Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.98.2019.2.JC
z 12 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2019 r. (data wpływu 18 lutego 2019 r.), uzupełniony w dniu 28 marca 2019 r. (data wpływu 3 kwietnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczania podatku w związku z realizacją projektu pn. „…”– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 3 kwietnia 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od …”.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina … jest beneficjentem działania 5.5. Ochrona powietrza - Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 i w ramach tego działania ubiega się o środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na dofinansowanie projektu pn. „…”. Projekt realizuje cele związane z ochroną powietrza poprzez zmniejszenie ilości zużycia paliw stałych, w szczególności węgla oraz redukcję emisji szkodliwych pyłów i gazów do atmosfery. Projekt polega na wymianie lub likwidacji indywidualnych źródeł ciepła i przyłączenia do sieci gazowej w gospodarstwach domowych lub we wspólnotach mieszkaniowych w gminie ….


Zakres rzeczowy projektu obejmuje:


  • wymianę 10 kotłów węglowych na źródła ciepła bardziej ekologiczne oraz wydatki związane z wykonaniem instalacji wewnętrznej niezbędnej do funkcjonowania nowego źródła ciepła jako niezbędny element kompleksowy projektu,
  • likwidację 13 dotychczasowych kotłów w celu podłączenia lokali/budynków do sieci gazowej oraz wydatki związane z montażem, wykonaniem instalacji wewnętrznej koniecznej do funkcjonowania nowego źródła ciepła jako niezbędny element kompleksowy projektu,
  • wydatki związane z opomiarowaniem i podłączeniem budynków do sieci gazowej - jako koszt niekwalifikowalny, ponieważ urządzenia te nie będą własnością Wnioskodawcy,
  • sporządzenie ocen energetycznych budynków objętych projektem jako niezbędny element kompleksowy projektu,
  • przygotowanie studium wykonalności inwestycji jako przygotowanie niezbędnej dokumentacji do realizowanego projektu.


Bezpośrednią przyczyną realizacji projektu jest zła jakość powietrza atmosferycznego na terenie województwa …, w tym również w gminie. Gmina znajduje się w tzw. strefie …, dla której opracowano „Program ochrony powietrza …” przyjęty uchwałą Sejmiku Województwa … nr … z dnia … 2018 r. Jedną z najistotniejszych przyczyn występowania na terenie strefy … wysokich stężeń pyłu zawieszonego PM 10, PM 2,5 i benzo(a)pirenu jest spalanie paliw stałych w lokalnym sektorze komunalno-bytowym.

Szacowana wartość projektu to 489.300,00 zł, koszty kwalifikowalne to 429.300,00 zł, a z tego 24,9% (co stanowi kwotę 106.895,70 zł) będzie współfinansowane ze środków unijnych. Pozostała kwota stanowić będzie wkład własny gminy, na który złoży się również wkład finansowy mieszkańców. Projekt realizowany będzie w latach 2019-2021.

Wnioskodawca - Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego działającą w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994). Zgodnie z obowiązującym prawem - art. 7 ust. 1 tej ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Realizacja przedmiotowego projektu mieści się w zakresie zadań nałożonych ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 stanowi, że do zadań własnych gminy należą m in. zadania w zakresie ochrony środowiska i zaopatrzenia w energię cieplną i gaz.

Beneficjent - Gmina, jest odpowiedzialna za prawidłową realizację projektu, w szczególności za odpowiednie zarządzanie administracyjne, finansowe i techniczne projektem oraz monitorowanie jego realizacji. Właścicielami nowego, indywidualnego źródła ciepła będą odbiorcy ostateczni wsparcia, czyli mieszkańcy gminy lub wspólnoty mieszkaniowe. Gmina będzie udzielała dotacji odbiorcom ostatecznym na podstawie opracowanych zasad regulujących udzielanie wsparcia w formie regulaminu. Gmina jest instytucją odpowiedzialną za zarządzanie i trwałość całego projektu, przez co najmniej 5 lat po zakończeniu jego realizacji.

Koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją nowych źródeł ciepła będą finansowane z budżetu właścicieli budynków lub wspólnot mieszkaniowych. Gmina zapewni wykonalność instytucjonalną, finansową i organizacyjną projektu.


Gmina prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy, uchwalanego na rok kalendarzowy i jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Dwie faktury związane z realizacją projektu tj. na zadanie:


  • sporządzenie ocen energetycznych budynków objętych projektem,
  • sporządzenie studium wykonalności inwestycji.

będą wystawione na Gminę. Natomiast pozostałe faktury tj. na wymianę kotłów węglowych lub ich likwidację w celu przyłączenia budynków do sieci gazowej będą wystawiane na prywatne osoby (mieszkańców gminy) lub na wspólnoty mieszkaniowe. Na podstawie przedłożonych przez mieszkańców lub wspólnoty faktur Gmina będzie przekazywała beneficjentom ostatecznym dotację w wysokości określonej w regulaminie.

W wyniku realizacji projektu Gmina nie będzie osiągała jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji ani po jego zakończeniu - jego efekty nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z warunkami przyznawania pomocy ze środków unijnych, Gmina jako beneficjent zobowiązany jest dołączyć indywidualną interpretację „czy w odniesieniu do realizowanego przez gminę projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT”.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 3 kwietnia 2019 r. doprecyzowano, że regulamin dotacji jest w trakcie opracowywania. Planuje się przyznanie dotacji mieszkańcom za wymianę kotłów węglowych na kotły gazowe, pellet lub pompę ciepła po otrzymaniu środków z RPO WO 2013-2020 Działanie 5.5. Ochrona Powietrza. Po zakończeniu instalacji kotłów i ich opłaceniu beneficjenci końcowi otrzymają dofinansowanie, zgodnie z warunkami przygotowywanego przez Gminę regulaminu. Beneficjenci końcowi otrzymają zwrot części kosztów inwestycji. Wkład własny Gminy i beneficjenta końcowego to 75,1 % wartości inwestycji, natomiast 24,9% to dotacja w ramach programu.

Zakupów towarów i usług będą dokonywali beneficjenci końcowi projektu, czyli mieszkańcy (osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej) oraz dwie wspólnoty mieszkaniowe. Zakupy związane będą wyłącznie z przyłączeniem do sieci gazowej, zakupem kotów i elementów instalacji oraz robocizny z tym związanej.

Gmina nie będzie zawierała z beneficjentami końcowymi umów na wykonanie prac. Każdy z beneficjentów końcowych wybierze i opłaci wykonawcę we własnym zakresie.

Gmina nie będzie świadczyła żadnych usług związanych z wymianą kotłów i ich montażem. Po zakończeniu instalacji kotłów i ich opłaceniu beneficjenci końcowi otrzymają dofinansowanie zgodnie z warunkami przygotowanego przez Gminę regulaminu. Gmina będzie wyłącznie rozdysponowywać otrzymane środki finansowe miedzy mieszkańcami.

Wykonawców prac przyłączeniowych i instalacyjnych wybierze indywidualnie każdy z beneficjentów końcowych. Wyboru wykonawców studium wykonalności inwestycji i ocen energetycznych dokonała Gmina na podstawie zapytania o cenę.

Złożono 23 deklaracje o przystąpieniu do projektu, które zostały pozytywnie rozpatrzone i przyjęte do ww. projektu. Dofinansowanie otrzymają wszyscy beneficjenci końcowi, którzy złożyli deklarację przystąpienia do programu i spełnią warunki regulaminu.

Beneficjenci końcowi sfinansują całą inwestycję we własnym zakresie, po czym otrzymają dofinansowanie zgodne z warunkami regulaminu. Gmina udzieli dotacji w wysokości 30 % plus 24,9% (dofinansowanie Urzędu Marszałkowskiego z RPO … 2014-2020 udzielone Gminie na ten cel), pozostałe 45,1% to wkład własny właścicieli nieruchomości. Koszty opracowania dokumentacji - 18,170 zł - stanowią koszt Gminy.

Sfinansowanie całości kosztów przez beneficjenta końcowego jest warunkiem późniejszego otrzymania dofinansowania w formie refundacji części poniesionych kosztów.

Beneficjenci końcowi nie będą dokonywali żadnych wpłat na rzecz Gminy.

Gmina ponosi koszty sporządzenia studium wykonalności inwestycji i ocen energetycznych i nie będzie obciążać nimi beneficjentów końcowych.

Poza wymienionymi kosztami Gmina nie będzie dokonywać żadnych zakupów związanych z obsługą i przygotowaniem projektu. Nie będą one wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wszelkie działania Gminy w stosunku do beneficjentów końcowych w ramach projektu są nieodpłatne.

Z otrzymanego dofinansowania Gmina pokryje część wydatków poniesionych przez beneficjentów końcowych oraz część kosztów sporządzenia studium wykonalności inwestycji i ocen energetycznych, zgodnie z regulaminem konkursu ogłoszonym przez Marszałka Województwa.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w odniesieniu do planowanego do realizacji przez Gminę projektu pn. „…” istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług?
  2. Czy Gmina będzie miała możliwość na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług dokonać odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w trakcie realizacji projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jako beneficjent projektu pn. „…” nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, bowiem w wyniku realizacji projektu Gmina nie będzie osiągała jakichkolwiek przychodów, ani w trakcie jego realizacji, ani po jego zakończeniu - jego efekty nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W związku z powyższym nie zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Projekt nie przewiduje generowania dodatkowych przychodów i nie wystąpi sprzedaż opodatkowana. Właścicielem nowych kotłów w wyniku realizowanych działań będą mieszkańcy i wspólnoty mieszkaniowe. Wszystkie zakupywane materiały i produkty konieczne do realizacji projektu będą stanowiły własność mieszkańców i wspólnot mieszkaniowych. Gmina zakupi i będzie właścicielem tylko dokumentacji wytworzonej w projekcie tj. studium wykonalności oraz ocen energetycznych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Gmina, realizująca opisany projekt, nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, ponieważ działania zawarte w projekcie będą dokonywane przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których został on powołany - czyli ustawą o samorządzie gminnym, a nabywane w ramach realizacji projektu usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją wskazanego projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:


  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina, dążąc do poprawy jakości powietrza zamierza realizować projekt pn. „…”. W ramach realizacji projektu będzie ponosić jedynie koszty związane ze sporządzeniem studium wykonalności inwestycji i oceny energetycznej. Poniesionymi kosztami nie będzie obciążać beneficjentów końcowych, czyli mieszkańców (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej) oraz dwie wspólnoty mieszkaniowe. Poza wymienionymi kosztami Gmina nie będzie dokonywać żadnych zakupów związanych z obsługą i przygotowaniem projektu. Zakupów towarów i usług będą dokonywali beneficjenci końcowi projektu i będą one związane wyłącznie z przyłączeniem do sieci gazowej, zakupem kotów i elementów instalacji oraz robocizny z tym związanej. Gmina nie będzie zawierała z beneficjentami końcowymi umów na wykonanie prac. Każdy z beneficjentów końcowych wybierze i opłaci wykonawcę we własnym zakresie. Gmina nie będzie świadczyła żadnych usług związanych z wymianą kotłów i ich montażem. Sfinansowanie całości kosztów przez beneficjenta końcowego jest warunkiem późniejszego otrzymania dofinansowania w formie refundacji części poniesionych kosztów. Faktury na wymianę kotłów węglowych lub ich likwidację w celu przyłączenia budynków do sieci gazowej będą wystawiane na prywatne osoby (mieszkańców gminy) lub na wspólnoty mieszkaniowe. Po zakończeniu instalacji kotłów i opłaceniu faktur, na podstawie przedłożonych przez mieszkańców lub wspólnoty faktur, Gmina będzie przekazywała beneficjentom ostatecznym dotację w wysokości określonej w regulaminie. W wyniku realizacji projektu Gmina nie będzie osiągała jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji ani po jego zakończeniu - jego efekty nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Beneficjenci końcowi nie będą dokonywali żadnych wpłat na rzecz Gminy. Gmina będzie wyłącznie rozdysponowywać otrzymane środki finansowe miedzy mieszkańcami. Wszelkie działania Gminy w stosunku do beneficjentów końcowych w ramach projektu są nieodpłatne.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie zostanie spełniony, gdyż Gmina, realizująca opisany projekt, nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, a poniesione wydatki w ramach realizacji inwestycji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Augustyna Kośnego 70, 45-372 Opole, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj