Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-70/11/HK
z 27 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-70/11/HK
Data
2011.04.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem


Słowa kluczowe
konkursy
Korea Południowa
nagrody
zeznanie podatkowe
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
Czy prawidłowym będzie zastosowanie zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10 % od wygranej otrzymanej z Korei Południowej oraz ujęcie go w zeznaniu podatkowym PIT-36 (poz. 195)?



Wniosek ORD-IN 795 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2011r. (data wpływu do tut. Biura – 27 stycznia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagrody pieniężnej otrzymanej w konkursie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagrody pieniężnej otrzymanej w konkursie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W grudniu 2010r. wnioskodawca wygrał międzynarodowy konkurs dla programistów organizowany przez firmę X w Korei Południowej. Informacja o konkursie została podana w Internecie oraz prasie. Napisana przez wnioskodawcę aplikacja zajęła miejsce w kategorii gry. W grudniu 2010r. została przelana kwota 117 tys. złotych (równowartość nagrody 40 tys. dolarów) w całości bezpośrednio na konto bankowe wnioskodawcy. W Korei Południowej nie potrącono żadnego podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowym będzie zastosowanie zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% od wygranej oraz ujęcie go w zeznaniu podatkowym PIT-36 (poz. 195)...

Zdaniem wnioskodawcy, ponieważ podmiot organizujący konkurs wypłacił całość wygranej bezpośrednio na rachunek bankowy podatnika, bez potrącenia należnego podatku, to należy przyjąć, że rozliczenie i zapłata podatku nastąpi przy uwzględnieniu zryczałtowanego podatku w wysokości 10 % w rozliczeniu rocznym (PIT-36 poz. 195).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 4a ww. ustawy powyższe przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W przedstawionym stanie faktycznym wnioskodawca mając miejsce zamieszkania w Polsce osiągnął dochód z tytułu wygranej w konkursie organizowanym przez firmę mającą siedzibę w Korei Południowej, zatem w niniejszej sprawie ma zastosowanie Konwencja między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Korei w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Seulu dnia 21 czerwca 1991r. (Dz. U. z 1992r. Nr 28, poz. 126).

Powyższa Konwencja nie reguluje bezpośrednio zasad opodatkowania wygranych w konkursach. Jednakże w myśl art. 22 ust. 1 ww. Konwencji części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd one pochodzą, o których nie było mowy w poprzednich artykułach niniejszej Konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie. Tym samym w przedstawionym stanie faktycznym dochód wnioskodawcy z tytułu wygranej w powyższym konkursie podlega opodatkowaniu tylko w Polsce, na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia konkurs oraz nagroda czy wygrana, wobec czego w celu jego określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. 2007-2010:

  • konkurs jest to impreza, przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp.,
  • nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie najlepszego zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jako element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Katalog źródeł przychodów zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Źródłem przychodów są m.in. inne źródła (pkt 9 ww. przepisu).

W myśl art. 20 ust. 1 powołanej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zatem do innych źródeł zalicza się te wszystkie przychody, które nie mieszczą się w pozostałych kategoriach źródeł, ściśle wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 cyt. ustawy. Wskazany przez wnioskodawcę dochód z tytułu wygranej należy więc zaliczyć do tzw. innych źródeł, bowiem nie mieści się w zakresie źródeł wymienionych enumeratywnie w pkt 1-8 ust. 1 art. 10 pow. ustawy.

Jak wskazano powyżej opodatkowaniu, co do zasady podlega dochód, tj. różnica pomiędzy przychodem a kosztami uzyskania przychodu. Stosownie do treści art. 22 ust. 1 powołanej ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Jako, że przychód dotyczy wygranej w konkursie, to jego opodatkowanie może nastąpić na podstawie art. 27 ust. 1, tj. wg skali – na tzw. zasadach ogólnych lub też jeżeli są spełnione warunki do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym – wg art. 30 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy.

Przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy stanowi, iż od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10 % wygranej lub nagrody.

Przy czym przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy stanowi, iż wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Z treści art. 30 ust. 3 ww. ustawy wynika, iż zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

W myśl natomiast art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Zgodnie natomiast z art. 45 ust. 3b ww. ustawy w zeznaniu, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a, wykazuje się należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika. Ponadto na podstawie art. 45 ust. 4 pkt 1 powyższej ustawy w terminie określonym w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7, podatnicy są obowiązani wpłacić różnicę między podatkiem należnym wynikającym z zeznania, o którym mowa w ust. 1, a sumą należnych za dany rok zaliczek, w tym również sumą zaliczek pobranych przez płatników.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w grudniu 2010r. wnioskodawca wygrał międzynarodowy konkurs dla programistów na najlepszą aplikację na telefon komórkowy organizowany przez firmę X w Korei Południowej. Informacja o konkursie została podana w Internecie oraz prasie. Napisana przez wnioskodawcę aplikacja zajęła trzecie miejsce w kategorii gry. W grudniu 2010r. została przelana kwota 117 tys. złotych (równowartość nagrody 40 tys. dolarów) w całości bezpośrednio na konto bankowe wnioskodawcy. W Korei Południowej nie potrącono żadnego podatku.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż otrzymane przez wnioskodawcę świadczenie pieniężne stanowi nagrodę w konkursie, ponieważ zostały spełnione warunki w postaci elementu rywalizacji i współzawodnictwa w celu wyłonienia najlepszych uczestników, konkurs został przeprowadzony przez konkretnego organizatora, miał charakter otwarty; uczestnikami konkursu mogli zostać programiści z różnych krajów.

Z uwagi na to, że wartość nagrody pieniężnej otrzymanej przez wnioskodawcę przekracza 760 zł jak również nie zostały spełnione pozostałe warunki do zwolnienia - przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68 powołanej ustawy – zwolnienie to nie znajduje zastosowania i cała kwota nagrody podlega opodatkowaniu.

Otrzymana nagroda pieniężna podlega zatem opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. łącznie z pozostałymi dochodami opodatkowanymi wg skali podatkowej, bowiem – wbrew twierdzeniu wnioskodawcy – brak jest podstaw do zastosowania 10 % zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Jak bowiem wynika z treści tegoż przepisu, ma on zastosowanie wyłącznie do tych dochodów w nim wymienionych, które zostały uzyskane w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Z treści wniosku wynika, iż dochód z tytułu wygranej wnioskodawca otrzymał z Korei Południowej; bezsprzecznym jest, iż państwo to nie mieści się w grupie państw ściśle określonej art. 30 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy.

W świetle powyższego, wnioskodawca zobowiązany jest w zeznaniu podatkowym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w 2010r., składanym na formularzu PIT-36, w części D.1 tego formularza wierszu 8 pt. „inne źródła niewymienione w wierszach od 1 do 7 (…) wykazać kwoty uzyskanego przychodu (dochodu) i opodatkować go na zasadach ogólnych łącznie z pozostałymi dochodami podlegającymi wykazaniu w tym zeznaniu.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj