Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.210.2019.2.KB
z 4 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2019 r. (data wpływu 29 kwietnia 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 czerwca 2019 r. (data wpływu 10 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z rejestracją Wnioskodawcy jako podatnik VAT czynny – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z rejestracją Wnioskodawcy jako podatnik VAT czynny. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 czerwca 2019 r. (data wpływu 10 czerwca 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, dowód wpłaty należnej opłaty oraz wskazanie sposobu doręczenia korespondencji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na zakup wartości niematerialnych i prawnych w wartości brutto. W czasie gdy Wnioskodawca otrzymał dotację i dokonywał jej rozliczenia był on podatnikiem zwolnionym podmiotowo z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Bezwzględnie zatem na mocy art. 86 ust. 1 ustawy VAT, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonanymi wydatkami, które zostały mu zwrócone w części kwoty brutto w ramach dotacji. W chwili obecnej Wnioskodawca planuje zarejestrowanie się jako podatnik VAT czynny i do świadczonych przez siebie usług lub sprzedawanych towarów dodawać będzie podatek należny.

W chwili dokonywania zakupu i otrzymania dotacji Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego nie zmieni się, gdy Wnioskodawca dokona w 2019 r. rejestracji jako podatnik VAT czynny.

Wnioskodawca nie zamierza także występować o zwrot VAT z tytułu zakupu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nabytych w ramach projektu objętego dotacją.

Wnioskodawca zwrócił się z takim zapytaniem do Instytucji Finansującej, a ta wskazała Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jako instytucję odpowiedzialną za udzielenie odpowiedzi na nurtujące go pytanie.

W złożonym uzupełnieniu Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania:

  1. Kiedy (dzień, miesiąc, rok) Wnioskodawca dokonał nabycia przedmiotowych wartości niematerialnych i prawnych?
    Umowa na wykonanie portalu/sklepu internetowego została podpisana w dniu 19 marca 2018 r. Następnie po zakończeniu prac, Wykonawca wystawił fakturę końcową w dniu 30 sierpnia 2018 r. W tym też dniu nastąpiło nabycie przedmiotowych wartości niematerialnych i prawnych (kopia faktury potwierdzonej za zgodność z oryginałem w załączeniu).
  2. Od kiedy (dzień, miesiąc, rok) Wnioskodawca jest podatnikiem, u którego sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.)?
    Wnioskodawca skorzystał ze zwolnienia na podstawie ust. 9 powołanego przepisu wraz z dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. 3 kwietnia 2017 r., a następnie zachował uprawnienie do zwolnienia na podstawie ust. 1 powołanego przepisu.
  3. Od kiedy (dzień, miesiąc, rok) Wnioskodawca dokona rejestracji jako podatnik VAT czynny?
    Data rejestracji jako czynny podatnik VAT uzależniona jest wskaźnikiem osiągnięcia wartości sprzedaży na poziomie 200 000 zł. Początkowo Wnioskodawca przewidywał, iż nastąpi to w lipcu 2019 r., jednakże zanotowany spadek sprzedaży, wskazuje iż będzie to raczej okres październik lub listopad 2019 r. Wnioskodawca na ten moment nie może wskazać konkretnego dnia.
  4. Czy nabycie przedmiotowych wartości niematerialnych i prawnych zostało udokumentowane wystawioną na Wnioskodawcę fakturą?
    Tak, zostało udokumentowane fakturą, którą Wnioskodawca przywołał w pkt 1 powyżej. Ponadto były wystawiane jeszcze faktury pośrednie z dnia 28 marca 2018 r. oraz faktura z dnia 21 sierpnia 2018 r. (potwierdzone kopie wszystkich faktur w załączeniu).
  5. Czy nabyte przez Wnioskodawcę wartości niematerialne i prawne były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, a podatek ten wynika z otrzymanej faktury?
    Tak. Wartości niematerialne i prawne – sklep internetowy – były opodatkowane podatkiem od towarów i usług w łącznej wysokości 68.770,00 zł.
  6. Czy nabyte wartości niematerialne i prawne są zaliczane przez Wnioskodawcę do wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji?
    Nabyte wartości niematerialne i prawne – portal/sklep internetowy – podlegają amortyzacji w części nie objętej dofinansowaniem. Pełna wartość sklepu internetowego brutto wyniosła 367 770,00 zł, wartość dofinansowania 275 827,50 zł a wartość początkowa części amortyzowanej wliczanej w koszty uzyskania przychodu wynosi 91 942,50 zł.
  7. Kiedy (miesiąc, rok) nabyte wartości materialne i prawne zostały przez Wnioskodawcę oddane do użytkowania?
    Nabyte wartości niematerialne i prawne – portal/sklep internetowy – zostały oddane do użytkowania w dniu 30 sierpnia 2018 r., a pierwszy odpis amortyzacyjny nastąpił w miesiącu wrzesień 2018 r. (kopia OT w załączeniu).
  8. Czy wartość początkowa nabytych przez Wnioskodawcę wartości niematerialnych i prawnych przekracza 15 000 zł?
    Tak. Przekracza. Wartość początkowa brutto wynosi 367.770 zł.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie.

Działając z należytą ostrożnością Wnioskodawca chciałby zapytać o konsekwencje rejestracji jego firmy od lipca 2019 r. jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług w stosunku do otrzymanej dotacji na zakup wartości niematerialnych i prawnych.

Czy sam fakt zarejestrowania jako czynnego płatnika podatku od towarów i usług Wnioskodawcy (tym bardziej, że narzuca to na niego ustawa o VAT z uwagi na obroty przedsiębiorstwa) spowoduje, że wstecznie, tj. w roku 2018 Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego od zakupów na które otrzymał on dotację?

Zdaniem Wnioskodawcy, sam fakt zarejestrowania jako czynnego podatnika podatku VAT w 2019 r. nie uprawnia go do odliczenia podatku VAT od inwestycji w roku 2018, kiedy to takim podatnikiem Wnioskodawca nie był.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy – zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z art. 113 ust. 4 ustawy wynika, że podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności – przed dniem wykonania tej czynności.

Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy – jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3 (art. 96 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy – podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie (art. 96 ust. 4 ustawy).

Stosownie do art. 96 ust. 5 ustawy – jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni – do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

  1. przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
  2. przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
  3. przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;
  4. przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a i b ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy ‒ obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na zakup wartości niematerialnych i prawnych w wartości brutto. W czasie gdy Wnioskodawca otrzymał dotację i dokonywał jej rozliczenia był on podatnikiem zwolnionym podmiotowo z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca skorzystał ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 9 wraz z dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. 3 kwietnia 2017 r., a następnie zachował uprawnienie do zwolnienia na podstawie ust. 1 powołanego przepisu. W chwili obecnej Wnioskodawca planuje zarejestrowanie się jako podatnik VAT czynny i do świadczonych przez siebie usług lub sprzedawanych towarów dodawać będzie podatek należny. Nabycie przedmiotowych wartości niematerialnych i prawnych nastąpiło w dniu 30 sierpnia 2018 r. Data rejestracji Wnioskodawcy jako czynny podatnik VAT uzależniona jest wskaźnikiem osiągnięcia wartości sprzedaży na poziomie 200.000 zł. Początkowo Wnioskodawca przewidywał, iż nastąpi to w lipcu 2019 r., jednakże zanotowany spadek sprzedaży, wskazuje iż będzie to raczej okres październik lub listopad 2019 r.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że z tytułu nabycia opisanych wartości niematerialnych i prawnych Wnioskodawcy nie przysługiwało w 2018 r. prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ Wnioskodawca nie był zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nabycie to nastąpiło w związku z wykorzystaniem ich do czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Prawo do odliczenia podatku naliczonego w 2018 r. od nabycia przedmiotowych wartości niematerialnych i prawnych nie będzie także przysługiwało Wnioskodawcy w związku z jego rejestracją jako podatnik VAT czynny z uwagi na przekroczenie w 2019 r. wartości sprzedaży w wysokości 200 000 zł i utratę prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, ponieważ Wnioskodawca na moment wystąpienia prawa do odliczenia, tj. w 2018 r., nie był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Odpowiadając zatem na pytanie Wnioskodawcy należy stwierdzić, że zarejestrowanie Wnioskodawcy jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług nie spowoduje, że wstecznie, tj. w 2018 r. Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego od zakupów, na które otrzymał on dotację.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Przy czym w związku z zapytaniem Wnioskodawcy o konsekwencje dotyczące jego rejestracji jako czynnego podatnika podatku, w przedmiotowej sprawie należy odnieść się również do treści art. 91 ustawy, w którym zostały określone reguły dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego.

I tak, zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy – po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy – w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Jak wynika z treści art. 91 ust. 2a ustawy – obowiązek dokonywania korekt w ciągu 10 lat, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy opłat rocznych pobieranych z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste; w przypadku tych opłat przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).

Stosownie do art. 91 ust. 4 ustawy – w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Jak stanowi art. 91 ust. 5 ustawy – w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 91 ust. 6 ustawy – w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

  1. opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Na podstawie art. 91 ust. 7 ustawy – przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Stosownie do art. 91 ust. 7a ustawy – w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c (art. 91 ust. 7b ustawy).

Stosownie do art. 91 ust. 7c ustawy – jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje – korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

W myśl art. 91 ust. 7d ustawy – w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że w przypadku zmiany przeznaczenia nabytych towarów i usług, tj. zarówno w sytuacji gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, jak również w sytuacji, gdy nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, podatnik dokonuje korekty podatku naliczonego.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca dokonał nabycia wartości niematerialnych i prawnych w dniu 30 sierpnia 2018 r. Na moment ich nabycia Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Rejestracja Wnioskodawcy jako podatnik VAT czynny nastąpi w 2019 r. w związku z przekroczeniem wartości sprzedaży w wysokości 200 000 zł. W wyniku rejestracji jako podatnik VAT czynny Wnioskodawca do świadczonych przez siebie usług lub sprzedawanych towarów dodawać będzie podatek należny. W związku z transakcją nabycia opisanych wartości niematerialnych i prawnych zostały wystawione dla Wnioskodawcy faktury, a nabycie to było opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Nabyte wartości niematerialne i prawne podlegają amortyzacji, a ich wartość początkowa brutto wynosi 367.770 zł. Nabyte wartości niematerialne i prawne zostały oddane do użytkowania w dniu 30 sierpnia 2018 r.

W rozpatrywanej sprawie mamy zatem do czynienia z sytuacją, gdy nabycie wartości niematerialnych i prawnych nastąpiło w okresie kiedy prawo do odliczenia Wnioskodawcy nie przysługiwało (Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy), natomiast w wyniku przekroczenia wartości sprzedaży i rejestracji Wnioskodawcy jako podatnik VAT czynny nastąpi zmiana prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ich zakupu z uwagi na zmianę sposobu ich wykorzystania, tj. wykorzystania ich po rejestracji do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W takiej sytuacji Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do korekty kwoty podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur, w terminach i na zasadach określonych w art. 91 ustawy.

W związku z tym, że nabyte przez Wnioskodawcę wartości niematerialne i prawne podlegają amortyzacji, a ich wartość początkowa przekracza 15 000 zł to Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od tego nabycia w formie korekty, o której mowa w art. 91 ust. 7 i ust. 7a ustawy. Zatem Wnioskodawca będzie dokonywał korekty podatku w wysokości jednej piątej kwoty podatku naliczonego za poszczególne lata pozostałego okresu korekty, w których przedmiotowe wartości niematerialne i prawne będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, w deklaracji składanej za pierwszy okres rozliczeniowy danego roku podatkowego, tj. począwszy od deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy 2020 r.

Reasumując, zarejestrowanie Wnioskodawcy jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług z uwagi na przekroczenie wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, nie spowoduje, że wstecznie, tj. w 2018 r. Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu wartości niematerialnych i prawnych, na które otrzymał on dotację. Jednakże w związku ze zmianą sposobu ich wykorzystania, tj. wykorzystania ich po rejestracji do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego poprzez korektę, o której mowa w art. 91 ust. 7 i ust. 7a ustawy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Zatem tutejszy organ wskazuje, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej.

Informuje się jednocześnie, że w części dotyczącej obowiązku zwrotu podatku VAT na rzecz Instytucji Finansującej w związku z rejestracją Wnioskodawcy jako podatnik VAT czynny zostało wydane postanowienie z dnia 4 lipca 2019 r. nr 0112-KDIL1-3.4012.302.2019.1.KB odmawiające wszczęcia postępowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj