Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-3.4011.95.2019.4.AM
z 30 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2019 r. (data wpływu 7 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomościjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek – uzupełniony pismem z 24 marca 2019 r. (data wpływu 28 marca 2019 r.) oraz uzupełniony 18 kwietnia 2019 r. o brakującą opłatę – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest od 1993 roku właścicielem gospodarstwa rolnego nr identyfikacyjny (…), o powierzchni 7,21 ha, położonego w miejscowości x. Gospodarstwo składa się z 4 działek:

  1. a − obszar 2,26 ha,
  2. b − obszar 1,71 ha,
  3. c − obszar 2,55 ha,
  4. d − obszar 0,69 ha,

dla których Sąd Rejonowy (…) prowadzi księgę wieczystą (…).

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje dla działki d − teren zabudowy usługowej. Wnioskodawca planuje wydzielić z tej działki obszar około 0,30 ha i sprzedać go nabywcy pod działalność handlową.

W piśmie z 24 marca 2019 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał następujące informacje:

  1. działka nr d, będąca przedmiotem sprzedaży, została przekazana Wnioskodawcy w formie darowizny w dniu 8 stycznia 1993 r. przez brata dziadka Wnioskodawcy,
  2. w momencie nabycia działka miała charakter rolny,
  3. od momentu nabycia działka jest wykorzystywana jako teren rolny,
  4. działka nigdy nie była przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze,
  5. nabycie działki nie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie wystawiono faktury VAT; koszty umowy notarialnej ponieśli rodzice Wnioskodawcy,
  6. Wnioskodawca nie prowadził i nie prowadzi działalności gospodarczej (w tym rolniczej), Wnioskodawca nie był i nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług,
  7. w 1993 r. Wnioskodawca został obdarowany gospodarstwem rolnym o powierzchni 7,21 ha, Wnioskodawca miał wówczas 6 lat i nic mu nie jest wiadomo o prawie do odliczenia podatku z tytułu nabycia ww. działki,
  8. przedmiotowa działka została nabyta do majątku prywatnego,
  9. Wnioskodawca nie wykorzystywał działki będącej przedmiotem sprzedaży do żadnych czynności (zwolnionych, opodatkowanych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT); do dnia dzisiejszego działka jest własnością Wnioskodawcy wykorzystywaną w celu rolnym,
  10. Wnioskodawca nigdy nie występował o warunki zabudowy dla przedmiotowej działki nr d,
  11. Wnioskodawca nie udzielił żadnego pełnomocnictwa przyszłemu nabywcy do działania w jego imieniu,
  12. w stosunku do przedmiotowej działki Wnioskodawca nie prowadził żadnych działań marketingowych; w Urzędzie Gminy w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego zmieniono charakter użytkowania działki nr d z terenu rolnego na usługowy − bez udziału Wnioskodawcy,
  13. w przeszłości Wnioskodawca nie sprzedawał żadnych nieruchomości,
  14. w 1993 r., kiedy to Wnioskodawca stał się właścicielem ww. działki, miała ona charakter rolny i nie znajdowały się na niej żadne budowle; ten stan nie uległ zmianie do dnia dzisiejszego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jaki podatek Wnioskodawca zobowiązany jest zapłacić w przypadku sprzedaży części działki nr d pod działalność handlową i czy taki sam podatek będzie musiał zapłacić w przyszłości, sprzedając potencjalnemu nabywcy pozostałą część działki?

Organ wskazuje, że treść ww. pytania wynika z uzupełnienia wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowa działka stanowi jego własność od 26 lat, dlatego uważa, że nie powinien płacić podatku dochodowego.

Organ wskazuje, że treść własnego stanowiska Wnioskodawcy wynika z uzupełnienia wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.): opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy: źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Należy podkreślić, że ww. przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie, kwota uzyskana z tego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest od 1993 r. właścicielem gospodarstwa rolnego, w skład którego wchodzi m.in. działka o numerze d. Wnioskodawca planuje wydzielić z ww. działki obszar około 0,30 ha i sprzedać go nabywcy pod działalność handlową. Jak wskazał Wnioskodawca, od momentu nabycia wskazana działka jest wykorzystywana jako teren rolny. Wnioskodawca nigdy nie występował o warunki zabudowy dla tej działki ani nie prowadził w stosunku do niej żadnych działań marketingowych. W przeszłości Wnioskodawca nie sprzedawał żadnych nieruchomości. Co więcej − Wnioskodawca nie prowadził i nie prowadzi działalności gospodarczej.

Mając na uwadze przywołane regulacje prawne, należy stwierdzić, że sprzedaż przez Wnioskodawcę nieruchomości nie będzie stanowiła źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ upłynął wskazany w tym przepisie pięcioletni termin. W konsekwencji kwota uzyskana ze zbycia nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując – w przypadku sprzedaży części działki nr d pod działalność handlową i późniejszej sprzedaży potencjalnemu nabywcy pozostałej części tej działki Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ czynność ta nie będzie skutkowała powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo Organ wskazuje, że wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług oraz podatku od czynności cywilnoprawnych podlega odrębnemu rozstrzygnięciu.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj