Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.608.2018.2.NK
z 28 stycznia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2018 r. (data wpływu 5 listopada 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2018 r. (data wpływu 27 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług – jest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie środków produkcji rolnej przekazanych następnie członkom Spółdzielni z przeznaczeniem na produkcję bydła opasowego, sprzedawanego następnie za jej pośrednictwem (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),
  • prawidłowe – w części dotyczącej określenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnego przekazania środków produkcji rolnej dokonywanego przez Spółdzielnię na rzecz jej członków (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie środków produkcji rolnej przekazanych następnie członkom Spółdzielni z przeznaczeniem na produkcję bydła opasowego, sprzedawanego następnie za jej pośrednictwem (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz określenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnego przekazania środków produkcji rolnej dokonywanego przez Spółdzielnię na rzecz jej członków (pytanie oznaczone we wniosku nr 2). Wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 grudnia 2018 r. (data wpływu 27 grudnia 2018 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe oraz wyjaśnienie dotyczące pytania oznaczonego we wniosku nr 3.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą prawną – Spółdzielnią, działającą na podstawie statutu z dnia 22 marca 2016 r. Spółdzielnia jest wpisana do Rejestru Grup Producentów Rolnych, działających na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz zmianie innych ustaw. W dalszej części niniejszego opisu pod pojęciem „Spółdzielnia” należy rozumieć Wnioskodawcę.

Członkami Spółdzielni są osoby fizyczne, posiadające gospodarstwa rolne, w których prowadzona jest produkcja z zakresu hodowli bydła opasowego.

Do statutowych celów Wnioskodawcy zalicza się między innymi poprawę opłacalności produkcji bydła opasowego oraz innych produktów w gospodarstwach członków Spółdzielni, w szczególności poprzez obniżenie kosztów zaopatrzenia, produkcji i sprzedaży.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Do obowiązków członków Spółdzielni należy sprzedaż całości wyprodukowanego w ich gospodarstwach bydła opasowego poprzez Spółdzielnię, za wyjątkiem nie więcej niż 10% produkcji towarowej rocznie.

Postanowienie statutu Spółdzielni jest w tym zakresie zgodne z dyspozycją art. 3a pkt 6 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw, który stanowi, że producent rolny będący członkiem spółdzielni powinien sprzedawać do grupy co najmniej 80% swojej produkcji, ze względu na którą grupa została utworzona.

Sprzedaż poprzez Spółdzielnię odbywa się w ten sposób, że Wnioskodawca skupuje bydło opasowe od producentów rolnych będących członkami grupy, a następnie zbywa produkcję na rzecz zewnętrznych odbiorców. Sprzedaż bydła opasowego na rzecz tych odbiorców jest opodatkowana podatkiem VAT.

Jak wskazano już wyżej, skupowi przez Spółdzielnię podlega cała produkcja członków grupy, za wyjątkiem możliwości sprzedaży nie więcej niż 10% rocznej produkcji przez rolnika poza Spółdzielnią.

Wnioskodawca jest beneficjentem wsparcia finansowego dla grup producentów rolnych, wynikającego z przepisów rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej w ramach działania „Tworzenie grup producentów i organizacji producentów” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Wnioskodawca zamierza nabywać we własnym imieniu środki do produkcji rolnej (m.in. nawozy, pasze, środki ochrony roślin). Nabycie będzie potwierdzone fakturami VAT. Zakupione przez Spółdzielnię środki zostaną następnie przekazywane odpłatnie jej członkom, w celu wykorzystania na potrzeby produkcji bydła opasowego w należących do nich gospodarstwach, które to bydło będzie następnie sprzedawane poprzez Spółdzielnię w opisanym wyżej mechanizmie sprzedaży. Środki produkcji rolnej, jakie będą odpłatnie przekazywane przez Wnioskodawcę członkom Spółdzielni, będą służyć bezpośrednio w produkcji bydła opasowego sprzedawanego następnie poprzez Spółdzielnię (jako pasze), bądź też do produkcji roślinnej, która będzie następnie wykorzystywana jako pasza naturalna dla bydła opasowego sprzedawanego poprzez Spółdzielnię (środki ochrony roślin, nawozy).

Bezpośrednio podstawą odpłatnego przekazania środków produkcji rolnej przez Wnioskodawcę jest stosunek członkostwa danego producenta w Spółdzielni. Fakt przekazania będzie stwierdzony protokołem. Z chwilą przekazania środków produkcji, członkowie Spółdzielni stają się ich właścicielami, doznają jednak ograniczenia w swobodnym dysponowaniu przekazanymi przez Wnioskodawcę środkami, gdyż będą musieli wykorzystać je wyłącznie do produkcji bydła opasowego sprzedawanego następnie poprzez Spółdzielnię.

Przekazanie członkom Spółdzielni środków produkcji nastąpi odpłatnie, jednakże odpłatność będzie ustalona na warunkach preferencyjnych – w wysokości nie większej niż 2% ceny, za jaką Spółdzielnia uprzednio nabyła przekazywane środki produkcji rolnej. Fakt zastosowania preferencji wynika z celu statutowego działalności Spółdzielni, jakim jest poprawa opłacalności produkcji bydła opasowego oraz innych produktów w gospodarstwach członków Spółdzielni, w szczególności poprzez obniżenie kosztów zaopatrzenia, produkcji i sprzedaży.

Zamiarem Wnioskodawcy jest odliczenie podatku VAT od towarów – środków produkcji rolnej przekazanych członkom grupy, naliczonego przy zakupie tych środków.

Do statutowych organów Spółdzielni zalicza się: walne zgromadzenie członków, zarząd oraz radę nadzorczą. Każdy członek Spółdzielni ma jeden głos na walnym zgromadzeniu. Spółdzielnia liczy aktualnie 23 członków, co oznacza, że waga głosu przysługującego każdemu z członków na walnym zgromadzeniu wynosi mniej niż 5%.

Część rolników, na rzecz których będzie następowało przekazanie środków produkcji rolnej, wchodzi w skład organów statutowych Spółdzielni – to jest zarządu albo rady nadzorczej.

Ponadto z pisma z dnia 17 grudnia 2018 r. – stanowiącego uzupełnienie do wniosku – wynika, że:

  1. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Środki produkcji rolnej przekazywane członkom Spółdzielni z siedzibą w X z przeznaczeniem na produkcję bydła opasowego sprzedawanego następnie za pośrednictwem Spółdzielni będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
  3. Pomiędzy Spółdzielnią a jej członkami, w tym również członkami pełniącymi funkcje członków zarządu oraz rady nadzorczej, nie zachodzi związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie środków produkcji rolnej przekazanych następnie członkom Spółdzielni z przeznaczeniem na produkcję bydła opasowego, sprzedawanego następnie za jej pośrednictwem?
  2. Czy podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnego przekazania środków produkcji rolnej dokonywanego przez Spółdzielnię na rzecz jej członków będzie preferencyjna stawka opłaty za przekazanie wynosząca nie więcej niż 2% ceny nabycia tych środków przez Spółdzielnię?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ma prawo odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie środków produkcji rolnej przekazanych członkom Spółdzielni z przeznaczeniem na produkcję bydła opasowego, sprzedawanego następnie za jej pośrednictwem.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego – z tym zastrzeżeniem, że prawo to przysługuje wyłącznie zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, skupuje od swoich członków całość produkcji bydła opasowego, którą następnie odsprzedaje podmiotom zewnętrznym – przy czym sprzedaż jest opodatkowana podatkiem VAT.

Zakupione przez Spółdzielnię środki produkcji rolnej służą Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT – to jest do sprzedaży podmiotom zewnętrznym bydła opasowego skupionego od jej członków. Związek pomiędzy dokonanym nabyciem środków produkcji rolnej a czynnościami opodatkowanymi (sprzedażą bydła opasowego) ma charakter bezpośredni. Środki produkcji są bowiem wykorzystywane w hodowli bydła, które zostanie sprzedane przez Spółdzielnię. Środki produkcji przekazywane członkom Spółdzielni są elementem składowym procesu produkcji towarów (bydło opasowe), którego sprzedaż przez Spółdzielnię będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu środków produkcji rolnej przekazywanych członkom Spółdzielni.

Ad. 2

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnego przekazania środków produkcji rolnej dokonywanego przez Spółdzielnię na rzecz jej członków będzie preferencyjna stawka opłaty za przekazanie wynosząca nie więcej niż 2% ceny nabycia tych środków przez Spółdzielnię.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest wszystko co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze, mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Pod pojęciem „zapłaty” należy rozumieć kwotę, na którą umówiły się strony określonej transakcji, to znaczy kwota, którą podatnik ma otrzymać od nabywcy towaru.

W sytuacji opisywanej we wniosku zapłatą za przekazanie środków produkcji rolnej jest opłata uiszczana przez członków Spółdzielni ustalana przez Spółdzielnię, nie większa jednak niż 2% ceny nabycia przedmiotowych środków. Będzie to zatem podstawa opodatkowania podatkiem VAT odpłatnego przekazania środków produkcji członkom Spółdzielni.

Należy podkreślić, że ustalona wysokość opłaty – preferencyjna w porównaniu z ceną rynkową – jest uzasadniona statutowymi celami działalności Spółdzielni (poprawa opłacalności produkcji bydła opasowego oraz innych produktów w gospodarstwach członków Spółdzielni, w szczególności poprzez obniżenie kosztów zaopatrzenia, produkcji i sprzedaży).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy w tym miejscu podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest osobą prawną – Spółdzielnią, działającą na podstawie statutu z dnia 22 marca 2016 r. Spółdzielnia jest wpisana do Rejestru Grup Producentów Rolnych, działających na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz zmianie innych ustaw. Członkami Spółdzielni są osoby fizyczne, posiadające gospodarstwa rolne, w których prowadzona jest produkcja z zakresu hodowli bydła opasowego. Do statutowych celów Wnioskodawcy zalicza się między innymi poprawę opłacalności produkcji bydła opasowego oraz innych produktów w gospodarstwach członków Spółdzielni, w szczególności poprzez obniżenie kosztów zaopatrzenia, produkcji i sprzedaży. Do obowiązków członków Spółdzielni należy sprzedaż całości wyprodukowanego w ich gospodarstwach bydła opasowego poprzez Spółdzielnię, za wyjątkiem nie więcej niż 10% produkcji towarowej rocznie. Postanowienie statutu Spółdzielni jest w tym zakresie zgodne z dyspozycją art. 3a pkt 6 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw, który stanowi, że producent rolny będący członkiem spółdzielni powinien sprzedawać do grupy co najmniej 80% swojej produkcji, ze względu na którą grupa została utworzona. Sprzedaż poprzez Spółdzielnię odbywa się w ten sposób, że Wnioskodawca skupuje bydło opasowe od producentów rolnych będących członkami grupy, a następnie zbywa produkcję na rzecz zewnętrznych odbiorców. Sprzedaż bydła opasowego na rzecz tych odbiorców jest opodatkowana podatkiem VAT. Jak wskazano już wyżej, skupowi przez Spółdzielnię podlega cała produkcja członków grupy, za wyjątkiem możliwości sprzedaży nie więcej niż 10% rocznej produkcji przez rolnika poza Spółdzielnią. Wnioskodawca jest beneficjentem wsparcia finansowego dla grup producentów rolnych, wynikającego z przepisów rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej w ramach działania „Tworzenie grup producentów i organizacji producentów” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wnioskodawca zamierza nabywać we własnym imieniu środki do produkcji rolnej (m.in. nawozy, pasze, środki ochrony roślin). Nabycie będzie potwierdzone fakturami VAT. Zakupione przez Spółdzielnię środki zostaną następnie przekazywane odpłatnie jej członkom, w celu wykorzystania na potrzeby produkcji bydła opasowego w należących do nich gospodarstwach, które to bydło będzie następnie sprzedawane poprzez Spółdzielnię w opisanym wyżej mechanizmie sprzedaży. Środki produkcji rolnej, jakie będą odpłatnie przekazywane przez Wnioskodawcę członkom Spółdzielni, będą służyć bezpośrednio w produkcji bydła opasowego sprzedawanego następnie poprzez Spółdzielnię (jako pasze), bądź też do produkcji roślinnej, która będzie następnie wykorzystywana jako pasza naturalna dla bydła opasowego sprzedawanego poprzez Spółdzielnię (środki ochrony roślin, nawozy). Bezpośrednio podstawą odpłatnego przekazania środków produkcji rolnej przez Wnioskodawcę jest stosunek członkostwa danego producenta w Spółdzielni. Fakt przekazania będzie stwierdzony protokołem. Z chwilą przekazania środków produkcji, członkowie Spółdzielni stają się ich właścicielami, doznają jednak ograniczenia w swobodnym dysponowaniu przekazanymi przez Wnioskodawcę środkami, gdyż będą musieli wykorzystać je wyłącznie do produkcji bydła opasowego sprzedawanego następnie poprzez Spółdzielnię. Przekazanie członkom Spółdzielni środków produkcji nastąpi odpłatnie, jednakże odpłatność będzie ustalona na warunkach preferencyjnych – w wysokości nie większej niż 2% ceny, za jaką Spółdzielnia uprzednio nabyła przekazywane środki produkcji rolnej. Fakt zastosowania preferencji wynika z celu statutowego działalności Spółdzielni, jakim jest poprawa opłacalności produkcji bydła opasowego oraz innych produktów w gospodarstwach członków Spółdzielni, w szczególności poprzez obniżenie kosztów zaopatrzenia, produkcji i sprzedaży. Zamiarem Wnioskodawcy jest odliczenie podatku VAT od towarów – środków produkcji rolnej przekazanych członkom grupy, naliczonego przy zakupie tych środków. Do statutowych organów Spółdzielni zalicza się: walne zgromadzenie członków, zarząd oraz radę nadzorczą. Każdy członek Spółdzielni ma jeden głos na walnym zgromadzeniu. Spółdzielnia liczy aktualnie 23 członków, co oznacza, że waga głosu przysługującego każdemu z członków na walnym zgromadzeniu wynosi mniej niż 5%. Część rolników, na rzecz których będzie następowało przekazanie środków produkcji rolnej, wchodzi w skład organów statutowych Spółdzielni – to jest zarządu albo rady nadzorczej.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Środki produkcji rolnej przekazywane członkom Spółdzielni z przeznaczeniem na produkcję bydła opasowego sprzedawanego następnie za pośrednictwem Spółdzielni będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Pomiędzy Spółdzielnią a jej członkami, w tym również członkami pełniącymi funkcje członków zarządu oraz rady nadzorczej, nie zachodzi związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie w pierwszej kolejności dotyczą wskazania, czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie środków produkcji rolnej przekazanych następnie członkom Spółdzielni z przeznaczeniem na produkcję bydła opasowego, sprzedawanego następnie za jej pośrednictwem.

Podkreślić należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Analizując okoliczności niniejszej sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy uznać, że w niniejszej sytuacji zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, albowiem Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a środki produkcji rolnej przekazywane członkom Spółdzielni z przeznaczeniem na produkcję bydła opasowego sprzedawanego następnie za pośrednictwem Spółdzielni – jak wskazał Zainteresowany – będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem z uwagi na związek poniesionych wydatków na zakup ww. środków produkcji rolnej z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi, Zainteresowany będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich zakup.

Ad. 1

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności analizowanej sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie środków produkcji rolnej przekazanych następnie członkom Spółdzielni z przeznaczeniem na produkcję bydła opasowego, sprzedawanego następnie za jej pośrednictwem, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Ponadto wątpliwości Zainteresowanego dotyczą stwierdzenia, czy podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnego przekazania środków produkcji rolnej dokonywanego przez Spółdzielnię na rzecz jej członków będzie preferencyjna stawka opłaty za przekazanie wynosząca nie więcej niż 2% ceny nabycia tych środków przez Spółdzielnię.

Nadmienić należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z powyższego wynika, że art. 29a ust. 1 ustawy odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.

Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy. Stosownie do tego przepisu, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Jak wynika z art. 29a ust. 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

W myśl art. 29a ust.10 ustawy, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „bonifikata” czy „rabat”. W związku z powyższym pojęcia te należy interpretować stosując przede wszystkim wykładnię językową. Bonifikata to zniżka, ustępstwo od ustalonej ceny towaru na rzecz nabywcy („Słownik języka polskiego PWN”, wydawnictwo Naukowe PWN, rok wydania 2005, str. 62). Natomiast przez rabat, w myśl Słownika Języka Polskiego PWN, Warszawa 1996 r., należy rozumieć obniżenie ceny jakiegoś towaru o pewną kwotę.

Z punktu widzenia podstawy opodatkowania, można wyróżnić następujące rodzaje rabatów:

  • rabaty przyznane przed ustaleniem ceny i dokonaniem sprzedaży – niemające wpływu na podstawę opodatkowania,
  • rabaty przyznane po dokonaniu sprzedaży – bonifikaty, opusty, uznane reklamacje i skonta – wpływające na obniżenie wcześniej ustalonej kwoty osiągniętego obrotu.

Przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość tych towarów i usług. Podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar bądź usługę za cenę znacznie niższą.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1830, z późn. zm.), użyte w ustawie określenie cena oznacza wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę.

W myśl ust. 2 powołanego wyżej przepisu, w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług lub podatkiem akcyzowym. Przez cenę rozumie się również stawkę taryfową.

Wyjątek od powyższych zasad ogólnych zachodzi w sytuacjach wskazanych w art. 32 ustawy. Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieje związek, o którym mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

  1. niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,
  3. wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

– organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

W świetle art. 2 pkt 27b ustawy, przez wartość rynkową rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

  1. w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
  2. w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Jak stanowi ust. 2 ww. przepisu, związek, o którym mowa w ust. 1, istnieje, gdy między kontrahentami lub osobami pełniącymi u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy. Związek ten istnieje także, gdy którakolwiek z wymienionych osób łączy funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne u kontrahentów.

Według art. 32 ust. 3 ustawy, przez powiązania rodzinne, o których mowa w ust. 2, rozumie się małżeństwo oraz pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia.

Przez powiązania kapitałowe, o których mowa w ust. 2 – na mocy art. 32 ust. 4 ustawy – rozumie się sytuację, w której jedna z osób lub jeden z kontrahentów posiada prawo głosu wynoszące co najmniej 5% wszystkich praw głosu lub dysponuje bezpośrednio lub pośrednio takim prawem.

Jak już zaznaczono powyżej, przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny (udzielenia rabatu), czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej (nawet znacznie) niż rzeczywista wartość danego towaru, czy usługi. Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania rodzinne, kapitałowe, majątkowe lub wynikające ze stosunku pracy, o których mowa w art. 32 ustawy, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej tych towarów lub usług, ale tylko w sytuacji, gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny.

W niniejszej sprawie – jak wskazał Wnioskodawca – pomiędzy Spółdzielnią a jej członkami, w tym również członkami pełniącymi funkcje członków zarządu oraz rady nadzorczej, nie zachodzi związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że przekazanie członkom Spółdzielni środków produkcji nastąpi odpłatnie, jednakże odpłatność będzie ustalona na warunkach preferencyjnych – w wysokości nie większej niż 2% ceny, za jaką Spółdzielnia uprzednio nabyła przekazywane środki produkcji rolnej. Fakt zastosowania preferencji wynika z celu statutowego działalności Spółdzielni, jakim jest poprawa opłacalności produkcji bydła opasowego oraz innych produktów w gospodarstwach członków Spółdzielni, w szczególności poprzez obniżenie kosztów zaopatrzenia, produkcji i sprzedaży.

Powyższe oznacza zatem, że odpłatne przekazanie środków produkcji rolnej następować będzie po cenie uwzględniającej określony rabat na ww. towary.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, stwierdzić należy, że podstawą opodatkowania w przypadku odpłatnego przekazania środków produkcji rolnej (tj. sprzedawanych z rabatem) w ramach zastosowania preferencji wynikających z celu statutowego działalności Spółdzielni, jest – zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy w zw. z art. 29a ust. 6 pkt 1 oraz art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy – wszystko, co stanowi zapłatę, którą Wnioskodawca otrzymuje od członków Spółdzielni z tytułu sprzedaży danego produktu, pomniejszone o kwotę podatku VAT. Zatem podstawą opodatkowania w przypadku odpłatnego przekazania środków produkcji rolnej przez Spółdzielnię na rzecz jej członków, będzie cena faktycznie zapłacona przez odbiorców, tj. cena uwzględniająca przyznane im rabaty, pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT.

Ponadto należy zauważyć, że skoro – jak wskazano we wniosku – pomiędzy Spółdzielnią a jej członkami nie zachodzą żadne z powiązań ani sytuacji, o których mowa w art. 32 ustawy oraz o ile ustalenie ceny za przedmiotowe środki produkcji rolnej nie służy obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności, to cena, z uwzględnieniem rabatów, zapłacona faktycznie przez odbiorców stanowi podstawę opodatkowania podatkiem VAT.

Należy przy tym zauważyć, że tut. Organ nie ma uprawnienia do stwierdzenia w toku postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, jaką cenę Wnioskodawca faktycznie będzie stosował, a zatem jaka będzie rzeczywista cena sprzedaży. Ustalenie takie możliwe jest wyłącznie w postępowaniu podatkowym lub kontrolnym.

Należy wskazać, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, aby działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Trzeba przy tym wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie, w jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku. Jednocześnie należy nadmienić, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Tym samym, tut. Organ nie jest uprawniony do weryfikacji opisanego zdarzenia przyszłego.

Ad. 2

Podsumowując, podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnego przekazania środków produkcji rolnej dokonywanego przez Spółdzielnię na rzecz jej członków będzie preferencyjna stawka opłaty za przekazanie wynosząca nie więcej niż 2% ceny nabycia tych środków przez Spółdzielnię.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w kwestii objętej pytaniem nr 2 jest prawidłowe.

Ponadto tut. Organ nadmienia, że powołany przez Zainteresowanego we własnym stanowisku przepis art. 29 ust. 1 już nie obowiązuje. Jednak z uwagi na fakt, że przytoczona przez Wnioskodawcę treść przepisu wskazuje, że jest to przepis art. 29a ust. 1 ustawy, tut. Organ przyjął, że wskazanie art. 29 ust. 1 stanowi oczywistą omyłkę pisarską.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo należy zauważyć, że organy podatkowe nie mają prawa ingerować w treść zawieranych przez strony umów, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w trakcie przeprowadzonego przez organ pierwszej instancji postępowania podatkowego. Zgodnie bowiem z art. 199a § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, organ podatkowy dokonując ustalenia treści czynności prawnej, uwzględnia zgodny zamiar stron i cel czynności, a nie tylko dosłowne brzmienie oświadczeń woli złożonych przez strony czynności, a jeżeli pod pozorem dokonania czynności prawnej dokonano innej czynności prawnej, skutki podatkowe wywodzi się z tej ukrytej czynności prawnej. Natomiast organ uprawniony do wydania interpretacji indywidualnej nie ma prawnej możliwości ingerencji w treść tych umów. Z art. 14h Ordynacji podatkowej wynika bowiem, iż powołany przepis nie ma zastosowania w postępowaniu w przedmiocie wydawania interpretacji indywidualnej.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie środków produkcji rolnej przekazanych następnie członkom Spółdzielni z przeznaczeniem na produkcję bydła opasowego, sprzedawanego następnie za jej pośrednictwem (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz określenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnego przekazania środków produkcji rolnej dokonywanego przez Spółdzielnię na rzecz jej członków (pytanie oznaczone we wniosku nr 2). Natomiast w kwestii dotyczącej stwierdzenia, czy pomiędzy Spółdzielnią a jej członkami, w tym również członkami pełniącymi funkcje członków zarządu oraz rady nadzorczej, zachodzi związek, o którym mowa w art. 32 ust. 1, 2 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) zostało wydane postanowienie o umorzeniu postępowania z dnia 28 stycznia 2019 r., nr 0112-KDIL4.4012.690.2018.1.NK.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj