Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443A-11/13-2/KK
z 13 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2013 r. (data wpływu 18 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawidłowości nałożenia nowych znaków akcyzy oraz zdjęcia i zniszczenia starych znaków akcyzy pod nadzorem właściwego naczelnika urzędu celnego z wyrobów znajdujących się w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawidłowości nałożenia nowych znaków akcyzy oraz zdjęcia i zniszczenia starych znaków akcyzy pod nadzorem właściwego naczelnika urzędu celnego z wyrobów znajdujących się w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność pod nazwą […] polegającą na produkcji i dystrybucji wyrobów tytoniowych. Jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego oraz posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego obejmujące produkcję, przetwarzanie i magazynowanie wyrobów tytoniowych, a także pozwolenie na przemieszczanie wyrobów tytoniowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy między składami podatkowymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, w toku normalnie prowadzonej działalności gospodarczej może mieć miejsce sytuacja, w której posiadając wyroby tytoniowe oznaczone polskimi znakami akcyzy wyprodukowane w składzie podatkowym i znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy zaistnieje potrzeba dokonania przerobu tych produktów. Zgodnie z posiadanym zezwoleniem wydanym przez Naczelnika Urzędu Celnego, Wnioskodawca może dokonywać w składzie podatkowym zarówno produkcji, jak i przetwarzania i magazynowania wyrobów tytoniowych. Przerób polega na wymianie niektórych materiałów stanowiących koszt wytworzenia wyrobu akcyzowego, tj. m.in. zmiana opakowania zbiorczego, zerwanie folii i jej ponowne nałożenie, zmiana ceny (tzw. maksymalnej ceny detalicznej) w związku ze wzrostem ceny wyrobu, w niektórych przypadkach zmianie ulegnie również etykieta papierosowa lub tytoniowa. W ramach czynności przerobu z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych istnieje potrzeba zdjęcia już raz nałożonych banderoli podatkowych i naniesienia nowych znaków akcyzy. Wyroby te będą przeznaczone do sprzedaży na terytorium kraju.

Zdaniem Wnioskodawcy można wyróżnić 2 sytuacje, w których opisane przepakowanie może mieć miejsce:

  1. dokonywanie przetworzenia przed końcem lutego, gdy naniesiona banderola podatkowa z poprzedniego roku kalendarzowego nie straciła jeszcze ważności (art. 136 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 06 grudnia 2008r. Dz. U. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), a produkt znajduje się cały czas w składzie podatkowym. Wyprowadzenie ze składu podatkowego takiego wyrobu skutkowałoby wprowadzeniem do obrotu wyrobu ze znakami akcyzy, którego ważność upłynie w terminie krótszym niż wyniesie realna możliwość dostarczenia go do ostatecznego konsumenta (czyli realna sprzedaż w obrocie detalicznym). Dodatkowo, niezmieniona maksymalna cena detaliczna widniejąca na wyrobie nie stanowiłaby właściwej podstawy naliczenia części procentowej podatku akcyzowego, którego obowiązek zapłaty po nowych stawkach spoczywa na producencie od 01 stycznia każdego roku.
  2. dokonywanie przetworzenia od 01 marca, tzn. wtedy, gdy banderole z poprzedniego roku straciły już ważność (zgodnie z art. 136 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym) i od 01 stycznia każdego roku istnieje obowiązek naniesienia nowych znaków akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym rozpoczynającemu się rokowi kalendarzowemu (art. 136 ust. 5 o podatku akcyzowym).

Zdjęte banderole zostaną umieszczone na arkuszach i zniszczone pod nadzorem właściwego naczelnika urzędu celnego (jak wynika z art. 138 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym) na podstawie protokołu, o którym mowa w paragrafie 11 rozporządzenia MF w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy z 20 sierpnia 2010 r. (Dz. U. Nr 160, poz. 1074 z późn. zm.).

Przyczyną, dla której opisana procedura może mieć miejsce jest to, że w niektórych przypadkach (np. gdy towar długo zalega na magazynie, posiada wady, albo pozostaje na składzie podatkowym z nieaktualnymi znakami akcyzy z poprzedniego roku kalendarzowego) wyprowadzenie wyrobów tytoniowych ze składu podatkowego jest bezcelowe, gdyż wiąże się z faktycznym brakiem możliwości sprzedaży takich produktów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zastosowana procedura w zakresie nałożenia nowych znaków akcyzy i zniszczenia starych jest prawidłowa ?

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana procedura postępowania ze znakami akcyzy jest prawidłowa. Mając na uwadze przytoczone obowiązujące przepisy o podatku akcyzowym, w żadnym momencie nie następuje uszczuplenie zobowiązań publiczno-prawnych z tytułu podatku akcyzowego, a przedstawione procedury mają na celu z jednej strony utrzymanie ciągłej i efektywnej sprzedaży wyrobów akcyzowych, także na przełomie roku, a co za tym idzie utrzymanie zadowalającej płynności finansowej i systematyczny wpływ pochodzący z podatku akcyzowego do budżetu Państwa, a więc sprostanie najważniejszej funkcji podatków - fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwaną dalej „ustawą” (t.j. Dz. U. z 2011 r., nr 108, poz. 626 ze zm.) ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Wyrobami akcyzowymi w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 114 ust. 1 ustawy obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

W pozycji 10 ww. załącznika zostały wymienione papierosy, tytoń do palenia, cygara cygaretki – bez względu na kod CN.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, (który dotyczy oznaczania znakami akcyzowymi suszu tytoniowego) ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

  1. podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6;
  2. importerem;
  3. podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
  4. przedstawicielem podatkowym;
  5. podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
  6. właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Stosownie do art. 117 ust. 1-3 ustawy wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy:

  1. importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego, albo objęte procedurą składu celnego i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
  2. przemieszczone na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
  3. przemieszczone na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę.

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 123 ust. 1-3 ustawy znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju.

Zgodę na zdjęcie znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy lub właściciela wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy.

Zdjęte znaki akcyzy są:

  1. zwracane do ich wytwórcy albo
  2. niezwłocznie niszczone pod nadzorem właściwego naczelnika urzędu celnego.

W art. 123 ust. 4 ustawy zawarto delegację ustawową dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia, w drodze rozporządzenia:

  1. szczegółowych przypadków, w których znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych;
  2. warunków i trybu zdejmowania znaków akcyzy;
  3. wzoru wniosku o zdjęcie znaków akcyzy.

Zgodnie z art. 124 ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić obowiązek kasowania nanoszonych na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe znaków akcyzy w celu uniemożliwienia ich powtórnego wykorzystania, określając również szczegółowe warunki, sposób i tryb kasowania znaków akcyzy, z uwzględnieniem konieczności zapewnienia bezpieczeństwa systemu znaków akcyzy.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, polegającą na produkcji i magazynowaniu w składzie podatkowym wyrobów tytoniowych oraz na ich dystrybucji. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego oraz posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego obejmujące produkcję, przetwarzanie i magazynowanie wyrobów tytoniowych, a także pozwolenie na przemieszczanie wyrobów tytoniowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy między składami podatkowymi. Wnioskodawca wskazał, że w toku normalnie prowadzonej działalności gospodarczej może mieć miejsce sytuacja, w której Wnioskodawca posiadając wyroby tytoniowe oznaczone polskimi znakami akcyzy wyprodukowane w składzie podatkowym i znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, dokona przerobu tych produktów. Zgodnie z posiadanym zezwoleniem wydanym przez Naczelnika Urzędu Celnego, Wnioskodawca może dokonywać w składzie podatkowym zarówno produkcji, jak i przetwarzania i magazynowania wyrobów tytoniowych. Wnioskodawca wskazał, iż przerób polega na wymianie niektórych materiałów stanowiących koszt wytworzenia wyrobu akcyzowego, tj. m.in. zmiana opakowania zbiorczego, zerwanie folii i jej ponowne nałożenie, zmiana ceny (tzw. maksymalnej ceny detalicznej) w związku ze wzrostem ceny wyrobu, w niektórych przypadkach zmianie ulegnie również etykieta papierosowa lub tytoniowa. W ramach czynności przerobu z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych istnieje potrzeba zdjęcia już raz nałożonych banderoli podatkowych i naniesienia nowych znaków akcyzy. Wyroby te będą przeznaczone do sprzedaży na terytorium kraju. Z opisu sprawy wynika, iż zdjęte banderole zostaną umieszczone na arkuszach i zniszczone pod nadzorem właściwego naczelnika urzędu celnego. Wnioskodawca powołuje się na art. 138 ust. 2 ustawy oraz na § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. nr 160, poz. 1074 ze zm.).

Wyjaśnić zatem należy, iż w myśl art. 136 ust. 5 ustawy, od dnia 1 stycznia danego roku kalendarzowego na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe mogą być nanoszone wyłącznie znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym rozpoczynającemu się rokowi kalendarzowemu. Zgodnie natomiast z ust. 6 i 7 tego przepisu znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego.

Znaki akcyzy na wyroby tytoniowe niewykorzystane do dnia 31 grudnia danego roku kalendarzowego są zwracane w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku kalendarzowego podmiotowi, który je wydał. Zatem, od dnia 1 stycznia 2013 r. na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe mogą być nanoszone wyłącznie znaki akcyzy z nadrukowanym tym rokiem wytworzenia.

Zgodnie z art. 138 ust. 1 ustawy w razie wystąpienia strat znaków akcyzy wskutek ich utraty, uszkodzenia albo zniszczenia w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych tymi znakami, w granicach dopuszczalnej normy strat, podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy, właścicielowi wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3, jeżeli oznaczenie następuje w składzie podatkowym na terytorium kraju, oraz podmiotowi dokonującemu produkcji, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 5, przysługuje odpowiednio zwrot wpłaconych kwot stanowiących wartość podatkowych znaków akcyzy albo prawo do otrzymania w zamian nowych znaków akcyzy.

W myśl z art. 138 ust. 2 ustawy znaki akcyzy uszkodzone lub zniszczone w procesie oznaczania są zwracane podmiotowi, który je wydał albo niszczone pod nadzorem właściwego naczelnika urzędu celnego. Z ww. przepisu wynika, iż jeżeli znaki akcyzy zostały uszkodzone lub zniszczone w procesie oznaczania, to są zwracane podmiotowi, który je wydał albo niszczone pod nadzorem właściwego naczelnika urzędu celnego.

Stosownie do art. 138 ust. 3 ustawy zwrot wpłaconych kwot stanowiących wartość podatkowych znaków akcyzy albo prawo do otrzymania w zamian nowych znaków akcyzy przysługuje pod warunkiem przedstawienia protokołu potwierdzającego:

  1. utratę, uszkodzenie lub zniszczenie znaków akcyzy oraz
  2. zwrot uszkodzonych lub zniszczonych znaków akcyzy albo zniszczenie uszkodzonych lub zniszczonych znaków akcyzy.

Zgodnie z art. 138 ust. 4 ustawy w zamian za znaki akcyzy utracone, uszkodzone lub zniszczone w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych wydaje się znaki akcyzy odpowiadające, co do rodzaju i serii, znakom akcyzy utraconym, uszkodzonym i zniszczonym.

Przepis art. 138 ust. 2 ustawy nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż jak wynika z opisu dokonanego przez Wnioskodawcę uszkodzenie i zniszczenie znaków akcyzy będzie miało miejsce w trakcie otwarcia opakowań jednostkowych w celu zmiany opakowania zbiorczego, zerwania folii i jej ponownego nałożenia, zmiany ceny w związku ze wzrostem ceny wyrobu bądź zmianie etykiety papierosowej lub tytoniowej, a więc będzie miało miejsce już po uprzednim prawidłowym naniesieniu znaków akcyzy na te opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych. A zatem uszkodzenie i zniszczenie znaków akcyzy nie będzie miało miejsca w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, o którym mowa w art. 138 ust. 2 ustawy.

Ponadto należy nadmienić, że rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. nr 160, poz. 1074 ze zm.) utraciło moc w dniu 14 stycznia 2013 r. i zostało zastąpione rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2013 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. z 2013r. poz. 56, zwanym dalej rozporządzeniem).

Zgodnie z § 5 rozporządzenia banderole naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe mogą być z nich zdjęte po uzyskaniu zgody właściwego naczelnika urzędu celnego, w przypadku gdy:

  1. wyroby akcyzowe mają być zwrócone do podmiotu zagranicznego, od którego zostały otrzymane, w związku z wadami fizycznymi wyrobów lub
  2. wyroby akcyzowe przeznaczone są na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Wzór wniosku o zdjęcie banderol określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.

Zdjęcia banderol dokonuje się po pisemnym powiadomieniu właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze ich zdjęcia. Pisemnego powiadomienia należy dokonać w terminie co najmniej 3 dni przed planowanym dniem wydania wyrobów akcyzowych w celu dokonania ich zwrotu do podmiotu zagranicznego lub dokonania eksportu albo dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Pisemne powiadomienie, o którym mowa w ust. 3, zawiera informacje o rodzaju i ilości wyrobów akcyzowych, z których mają być zdjęte banderole, oraz o terminie zdjęcia banderol i wydania wyrobów akcyzowych.

Zdjęcie banderol odbywa się w obecności upoważnionego na podstawie odrębnych przepisów pracownika organu podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 6.

Zdjęcie banderol potwierdza się protokołem podpisanym przez dwie osoby reprezentujące wnioskodawcę albo przez jedną osobę, jeżeli zapewnienie reprezentacji dwuosobowej nie jest możliwe, oraz przez obecnego przy tych czynnościach upoważnionego na podstawie odrębnych przepisów pracownika organu podatkowego, z zastrzeżeniem przypadku określonego w ust. 6.

Protokół potwierdzający zdjęcie banderol powinien określać miejsce i datę dokonania czynności, rodzaj i liczbę banderol oraz oznaczenie serii i numeru ewidencyjnego banderol, pozwalające na ich identyfikację, przyczynę zdjęcia banderol, a także strony czynności i nazwiska osób w niej uczestniczących oraz ich podpisy.

Kopia protokołu potwierdzającego zdjęcie banderol przekazywana jest do wytwórcy banderol, w przypadku gdy banderole zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych zwracane są wytwórcy, natomiast w przypadku zniszczenia zdjętych banderol kopia ta jest przekazywana wraz z kopią protokołu zniszczenia banderol do właściwego naczelnika urzędu celnego.

Powyższe przepisy rozporządzenia nie będą miały zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż, jak wynika z opisu sprawy, wszystkie działania będą wykonywane w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy pod nadzorem pracowników urzędu celnego. W takim przypadku, w ocenie Organu, mają odpowiednio zastosowanie przepisy zawarte w § 39 ust. 1 i ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 maja 2010r. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych (Dz.U. z 2010 Nr 86 poz. 555 ze zm.), wydanego na podstawie art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, zgodnie z którym zdjęcie, kasowanie oraz niszczenie znaków akcyzy odbywa się w obecności funkcjonariusza. Z czynności zdjęcia, kasowania lub niszczenia znaków akcyzy podmiot sporządza protokół, który podpisuje również obecny przy tych czynnościach funkcjonariusz (§ 39 ust. 1 rozporządzenia).

W przypadku:

  1. zdjęcia znaków akcyzy, w przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 123 ust. 4 ustawy,
  2. wprowadzenia obowiązku kasowania znaków akcyzy, na podstawie art. 124 ustawy,
  3. niszczenia znaków akcyzy zdjętych z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych oraz uszkodzonych albo zniszczonych przed ich naniesieniem na wyroby akcyzowe lub w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych

- podmiot jest obowiązany przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, co najmniej na 3 dni przed zdjęciem, zniszczeniem lub kasowaniem, pisemną informację o zamiarze przeprowadzenia tych czynności (§ 39 ust. 2 rozporządzenia).

Z opisu sprawy wynika, znaki akcyzy nie zostaną zniszczone w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, lecz po naniesieniu znaków akcyzy na wyroby akcyzowe, podczas otwarcia opakowań jednostkowych w celu zmiany opakowania zbiorczego, zerwania folii i jej ponownego nałożenia, zmiany ceny w związku ze wzrostem ceny wyrobu bądź zmianie etykiety papierosowej lub tytoniowej. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, zdjęcie banderol z wyrobów akcyzowych nastąpi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a więc wyroby akcyzowe, z których banderole będą zdjęte, nie zostaną sprzedane, ani wyprowadzone ze składu podatkowego Wnioskodawcy poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Wyroby te zatem będą w składzie podatkowym objęte cały czas procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Mając na względzie art. 117 ustawy, należy stwierdzić, że do czasu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, nie będzie obowiązku oznaczania ich znakami akcyzy. Innymi słowy należy stwierdzić, iż jak długo w przedmiotowej sprawie wyroby akcyzowe będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, nałożenie znaków nie będzie konieczne.

W efekcie, znaki akcyzy nałożone na wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy mogą być zdjęte również z innych przyczyn niż tylko przeznaczenie na sprzedaż do innego państwa członkowskiego lub na eksport.

Zgodnie z powyższym w przedmiotowej sprawie, w której wyroby akcyzowe oznaczone znakami akcyzy będą znajdować się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, znaki te będą mogły zostać zdjęte z opakowań jednostkowych i zniszczone na podstawie art. 123 ust. 1-3 ustawy.

Zatem opisane przez Wnioskodawcę działania, które będą miały miejsce w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, polegające na otwarciu opakowań wyrobów akcyzowych, uszkodzeniu znaków akcyzy i ich zniszczeniu będą dokonane prawidłowo i zgodnie z art. 123 ust. 1-3 ustawy o podatku akcyzowym oraz § 39 ust. 1 i ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 maja 2010r. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych

Mając na uwadze opis sprawy oraz przytoczone wyżej przepisy prawa należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy w zakresie prawidłowości zdjęcia banderol z wyrobów znajdujących się w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i ich zniszczenia w obecności pracownika urzędu celnego. W związku z tym, że Wnioskodawca wywiódł prawidłowy skutek prawny w niniejszej sprawie, Organ uznaje stanowisko za prawidłowe, jednakże w oparciu o inne przepisy niż zostały wskazane przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym stwierdzić trzeba, że zasadniczo przepisy ustawy akcyzowej nie zawierają normy prawnej, która wyłączałaby możliwość naniesienia na wyroby tytoniowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz oznaczone podatkowymi znakami akcyzy obowiązującymi w danym roku kalendarzowym, legalnie otrzymanych banderol z mocą wiążącą od 1 stycznia kolejnego roku kalendarzowego.

Prawodawca dopuszcza więc generalną możliwość oznaczania wyrobów tytoniowych nowymi znakami akcyzy także w przypadku, gdy uprzednio na te same wyroby nałożone zostały banderole według wzoru obowiązującego poprzednio.

Reasumując, przepisy ustawy o podatku akcyzowym dopuszczają możliwość oznaczania wyrobów tytoniowych obowiązującymi znakami akcyzy w sytuacji, gdy na te same wyroby zostały nałożone znaki akcyzy według uprzednio obowiązującego wzoru dla danego roku kalendarzowego, przy czym oznaczenie tych wyrobów tytoniowych nowymi banderolami akcyzowymi z nadrukowanym rokiem wytworzenia, powinno odbywać się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (tj. przed dniem wyprowadzenia wyrobów tytoniowych ze składu podatkowego).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj