Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.147.2019.2.RG
z 22 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2019 r. (data wpływu 19 marca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 kwietnia 2019 r. (data wpływu 7 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uznania czynności pomocniczych wspomagających naukę języka obcego metodą CLIL, składających się z dziedzin takich jak zwłaszcza: zagadnienia przyrodnicze i geograficzne, eksperymenty fizyczne i chemiczne, przyswajanie zjawisk naukowo-ekonomicznych za usługi składające się na jedną kompleksową usługę nauki języków obcych, korzystającą ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy,
  • zwolnienia z podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług zajęć z tzw. neuromatematyki z elementami języka angielskiego i języka japońskiego, podczas których nauczana jest arytmetyka mentalna według japońskich strategii przez trenera Sorobanu, stanowiących integralną część usługi realizowanej przez wnioskodawcę w ramach programu … wraz z zajęciami z języka angielskiego prowadzonymi metodą CLIL, za usługi składające się na jedną kompleksową usługę nauki języków obcych, korzystającą ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uznania czynności pomocniczych wspomagających naukę języka obcego metodą CLIL, składających się z dziedzin takich jak zwłaszcza: zagadnienia przyrodnicze i geograficzne, eksperymenty fizyczne i chemiczne, przyswajanie zjawisk naukowo-ekonomicznych za usługi składające się na jedną kompleksową usługę nauki języków obcych, korzystającą ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy,
  • zwolnienia z podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług zajęć z tzw. neuromatematyki z elementami języka angielskiego i języka japońskiego, podczas których nauczana jest arytmetyka mentalna według japońskich strategii przez trenera Sorobanu, stanowiących integralną część usługi realizowanej przez wnioskodawcę w ramach programu … wraz z zajęciami z języka angielskiego prowadzonymi metodą CLIL, za usługi składające się na jedną kompleksową usługę nauki języków obcych, korzystającą ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 kwietnia 2019 r. w zakresie brakującego podpisu oraz doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca jest osobą prawną tj. spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej „Spółka” lub „Wnioskodawca”). Zakres działalności Wnioskodawcy to między innymi nauka języków obcych PKD 85.59.A, NAUKA JĘZYKÓW OBCYCH oraz PKD 85.60.Z, DZIAŁALNOŚĆ WSPOMAGAJĄCA EDUKACJĘ.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca powziął wątpliwość jaką stawkę podatku VAT winien stosować do świadczonych przez siebie usług jeśli nie będzie korzystał z ww. zwolnienia podmiotowego tj. czy będzie mógł stosować zwolnienie przedmiotowe na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie należy bowiem do grupy podmiotów świadczących usługi zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 oraz 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Spółka prowadzi szkołę językową realizującą kursy nauki języka angielskiego w oparciu o metodę nauczania CLIL, która ma na celu doskonalenie języka angielskiego w mowie i w słuchu (z czym zwłaszcza dzieci i młodzież mają największy problem ucząc się w szkołach głównie języka pisanego i gramatyki) za pomocą zajęć praktycznych skoncentrowanych nie tylko na samym języku ale na przekazywanych w tym języku treściach.

CLIL czyli Content and Language Integrated Learning to metoda zintegrowanego kształcenia językowo-przedmiotowego opartego na jednoczesnym nauczaniu języka obcego oraz przekazywaniu treści z dziedziny innego przedmiotu. Metoda CLIL jest rekomendowana przez Komisję Europejską na rzecz promowania nauki języków obcych i różnorodności językowej.

Istotne cechy tej metody to:

  • systematyczna praca w grupie,
  • dobór ćwiczeń uwzględniających różne typy inteligencji uczniów,
  • nauka poprzez różne kanały sensoryczne,
  • stosowanie źródeł i materiałów odpowiednich do prowadzenia nauczania zintegrowanego,
  • słownictwo przydatne na lekcji CLIL,
  • użycie języka obcego w nauczaniu zintegrowanym.

Podczas zajęć stosować można różne formy: nauczanie w grupie, praca w grupach roboczych, warsztaty i prezentacje video, muzyki i obrazów. Zajęcia mają przede wszystkim charakter ćwiczeniowy, warsztatowy, co pozwala na praktyczne wykorzystywanie wiedzy teoretycznej. W tej metodzie uczeń skoncentrowany jest na pozyskiwaniu merytorycznych informacji wykorzystując swoje umiejętności językowe.

CLIL to metoda, w ramach której język obcy wykorzystywany jest do nauczania innych treści. Oznacza to, że przedmiotów takich, jak przyroda, czy matematyka uczy się w języku obcym, co jednocześnie rozwija wiedzę przedmiotową oraz poprawia znajomość samego języka. CLIL może być realizowany przez nauczyciela języka obcego, który integruje treści ponadprzedmiotowe lub przez nauczyciela innego niż język obcy przedmiotu, który z kolei wykorzystuje język jako narzędzie do przekazywania wiedzy w danej dziedzinie. Innym wariantem jest współpraca obu nauczycieli. Kluczową cechą metody CLIL, jest jednoczesne wprowadzanie wiedzy przedmiotowej oraz rozwijanie kompetencji w zakresie języka obcego.

Metoda CLIL to uczenie się słówek i gramatyki „przy okazji”. Lekcje opierają się na temacie wziętym z prawdziwego życia, nie na wymyślonym dialogu czy tekście przeładowanym wybranym czasem. Przykładem takiego tematu może być np. od poczwarki do motyla, pierwsza podróż na księżyc, skąd bierze się empatia albo jak komunikować się w biznesie. Wszystko zależy od poziomu i wieku ucznia.

Najczęściej zajęcia opierają się na autentycznych materiałach, co oznacza, że kursanci słyszą wyrażenia autentycznie używane przez Anglików i Amerykanów, a nie zdania wybrane przez autorów podręcznika i przypisane akurat do rozdziału piątego książki.

Na zwykłym angielskim temat gramatyczny jest tematem przerabianego unitu w książce. W klasie CLIL uczy się natomiast tylko języka, którego akurat potrzeba na lekcji. Wygląda to raczej jak nauka wyrażeń niż nauka gramatyki i zdań. W konsekwencji gramatykę poznaje się intuicyjnie i niejako przy okazji. Jeśli okaże się, że z czymś jest problem, to nauczyciel zwraca na to uwagę i powtarza reguły.

CLIL różni się od zwykłej nauki angielskiego przede wszystkim tym, że w tej metodzie uczniowie poznają język aby móc się uczyć tematu zajęć/przedmiotu (muzyki, matematyki itp.). Na zwykłych zajęciach angielskiego uczysz się języka po to, by móc go używać w przyszłości: w myśl zasady, wyrażenia X mogą się kiedyś przydać, kiedy będziesz w sytuacji Y. W CLIL uczy się konkretnych rzeczy, bo ich potrzebuje się od razu. Opisuje rzeczy dookoła, rozmawia na tematy, które interesują i jesteś się tak pochłoniętym tematem zajęć, że język staje się niezbędnym narzędziem do zgłębiania wiedzy z innych dziedzin.

CLIL - (content language integrated learning). Zajęcia są prowadzone przez 2 lektorów polsko i anglojęzycznego jednocześnie. Oznacza to, że podczas jednej lekcji kursanci zdobywają różne umiejętności, z różnych dziedzin, język jest narzędziem komunikacyjnym. W efekcie kursanci przyswajają umiejętności językowe znacznie szybciej niż podczas standardowego kursu.

Podczas opracowania autorskiego programu nauczania Spółka bazowała na wiedzy naukowej posiłkując się literaturą zagraniczną oraz badaniami nad rozwojem nauki języka obcego u dzieci przy pomocy metody CLIL.

W szczególności Spółka bazuje na takich opracowaniach metody CLIL jak:

  • Gąsior K., CLIL i ERASMUS jako trendy dydaktyczne będące odpowiedzią na rosnącą różnorodność językową i kulturową kontynentu europejskiego, [w:] Maćkowiak R, Wojtczak E., (red.), Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców, t. 4, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017,
  • Podręcznik dla nauczycieli CLIL w szkołach podstawowych, KONSORCJUM MIĘDZYNARODOWEGO PROJEKTU EDUKACYJNEGO C4C-CLIL for Children,
  • CONTENT AND LANGUAGE INTEGRATED LEARNING JAKO METODA UŁATWIAJĄCA PRZEŁAMYWANIE BARIERY KOMUNIKACYJNEJ W NAUCZANIU JĘZYKÓW OBCYCH; Agnieszka Handzel; ACTA UNIVERSITATIS LODZIENSIS, KSZTAŁCENIE POLONISTYCZNE CUDZOZIEMCÓW 21, 2014,
  • Teaching English through integrated education in lower primary school; Anna Parr-Modrzejewska; Rok wydania: 2015, ISBN: 978-83-7969-513-3.

Ponadto Spółka od września 2019 r. nawiąże formalną i partnerską współpracę z Uniwersytetem …., Wydziałem Filologicznym, w zakresie przeprowadzenia projektu badawczego nad metodologią nauczania języka obcego zgodnie z nurtem CLIL w ramach zajęć …. Projekt jest kontynuacją wieloletnich działań i współpracy założycielki firmy … Pani … z Uniwersytetem … w obszarze metody CLIL oraz Międzynarodowego Programu DYSTefl. Na bazie pozyskanej wiedzy w ramach projektu DYSTefl oraz CLIL został stworzony innowacyjny program nauczania wielomodułowego …, gdzie nadrzędną funkcje pełni nauczanie języka obcego.

Jak wynika z powyższego opisu metody CLIL zakłada ona u swych podstaw, iż w ramach kursu językowego poza samą nauką języka obcego występują czynności pomocnicze, wspomagające naukę języka obcego składające się z dziedzin takich jak zwłaszcza: zagadnienia przyrodnicze i geograficzne, eksperymenty fizyczne i chemiczne, przyswajanie zjawisk naukowo-ekonomicznych, które są nierozerwalnie związane z nauką języka obcego gdyż metoda CLIL jak wskazano powyżej zakłada naukę języka poprzez skupienie właśnie na merytorycznych treściach przekazywanych tym językiem z różnych dziedzin życia i nauki. Powyższe działania dodatkowe odbywają się w ramach nauki języka angielskiego, nie są to dodatkowe zajęcia, lecz jest to nieodzowny element opracowanej metody nauki języka obcego CLIL, bez którego kurs nie może zostać przeprowadzony tą metodą. Zajęcia obejmujące ww. eksperymenty, zagadnienia przyrodnicze itd. są prowadzone samych lektorów, w ramach nauki języka angielskiego, w tej samej klasie. Nie ma możliwości uczestnictwa jedynie w tych zajęciach bez uczestnictwa w całym kursie języka angielskiego metodą CLIL.

Spółka w sposób autorski rozwinęła metodę CLIL łącząc ją z zajęciami z arytmetyki mentalnej według japońskiej metodologii Soroban poprzez stworzenie zunifikowanego programu pod nazwą … (…) tj. cyklu zajęć obejmującego 2 lekcje, które ze sobą współgrają i stanowią integralną część całości oferowanej przez Spółkę usługi, w której występują dwa moduły zajęć (lekcji).

  • Lekcja (moduł) 1 to zajęcia języka obcego w oparciu o opisaną powyżej metodologię CLIL
  • Lekcja (moduł) 2 to zajęcia z tzw. neuromatematyki z elementami języka angielskiego i języka japońskiego, podczas których naucza się arytmetyki mentalnej według japońskich strategii Soroban, która jest techniką liczenia w pamięci z użyciem japońskiego liczydła (soroban) pod patronatem Japońskiego Związku Sorobanu. Jest to nauka tzw. metoda ISHIDO-SHIKI powstała w marcu 1973 r. Twórcą metody jest Kenichi Ishido, który powołał do życia również organizację Soroban Foudation of Japan. Soroban Foudation of Japan zrzesza różne szkoły w Japonii pracujące metodą ISHIDO-SHIKI i prowadzi działania promocyjne, aby pokazywać znaczenie i korzyści nauki obliczeń na sorobanie.

W ramach lekcji 1 zajęcia są prowadzone przez 2 lektorów, polsko i anglojęzycznego jednocześnie. Zajęcia są prowadzone w języku angielskim.

W ramach Lekcji 2 zajęcia są prowadzone przez nauczyciela - Trenera Sorobanu, a głównym celem zajęć jest nauka arytmetyki mentalnej, czyli strategii bardzo szybkiego liczenia w pamięci. Zajęcia są prowadzone częściowo w języku obcym. Docelowo od drugiego roku nauki lekcja 2 prowadzona jest również przez Native Speakera.

Lektorzy i nauczyciele zatrudniani są przez Spółkę. Są to studenci studiów wyższych o kierunkach językowych (filologia angielska, germanistyka itp.), nauk ścisłych (matematyka, fizyka, chemia), nauk społecznych i biznesowych (pedagogika, zarządzanie itp.) oraz osoby, które takie wykształcenie zdobyły. Kursy nauki języka obcego odbywające się w siedzibie/miejscu prowadzenia działalności gospodarczej Spółki tj. w salach zajęć, a w przyszłości Spółka planuje także prowadzenie kursów online na szeroką skalę. Po zakończeniu kursu kursant otrzymuje zaświadczenie o odbyciu kursu metodą CLIL oraz jest przygotowany i ma możliwość przystąpić do międzynarodowego egzaminu językowego.

Bezpośrednim uczestnikiem świadczonych usług (kursów) są klienci indywidualni, osoby fizyczne pełnoletnie lub dzieci, gdyż Spółka organizuje zarówno kursy dla przedszkolaków i uczniów starszych oraz kursy dla osób dorosłych.

Pomiędzy Spółką i kursantem (lub jego rodzicem/opiekunem prawnym w przypadku kursów dla dzieci i młodzieży) jest podpisywana umowa na wykonanie usługi - prowadzenie kursu w ramach programu …. Kurs ten występuje w dwóch wariantach.

W wariancie pierwszym stosowanym w przypadku kursów dla dzieci (przedszkolaków i uczniów) usługa realizowana w ramach programu … obejmuje wyłącznie zajęcia języka obcego w oparciu o opisaną powyżej metodologię CLIL (1 moduł).

W wariancie drugim stosowanym w przypadku kursów dla młodzieży i dorosłych usługa realizowana w ramach programu … obejmuje zarówno 2 moduły tj. zajęcia języka obcego w oparciu o opisaną powyżej metodologię CLIL (moduł 1), jak i zajęcia z arytmetyki mentalnej według japońskich strategii Soroban z elementami języka obcego (moduł 2). Jest to jeden kurs ale mający dwa moduły.

W każdym z wariantów z kursantem podpisywana jest jedna umowa na udział w kursie …, której zakres obejmuje albo zajęcia języka obcego w oparciu o opisaną powyżej metodologię CLIL, i zajęcia z arytmetyki mentalnej według japońskich strategii Soroban z elementami języka obcego albo tylko zajęcia języka obcego w oparciu o opisaną powyżej metodologię CLIL.

W wariancie drugim w zajęciach arytmetyki mentalnej według japońskich strategii Soroban będących przedmiotem zapytania mogą brać udział tylko uczestnicy korzystający równocześnie w ramach programu … i nauki języka angielskiego metodologię CLIL. Nie ma zatem możliwości uczestniczenia tylko w Lekcji 1 lub tylko w lekcji 2 (module 1 lub 2) gdyż są one objęte jednym kursem realizowanym na podstawie jednej umowy. Kursant nie ma możliwości rezygnacji z zajęć arytmetyki mentalnej według japońskich strategii Soroban i uczestnictwa tylko z nauki języka angielskiego metodologię CLIL.

Zajęcia będące przedmiotem zapytania będą odbywać się w ramach jednego kursu, którego głównym celem jest nauka angielskiego, nie będą to dodatkowe zajęcia. Opisane w treści pytań czynności stanowią nieodzowny element opracowanej metody nauki języka obcego, bez których kurs nie może zostać ukończony.

Poza zajęciami będącymi przedmiotem pytania Spółka rozwija również inne obszary działalności np. sprzedaż licencji, sprzedaż produktów (liczydła Soroban, materiały dydaktyczne), sprzedaż kursów on-line dla trenerów Sorobanu, które nie są objęte zakresem pytań będących przedmiotem wniosku.

W odpowiedzi na pytanie Organu, „Czy czynności pomocnicze, objęte zakresem pytania nr 1 i nr 2, tj.:

  • wspomagające naukę języka obcego składające się z dziedzin takich jak: zagadnienia przyrodnicze i geograficzne, eksperymenty fizyczne i chemiczne, przyswajanie zjawisk naukowo-ekonomicznych oraz
  • zajęcia z tzw. neuromatematyki prowadzone w języku angielskim, podczas których nauczana jest arytmetyka mentalna według japońskich strategii prowadzone przez trenera Sorobanu,

są niezbędne do wykonywania usługi podstawowej nauki języków obcych metodą CLIL”, Wnioskodawca odpowiedział, że:

Czynności pomocnicze, objęte zakresem pytania nr 1 i 2 tj.:

  • wspomagające naukę języka angielskiego składające się z dziedzin takich jak: zagadnienia przyrodnicze i geograficzne, eksperymenty fizyczne i chemiczne, przyswajanie zjawisk naukowo chemicznych

oraz

  • zajęcia z tzw. neuromatematyki z elementami języka angielskiego i języka japońskiego, podczas których nauczana jest arytmetyka mentalna według japońskich strategii przez trenera Sorobanu

są immanentnym elementem nauki języków obcych w ramach autorskiego programu Wnioskodawcy …. Przy czym czynności objęte zakresem pytania 1 są elementem modułu 1 tj. lekcji języka angielskiego z wykorzystaniem metody CLIL (Content Language Integrated Learning) obejmującej warsztaty i zajęcia praktyczne w ramach nauki języka angielskiego i są niezbędne do realizacji usługi podstawowej nauki języka obcego metodą CLIL, zaś czynności objęte zakresem pytania 2 są elementem modułu 2 tego kursu tj. lekcje neuromatematyki z elementami języka angielskiego i języka japońskiego i są elementem niezbędnym do realizacji kursu w ramach programu … ale nie są w przeciwieństwie do czynności objętych zakresem pytania 1 elementem niezbędnym realizacji usługi podstawowej nauki języka obcego metodą CLIL, gdyż jak wyjaśniono już w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca autorsko i twórczo rozwinął metodę CLIL i połączył ją w ramach jednego kursu w części prowadzonych zajęć z dodatkowym modułem tego kursu w postaci zajęć z neuromatematyki z elementami języka obcego (dotyczy to zajęć dla dorosłych i młodzieży).

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego metoda CLIL polega na nauce prowadzonej za pomocą zajęć praktycznych skoncentrowanych nie tylko na samym języku ale na przekazywanych w tym języku treściach. W tym sensie powyższe zajęcia pomocnicze objęte zakresem pytania 1 są niezbędne do realizacji usługi podstawowej nauki języka obcego metodą CLIL, gdyż bez prowadzenia w ramach nauki języka angielskiego zajęć koncentrujących naukę tego języka na zajęciach praktycznych z różnych dziedzin np. chemia, przyroda, fizyka itp. nauka języka obcego nie mogłaby być prowadzona opisaną metodą (CLIL) tylko musiałyby być prowadzone tradycyjne zajęcia nauki języka obcego z wykorzystaniem podręczników kursowych, zadań gramatycznych itp., a działalność Wnioskodawcy nie polega na takiej konwencjonalnej nauce języka angielskiego, lecz jest on placówką specjalistyczną sprofilowaną właśnie na nauce metodą CLIL. Wymaga jednak wskazania, że to od konkretnego nauczyciela (lektora) prowadzącego zajęcia metodą CLIL, jego wiedzy, doświadczenia, umiejętności i wyobraźni zależy jakie zajęcia merytoryczne w ramach nauczania języka obcego będzie on realizował. Metoda CLIL nie narzuca sztywnego schematu i zakresu, czy tematyki ww. zajęć pomocniczych, lecz pozostawia ich wybór i układ lektorowi. Zatem niewątpliwe zajęcia pomocnicze są niezbędne do nauki języka obcego metodą CLIL, lecz jakiego rodzaju są to zajęcia zależy od konkretnego lektora, czy szkoły i ułożonych przez nich programów. Wnioskodawca i jego lektorzy konstruując programy zajęć z języka obcego realizowanych metodą CLIL oraz w oparciu o nie konstruując ofertę dla uczniów i rodziców uczniów z uwagi na posiadane doświadczenie i wiedzę zdecydowali się na wybór w ramach metody CLIL właśnie opisanych zajęć z np. nauk przyrodniczych, geografii, fizyki, chemii (czynności objęte zakresem pytania 1) oraz autorsko połączył naukę języka obcego metoda CLIL w ramach niektórych kursów (dla dorosłych i młodzieży) z dodatkowym modułem zajęć z tzw. neuromatematyki z elementami języka obcego (czynności objęte zakresem pytania 2).

Bez realizacji zajęć pomocniczych objętych zarówno zakresem pytania 1 i 2 Wnioskodawca nie mógłby zatem realizować opracowanego przez siebie programu zajęć z języka obcego w ramach autorskiego programu …. Natomiast bez realizacji zajęć pomocniczych objętych zakresem pytania 1 Wnioskodawca nie mógłby w ogóle realizować zajęć z języka obcego metodą CLIL.

W odpowiedzi na pytanie Organu, „Czy czynności pomocnicze objęte zakresem pytania nr 1 i nr 2 świadczone są przez Wnioskodawcę w ramach świadczenia usługi podstawowej - nauki języka obcego metodą CLIL”, Wnioskodawca wskazał, że: Czynności pomocnicze objęte zakresem pytania nr 1 świadczone są przez Wnioskodawcę w ramach świadczenia usługi podstawowej - nauki języka metodą CLIL. Natomiast czynności pomocnicze objęte zakresem pytania nr 2 świadczone są przez Wnioskodawcę w ramach świadczenia usługi podstawowej – kursu … jako moduł 2 jednego kursu dla dorosłych i młodzieży, którego modułem 1 są zajęcia z języka obcego metodą CLIL. Czynności objęte zakresem pytania 2 nie są wykonywane w ramach nauki języka metodą CLIL, lecz jako autorskie rozwinięcie tej metody poprzez jej połączenie w ramach jednego kursu z 2 modułami (lekcjami).

Jak wskazano już w opisie stanu faktycznego zarówno czynności objęte zakresem pytania 1 i 2 nie są zajęciami odrębnymi, czy dodatkowymi, nie istnieje możliwość wyboru i uczestnictwa tylko w tych zajęciach, czy jednych z tych zajęć bez uczestniczenia w całym kursie języka obcego realizowanego w ramach programu …, nie istnieje możliwość osobnego zakupu albo zajęć językowych albo zajęć pomocniczych, czy to objętych zakresem pytania 1, czy 2 gdyż stanowią one powiązane i zespolone ze sobą elementy jednego kursu.

Jeszcze raz wymaga podkreślenia specyfika metody CLIL, która polega na nauce języka poprzez zajmowanie się, omawianie, uczestniczenie w eksperymentach merytorycznych z różnych dziedzin. Zajęcia prowadzone przez Wnioskodawcę tą metodą nie polegają zatem na tym, że uczestnik kursu ma np. godzinę zajęć z języka i dodatkowo osobno np. godzinę zajęć z przyrody. W stosowanej metodzie CLIL uczestnik ma jedne zajęcia w ramach których uczy się języka obcego poprzez rozmowy, eksperymenty, ćwiczenia, naukę różnych zagadnień merytorycznych z różnych dziedzin nauki w ten sposób, iż elementy z innych niż język obcy dziedzin są częścią zajęć z języka angielskiego w ramach kursu nauki tego języka jako jego integralna część. Z kolei w odniesieniu do czynności objętych zakresem pytania 2 wymaga podkreślenia, iż stanowią one rozwinięcie metody CLIL poprzez połączenie z zajęciami nauki języka obcego realizowanymi tą metodą w ramach jednego dwumodułowego kursu (dotyczy kursów dla młodzieży i dorosłych).

W odpowiedzi na pytanie Organu, „Czy głównym celem ww. czynności pomocniczych świadczonych przez Wnioskodawcę jest nauka języka obcego metodą CLIL?”, Wnioskodawca wskazał: Głównym celem czynności pomocniczych świadczonych przez Wnioskodawcę zarówno objętych zakresem pytania 1, jak i 2 jest nauka języka obcego w ramach autorskiego programu Wnioskodawcy …. Przy czym głównym celem czynności pomocniczych świadczonych przez Wnioskodawcę objętych zakresem pytania 1 jest nauka języka obcego metodą CLIL, zaś głównym celem czynności pomocniczych świadczonych przez Wnioskodawcę objętych zakresem pytania 2 jest wsparcie i uatrakcyjnienie nauki języka obcego metodą CLIL (moduł 1 kursu) przez te czynności realizowane jako moduł 2 jednego kursu dla dorosłych i młodzieży.

Wnioskodawca nie organizuje osobno kursów neuromatematyki, czy kursów z dziedzin, których dotyczą zajęcia pomocnicze w ramach kursów języka obcego realizowanego metodą CLIL. Celem tych pomocniczych usług jest zaś nie nauka neuromatematyki, przyrody, chemii itp. sama w sobie ale nauka języka obcego w ramach programu … opartego wyłącznie (dotyczy kursów dla dzieci i przedszkolaków) na metodzie CLIL lub (dotyczy kursów dla młodzieży i dorosłych) w części na metodzie CLIL, a w części na wspomagających ją zajęciach obejmujących czynności objęte zakresem pytania 2.

W odpowiedzi na pytanie Organu, „Czy ww. czynności pomocnicze są wliczone w cenę usługi podstawowej, czy też są wycenione i regulowane odrębnie?” Zainteresowany odpowiedział: Czynności pomocnicze objęte zarówno zakresem pytania 1 i 2 są wliczone w cenę usługi podstawowej tj. w cenę kursu języka obcego prowadzonego przez Wnioskodawcę w ramach „…”. Przy czym w opisanym w opisie stanu faktycznego wariancie drugim stosowanym w przypadku kursów dla młodzieży i dorosłych tj. gdy usługa realizowana w ramach programu … obejmuje zarówno zajęcia języka obcego w oparciu o opisaną powyżej metodologię CLIL (czynności objęte zakresem pytania 1), jak i zajęcia z arytmetyki mentalnej według japońskich strategii Sorobanu z elementami języka angielskiego (czynności objęte zakresem pytania 2) opłata za kurs jest jedna ale są w niej wyszczegółowione 2 składowe tj. kwota za moduł I czyli - lekcje języka angielskiego z wykorzystaniem metody CLIL (Content Language Integrated Learning) obejmującej warsztaty i zajęcia praktyczne w ramach nauki języka angielskiego i kwota za moduł II - lekcje neuromatematyki z elementami języka angielskiego. Przy czym nie ma możliwości uiszczenia tylko jednej lub drugiej opłaty i uczestniczenia tylko w jednym lub drugim module kursu. Podział opłaty za kurs ma charakter tylko informacyjny dla jego uczestników ale obie kwoty stanowią nierozerwalne elementy jednej opłaty za jeden kurs mający dwa moduły.

W wariancie stosowanym w przypadku kursów dla dzieci (przedszkolaków i uczniów) tj. gdy usługa realizowana w ramach programu … obejmuje wyłącznie zajęcia języka obcego w oparciu o opisaną powyżej metodologię CLIL, (zawierającą opisane w pytaniu 1 czynności pomocnicze z zakresu nauk przyrodniczych, eksperymenty naukowe itd.) jest tylko jedna opłata bez wyodrębnianych części, gdyż występuje tylko jeden moduł kursu.

W odpowiedzi na pytanie Organu, „Czy głównym celem świadczenia czynności pomocniczych objętych zakresem pytania nr 1 i nr 2 jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Wnioskodawcę?”, Wnioskodawca wskazał: Głównym celem świadczenia czynności pomocniczych objętych zakresem pytania 1 i 2 nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Wnioskodawcę. Za czynności te nie są pobierane dodatkowe opłaty. Są one realizowane w ramach jednej opłaty za cały kurs „…”. Celem tych czynności jest zwiększenie atrakcyjności i użyteczności kursu z języka obcego poprzez zastosowanie unikalnej metody nauki, w której nauka języka obcego (będąca głównym celem kursu) jest dokonywana poprzez zajęcia praktyczne, ćwiczenia, eksperymenty koncentrację na treści przedstawianej w języku obcym, a nie na samym języku, co pozwala na szybsze i bardziej praktyczne przyswojenie tego języka. Spółka wskazuje, iż występowanie tych czynności charakteryzuje i w istocie definiuje stosowaną przez Spółkę metodę nauki języka obcego, a nie jest celem głównym dodatkowego dochodu.

W szczególności ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Wnioskodawcę, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotowe usługi pomocnicze nie są bowiem w ogóle konkurencyjne w stosunku do usług z zakresu analogicznego do tych usług pomocniczych tj. zajęć przyrodniczych, chemicznych, geograficznych itp., czy zajęć z neuromatematyki z trenerem Sorobanu. W istocie bowiem Wnioskodawca nie prowadzi osobnych zajęć z zakresu tych dziedzin nauki i wiedzy, lecz jak już wskazywano uprzednio wykorzystuje elementy tych dziedzin nauki i wiedzy w ramach kursu nauki języka obcego. Konkurencją Wnioskodawcy nie są bowiem podmioty prowadzące kursy z przyrody, chemii, geografii, czy neuromatematyki niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, lecz szkoły językowe prowadzące zajęcie nauki języków obcych korzystające z takiego zwolnienia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (pytanie nr 2 ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy czynności pomocnicze, wspomagające naukę języka obcego metodą CLIL składające się z dziedzin takich jak zwłaszcza: zagadnienia przyrodnicze i geograficzne, eksperymenty fizyczne i chemiczne, przyswajanie zjawisk naukowo-ekonomicznych stanowią usługi pozostające w tak ścisłym związku ze świadczeniem usługi nauki języków obcych, że razem składają się na jedną kompleksową usługę nauki języków obcych, która w całości korzysta ze zwolnienia z podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług?
  2. Czy zajęcia z tzw. neuromatematyki z elementami języka angielskiego i języka japońskiego, podczas których nauczana jest arytmetyka mentalna według japońskich strategii prowadzone przez trenera Sorobanu stanowiące integralną część usługi realizowanej przez wnioskodawcę w ramach programu … wraz z zajęciami z języka angielskiego prowadzonymi metodą CLIL stanowią usługi pozostające w tak ścisłym związku ze świadczeniem usługi nauki języków obcych, że razem składają się na jedną kompleksową usługę nauki języków obcych, która w całości korzysta ze zwolnienia z podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku):

Ad. 1.

Czynności pomocnicze, wspomagające naukę języka obcego metodą CLIL składające się z dziedzin takich jak zwłaszcza: zagadnienia przyrodnicze i geograficzne, eksperymenty fizyczne i chemiczne, przyswajanie zjawisk naukowo-ekonomicznych stanowią bowiem usługi pozostające w tak ścisłym związku ze świadczeniem usługi nauki języków obcych, że razem składają się na jedną kompleksową usługę nauki języków obcych, która w całości korzysta ze zwolnienia z podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

Ad. 2-2.

Zajęcia z tzw. neuromatematyki z elementami języka angielskiego i języka japońskiego, podczas których nauczana jest arytmetyka mentalna według japońskich strategii prowadzone przez trenera Sorobanu stanowiące integralną część usługi realizowanej przez wnioskodawcę w ramach programu … wraz z zajęciami z języka angielskiego prowadzonymi metodą CLIL stanowią usługi pozostające w tak ścisłym związku ze świadczeniem usługi nauki języków obcych, że razem składają się na jedną kompleksową usługę nauki języków obcych, która w całości korzysta ze zwolnienia z podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (...).

W treści ustawy ustawodawca dla niektórych czynności przewidział zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Z treści art. 43 ust. 17 ustawy wynika, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  • nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub,
  • ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Aby ustalić, czy dana czynność ma ścisły związek z usługami nauczania języków obcych, należy zastosować w pierwszym rzędzie wykładnię językową przepisu posiłkując się w tym zakresie definicją słownikową. Zgodnie zatem z definicją słownikową zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006 „związek” to „stosunek między rzeczami, zjawiskami itp. połączonymi ze sobą w jakiś sposób”.

Przepisy krajowe oraz europejskie, nie definiują usług „ściśle związanych”. Niemniej jednak z zapisu art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy wynika, że nie dotyczą one usług, które nie są niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub których głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w orzeczeniu z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie C-434/05 Horizon College, rozstrzygnął, że „Świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za „ściśle związane” z działalnością edukacyjną, a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 13 część A ust. 1 lit. i) szóstej dyrektywy tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (...). Z orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego (...)”.

Zatem, możliwość skorzystania ze zwolnienia w odniesieniu do świadczenia usługi (ale też i dostawy towarów) ściśle związanej z usługą edukacyjną wymaga spełnienia warunków wskazanych m.in. w ww. wyroku w sprawie Horizon College. Po pierwsze, zarówno główna działalność edukacyjna, jak i dostawa towarów lub świadczenie usług ściśle związane z tą działalnością muszą być wykonywane przez jeden z podmiotów, o których mowa w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE (pkt 34 wyroku Horizon College). Po drugie, świadczenie usług lub dostawa towarów ściśle związanych z czynnościami głównymi mogą korzystać ze zwolnienia tylko wtedy, jeżeli są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu (pkt 38 wyroku Horizon College). Po trzecie, świadczenie usług i dostawa towarów są wyłączone z zakresu zwolnienia, jeżeli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą, objętej podatkiem VAT (pkt 42 wyroku Horizon College).

Z opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi szkołę językową, która na celu ma rozwój językowy w tym dzieci i młodzieży, poprzez metodologię nauczania CLIL tj. metody zintegrowanego kształcenia językowo-przedmiotowego opartego na jednoczesnym nauczaniu języka obcego oraz przekazywaniu treści z dziedziny innego przedmiotu.

Podstawową usługą oferowaną przez Spółkę jest usługa doskonalenia języka angielskiego opisaną metoda CLIL. Jak wskazał Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego CLIL to metoda, w ramach której język obcy wykorzystywany jest do nauczania innych treści. Oznacza to, że przedmiotów takich, jak przyroda, czy matematyka uczy się w języku obcym, co jednocześnie rozwija wiedzę przedmiotową oraz poprawia znajomość samego języka. Kluczową cechą metody CLIL, jest jednoczesne wprowadzanie wiedzy przedmiotowej oraz rozwijanie kompetencji w zakresie języka obcego. Oznacza to, że podczas jednej lekcji kursanci zdobywają różne umiejętności, z różnych dziedzin, język jest narzędziem komunikacyjnym. W efekcie kursanci przyswajają umiejętności językowe znacznie szybciej niż podczas standardowego kursu.

Dla ustalenia czy w danej sprawie mamy do czynienia z odrębnymi, niezależnymi od siebie usługami czy też z jedną usługą należy dokonać analizy okoliczności tej sprawy. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem skutecznym w wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie jest wykluczone z tego powodu, że do poszczególnych elementów wykazane są odrębnie ceny.

Zauważyć należy, że jakkolwiek zdarzają się sytuacje, gdy występuje wielość świadczeń wynikających z jednej umowy i mogą być one potraktowane jako jedna usługa (i opodatkowane jedną stawką podatkową), możliwe jest to w takich sytuacjach, gdy na taką usługę składa się cały zespół niedających się w istocie wyodrębnić czynności, dających w efekcie ostateczną, jednorodną usługę.

Kwestia kompleksowości usług była wielokrotnie rozstrzygana przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przywołać można chociażby wyrok z dnia 11 czerwca 2009 r. w sprawie C-572/07 RLRE Tellmer Property sro przeciwko Finančni ředitelstvi v Ŭsti nad Labem, w którym TSUE stwierdził, że „(...) z art. 2 szóstej dyrektywy wynika, że każde świadczenie powinno być zwykle uznawane za odrębne i niezależne (...) Co więcej, w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem które mogą oddzielnie prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, jeżeli nie są od siebie niezależne. Jest tak na przykład w sytuacji, gdy można stwierdzić, że jedno lub więcej świadczeń stanowi świadczenie główne, a inne świadczenie lub świadczenia stanowią jedno lub więcej świadczeń pomocniczych dzielących los podatkowy świadczenia głównego. W szczególności dane świadczenie należy uważać za świadczenie pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, gdy dla klientów nie stanowi ono celu samego w sobie, lecz środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z głównej usługi usługodawcy (...). Ponadto można również uznać, że jednolite świadczenie występuje w przypadku, gdy dwa lub więcej elementy albo dwie lub więcej czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (...)”. Tak również w wyroku z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie C-425/06 Ministero dellEconomia e delle Finanze przeciwko Part Service Srl.

W konsekwencji, na tle dotychczasowego dorobku orzeczniczego TSUE ukształtowała się definicja świadczeń złożonych, z którymi mamy do czynienia w przypadku gdy (i) świadczenie pomocnicze nie stanowi celu samego w sobie, lecz stanowi środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z usługi podstawowej, (ii) poszczególne czynności są ze sobą tak ściśle związane, że ich rozdzielenie miałoby charakter sztuczny, (iii) kiedy nie istnieje możliwość nabywania danego świadczenia od podmiotów zewnętrznych, (iv) kiedy nie istnieje możliwość odrębnego fakturowania za daną czynność. Usługa kompleksowa zawiera zatem kilka czynności (usług) opodatkowanych różnymi stawkami podatku VAT, z tym, że jedna z nich jest usługą główną, przeważającą, nadającą danej usłudze jej główny charakter, przy czym wszystkie zmierzają do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego wskazanej w umowie. Usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez usługi pomocniczej usługi głównej.

Tak więc, o świadczeniu złożonym można mówić, gdy istnieje funkcjonalny związek pomiędzy poszczególnymi elementami świadczenia na tyle ścisły, by nie można było wydzielić z tego świadczenia jego poszczególnych elementów i potraktować ich jako świadczeń odrębnych. Muszą one stanowić jedną nierozerwalną całość.

Dokonując analizy przedmiotowej sprawy w kontekście powołanych regulacji prawnych oraz orzecznictwa TSUE należy stwierdzić, że czynności pomocnicze wspomagające naukę języka obcego polegające na zajęciach neuromatematyki z elementami języka angielskiego i języka japońskiego, podczas których naucza się arytmetyki mentalnej według japońskich strategii Soroban (pytanie 2), jak i czynności pomocnicze, wspomagające naukę języka obcego metodą CLIL składające się z dziedzin takich jak zwłaszcza: zagadnienia przyrodnicze i geograficzne, eksperymenty fizyczne i chemiczne, przyswajanie zjawisk naukowo-ekonomicznych (pytanie 1) są usługami pozostającymi w tak ścisłym związku ze świadczeniem usługi nauki języków obcych, że tworzą tym samym jedną kompleksową usługę nauki języków obcych. Zwłaszcza w przypadku czynności wspomagających realizowanych w ramach metody CLIL (pytanie 1) związanych z różnymi obszarami wiedzy z uwagi na specyfikę metody CLIL są one nierozerwalnie związane z nauką języka angielskiego, gdyż istota tej metody jak opisano we wniosku polega na nauce języka obcego poprzez koncentrację nie na języku, a na wiedzy merytorycznej przekazywanej w nauczanym języku.

Zajęcia te nie są bowiem dodatkowymi zajęciami, zajęciami w ramach nauki języka angielskiego a ich głównym celem będzie nauka języka obcego. Uczestnik nauki języka obcego nie będzie mógł zrezygnować z zajęć neuromatematyki, ani z zajęć realizowanych w ramach nauki języka angielskiego metodą CLIL, gdyż stanowią one elementy jednego kursu objętego jedną umową.

Należy zatem uznać, że usługi, których dotyczą zarówno pytanie 1, jak i pytanie 2 nie stanowiącymi dla uczestnika kursu celu samego w sobie lecz jedynie będących środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej tj. nauki języka obcego.

Usługi pomocnicze wchodzące w skład stosowanej metodologii nauczania tj. metody CLIL samodzielnie lub metody CLIL w połączeniu z zajęciami neuromatematyki - liczenia na sorobanie nie mają w tym przypadku charakteru samoistnego, gdyż służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, jaką jest doskonalenie znajomości języka obcego (angielskiego).

Głównym celem prowadzonej przez Wnioskodawcę szkoły jest bowiem rozwój językowy w tym dzieci i młodzieży, poprzez wykorzystanie opisanych we wniosku metod nauczania bazujących na literaturze fachowej i doświadczeniach Spółki.

Dzięki połączeniu zajęć merytorycznych w ramach metody CLIL (pytanie 1) oraz zajęć językowych z nauką szybkiego liczenia w ramach neuromatematyki uczestnicy kursów w sposób naturalny i szybszy przyswajają wiedzę językową, a nadto w zajęciach tych mogą brać udział tylko uczestnicy korzystający z nauki języka angielskiego.

Zatem czynności pomocnicze wspomagające naukę języka angielskiego polegające na prowadzeniu zajęć z różnych dziedzin nauki (przyroda geografia, eksperymenty naukowe itp.) w ramach metody CLIL (pytanie 1), czy neuromatematyki (pytanie 2) stanowią jedną kompleksową usługę nauki języków obcych i nie mogą być traktowane jako odrębne i niezależne, gdyż zajęcia te stanowią narzędzie do jak najlepszego świadczenia usługi głównej, jaką jest nauka języków obcych na bazie metody nauczania łączącej ww. elementy oferowanej przez Spółkę w ramach jednej usługi ….

Tym samym w analizowanym przypadku stanowisko Wnioskodawcy znajduje uzasadnienie prawne.

W omawianym przypadku mamy do czynienia z usługa złożoną, która będzie się składać z autorskiego programu nauczania, opierającego swoje założenia na metodzie doskonalenia nauki języka angielskiego metodą CLIL w ramach jednego kursu połączona z nauką neuromatematyki japońską metodą liczenia na sorobanie. Usługi pomocnicze wchodzące w skład świadczonej usługi nie mają w tym przypadku charakteru samoistnego, gdyż służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, jaką jest doskonalenie znajomości języka angielskiego.

Takie stanowisko potwierdza dotychczasowy dorobek orzeczniczy Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Przykładowo, w wyroku z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie C-425/06 Ministero dellEconomia e delle Finanze przeciwko Part Service Srl. TSUE oraz w wyroku z dnia 11 czerwca 2009 r. w sprawie C-572/07 RLRE Tellmer Property sro przeciwko Finanćni feditelstvi v Usti nad Labem TSUE stwierdził, że „(...) z art. 2 szóstej dyrektywy wynika, że każde świadczenie powinno być zwykle uznawane za odrębne i niezależne (...). Co więcej, w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem które mogą oddzielnie prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, jeżeli nie są od siebie niezależne. Jest tak na przykład w sytuacji, gdy można stwierdzić, że jedno lub więcej świadczeń stanowi świadczenie główne, a inne świadczenie lub świadczenia stanowią jedno lub więcej świadczeń pomocniczych dzielących los podatkowy świadczenia głównego. W szczególności dane świadczenie należy uważać za świadczenie pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, gdy dla klientów nie stanowi ono celu samego w sobie, lecz środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z głównej usługi usługodawcy (...). Ponadto można również uznać, że jednolite świadczenie występuje w przypadku, gdy dwa lub więcej elementy albo dwie lub więcej czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (…)”

Reasumując, zdaniem Spółki, opis zdarzenia wskazuje na to, że usługi stanowiące element wspomagający doskonalenie nauki języka angielskiego zarówno wskazane w pytaniu 1, jak i pytaniu 2 nie mogą być traktowane jako odrębne od usługi głównej, gdyż nie są od siebie niezależne. Stanowią jednolite świadczenie, ponieważ usługi pomocnicze stanowią narzędzie do jak najlepszego świadczenia usługi głównej i na tej konstrukcji opiera się metoda, dzięki której, szkoła będzie konkurencyjna na rynku.

A skoro czynności opisane zarówno w pytaniu 1, jak i pytaniu 2 stanowią jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, to będą korzystać ze zwolnienia z podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 28 tej ustawy zarówno w zakresie wskazanym w pytaniu 1, jak i pytaniu 2.

Stanowisko Spółki potwierdzają także inne interpretacje indywidualne wydawane w analogicznych sytuacjach jak np. Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, 28 kwietnia 2016 r. IPPP3/4512-176/16-5/RD. Jak bowiem wskazano w Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2012.01.13, sygnatura IBPP1/443-1513/11/LSz - Ustawodawca zwolnił od podatku usługi nauczania języków obcych nie uzależniając tych zwolnień od konkretnych metod nauczania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj