Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.68.2019.2.ISK
z 18 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2019 r. (data wpływu 12 lutego 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 marca 2019 r. (data wpływu 11 marca 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 28 lutego 2019 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.68.2019.1.ISK (doręczone Stronie w dniu 5 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania sprzedaży agencyjnej prowadzonej przez Agenta przy użyciu jego kasy rejestrującej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z dnia 6 marca 2019 r. (data wpływu 11 marca 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 28 lutego 2019 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.68.2019.1.ISK (skutecznie doręczonym w dniu 5 marca 2019 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania sprzedaży agencyjnej prowadzonej przez Agenta przy użyciu jego kasy rejestrującej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest podmiotem prawa polskiego i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”) w myśl ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.; dalej: „Ustawa o VAT”).


Wnioskodawca jest częścią grupy E. specjalizującej się w dystrybucji wody źródlanej, urządzeń dozujących, kawy i ekspresów do osób prawnych i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.


W ramach swojej działalności, Wnioskodawca zawiera umowy agencyjne (dalej: „Umowy”) z innymi podmiotami (dalej: „Agenci”), które na tej podstawie zobowiązują się do sprzedaży towarów i usług w imieniu lub na rzecz Wnioskodawcy na terytorium Polski, w tym do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Agenci nie dokonują sprzedaży w imieniu własnym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Z tytułu wykonywanych Umów Agenci otrzymują wynagrodzenie w postaci prowizji.


Przedmiotem wniosku jest wyłącznie dostawa towarów oraz świadczenie usług prowadzone przez Agentów na rzecz lub w imieniu Wnioskodawcy do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych (dalej: „sprzedaż agencyjna”).


Wnioskodawca rozważa obecnie wprowadzenie do zawieranych Umów postanowienia, na podstawie którego Agenci prowadzący sprzedaż agencyjną, ewidencjonowaliby tę sprzedaż na kasach rejestrujących będących własnością Agentów.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 11 marca 2019 r. (data wpływu) Wnioskodawca wskazał, że nie korzysta ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej w zakresie sprzedaży towarów i usług realizowanej również przez agentów. Jednocześnie, w chwili obecnej Wnioskodawca nie zamierza korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej w tym zakresie w przyszłości.


Umowy zawierane są w formie pisemnej, a zatem postanowienia dotyczące ewidencjonowania sprzedaży agencyjnej przez agentów na kasach rejestrujących będących ich własnością będą wprowadzone do umów na mocy aneksów zawieranych również w formie pisemnej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy sprzedaż agencyjna Wnioskodawcy prowadzona przez Agenta na rzecz lub w imieniu Wnioskodawcy może być ewidencjonowana przy użyciu kasy rejestrującej Agenta?


Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż agencyjna Wnioskodawcy prowadzona przez Agenta na rzecz lub w imieniu Wnioskodawcy może być ewidencjonowana przy użyciu kasy rejestrującej Agenta.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Jak wynika z art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 111 ust. 1 Ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.


Zgodnie z art. 2 pkt 22 Ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Art. 111 ust. 3b Ustawy o VAT wskazuje, że podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.


W myśl § 2 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 363; dalej: „Rozporządzenie”), przez „inny podmiot” należy rozumieć m.in. agenta który na podstawie umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innej umowy o podobnym charakterze dokonuje sprzedaży w imieniu lub na rzecz podatnika zobowiązanego do prowadzenia ewidencji.


§ 2 pkt 5 i 6 Rozporządzenia wskazują, że przez „kasę powierzoną”, rozumie się kasę podatnika obowiązanego do jej stosowania w zakresie prowadzenia ewidencji, który na podstawie umowy przekazuje ją innemu podmiotowi do prowadzenia ewidencji w jego imieniu, a „kasą własną”, jest kasa podatnika obowiązanego do jej stosowania w zakresie prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży albo prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży i ewidencji prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.


Na podstawie § 5 ust. 1 Rozporządzenia, podatnik, który ma obowiązek prowadzenia ewidencji, zlecając wykonywanie sprzedaży innemu podmiotowi, przekazuje kasę powierzoną lub zobowiązuje go do prowadzenia ewidencji na swoją rzecz lub w swoim imieniu przy zastosowaniu kasy własnej tego podmiotu.


W myśl § 5 ust. 3 Rozporządzenia przekazanie innemu podmiotowi kasy powierzonej w celu prowadzenia ewidencji lub zobowiązanie innego podmiotu do prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kasy własnej, następuje na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej.


Jak wynika z powyższych przepisów, zgodnie z generalną zasadą, obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonują sprzedaży na terytorium kraju na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych.

Wnioskodawca dokonuje dostawy towarów (między innymi dystrybutorów wody, kawy i ekspresów) oraz świadczenia usług (między innymi dzierżawy, sanityzacji i serwisowania urządzeń dozujących) na terytorium Polski do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a zatem jest podatnikiem zobowiązanym do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.


Niemniej jednak, jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, ww. dostawy towarów i usługi wykonywane są na rzecz Wnioskodawcy przez Agentów, z którymi Wnioskodawca zawiera Umowy i którym z tego tytułu przysługuje wynagrodzenie prowizyjne. Tym samym, mając na względzie art. 111 ust. 3b Ustawy o VAT, to Agent jest podatnikiem, który powinien ewidencjonować na kasie rejestrującej również sprzedaż agencyjną prowadzoną na rzecz Wnioskodawcy.


Dodatkowo, jak wynika z § 5 ust. 1 i 3 Rozporządzenia, Wnioskodawca, zlecając wykonywanie sprzedaży Agentowi, może albo przekazać mu kasę powierzoną, albo zobowiązać Agenta do prowadzenia ewidencji sprzedaży agencyjnej przy zastosowaniu kasy należącej do Agenta. Przepisy wymagają jedynie aby powierzenie kasy lub zobowiązanie Agenta do korzystania z jego kasy rejestrującej odbyło się na mocy pisemnego porozumienia.


Takie stanowisko znalazło swoje potwierdzenie między innymi w interpretacji indywidualnej z dnia 10 lipca 2014 r. wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPP1/443-329/14/AJ). W analogicznym stanie faktycznym organ stwierdził, że: „Przenosząc powyższe przepisy na grunt niniejszej sprawy, w kwestii pytania oznaczonego w złożonym wniosku numerem 1), dotyczącego prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej stwierdzić należy, że - skoro jak wynika z wniosku - Spółka stosownie do zapisu § 5 ust. 1 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących podpisze ze zleceniodawcą stosowną umowę, to prawidłowym będzie prowadzenie ewidencji sprzedaży dokonywanej w imieniu i na rzecz zleceniodawcy przy zastosowaniu należącej do Spółki kasy rejestrującej.”


Biorąc zatem pod uwagę, że Wnioskodawca zamierza z Agentami zawrzeć aneks do pisemnych Umów w tym przedmiocie, Wnioskodawca będzie miał możliwość zobowiązania Agentów do ewidencjonowania sprzedaży prowadzonej przez Agentów na rzecz Wnioskodawcy na kasach rejestrujących należących do Agentów.


Mając powyższe na względzie, zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż agencyjna Wnioskodawcy prowadzona przez Agenta na rzecz lub w imieniu Wnioskodawcy może być ewidencjonowana przy użyciu kasy rejestrującej Agenta.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do § 2 ww. artykułu przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj