Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.247.2019.1.AC
z 25 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2019 r. (data wpływu 13 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego należności otrzymanych z Komisji Europejskiej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego należności otrzymanych z Komisji Europejskiej.



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jako doktor habilitowany nauk biologicznych w dyscyplinie biologia, specjalista z zakresu mikrobiologii i biologii medycznej, jest zarejestrowana jako ekspert w bazie ekspertów Unii Europejskiej. W latach 2018-2019 była powołana przez Agencję Wykonawczą Komisji Europejskiej (European Commission Research Executive Agency) na eksperta w zakresie oceny merytorycznej i opiniowania wniosków o sfinansowanie projektów badawczych w obszarze nauk o życiu Komisji Europejskiej. Z Agencją Wykonawczą Komisji Europejskiej Wnioskodawczyni zawarła trzy umowy. Pierwszą umowę ekspercką zawarła w 2018 r. na okres od dnia 9 lutego 2018 r. do dnia 8 kwietnia 2018 r. i została członkiem zespołu eksperckiego ….. Rolą Wnioskodawczyni jako eksperta była ewaluacja wniosków o sfinansowanie badań naukowych w ramach programu ….. ustanowionego decyzją Komisji Europejskiej. Umowa określała zakres czynności, wynagrodzenie za wykonaną pracę. Umowa była podpisana z jednej strony przez Wnioskodawczynię, a z drugiej strony przez Komisję Europejską. Praca Wnioskodawczyni obejmowała zapoznanie się z 3 wnioskami, wykonanie indywidualnej oceny merytorycznej w systemie elektronicznym Komisji Europejskiej i ustalenie z innymi członkami zespołu oceny końcowej. Praca kończyła się po zaakceptowaniu przez przewodniczącego zespołu eksperckiego raportów końcowych. Praca była wykonana interaktywnie w Polsce w miejscu zamieszkania Wnioskodawczyni. Tytułem wykonanej pracy uzyskała Ona wynagrodzenie za 2,6 dni pracy, łącznie 1 170 EURO (450 EURO za 1 dzień pracy), które zostało przelane na konto bankowe w Polsce w dniu 24 kwietnia 2018 r.

Drugą umowę ekspercką Wnioskodawczyni zawarła w 2018 r. na okres od dnia 15 listopada 2018 r. do dnia 29 listopada 2018 r. i ponownie została członkiem zespołu eksperckiego ….. Rolą Wnioskodawczyni jako eksperta była ewaluacja wniosków o sfinansowanie badań młodych naukowców w ramach programu …. ustanowionego decyzją Komisji Europejskiej. Umowa określała zakres czynności wynagrodzenie za wykonaną pracę. Umowa była podpisana z jednej strony przez Wnioskodawczynię, a z drugiej strony przez Komisję Europejską. Praca Wnioskodawczyni obejmowała zapoznanie się z jednym wnioskiem, wykonanie indywidualnej oceny merytorycznej w systemie elektronicznym Komisji Europejskiej i ustalenie z innymi członkami zespołu oceny końcowej. Praca kończyła się po zaakceptowaniu przez przewodniczącego zespołu eksperckiego raportów końcowych. Praca była wykonana interaktywnie w Polsce w miejscu zamieszkania Wnioskodawczyni. Tytułem wykonanej pracy uzyskała Ona wynagrodzenie za 0,9 dni pracy, łącznie 405 EURO (450 EURO za 1 dzień pracy), które zostało przelane na konto bankowe w Polsce w dniu 10 grudnia 2018 r.

Trzecią umowę ekspercką Wnioskodawczyni zawarła w 2019 r. na okres od dnia 8 lutego 2019 r. do dnia 31 marca 2019 r. i ponownie została członkiem zespołu eksperckiego ….. Rolą Wnioskodawczyni jako eksperta była ewaluacja wniosków o sfinansowanie badań naukowych w ramach programu …. ustanowionego decyzją Komisji Europejskiej. Umowa określała zakres czynności, wynagrodzenie za wykonaną pracę. Umowa była podpisana z jednej strony przez Wnioskodawczynię, a z drugiej strony przez Komisję Europejską. Praca Wnioskodawczyni obejmowała zapoznanie się z 11 wnioskami, wykonanie indywidualnej oceny merytorycznej w systemie elektronicznym Komisji Europejskiej i ustalenie z innymi członkami zespołu oceny końcowej. Praca kończyła się po zaakceptowaniu przez przewodniczącego zespołu eksperckiego raportów końcowych. Praca była wykonana interaktywnie w Polsce w miejscu zamieszkania Wnioskodawczyni. Tytułem wykonanej pracy uzyskała Ona wynagrodzenie za 8,2 dni pracy, łącznie 3.690 EURO (450 EURO za 1 dzień pracy), które zostało przelane na konto bankowe w Polsce w dniu 11 kwietnia 2019 r.

Zdarzenia przyszłe: Wnioskodawczyni spodziewa się, że w przyszłości podobna – jak opisane – umowa dotycząca oceny projektów badawczych może ponownie być podpisana ze względu na wliczenie Jej do bazy ekspertów Komisji Europejskiej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy uzyskane przez Wnioskodawczynię w latach 2018-2019, oraz podobne uzyskane w przyszłości dochody od Komisji Europejskiej są zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Czy w 2018 r. oraz 2019 r., oraz w przyszłości, rozliczając podatki dochodowe od osób fizycznych Wnioskodawczyni powinna wykazać uzyskane dochody z Komisji Europejskiej w kategorii „inne źródła przychodów” w PIT-37?

Zdaniem Wnioskodawczyni, do uzyskanych dochodów na rzecz instytucji Unii Europejskiej opisanych we wniosku mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4 marca 1968 r., z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawczyni, powyższe czynności wykonywane przez Nią w podanym okresie kwalifikują się jako czynności wykonywane przez pracownika, gdyż:

  1. Wnioskodawczyni świadczyła pracę na rzecz Komisji Europejskiej na podstawie imiennego kontraktu podpisanego z przedstawicielami Komisji Europejskiej polegającej na wykonaniu ekspertyzy w ramach projektu w Programie H2020;
  2. podczas ich wykonywania Wnioskodawczyni podlegała przewodniczącemu zespołu;
  3. Wnioskodawczyni musiała, zgodnie z umową, być dyspozycyjna i wykonać pracę w określonym czasie;
  4. za pracę Wnioskodawczyni uzyskała określone w umowie wynagrodzenie.

A zatem, zdaniem Wnioskodawczyni, dochody te korzystają ze zwolnienia z opodatkowania w myśl art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wydano szereg interpretacji dyrektorów izb skarbowych i Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w odpowiedzi na wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej, które dotyczą sytuacji dokładnie odpowiadającej sytuacji Wnioskodawczyni – praca w komisji ekspertów na rzecz Komisji Europejskiej, na podstawie podpisanej umowy, były pozytywne – tzn. wnioskodawcy uzyskiwali interpretacje zwalniające od płacenia podatków za uzyskane od Komisji Europejskiej wynagrodzenie (np. nr 0114-KDIP3-3.4011.327.2018.2.JM z dnia 28 sierpnia 2018 r.; nr IPPB4/4511-831/15-4/JK z dnia 12 października 2015 r.; nr IBPB2/415-834/08/HK z dnia 30 lipca 2008 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (na który powołuje się Wnioskodawczyni), wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 04.03.1968, z późn. zm.).

Przytoczone zwolnienie ma wąski zakres i dotyczy wynagrodzenia i dodatków urzędników i innych pracowników Wspólnot oraz osób, wobec których również znajduje zastosowanie art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, którego odpowiednikiem jest aktualnie art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90 poz. 864/4, z późn. zm.).

W myśl art. 1 wymienionego powyżej rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) nr 260/68, podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu.

Stosownie natomiast do art. 2 ww. rozporządzenia, opodatkowaniu podlegają m.in. osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego.

Zgodnie z art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4, z późn. zm.), urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzenia zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, że Wnioskodawczyni jako doktor habilitowany nauk biologicznych jest zarejestrowana jako ekspert w bazie ekspertów Unii Europejskiej. W latach 2018-2019 była powołana przez Agencję Wykonawczą Komisji Europejskiej (European Commission Research Executive Agency) na eksperta w zakresie oceny merytorycznej i opiniowania wniosków o sfinansowanie projektów badawczych w obszarze nauk o życiu Komisji Europejskiej. Z Agencją Wykonawczą Komisji Europejskiej Wnioskodawczyni zawarła trzy umowy. Rolą Wnioskodawczyni jako eksperta była ewaluacja wniosków o sfinansowanie badań naukowych w ramach programów ustanowionych decyzją Komisji Europejskiej. Umowy określały zakres czynności, wynagrodzenie za wykonaną pracę. Umowy były podpisane z jednej strony przez Wnioskodawczynię, a z drugiej strony przez Komisję Europejską. Praca Wnioskodawczyni obejmowała zapoznanie się z wnioskami, wykonanie indywidualnej oceny merytorycznej w systemie elektronicznym Komisji Europejskiej i ustalenie z innymi członkami zespołu oceny końcowej. Praca kończyła się po zaakceptowaniu przez przewodniczącego zespołu eksperckiego raportów końcowych. Praca była wykonana interaktywnie w Polsce w miejscu zamieszkania Wnioskodawczyni. Tytułem wykonanej pracy uzyskała Ona wynagrodzenie, które zostało przelane na konto bankowe w Polsce. Wnioskodawczyni spodziewa się, że w przyszłości podobna umowa dotycząca oceny projektów badawczych, może ponownie być podpisana ze względu na wliczenie Jej do bazy ekspertów Komisji Europejskiej.

Biorąc pod uwagę omówione powyżej uregulowania prawne oraz przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz stwierdzenie Wnioskodawczyni, że do uzyskanych dochodów mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiające warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4.03.1968, z późn. zm.), stwierdzić należy, że zostały spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem uzyskane w latach 2018-2019, oraz podobne uzyskane w przyszłości dochody od Komisji Europejskiej korzystają ze zwolnienia z opodatkowania. Dochodu tego Wnioskodawczyni nie musi wykazywać w kategorii „inne źródła przychodów” w zeznaniu rocznym za 2018 r. oraz 2019 r. oraz w przyszłości.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie jednak w przedmiotowej sprawie zaznaczyć należy, że zgodnie z linią orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości decyzja instytucji wspólnotowej określająca status członka jej personelu i warunki, na jakich jest zatrudniony, ma charakter wiążący wobec krajowych władz administracyjnych i sądowych, tak że w związku z tym nie mogą one przystąpić do samodzielnej kwalifikacji rozpatrywanego stosunku zatrudnienia. Oznacza to, że w niniejszej interpretacji przedmiotem oceny organu interpretacyjnego nie mogła być i nie była ocena, czy praca Wnioskodawczyni (eksperta) w zakresie merytorycznej oceny projektów badawczych w ramach programów, z tytułu wykonywania której dokonano Wnioskodawczyni wypłaty wynagrodzenia, odbywała się w charakterze „innego pracownika Wspólnot”, do którego zastosowanie znajdują przepisy rozporządzenia Rady (EWG, EURATON, EWWIS) nr 260/68. Powyższe stanowiło wyłącznie okoliczność faktyczną podaną przez Wnioskodawczynię.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj