacji
obowiązek oznaczania znakami akcyzy napoju alkoholowego – cydru (CN 2206 00)



Wniosek ORD-IN 565 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29.06.2011 r. (złożono osobiście do Naczelnika Urzędu Celnego II w Warszawie w dniu 29.06.2011 r., przesłanym do Biura Krajowej Infomacji Podatkowej w Płocku w dniu 06.07.2011 r. pismem znak: 442000-UAGR-0709-223/11-21811/DC z dnia 30.06.2011 r.), uzupełnionego w dniu 28.07.2011 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-952/11-2/SM z dnia 15.07.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z obowiązku oznaczania znakami akcyzy napoju fermentowanego o nazwie cydr - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.07.2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z obowiązku oznaczania znakami akcyzy napoju fermentowanego o nazwie cydr. Wniosek został uzupełniony (w zakresie własnego stanowiska, wymaganej opłaty itp.) w dniu 28.07.2011 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-952/11-2/SM z dnia 15.07.2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest importerem napojów. Przedmiotem sprawy jest napój fermentowany o nazwie cydr. Kod CN ex 2206 00. Cydr jest naturalnym napojem wytwarzanym z moszczu jabłecznego. Występuje jako napój musujący lub niemusujący. Cydr zawiera od 4,5% do 6% alkoholu. Cydr bezalkoholowy o znikomej zawartości alkoholu zawiera 1,2%. Ww. napój rozlewany jest do szklanych butelek 0,33cl, 0,50cl 0,75cl, puszek aluminiowych 0,50cl oraz plastikowych butelek (pet) 0,50cl. Produkt pakowany jest w zgrzewki lub kartony na paletach eur. Dotychczas w każdym kraju członkowskim obowiązują jednolite regulacje, które zwalniają z obowiązku umieszczania na ww. produkcie znaków akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jako podmiot krajowy w myśl obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r., Dziennik Ustaw Nr 157, poz. 1055, Wnioskodawca jest zwolniony z obowiązku oznaczania napoju fermentowanego cydr znakami akcyzy...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Według obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów, które weszło w życie z dniem 01.09.2010 r., nie ma obowiązku oznaczania znakami akcyzy napoju o nazwie cydr - kod CN ex 2206 00, zgodnie z wykazem importowanych, nabytych wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowanych na terytorium kraju wyrobów akcyzowych zwolnionych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy - załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. (poz. 1055).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 92 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz.U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino , napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy, napojami fermentowanymi w rozumieniu ustawy są:

  1. musujące napoje fermentowane - wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2206 00 oraz wyroby oznaczone kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10 i objęte pozycją 2205, niewymienione w art. 95, które znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze, oraz:
    1. mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2 % objętości, lecz nienieprzekraczającą 13 % objętości, albo
    2. mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 13 % objętości, lecz nienieprzekraczającą 15 % objętości
    - pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji;
  2. niemusujące napoje fermentowane - niebędące musującymi napojami fermentowanymi określonymi w pkt 1 - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 95 ust. 1, oraz wyroby objęte pozycją CN 2206 00, z wyjątkiem wszelkich wyrobów określonych w art. 94 ust. 1:
    1. rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2 % objętości, lecz nieprzekraczającej 10 % objętości, albo
    2. rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 10 % objętości, lecz nienieprzekraczającej 15 % objętości
    - pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.

Stawka akcyzy na napoje fermentowane wynosi 158,00 zł od 1 hektolitra wyrobu – art. 96 ust. 4 ustawy.

Zgodnie natomiast z art. 97 ust. 1 ww. ustawy wyrobami pośrednimi w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2 % objętości, lecz nieprzekraczającej 22 % objętości, objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 94-96. Stawka akcyzy na wyroby pośrednie wynosi 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu (art. 97 ust. 4 ustawy).

Stosownie do art. 94 ust. 1 do ww. ustawy piwem w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2203 00 oraz wszelkie wyroby zawierające mieszaninę piwa z napojami bezalkoholowymi, objęte pozycją CN 2206 00, jeśli rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5 % objętości. Jak stanowi art. 114 ww. ustawy, obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

Zgodnie z brzmieniem poz. 4 załącznika nr 3 do ww. ustawy, obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy objęto wyroby o kodzie CN 2206 00 dotyczące wyrobu (grupy wyrobów) określonych jako: pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani nie włączone.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 pkt 2 ustawy, obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym importerem.

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, przed przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych lub dokonaniem ich sprzedaży.

Ponadto w myśl art. 117 ust. 2 pkt 1, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy, importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego, albo objęte procedurą składu celnego i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 117 ust. 3 ustawy, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy (Dz. U. Nr 157, poz. 1055), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się do dnia 31 grudnia 2012 r. z obowiązku oznaczania znakami akcyzy importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby akcyzowe inne niż określone w art. 118 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z poz. 2 załącznika do rozporządzenia, z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się określone wyroby przyporządkowane do danego grupowania o kodzie ex 2206 00, tj. wyroby (grupy wyrobów) określone jako pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone – wyłącznie napoje alkoholowe będące mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych.

Przy czym w myśl objaśnień do ww. załącznika wyrażenie ex oznacza, że zwolnienie z oznaczania znakami akcyzy dotyczy tylko i wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania (wymienionego w kolumnie 3 załącznika).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Stosownie zaś do opisu pozycji zamieszczonej w Taryfie Celnej kod CN 2206 odnosi się do wyrobów określonych jako „pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone”.

Zgodnie z powyższym stwierdzić należy, iż wyroby (grupy wyrobów) przyporządkowane do odpowiedniego grupowania (CN 2206 00) objęte obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy opisane zostały w poz. 4 załącznika nr 3 do ww. ustawy o podatku akcyzowym. Do tych wyrobów (grup wyrobów), w załączniku do ww. rozporządzenia w poz. 2 zawarto zwolnienie z obowiązku oznaczania ich znakami akcyzy. Jednakże do przedmiotowego zwolnienia dotyczącego przedstawionych wyrobów klasyfikowanych do kodu 2206 00 przyporządkowano symbol ex oznaczający, że zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania (objętego określonym kodem CN) .

Zatem dla wyrobu (grupy wyrobów) określonych w poz. 2 załącznika do ww. rozporządzenia jako „pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone”, klasyfikowanych do kodu 2206 00, zwolnienie z obowiązku oznaczania znakami akcyzy dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania czyli tylko „napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych”, klasyfikowanych do ww. kodu CN.

Zwrócić należy uwagę, iż zwolnienie z obowiązku oznaczania znakami akcyzy wyłącznie napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych klasyfikowanych do kodu CN 2206 00 jest konsekwencją zwolnienia z obowiązku oznaczania piwa klasyfikowanego do kodu CN 2203. Jeżeli bowiem przedmiotowym zwolnieniem objęto piwo o kodzie CN 2203 00, to również należało zwolnić mieszaniny piwa i napojów bezalkoholowych, które zostały zaklasyfikowane do CN 2206 00.

Reasumując, importowany przez Spółkę napój fermentowany o nazwie cydr, kod CN ex 2206 00 (musujący lub niemusujący), będzie podlegał (w przypadku jego sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy) obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy (zgodnie z uregulowaniami art. 117 ustawy), bowiem zwolnienie z obowiązku oznaczania znakami akcyzy określone w poz. 2 załącznika do rozporządzenia z dnia 20 sierpnia 2010 r. odnosi się wyłącznie do napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, klasyfikowanych do kodu CN 2206 00.

Zatem stanowisko Spółki należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj