Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.122.2019.3.AP
z 6 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku, który wpłynął w dniu 13 marca 2019 r., uzupełnionym pismami z dnia 30 kwietnia 2019 r. (data wpływu 6 maja 2019 r.) oraz z dnia 17 maja 2019 r. (data wpływu 23 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia wicedyrektora będącego jednocześnie organem prowadzącym publiczne liceum – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2019 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900), w związku z czym pismem z dnia 18 kwietnia 2019 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.122.2019.1.AP, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 18 kwietnia 2019 r. (data doręczenia 23 kwietnia 2019 r.). Wnioskodawca uzupełnił powyższy wniosek pismem z dnia 30 kwietnia 2019 r., nadanym za pośrednictwem …. w dniu 30 kwietnia 2019 r.

Z uwagi na brak podpisu Wnioskodawcy pod ww. uzupełnieniem wniosku, Organ pismem z dnia 11 maja 2019 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.122.2019.2.AP, wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia ww. wniosku. Wezwanie to skutecznie doręczono w dniu 16 maja 2019 r. W dniu 23 maja 2019 r. do Organu wpłynął wniosek uzupełniony o podpis Wnioskodawcy (data nadania 20 maja 2019 r.).

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Dnia 1 lipca 2018 r. Wnioskodawca został organem prowadzącym Publiczne Liceum Ogólnokształcące. W jednostce tej pełni również funkcję wicedyrektora na podstawie umowy o pracę. Szkoła prowadzona jest pod NIP-em Wnioskodawcy. Sama placówka nie jest w pełni samodzielnym podmiotem i nie może działać w oderwaniu od organu prowadzącego. Szkoła nie występuje w charakterze płatnika podatków na podstawie odrębnych przepisów, a także nie występuje w charakterze płatnika składek społecznych. Z tytułu zawartych umów Wnioskodawca odprowadza składki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz do Urzędu Skarbowego jako zgłoszony w tych instytucjach płatnik.

Publiczne Liceum Ogólnokształcące nie generuje dochodu. Wszelkie koszty związane z działalnością statutową jednostki, tj. wynagrodzenia, podatek, ZUS, media, itp., pokrywane są z dotacji otrzymywanej przez Starostwo Powiatowe. Wysokość dotacji jest uzależniona od liczby uczniów uczęszczających do szkoły. Dotacja jest wydatkowana zgodnie z przeznaczeniem, nie ma innych wpływów. Dotacja jest w całości zwolniona z podatku dochodowego, a koszty pokryte z dotacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W piśmie z dnia 30 kwietnia 2019 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że został On organem prowadzącym Publiczne Liceum Ogólnokształcące na podstawie pozytywnie rozpatrzonego wniosku złożonego w Starostwie Powiatowym. Działalność Publicznego Liceum Ogólnokształcącego jest finansowana z dotacji otrzymanych ze Starostwa Powiatowego. Wnioskodawca w prowadzonej placówce oświatowej wykonuje obowiązki związane z organizacją pracy Liceum, reprezentuje Liceum na zewnątrz, zatrudnia i zwalnia pracowników na wniosek dyrektora, odpowiednio dysponuje i zarządza środkami finansowymi i ponosi odpowiedzialność za prawidłowość ich wykorzystania. Własne wynagrodzenie Wnioskodawca pokrywa z dotacji podmiotowej ze Starostwa Powiatowego. Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymane z budżetu jednostek samorządu terytorialnego. W prawie oświatowym nie jest kwestionowana możliwość pełnienia przez te same osoby dwóch funkcji organu prowadzącego i dyrektora. Możliwość łączenia obu funkcji nie budzi wątpliwości w świetle prawa oświatowego oraz prawa cywilnego. Liceum finansuje działalność z otrzymanych dotacji podmiotowych, które na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są zwolnione z podatku dochodowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 30 kwietnia 2019 r.):

  1. Czy ta część dotacji, która została przeznaczona na pokrycie wynagrodzenia Wnioskodawcy pełniącego funkcję organu prowadzącego i wicedyrektora, jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych w myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy jeżeli w świetle art. 14 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, które według art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są zwolnione z podatku dochodowego, Wnioskodawca powinien składać PIT-36 i je wykazywać, czy raczej powinien złożyć PIT-36 zerowy?

Zdaniem Wnioskodawcy (przedstawionym ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 30 kwietnia 2019 r.), wynagrodzenie finansowane z dotacji jest zwolnione z podatku dochodowego, a także nie jest ono kosztem.

Działalność Liceum w całości finansowana jest z dotacji otrzymanej od jednostki samorządu terytorialnego, która w myśl przepisów, tj. art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest zwolniona z podatku dochodowego. Koszty poniesione na prowadzenie Liceum nie są kosztami prowadzenia działalności, tj. kosztami uzyskania przychodu, według art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca złoży z tytułu prowadzenia Liceum i pełnienia funkcji wicedyrektora liceum PIT-36 zerowy, a także w ciągu roku nie będzie odprowadzał zaliczek na podatek dochodowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Osoby fizyczne osiągające dochody z prowadzenia publicznych szkół i przedszkoli w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r., poz. 1457, z późn. zm.), są podatnikami podatku dochodowego w świetle przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.).

W świetle definicji działalności gospodarczej zawartej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, prowadzenie m.in. publicznej szkoły jest rodzajem aktywności określonej jako działalność podjęta w celu zarobkowym, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 1 i 3 ww. ustawy, źródłami przychodów są:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1),
  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).

Definicja działalności gospodarczej została zawarta w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

‒ prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie zaś do treści art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Aby zatem określoną działalność uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, musi ona mieć charakter zarobkowy. Działalność ma charakter zarobkowy wówczas, gdy jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności. Definicja działalności gospodarczej wymaga również, aby działalność taka wykonywana była w sposób zorganizowany i ciągły. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania, powtarzania określonego zespołu konkretnych działań o charakterze incydentalnym i sporadycznym.

W świetle cytowanej powyżej definicji działalności gospodarczej, zawartej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, prowadzenie publicznej szkoły, o której mowa w ustawie o systemie oświaty, jest rodzajem aktywności określonej jako działalność podjęta w celu zarobkowym, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Działalność polegająca na prowadzeniu publicznej szkoły ma charakter odpłatnego świadczenia usług, a zatem jest nastawiona na osiągnięcie zysku. Ponadto, ma ona charakter zorganizowany, ponieważ prowadzenie powyższej placówki edukacyjnej wymaga od prowadzącego lub jego pracowników posiadania określonego wykształcenia, uprawnień i zezwoleń właściwych organów. Wreszcie działalność taka jest prowadzona w sposób ciągły, gdyż jest prowadzona stale, nie ma charakteru okazjonalnego. Nie ma zatem żadnych wątpliwości, że w świetle definicji działalności gospodarczej, określonej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby prowadzące publiczne szkoły należałoby zaliczyć do grona podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

W konsekwencji na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z prowadzenia przez osobę fizyczną m.in. publicznej szkoły stanowią przychody ze źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zauważyć bowiem należy, że osoba fizyczna będąca podmiotem prowadzącym placówkę systemu oświaty jako organ prowadzący, jest równocześnie osobą fizyczną prowadzącą w tym zakresie (oświaty) działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym, wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej publiczną placówkę oświatową (Publiczne Liceum Ogólnokształcące) będącą równocześnie wicedyrektorem w tej placówce, sfinansowane dotacją otrzymaną z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, nie stanowi dla Wnioskodawcy wynagrodzenia za pracę, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  1. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  2. ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę powyższe, środki finansowe pochodzące z dotacji, w tym także te przeznaczone na sfinansowanie wynagrodzenia osoby prowadzącej publiczne placówki oświatowe, co do zasady stanowią ich przychód z działalności gospodarczej.

W myśl natomiast art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Zwolnienie wynikające z ww. regulacji dotyczy każdego rodzaju dotacji, która spełnia dwa warunki, a mianowicie:

  • jest dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych oraz
  • pochodzi z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Łączne spełnienie powyższych elementów jest warunkiem koniecznym, ale i wystarczającym do stwierdzenia, że dotacja jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie w myśl art. 21 ust. 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

Oznacza to, że podatkiem dochodowym od osób fizycznych objęta jest ta część dotacji, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymana z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie zaś z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby zatem określony wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

  • musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów,
  • musi być należycie udokumentowany.

Generalnie należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z tą działalnością, których celem jest osiągnięcie przychodów, bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ww. ustawy nie podlegają wyłączeniu z tychże kosztów. Przy czym, związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku, a osiągnięciem przychodu, bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu, bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Wobec powyższego, wydatki sfinansowane z dochodów (przychodów), o których mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 129 nie będą uznawane za koszty uzyskania przychodów, zgodnie z brzmieniem przepisu art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, z treści art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że koszty poniesione w związku z funkcjonowaniem placówki oświatowej (wydatki bieżące), które zostały sfinansowane otrzymanym dofinansowaniem, nie są kosztem uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869), dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Z treści art. 131 ustawy o finansach publicznych wynika, że dotacje podmiotowe obejmują środki dla podmiotu wskazanego w odrębnej ustawie lub w umowie międzynarodowej, wyłącznie na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie określonym w odrębnej ustawie lub umowie międzynarodowej.

Z informacji przedstawionych w opisie stanu faktycznego wynika, że dnia 1 lipca 2018 r. Wnioskodawca został organem prowadzącym Publiczne Liceum Ogólnokształcące, którego działalność finansowana jest z dotacji otrzymanych ze Starostwa Powiatowego. Wnioskodawca jednocześnie pełni funkcję wicedyrektora na podstawie umowy o pracę. W prowadzonej placówce oświatowej wykonuje obowiązki związane z organizacją pracy Liceum, reprezentuje Liceum na zewnątrz, zatrudnia i zwalnia pracowników na wniosek dyrektora, odpowiednio dysponuje i zarządza środkami finansowymi i ponosi odpowiedzialność za prawidłowość ich wykorzystania. Własne wynagrodzenie Wnioskodawca pokrywa z dotacji podmiotowej ze Starostwa Powiatowego. Liceum finansuje działalność z otrzymanych dotacji podmiotowych, które na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są zwolnione z podatku dochodowego.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że dotacja otrzymana z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na prowadzenie Publicznego Liceum Ogólnokształcącego, w części przeznaczonej na wynagrodzenie Wnioskodawcy, będącego jednocześnie organem prowadzącym i wicedyrektorem tego Liceum, zgodnie z art. 21 ust. 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Otrzymywane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie nie stanowi przychodu ze stosunku pracę, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który podlega opodatkowaniu. Natomiast wydatki na prowadzenie Liceum, które zostały sfinansowane z otrzymanej dotacji, nie mogą stanowić kosztów podatkowych w prowadzonej działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę w świetle przepisu art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, Wnioskodawca ustalając dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej zobowiązany jest zaliczyć to wynagrodzenie do przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jaką jest prowadzenie Publicznego Liceum Ogólnokształcącego i uzyskany z tego tytułu dochód opodatkować według metody przyjętej przez Niego dla tego źródła przychodów.

Po zakończeniu roku podatkowego Wnioskodawca zobowiązany jest do wykazania tego dochodu w zeznaniu podatkowym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) z prowadzonej działalności gospodarczej. Jeśli Wnioskodawca wybrał tzw. 19% podatek liniowy, rozliczenia za rok podatkowy należy dokonać na formularzu PIT-36L, zgodnie z art. 45 ust. 1 i 1a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, nie rozstrzyga zaś kwestii prawidłowości działań na gruncie przepisów odrębnych (w tym przepisów ustawy o systemie oświaty, ustawy Prawo oświatowe, ustawy o finansowaniu zadań oświatowych oraz ustawy o finansach publicznych).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj