Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-797/11/AZb
z 26 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-797/11/AZb
Data
2011.08.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
cena
dostawa towarów
obrót
podstawa opodatkowania
promocja
rabaty
sprzedaż premiowa


Istota interpretacji
przy sprzedaży towaru w cenie promocyjnej 1 zł, podstawę opodatkowania stanowić będzie kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku, tj. kwota ustalona na poziomie 1 zł netto



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2011r. (data wpływu 12 maja 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 sierpnia 2011r. (data wpływu 17 sierpnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy mechanizm sprzedaży premiowej towaru za 1 zł rodzi obowiązek opodatkowania podatkiem VAT tych transakcji ponad wartości ustalone przez strony transakcji i czy w takiej sytuacji podstawę opodatkowania stanowi cena sprzedaży netto w wysokości 1 zł – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2011r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy mechanizm sprzedaży premiowej towaru za 1 zł rodzi obowiązek opodatkowania podatkiem VAT tych transakcji ponad wartości ustalone przez strony transakcji i czy w takiej sytuacji podstawę opodatkowania stanowi cena sprzedaży netto w wysokości 1 zł.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 sierpnia 2011r. (data wpływu 17 sierpnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 sierpnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zajmuje się produkcją oraz sprzedażą kawy naturalnej i innych produktów tj. cukru, śmietanki, czekoladek, ekspresów do kawy oraz wynajmem urządzeń do parzenia kawy towarzyszącemu sprzedaży kawy w okresie współpracy. Spółka korzysta z odliczenia podatku VAT przy zakupie tych towarów.

Spółka rozważa możliwość wprowadzenia promocji skierowanej do swoich kontrahentów, z której to promocji do zakupów kawy zgodnie z umową dzierżawy urządzenia do parzenia kawy - dołączany będzie towar w specjalnej cenie 1 zł netto.

Towarem tym będą materiały marketingowe - porcelana takie jak filiżanki, szklanki. Oferta ta ma być skierowana tylko do niektórych klientów Spółki.

Towar sprzedawany przez podatnika za obejmującą rabat cenę 1 zł netto ma być potraktowany jako premia dla klienta Spółki.

Zasady określające konkretną akcję promocyjną o której mowa wyżej, w odniesieniu do konkretnego klienta Spółki zawarte są w stosownej umowie, podpisanej pomiędzy Spółką a klientem.

Odbiorcami tej promocji mają być klienci, z którymi Spółka podpisze stosowną umowę najmu urządzenia do parzenia kawy, zawierającą klauzulę zobowiązującą klienta do zakupu określonego we wskazanym czasie limitu ilościowego kawy gastronomicznej.

Cena promocyjna jest w takim przypadku znacznie niższa od ceny określonej w standardowym cenniku.

Akcje te będą prowadzone w celu zmotywowania klientów do współpracy, czyli przede wszystkim zwiększenia ilości zakupu kawy.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 8 sierpnia 2011r. wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT od początku powstania Spółki czyli od 2002 roku. Wnioskodawca jest podatnikiem krajowym i podatnikiem VAT UE.

Pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentami, którzy będą mogli zakupić towar w związku z akcją promocyjną towar w cenie 1 zł netto nie istnieją powiązania o których mowa w art. 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Wnioskodawcy przysługuje w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy mechanizm sprzedaży premiowej towaru za złotówkę nie rodzi po stronie Spółki obowiązku opodatkowania podatkiem VAT tych transakcji ponad wartości ustalone przez strony transakcji i czy wtedy podstawą opodatkowania dla towaru stanowiącego premię stanowi cena sprzedaży netto w wysokości 1 zł i w związku z tym czy czynność ta może być kwestionowana przez organ podatkowy, jako czynność powodująca zaniżenie wysokości zobowiązania podatkowego z tytułu podatku należnego od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, aby zachęcić swoich klientów do zawarcia umowy najmu urządzenia a co za tym idzie zakupu kawy gastronomicznej, Spółka planuje sprzedaż towaru po specjalnie promocyjnej cenie 1 zł.

Jest to kwota po rabacie. Prawo do zakupu towaru za złotówkę jest związane ze spełnieniem przez określonego klienta pewnego warunku - podpisania umowy na dzierżawę urządzenia do parzenia kawy Spółki wraz ze stosownym limitem kawy gastronomicznej.

W związku z tym na fakturze Spółka będzie wykazywać kwotę pomniejszoną o rabat i wykazywać podatek należny z tytułu tej transakcji.

W ocenie Wnioskodawcy promocja „sprzedaż za złotówkę” nie powinna być traktowana przez organy skarbowe jako czynność mająca na celu zaniżenie podstawy opodatkowania z tytułu VAT, gdyż rabat ten ma cechy rabatu transakcyjnego stosowanego w celu zwiększenia sprzedaży towarów Spółki opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i w związku z tym Spółka ma prawo zmniejszyć obrót, będący podstawą opodatkowania podatkiem VAT o kwotę powyższego rabatu. Zakup towaru głównego - kawy - zgodnie z umową najmu urządzenia i towary w promocji zostaną wykazane w oddzielnych pozycjach na fakturze sprzedaży.

Podstawą opodatkowania w myśl zapisu art. 29 ust. 1 ustawy jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5.

Obrotem jest kwota należna z tytułu świadczenia należnego od nabywcy.

Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów ustawy o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Z punktu widzenia podstawy opodatkowania wyróżnić można dwa rodzaje rabatów, przyznane przed ustaleniem ceny i dokonaniu dostawy oraz przyznane po dostawie.

Rabaty udzielone przed ustaleniem ceny nie mają wpływu na podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy, a więc w tym przypadku pomniejszona już o rabat.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 8 sierpnia 2011r. Wnioskodawca zajął stanowisko, iż w opisanej sytuacji sprzedaż towaru za złotówkę nie rodzi po stronie Wnioskodawcy obowiązku opodatkowania podatkiem VAT tych transakcji ponad wartości ustalone przez strony transakcji.

Podstawą opodatkowania dla towaru stanowiącego premię powinna być cena sprzedaży netto w kwocie 1 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r.), są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT definiuje pojęcie dostawy towarów za wynagrodzeniem. W myśl tego przepisu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 29 ust. 1 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ww. ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Jak stanowi art. 2 pkt 27b ustawy o VAT, przez wartość rynkową rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

  1. w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
  2. w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Przepis art. 32 ust. 1 i 2 ustawy o VAT wymienia przypadki, kiedy to organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku, wskutek zaistnienia miedzy nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą związku wynikającego z powiązań o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym lub wynikającym ze stosunku pracy.

I tak, zgodnie z art. 32 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieje związek, o którym mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

  1. niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
  2. niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku;
  3. wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

-organ podatkowy określa wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

W myśl art. 32 ust. 2 ww. ustawy, związek, o którym mowa w ust. 1, istnieje, gdy między kontrahentami lub osobami pełniącymi u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy. Związek ten istnieje także, gdy którakolwiek z wymienionych osób łączy funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne u kontrahentów.

Jak stanowi art. 32 ust. 3 ww. ustawy, przez powiązania rodzinne, o których mowa w ust. 2, rozumie się małżeństwo oraz pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia.

Zgodnie z art. 32 ust. 4 ww. ustawy, przez powiązania kapitałowe, o których mowa w ust. 2, rozumie się sytuację, w której jedna z osób lub jeden z kontrahentów posiada prawo głosu wynoszące co najmniej 5 % wszystkich praw głosu lub dysponuje bezpośrednio lub pośrednio takim prawem.

Przepisy ust. 1-4 nie mają zastosowania w przypadku transakcji zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi, w odniesieniu do których właściwy organ podatkowy, na podstawie ustawy - Ordynacja podatkowa, wydał decyzję o uznaniu prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej między podmiotami powiązanymi (art. 32 ust. 5 ww. ustawy).

Z powołanych przepisów wynika, iż udzielenie rabatu, o ile nie sprzeciwiają się temu inne niż podatkowe przepisy prawa, a ponadto jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie, należy zauważyć, że sprzedaż towaru po tzw. cenie promocyjnej następuje po spełnieniu przez kontrahenta określonych warunków promocji a zatem nie jest wynikiem przypadku lecz wynika z relacji istniejących pomiędzy kontrahentami.

Rabaty funkcjonujące w obrocie gospodarczym można podzielić na dwa rodzaje – te przyznane przed ustaleniem ceny i te, które zostały przyznane po ustaleniu ceny, a wynikające zarówno z działania (zachowania) sprzedawcy, jak i zachowań nabywcy.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się produkcją oraz sprzedażą kawy naturalnej i innych produktów tj. cukru, śmietanki, czekoladek, ekspresów do kawy oraz wynajmem urządzeń do parzenia kawy towarzyszącemu sprzedaży kawy w okresie współpracy.

Spółka rozważa możliwość wprowadzenia promocji skierowanej do swoich kontrahentów, z której to promocji do zakupów kawy zgodnie z umową dzierżawy urządzenia do parzenia kawy - dołączany będzie towar w specjalnej cenie 1 zł netto. Towarem tym będą materiały marketingowe - porcelana takie jak filiżanki, szklanki. Oferta ta ma być skierowana tylko do niektórych klientów Spółki.

Towar sprzedawany przez podatnika za obejmującą rabat cenę 1 zł netto ma być potraktowany jako premia dla klienta Spółki.

Zasady określające konkretną akcję promocyjną o której mowa wyżej, w odniesieniu do konkretnego klienta Spółki zawarte są w stosownej umowie, podpisanej pomiędzy Spółką a klientem. Odbiorcami tej promocji mają być klienci, z którymi Spółka podpisze stosowną umowę najmu urządzenia do parzenia kawy, zawierającą klauzulę zobowiązującą klienta do zakupu określonego we wskazanym czasie limitu ilościowego kawy gastronomicznej.

Cena promocyjna jest w takim przypadku znacznie niższa od ceny określonej w standardowym cenniku.

Akcje te będą prowadzone w celu zmotywowania klientów do współpracy, czyli przede wszystkim zwiększenia ilości zakupu kawy.

Pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentami, którzy będą mogli zakupić towar w związku z akcją promocyjną towar w cenie 1 zł netto nie istnieją powiązania o których mowa w art. 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że fakt udzielenia rabatu w formie promocyjnej ceny sprzedawanych towarów znany będzie nabywcom wcześniej. Odbiorcami tej promocji mają być bowiem klienci, z którymi Spółka podpisze stosowną umowę najmu urządzenia do parzenia kawy, zawierającą klauzulę zobowiązującą klienta do zakupu określonego we wskazanym czasie limitu ilościowego kawy gastronomicznej. Tym samym kontrahenci będą wiedzieli, jakie warunki należy spełnić, aby zakupić produkt po cenie promocyjnej i jaka jest wysokość ceny promocyjnej.

Są to więc rabaty udzielone przed ustaleniem ceny – a zatem nie mają one wpływu na podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy, a więc w takim przypadku kwota uwzględniająca już przyznany rabat.

Odnosząc się do zagadnienia związanego z ewentualnym kwestionowaniem tej czynności przez organ podatkowy należy zauważyć, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, by działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Jednakże stosując upusty cenowe i mając na uwadze obowiązek dokumentowania zdarzeń gospodarczych zgodnie ze stanem faktycznym, podatnik powinien ten fakt udokumentować odpowiednimi dowodami, z których jednoznacznie wynikać będzie jakim odbiorcom towarów i w jakich okolicznościach oraz w jakim zakresie upust przysługuje.

Należy przy tym wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej tj. zarobku.

Jak już zaznaczono powyżej, przepisy ustawy o VAT nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny (udzielenia rabatu), czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość danego towaru czy usługi. Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania rodzinne, kapitałowe, majątkowe lub wynikające ze stosunku pracy (o których mowa w art. 32 ustawy o VAT), organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku, ale tylko w sytuacji, gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny.

Mając zatem na uwadze przywołane powyżej przepisy prawa podatkowego oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, jeżeli pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentami, którzy będą mogli zakupić towar w związku z akcją promocyjną towar w cenie 1 zł netto nie będą zachodzić powiązania, o których mowa w art. 32 ustawy o podatku od towarów i usług, to w sytuacji dokonania przez Wnioskodawcę sprzedaży towaru w cenie promocyjnej 1 zł na rzecz kontrahenta, podstawę opodatkowania stanowić będzie kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku, tj. kwota ustalona przez Wnioskodawcę na poziomie 1 zł netto. Tym samym w opisanej sytuacji sprzedaż przez Wnioskodawcę towaru w cenie 1 zł nie spowoduje obowiązku opodatkowania tych transakcji ponad wartości ustalone przez strony transakcji w zawartej umowie.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w kwestii ustalenia podstawy opodatkowania oraz ewentualnego zastosowania przepisu art. 32 ustawy o VAT w odniesieniu do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Przedmiotowa interpretacja przepisów prawa podatkowego nie może stanowić natomiast oceny postępowania organu podatkowego, tj. nie może nakazywać lub zakazywać organowi podjęcia pewnych działań lub zaniechań. Wydanie interpretacji indywidualnej na podstawie przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego nie oznacza zatem niemożności przeprowadzenia przez organ podatkowy postępowania podatkowego, zwłaszcza w przypadku stwierdzenia ewentualnych nieprawidłowości w danym zakresie.

Należy zauważyć, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj