Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-1.4011.95.2019.1.AGR
z 23 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2019 r. (data wpływu 9 kwietnia 2019 r.) uzupełnionym w dniu 22 maja 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Wniosek uzupełniono w dniu 22 maja 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w roku 2018 zarejestrował się w systemie Komisji Europejskiej (organie Unii Europejskiej) jako ekspert ds. bioetyki. Rejestracja ta wymagała wskazania przez kandydata posiadanych kwalifikacji dot. edukacji, dorobku naukowego, doświadczenia oraz danych potwierdzających tożsamość, zaś po weryfikacji tych okoliczności przez Komisję Europejską – także stosownego szkolenia.

Wnioskodawca wyjaśnia dla porządku, że system ten pozwala Komisji Europejskiej na zlecanie ekspertom z danej dziedziny ocenę dokumentów, projektów, wniosków o finansowanie w ramach programów finansowych Unii Europejskiej itd.

Wnioskodawca po uzyskaniu statusu eksperta Komisji zawarł w lutym 2019 r. z jednostką organizacyjną Komisji Europejskiej, umowę na wykonanie powierzonych w jej ramach zadań. Wnioskodawca wyjaśnia, że jednostka ta odpowiada za finansowanie badań i innowacji oraz zarządza dotacjami UE na badania naukowe, w tym w zakresie programu finansowego Unii Europejskiej „Horyzont 2020”.

W ramach tej umowy Wnioskodawca został zobowiązany jako ekspert wykonać polecenia Komisji Europejskiej w zakresie opiniowania wskazanych w umowie projektów pod kątem etycznym, a w tym: przeczytania i przeanalizowania wniosków dot. projektów, udział w briefingach ekspertów, udział w spotkaniach ekspertów (w wyznaczonych datach), sporządzanie raportów etycznych dot. projektów (w wyznaczonej formie i datach).

Umowa przewidywała wynagrodzenie dla eksperta we wskazanych w niej stawkach (w EUR) – na zasadach zgodnych z przytoczonych w niej aktach prawnych Unii Europejskiej za odbyte spotkania oraz koszty podróży, a także za pracę zdalną. Umowa przewidywała górne ograniczenie wynagrodzenia.

Wnioskodawca wykonał przewidzianą w Umowie pracę i otrzymał wskazane w niej wynagrodzenie (stan faktyczny). Wnioskodawca wskazuje, że analogiczne polecenia prac wskazanych przez Komisję Europejską będą zdarzać się w przyszłości częściej – w zależności od wpływających wniosków o finansowanie z programu „Horyzont 2020” bądź innych programów lub projektów Komisji (zdarzenie przyszłe).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Wnioskodawca zapytuje czy:

  1. Dochody uzyskane w wyniku zawartej w opisanej w stanie faktycznym umowy z lutego 2019 roku z jednostką Komisji Europejskiej, obejmujące wynagrodzenie za wykonanie prac objętych tą umową oraz zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów do górnej wartości wskazanej w tej umowie są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o PIT?
  2. Dochody uzyskane w wyniku zawieranych w ramach zdarzeń przyszłych umów z jednostkami organizacyjnymi Komisji Europejskiej dotyczącymi prac w charakterze eksperta na zasadach analogicznych dot. tych opisanych w stanie faktycznym obejmujących wynagrodzenie za wykonanie prac objętych tą umową oraz zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów do górnej wartości wskazanej w tej umowie są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o PIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, odnośnie pytania a., dochody uzyskane w wyniku zawartej w opisanej w stanie faktycznym umowy z lutego 2019 roku z jednostką Komisji Europejskiej, obejmujące wynagrodzenie za wykonanie prac objętych tą umową oraz zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów do górnej wartości wskazanej w tej umowie są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz.Urz. WE L 056 z 04.03.1968, z późn. zm.). W myśl art. 1 wymienionego powyżej rozporządzenia Rady (EWG, EURATON, EWWIS) nr 260/68, podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu.

Stosownie natomiast do art. 2 ww. rozporządzenia, opodatkowaniu podlegają m.in. osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego.

Zgodnie z art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z 2004 r., Nr 90, poz. 864/4, ze zm.) urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzenia zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami. Zgodnie z art. 13 Protokołu urzędnicy i inni pracownicy Wspólnot objęci są podatkiem na rzecz Wspólnot od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Wspólnoty, zgodnie z warunkami i procedurą określoną przez Radę, stanowiącą na wniosek Komisji. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnoty.

Wnioskodawca został powołany przez Komisję Europejską jako ekspert do oceniania i opiniowania wniosków o dofinansowanie (grantów) zgłoszonych w ramach opisanych w umowie programów. Wykonywana przez niego praca na rzecz Komisji Europejskiej opierała się na imiennym „kontrakcie” wydanym dla niego określającym warunki i zasady wykonywania kontraktu. Praca polegała na zdalnej (za pośrednictwem Internetu) ocenie, w wyznaczonym okresie, przekazanych wniosków grantowych oraz na fizycznym uczestnictwie w pracach ekspertów w Brukseli. Za wykonaną pracę Wnioskodawca otrzymał wynagrodzenie w formie ryczałtu za każdy dzień pracy na rzecz Komisji Europejskiej oraz zwrot kosztów dojazdu i lotu. Wynagrodzenie Wnioskodawca otrzymał wprost z Instytucji Unii Europejskiej, tj. z Komisji Europejskiej.

Wnioskodawca wskazuje, że ze względu na pełnienie funkcji innego pracownika do dochodów z tytułu wykonywania pracy jako ekspert do oceniania i opiniowania wniosków o dofinansowanie grantów zgłoszonych w ramach Programu Ramowego Horyzont 2020 mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz.Urz. WE L 056, 4.03.1968 r. ze zm.). Skoro zaś zastosowanie mają przywołane przepisy rozporządzenia, Wnioskodawca w zakresie opisanego stanu faktycznego będzie podlegać wyłączeniu z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnośnie pytania b. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dochody uzyskane w wyniku zawieranych w ramach zdarzeń przyszłych umów z jednostkami organizacyjnymi Komisji Europejskiej dotyczącymi prac w charakterze eksperta na zasadach analogicznych dot. tych opisanych w stanie faktycznym obejmujących wynagrodzenie za wykonanie prac objętych tą umową oraz zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów do górnej wartości wskazanej w tej umowie są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o PIT.

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że Wnioskodawca zostanie powołany przez Komisję Europejską jako ekspert do oceniania i opiniowania dokumentów, wniosków o dofinansowanie (grantów) zgłoszonych w ramach opisanych w umowie programów. Wykonywana przez niego praca na rzecz Komisji Europejskiej będzie opierała się na imiennym „kontrakcie” wydanym dla niego określającym warunki i zasady wykonywania kontraktu. Praca będzie polegała na zdalnej (za pośrednictwem Internetu) ocenie, w wyznaczonym okresie, przekazanych dokumentów lub wniosków grantowych oraz na fizycznym uczestnictwie w pracach ekspertów w Brukseli. Za wykonaną pracę Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie w formie ryczałtu za każdy dzień pracy na rzecz Komisji Europejskiej oraz zwrot kosztów dojazdu i lotu. Wynagrodzenie Wnioskodawca otrzyma wprost z Instytucji Unii Europejskiej, tj. z Komisji Europejskiej.

Wnioskodawca wskazuje, że analogicznie – ze względu na pełnienie funkcji innego pracownika do dochodów z tytułu wykonywania pracy jako ekspert Komisji Europejskiej do oceniania i opiniowania jakichkolwiek innych zleconych w przyszłości projektów, dokumentów i wniosków mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz.Urz. WE L 056, 4.03.1968 r. ze zm.). Skoro zaś zastosowanie będą miały przywołane przepisy rozporządzenia, Wnioskodawca w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego będzie podlegać wyłączeniu z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46a ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056, z 4 marca 1968 r., z późn. zm.).

Przytoczone zwolnienie ma wąski zakres i dotyczy wynagrodzenia i dodatków urzędników i innych pracowników Wspólnot oraz osób, wobec których również znajduje zastosowanie art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, którego odpowiednikiem jest aktualnie art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4, z późn. zm.).

W myśl art. 1 wymienionego powyżej rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) Nr 260/68, podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu. Stosownie natomiast do art. 2 ww. rozporządzenia, opodatkowaniu podlegają m.in. osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego.

Zgodnie z art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4, z późn. zm.), urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzeń zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zawarł w lutym 2019 roku z jednostką organizacyjną Komisji Europejskiej, umowę na wykonanie powierzonych w jej ramach zadań. Jednostka ta odpowiada za finansowanie badań i innowacji oraz zarządza dotacjami UE na badania naukowe, w tym w zakresie programu finansowego Unii Europejskiej „Horyzont 2020”.

W ramach tej umowy Wnioskodawca został zobowiązany jako ekspert wykonać polecenia Komisji Europejskiej w zakresie wskazanym tą umową.

Wnioskodawca wykonał przewidzianą w Umowie pracę i otrzymał wskazane w niej wynagrodzenie (stan faktyczny). Wnioskodawca wskazuje, że analogiczne polecenia prac wskazanych przez Komisję Europejską będą zdarzać się w przyszłości w zależności od wpływających wniosków o finansowanie z programu „Horyzont 2020” bądź innych programów lub projektów Komisji (zdarzenie przyszłe).

W ocenie Wnioskodawcy, do powyższych dochodów mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4 marca 1968 r., z późn. zm.).

Zatem wobec stwierdzenia Wnioskodawcy, że należności które otrzymuje są dochodami uzyskanymi z Komisji Europejskiej i do dochodu mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056, 4 marca 1968 r., z późn. zm.), uznano, że zostały spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem dochód z wskazanych w treści wniosku należności korzysta ze zwolnienia z opodatkowania. Dochodu tego Wnioskodawca nie musi wykazywać w zeznaniu rocznym.

Jednocześnie jednak w przedmiotowej sprawie zaznaczyć należy, że zgodnie z linią orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości decyzja instytucji wspólnotowej określająca status członka jej personelu i warunki, na jakich jest zatrudniony, ma charakter wiążący wobec krajowych władz administracyjnych i sądowych, także w związku z tym nie mogą one przystąpić do samodzielnej kwalifikacji rozpatrywanego stosunku zatrudnienia. Oznacza to, że w niniejszej interpretacji przedmiotem oceny organu interpretacyjnego nie mogła być i nie była ocena, czy praca Wnioskodawcy (eksperta) w zakresie merytorycznej oceny projektów badawczych w ramach programu „Horyzont 2020”, z tytułu wykonywania której dokonano Wnioskodawcy wypłaty wynagrodzenia, odbywała się w charakterze „innego pracownika Wspólnot”, do którego zastosowanie znajdą przepisy rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) nr 260/68. Powyższe stanowiło wyłącznie okoliczność podaną przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku w sprawie.

Tutejszy organ podkreśla, że jednym z celów interpretacji indywidualnych jest zinterpretowanie przepisów budzących wątpliwość wśród podatników, w określonych stanach faktycznych czy zdarzeniach przyszłych. Przepis art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa nakłada na organ podatkowy obowiązek udzielania interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianych dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj