Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-946/12-4/MR
z 30 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani …., przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2012 r. (data wpływu 13 września 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 listopada 2012 r. (data wpływu 23 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w przypadku świadczenia usług w zakresie księgowości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w przypadku świadczenia usług w zakresie księgowości. Wniosek uzupełniono w dniu 23 listopada 2012 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni w 2013 roku zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej w formie biura rachunkowego - PKD 6920.7 - „Działalność rachunkowo-księgowa, doradztwo podatkowe”. Usługi, które będzie świadczyć mieszczą się w grupowaniu PKWiU 2008 - 69.20.2.

Czynności wchodzące w zakres działalności Zainteresowanej będą polegały na:

  • prowadzeniu ksiąg rachunkowych,
  • prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów, ewidencji przychodów oraz karty podatkowej
  • prowadzeniu ewidencji VAT (sprzedaży i zakupów),
  • prowadzeniu środków trwałych i ewidencji wyposażenia,
  • prowadzeniu spraw kadrowych, sporządzaniu list płac i innych niezbędnych ewidencji wynikających z przepisów prawa podatkowego,
  • braniu udziału w postępowaniach kontrolnych prowadzonych przez organy kontroli wyłącznie w zakresie wynikającym z zawartej umowy o świadczeniu usług księgowych.

Powyższe ewidencje prowadzone będą na podstawie dokumentów dostarczonych przez klientów.

Do obowiązków Wnioskodawczyni będzie należało:

  • obliczanie zaliczek na podatek dochodowy przedsiębiorców i ich pracowników,
  • sporządzenie stosownych informacji i deklaracji podatkowych na podstawie prowadzonych ewidencji (PIT-36, PIT-28, PIT-4R, VAT-7 itp.),
  • obliczanie składek ZUS dotyczących przedsiębiorców i ich pracowników,
  • przygotowanie stosownych deklaracji do ZUS.

Deklaracje podatkowe będą przez Zainteresowaną podpisywane i za jej pośrednictwem przekazywane do odpowiednich urzędów na podstawie udzielonego jej pełnomocnictwa.

Wszystkie ww. czynności wykonywane będą w ramach kompleksowej usługi w zakresie podpisanej umowy z kontrahentem o świadczenie usług księgowych.

Wnioskodawczyni nie będzie świadczyć usług doradztwa podatkowego (udzielenia porad prawnych, opinii, wyjaśnień), ani sporządzania i podpisywania deklaracji podatkowych w ramach odrębnego zlecenia, które nie będzie elementem kompleksowej usługi księgowej.

Ponadto, Zainteresowana nadmieniała, że posiada certyfikat księgowy wydany przez Ministra Finansów Rzeczypospolitej Polski potwierdzający kwalifikacje niezbędne do usługowego prowadzenie ksiąg rachunkowych.

Wnioskodawczyni nie posiada uprawnień do zawodowego wykonywania czynności doradztwa podatkowego.

W uzupełnieniu Zainteresowana wskazała, że przewidywana wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym nie przekroczy kwoty 150.000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonując powyższe czynności oraz spełniając warunek wynikający z art. 113 ust. 1 Wnioskodawczyni będzie przysługiwało prawo do zwolnienia podmiotowego od podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawczyni, prowadzona przez nią działalność gospodarcza w zakresie usług księgowych wymienionych we wniosku, może korzystać ze zwolnienia podmiotowego w podatku VAT w oparciu o art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Zainteresowana nie posiada uprawnień z zakresu doradztwa podatkowego, więc nie będzie świadczyć czynności doradztwa podatkowego, tj. udzielania porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast według art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1 (art. 113 ust. 9 ustawy).

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Należy zauważyć, iż w oparciu o art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych uzyskał delegację ustawową do określenia, w drodze rozporządzenia, listy towarów i usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Przepis § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), określa listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

W załączniku tym, zatytułowanym „Lista towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy”, wymieniono pod pozycją 12 „Doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego” oraz pod pozycją 13 „Usługi prawnicze”.

W świetle powyższego usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego.

W związku z wątpliwościami Wnioskodawczyni dotyczącymi zastosowania zwolnienia podmiotowego należy rozstrzygnąć, czy świadczone usługi opisane we wniosku należy zaliczyć do usług w zakresie doradztwa, które nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego.

Odnosząc się do powołanego wyżej art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w którym ustawodawca wymienia usługi w zakresie doradztwa jako wyłączone ze zwolnienia podmiotowego, należy stwierdzić, iż termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych, doradztwo finansowe, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko.

Jednym z rodzajów doradztwa jest doradztwo podatkowe. Czynności doradztwa podatkowego, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 41, poz. 213) obejmują:

  1. udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami;
  2. prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie;
  3. sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie;
  4. reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1.

Z kolei art. 2 ust. 2 cyt. ustawy stanowi, iż zawodowe wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1, zastrzeżone jest wyłącznie dla podmiotów uprawnionych w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 3 ww. ustawy, podmiotami uprawnionymi do zawodowego wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1, są:

  1. osoby fizyczne, wpisane na listę doradców podatkowych;
  2. adwokaci i radcowie prawni;
  3. biegli rewidenci, z wyłączeniem czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4.

Treść przytoczonego wyżej przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o doradztwie podatkowym wskazuje, że aby zaliczyć określone czynności do wykonywanych w ramach doradztwa podatkowego, muszą się one mieścić w zakresie czynności wymienionych w tym artykule, a składające się na nie elementy musza wystąpić łącznie. Oznacza to, że w przypadku prowadzenia ksiąg podatkowych, musi się to odbywać w imieniu i na rzecz podatników wraz z udzielaniem pomocy w tym zakresie. Podobnie rzecz się ma przy sporządzaniu deklaracji i zeznań podatkowych.

Zasady wykonywania czynności w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych określa ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.). W myśl art. 76a ust. 2 ww. ustawy, przedsiębiorcy wykonujący działalność, o której mowa w ust. 1, są również uprawnieni do wykonywania działalności obejmującej:

  1. prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie,
  2. sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie

– w zakresie określonym odrębnymi przepisami.

Zgodnie z przepisem art. 76a ust. 4 ww. ustawy, uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych są, z zastrzeżeniem ust. 6, osoby posiadające certyfikat księgowy, osoby wpisane do rejestru biegłych rewidentów lub na listę doradców podatkowych.

Z opisu sprawy wynika, że w 2013 roku Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej w formie biura rachunkowego - PKD 6920.7 - „Działalność rachunkowo-księgowa, doradztwo podatkowe”. Usługi, które będzie świadczyć mieszczą się w grupowaniu PKWiU 2008 - 69.20.2. Czynności wchodzące w zakres działalności Zainteresowanej będą polegały na: prowadzeniu ksiąg rachunkowych; prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów, ewidencji przychodów oraz karty podatkowej; prowadzeniu ewidencji VAT (sprzedaży i zakupów); prowadzeniu środków trwałych i ewidencji wyposażenia; prowadzeniu spraw kadrowych, sporządzaniu list płac i innych niezbędnych ewidencji wynikających z przepisów prawa podatkowego; braniu udziału w postępowaniach kontrolnych prowadzonych przez organy kontroli wyłącznie w zakresie wynikającym z zawartej umowy o świadczeniu usług księgowych.

Powyższe ewidencje prowadzone będą na podstawie dokumentów dostarczonych przez klientów. Do obowiązków Wnioskodawczyni będzie należało: obliczanie zaliczek na podatek dochodowy przedsiębiorców i ich pracowników; sporządzenie stosownych informacji i deklaracji podatkowych na podstawie prowadzonych ewidencji (PIT-36, PIT-28, PIT-4R, VAT -7 itp.); obliczanie składek ZUS dotyczących przedsiębiorców i ich pracowników; przygotowanie stosownych deklaracji do ZUS.

Deklaracje podatkowe będą przez Zainteresowaną podpisywane i za jej pośrednictwem przekazywane do odpowiednich urzędów na podstawie udzielonego jej pełnomocnictwa. Wszystkie ww. czynności wykonywane będą w ramach kompleksowej usługi w zakresie podpisanej umowy z kontrahentem o świadczenie usług księgowych. Wnioskodawczyni nie będzie świadczyć usług doradztwa podatkowego (udzielenia porad prawnych, opinii, wyjaśnień), ani sporządzania i podpisywania deklaracji podatkowych w ramach odrębnego zlecenia, które nie będzie elementem kompleksowej usługi księgowej. Zainteresowana posiada certyfikat księgowy wydany przez Ministra Finansów Rzeczypospolitej Polski potwierdzający kwalifikacje niezbędne do usługowego prowadzenie ksiąg rachunkowych. Wnioskodawczyni nie posiada uprawnień do zawodowego wykonywania czynności doradztwa podatkowego. Przewidywana wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym nie przekroczy kwoty 150.000 zł.

Mając na uwadze opis świadczonych usług oraz analizę pojęcia usług doradczych należy wskazać, że opisane przez Wnioskodawczynię usługi w zakresie księgowości – nie będą stanowiły usług w zakresie doradztwa, które nie są objęte zwolnieniem podmiotowym. Wobec powyższego Zainteresowanej będzie przysługiwać prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, pod warunkiem nieprzekroczenia limitu wartości sprzedaży opodatkowanej, a więc kwoty 150.000 zł w poprzednim roku podatkowym, a w roku rozpoczęcia wykonywania działalności, pod warunkiem nieprzekroczenia tej kwoty w proporcji do okresu prowadzonej działalności w tym roku, stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj