Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.180.2019.1.JF
z 4 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2019 r. (data wpływu 6 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na podstawie faktury VAT na zorganizowanie wydarzenia w postaci Uroczystości oraz Meetingu, związanych z otwarciem nowej siedziby Wnioskodawcy:

  • w części dotyczącej pracowników (w tym prezesa zarządu oraz prokurentów pełniących funkcje dyrektorów, zatrudnionych na podstawie umów o pracę) – jest prawidłowe,
  • w pozostałej części – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na podstawie faktury VAT na zorganizowanie wydarzenia w postaci Uroczystości oraz Meetingu, związanych z otwarciem nowej siedziby Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca” oraz „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na sprzedaży elementów automatyki przemysłowej. Spółka prowadzi również działalność szkoleniową dla klientów oraz pracowników, jak również pełni rolę centrum konsultacji technicznej. Wnioskodawca jest jedną ze spółek składających się na międzynarodową sieć. W samej Europie Centralnej i Wschodniej znajduje się kilka podmiotów wchodzących w skład grupy, a ich „spoiwem” jest austriacka spółka będąca wspólnikiem Wnioskodawcy.

W ostatnich latach Spółka powzięła decyzję o wybudowaniu nowej siedziby, której utworzenie ma wpłynąć na rozwój działalności Wnioskodawcy, a w szczególności na pozyskanie nowych klientów na oferowane towary i usługi. Wybudowanie nowoczesnej siedziby wpłynie również na postrzeganie Spółki jako wiarygodnego partnera biznesowego, dobrego pracodawcę oraz podmiotu posiadającego duży potencjał rozwojowy, otwartego na nowatorskie rozwiązania i nowe technologie. Jednym z celów Wnioskodawcy jest wspieranie automatyzacji najbardziej zaawansowaną technologią pneumatyczną, dlatego w ocenie Spółki wybudowanie nowoczesnej siedziby utwierdzi kontrahentów i dostawców Spółki w przekonaniu, że chce ona pozostać na rynku polskim przez długie lata i nadal umacniać swoją pozycję, co powinno przełożyć się na wzrost liczby zamówień na produkty oferowane przez Spółkę.

Z okazji otwarcia nowej siedziby Wnioskodawca w bieżącym roku podatkowym planuje zorganizowanie trzydniowego wydarzenia, podzielonego na dwie zasadnicze części, tj. tzw. Metting i Uroczystość.

W pierwszych dwóch dniach odbędą się wewnętrzne spotkania szkoleniowe organów zarządzających i przedstawicieli Wnioskodawcy (prezes zarządu oraz prokurenci pełniący funkcje dyrektorów, tj. dyrektor ds. administracyjnych, dyrektor operacyjny i dyrektor handlowy, zatrudnieni na podstawie umów o pracę) z przedstawicielami spółek zagranicznych powiązanych (kapitałowo / osobowo) i wchodzących w skład grupy wraz z Wnioskodawcą (dalej: „Meeting”). Meeting będzie wydarzeniem o charakterze szkoleniowym oraz integracyjnym. Zgodnie z przygotowaną agendą, Meeting ma składać się z paneli dyskusyjnych podzielonych na kilka grup tematycznych (m.in. omówienie wskaźników kosztów sprzedaży w poszczególnych krajach i przedstawienie skutecznych strategii i metod sprzedażowych; omówienie cech rynku dystrybucji; analiza największych sukcesów i niepowodzeń w określonych warunkach sprzedaży) oraz przedstawienia prezentacji przygotowanych przez przedstawicieli poszczególnych krajów, z omówieniem ich doświadczeń i stosowanych technik sprzedaży.

Plan Meetingu został sporządzony w taki sposób, aby zapewnić jego uczestnikom dogodne warunki do zacieśnienia współpracy oraz do zaprezentowania wypracowanych przez nich wzorców sprzedażowych oraz swobodną dyskusję i wymianę spostrzeżeń. W czasie Meetingu jego uczestnicy będą mieli możliwość wymiany doświadczeń, lepszego poznania i nawiązania relacji, a także omawiania spraw Spółki i jej struktury, m.in. strategii biznesowej Spółki, w tym zarządzania jej zasobami ludzkimi. Celem Meetingu będzie wymiana spostrzeżeń i doświadczeń pomiędzy działającymi na rynku europejskim podmiotami wchodzącymi w skład grupy oraz stworzenie atmosfery sprzyjającej integracji pracowników biorących udział w Meetingu. Dzięki tożsamości przedmiotowej spółek wchodzących w skład grupy, osoby uczestniczące w Meetingu będę miały możliwość poznania mechanizmów sprzedaży i obsługi klienta oraz wypracowanych rozwiązań na rynkach zagranicznych, co w efekcie ma wpłynąć na zwiększenie efektywności i generowanie zysku przez Spółkę.

Meeting odbędzie się w wynajętej w tym celu sali konferencyjno-szkoleniowej. Z uwagi na kilkudniowy charakter Meetingu dodatkowo zaplanowano dwie wspólne kolacje dla uczestników. Dodatkowym punktem programu Meetingu jest wspólne wyjście do muzeum, co ma na celu lepszą integrację uczestników wydarzenia. W powyższym zakresie Meeting finansowany jest ze środków obrotowych Spółki, natomiast koszty noclegu uczestnicy będą pokrywać z własnych środków.


Kompleksowe zorganizowanie Meetingu zostało powierzone wyspecjalizowanej agencji marketingowej (dalej: „Agencja”). Po wykonaniu umowy Agencja wystawi na rzecz Wnioskodawcy zbiorczą fakturę VAT obejmującą wykonane usługi.


Następnie, planowana jest uroczysta impreza, która ma odbyć się w trzecim dniu planowanego wydarzenia (dalej: „Uroczystość”). Uroczystość jest w całości finansowana ze środków obrotowych Spółki i nie jest w żadnej części finansowana ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Wśród gości zaproszonych na Uroczystość znajdują się pracownicy Spółki, przedstawiciele kontrahentów i dostawców oraz osoby zarządzające spółką (zarząd, prokurenci) i przedstawiciele spółek siostrzanych wchodzących w skład grupy.

Uroczystość będzie miała miejsce w siedzibie Spółki (budynek biurowy oraz teren otaczający budynek). Uroczystość, oprócz zaprezentowania nowej siedziby, będzie okazją do zapoznania się z ofertą produktową i szkoleniową Spółki, w tym zwłaszcza z nowymi produktami wdrożonymi do sprzedaży. Jest to też dobra okazja do reklamy Spółki i jej produktów, zarówno poprzez działania reklamowe podejmowane w czasie Uroczystości, jak i ze względu na obecność dużego grona przedstawicieli mediów.

Uroczystość będzie okazją do zwiedzenia nowej siedziby Spółki i zapoznania się z jej ofertą, czemu towarzyszyć będzie poczęstunek w formie grilla. W salach w budynku Spółki będą rozstawione produkty oferowane przez Spółkę i aplikacje na modelach maszyn lub na panelach ruchomych. Handlowcy będą przedstawiać gościom szczegóły na temat produktów, prezentować nowe produkty i rozwiązania oraz ich zastosowanie. Handlowcy będą także udzielać szczegółowych informacji na temat oferty Wnioskodawcy. Przybyli goście zostaną powitani przez prezesa zarządu Spółki, po czym ma zostać serwowana kolacja. Kolejnym punktem programu jest część oficjalna obejmująca przemówienia i prezentację firmy, w tym zaprezentowanie filmu przedstawiającego przedmiot działalności i ogólny zarys oferty Spółki.

Dalsza część Uroczystości ma być także poświęcona rozmowom kuluarowym, co ma na celu zacieśnianie współpracy z kontrahentami i dostawcami, jak również integrację pracowników między sobą oraz pracowników z osobami zarządzającymi Spółką i grupą, które na co dzień przebywają za granicą, w związku z czym jest to dla nich jedna z nielicznych okazji, aby poznać się bliżej. Zaproszenie na Uroczystość pracowników to także okazja, aby zademonstrować im, że stanowią oni ważną część struktury Spółki. Powyższe zmierza do zwiększenia integracji oraz wzmocnienie pozytywnych relacji w zespole, jak również zwiększenie identyfikacji zespołu ze Spółką, motywację zespołu do wydajnej pracy i wzmocnienie lojalności wobec Spółki, co przekłada się na podniesienie efektywności pracy i lepszą skuteczność w świadczeniu pracy, a to z kolei wpływa na polepszenie wyników finansowych Spółki. Przewidziane zostały również atrakcje, które mają przyczynić się do lepszej integracji, takie jak np. występy gwiazdy wieczoru i innych artystów oraz prezentacje kulinarne.

Generalnie, Uroczystość ma przyczynić się do poprawy osiąganych przez Wnioskodawcę wyników gospodarczo-ekonomicznych, zarówno dzięki wzrostowi zaangażowania w wykonywaną pracę wśród pracowników, jak i poprzez pogłębienie współpracy z kontrahentami dzięki zastosowanym działaniom marketingowym. Podczas Uroczystości eksponowane będzie logo Spółki (do czego zobowiązana jest m.in. Agencja), a dodatkowe informacje dotyczące Spółki i jej oferty będą zawarte w folderach informacyjnych udostępnionych w czasie Uroczystości.


Dodatkowym atutem Uroczystości będzie udział w niej przedstawicieli spółek siostrzanych z grupy, co pozwoli reklamować Spółkę jako podmiot będący częścią międzynarodowego mechanizmu, z powodzeniem rozwijającego działalność w wielu krajach Europy i świata.


Pomimo, iż wstęp na Uroczystość nie jest ogólnodostępny, założeniem Spółki jest to, aby miała ona charakter reklamy publicznej. W tym celu w Uroczystości udział wezmą również przedstawiciele mediów branżowych i ogólnoinformacyjnych, a wydarzenie zostanie opisane w prasie oraz na portalach internetowych.

Jest to bardzo ważny aspekt Uroczystości, gdyż zdaniem Spółki umożliwienie przedstawicielom mediów zapoznania się z ofertą Spółki oraz jej marką, którzy następnie opiszą Spółkę w przygotowanych materiałach udostępnionych szerokiemu gronu potencjalnych nowych kontrahentów, przyczyni się do wzrostu sprzedaży bardziej niż „tradycyjna” reklama nieoparta na osobistych doświadczeniach reklamodawców. Powyższe w założeniu Spółki i zgodnie z zapewnieniami agencji marketingowej, powinno przełożyć się na konkretny zysk Spółki, porównywalny lub nawet przewyższający zysk możliwy do uzyskania dzięki wykupieniu reklam w prasie, telewizji, itp.

Zorganizowanie Uroczystości Spółka powierzyła wyspecjalizowanej agencji reklamowej (dalej: „Agencja”), z którą zawarto umowę w przedmiocie kompleksowego zorganizowania Uroczystości. Zgodnie z umową do obowiązków Agencji należy zapewnienie i wykonanie wszystkich czynności związanych z zaplanowaniem, skoordynowaniem oraz terminową i należytą realizacją Uroczystości. Agencja odpowiedzialna jest m. in. za:

  1. przygotowania koncepcji, scenariusza i przeprowadzenia Uroczystości;
  2. zapewnienia i całkowitego rozliczenia posiłków w formie grilla;
  3. zapewnienia i całkowitego rozliczenia posiłków dla uczestników zgodnie z Agendą i uzgodnionym menu;
  4. zapewnienia i całkowitego rozliczenia profesjonalnej konferansjerki oraz koncertu gwiazdy wieczoru;
  5. zapewnienia i całkowitego rozliczenia oprawy muzycznej w wykonaniu zespołu zapewniającego oprawę muzyczną Uroczystości;
  6. zapewnienia i całkowitego rozliczenia profesjonalnego sprzętu nagłośnieniowego, oświetlenia;
  7. zapewnienia i całkowitego rozliczenia atrakcji dodatkowych;
  8. zapewnienia i całkowitego rozliczenia transportu busami i autokarami dla uczestników na miejsce Uroczystości i z powrotem do hotelu;
  9. organizacji i zapewniania oraz całkowitego rozliczenia kompleksowej oprawy i obsługi technicznej koncertów oraz przemówień, w tym w szczególności: zapewnienia sceny z zadaszeniem, stałego dostępu energii elektrycznej oraz dostarczenia i montażu ogrodzenia wokół sceny;
  10. nadzoru nad stroną techniczną i merytoryczną przebiegu Uroczystości;
  11. zapewnienia i całkowitego rozliczenia obsługi video podczas bankietu oraz montażu filmu (format avi, mp4, długość max. 3 minuty);
  12. zapewnienia i całkowitego rozliczenia projektów graficznych na potrzeby wydarzenia (zaprojektowanie, zaproszeń, grafik na stronę internetową Zamawiającego, grafik na gadżety, itp.);
  13. wydruku ścianki reklamowej wg zaakceptowanego projektu;
  14. wydruku flag typu winder;
  15. wydruku zaproszeń oraz kopert;
  16. zapewnienia 12 hostess ubranych w eleganckie jednakowe stroje do obsługi wydarzenia;
  17. zapewnienia i całkowitego rozliczenia obsługi fotograficznej wydarzenia;
  18. opłacenia niezbędnych stawek ZAIKS wg cennika;
  19. zapewnić bezpieczeństwa uczestników podczas Uroczystości, m.in. poprzez zapewnienie profesjonalnej ochrony.

Ze względu na fakt, że część gości przybędzie z zagranicy oraz z odległych regionów Polski, Agencja jest nadto zobowiązania do zapewnienia noclegu dla gości i zapewnienia ich transportu z siedziby Spółki do miejsc zakwaterowania oraz do zapewnienia tłumaczenia symultanicznego.

Załącznikiem do Umowy z Agencją jest kosztorys, w którym podane są kwoty wyceny za poszczególne pozycje kosztowe. Ostateczny koszt całości usług świadczonych przez Agencję zostanie zapłacony na podstawie faktury VAT końcowej, przy czym usługi Agencji związane z zakupem napojów alkoholowych oraz obsługą barmańską zostaną wskazane jako odrębna pozycja na fakturze VAT, a Spółka nie zamierza uwzględniać tej kwoty jako kosztu uzyskania przychodów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy wydatki poniesione na podstawie faktury VAT na zorganizowanie wydarzenia w postaci Uroczystości, związanej z otwarciem nowej siedziby Wnioskodawcy obejmujące m. in.: koszt noclegów dla uczestników; koszt posiłków oraz napojów; koszt obsługi posiłków; koszt obsługi kelnerskiej; koszt transportu uczestników z siedziby Spółki do miejsc noclegowych; koszt oświetlenia i nagłośnienia sceny; koszt występów umilających czas uczestnikom Uroczystości; koszt związany z występem gwiazdy wieczoru i zespołów coverowych; koszty związane z przygotowaniem ścianki reklamowej, flag reklamowych; wydruku zaproszeń i gadżetów reklamowych; koszt dokumentacji fotograficznej i wideo, (w wyłączeniem usług związanych z zapewnieniem napojów alkoholowych i obsługi barmańskiej) można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.?
  2. Czy wydatki poniesione na podstawie faktury VAT na zorganizowanie wydarzenia w postaci Meetingu związanego z otwarciem nowej siedziby Wnioskodawcy obejmujące m.in.: wynajem Sali konferencyjnej, koszt posiłków oraz napojów i koszty z tym związane, koszty uczestnictwa we wspólnym wyjściu do muzeum uczestników Meetingu, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.?

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty, które poniesie Spółka w związku z planowaną uroczystością, obejmujące m.in.: organizację Meetingu, jak również koszty związane z organizacją Uroczystości, w tym: koszt noclegów dla uczestników; koszt posiłków oraz napojów; koszt obsługi posiłków; koszt obsługi kelnerskiej; koszt transportu uczestników z siedziby Spółki do miejsc noclegowych; koszt oświetlenia i nagłośnienia sceny; koszt występów umilających czas uczestnikom Uroczystości; koszt związany z występem gwiazdy wieczoru i zespołów coverowych; koszty związane z przygotowaniem ścianki reklamowej, flag reklamowych; wydruku zaproszeń i gadżetów reklamowych: koszt dokumentacji fotograficznej i wideo, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów zarówno w części dotyczącej pracowników Spółki, jak i w części dotyczącej pozostałych uczestników.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. Wśród wyłączeń wymienionych w art. 16 u.p.d.o.p. znajdują się m.in. koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na zakup napojów alkoholowych oraz wydatki na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.

Zgodnie z powyższym wyłączeniem Wnioskodawca zamierza wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty zakupionych napojów alkoholowych, a także koszty związane z obsługą barmańską.


Stosownie do dyspozycji art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., koszty, które nie mieszczą się w definicji, nie mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych. Definicja wyrażona w przepisie ma charakter ogólny. Powoduje to, że każdy wydatek ponoszony przez podatnika musi podlegać indywidualnej analizie pod kątem jego celowości i racjonalności, za wyjątkiem przypadków, w których u.p.d.o.p. wprost wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wprost wyłącza możliwość zaliczenia wydatku do tego rodzaju kosztów.

Należy jednak odróżnić nabycie usług noclegowych i gastronomicznych od przypadków nabycia świadczeń o charakterze kompleksowym, w skład których wchodzą m.in. usługi gastronomiczne czy noclegowe będące wyłącznie jednymi ze składowych usługi kompleksowej, a ich wartość elementem kalkulacyjnym ceny całego świadczenia. Mimo braku definicji legalnej usługi kompleksowej w oparciu o orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej ETS, dalej: „Trybunał”) oraz sądów administracyjnych można stwierdzić, że usługa kompleksowa to kompozycja różnych działań zmierzających do jednego celu, którym jest wykonanie świadczenia głównego przy wykorzystaniu świadczenia (świadczeń) pomocniczego. Wyjaśnienie istoty usług kompleksowych było przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału. W wyrokach z 25 lutego 1999 r., sygn. akt C-349/96 Card Protection Plan Ltd v. Commissioners of Customs & Excise oraz z 2 grudnia 2010 r., C-276-09 Everything Everywhere Ltd v. Commissionerfor Her Majestys Reyenue and Customs, Trybunał wskazał, że relację usługi pomocniczej do zasadniczej oceniać należy z punktu widzenia przeciętnego konsumenta, tj. czy nie stanowi ona celu ostatecznego, ale jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. Na potwierdzenie braku prawa i obowiązku wydzielania elementów kalkulacyjnych ceny usługi kompleksowej należy przywołać m.in. interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 1 września 2011 r. (nr: IPPP2/443-749/11-4/JO), w której stwierdzono, że: „podkreślenia wymaga fakt, że w świetle powołanego art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - co do zasady - nie podlega odliczeniu. Powyższe ograniczenie nie ma jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest kompleksowa usługa organizacji szkolenia, czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi gastronomiczne czy noclegowe. (...) Reasumując, w sytuacji otrzymania od podmiotu trzeciego - usługodawcy świadczącego usługę - faktury VAT za całościową organizację szkolenia, w której poszczególne elementy stanowią integralną część usługi, Spółce będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tej faktury, pod warunkiem, iż poniesione wydatki związane będą z wykonywanymi przez Zainteresowanego czynnościami opodatkowanymi”.

Z kolei w interpretacji indywidualnej z dnia 13 maja 2014 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, (nr: ILPP5/443-8/14-5/PG), zostało słusznie wskazane, że: „usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie jest wykluczone z tego powodu, że do poszczególnych elementów wykazane są odrębnie ceny. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej. Na podstawie przywołanych uregulowań i dokonanej analizy, w okolicznościach przedstawionych we wniosku, stwierdzić należy, że jeżeli nabyta usługa obiektywnie tworzy - w aspekcie gospodarczym - jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to należy ją uznać za usługę kompleksową”.

Wskazując na praktykę organów podatkowych warto również przywołać interpretację indywidualną Ministra Finansów (z upoważnienia którego działa Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie) z dnia 9 lutego 2015 r. (nr: IPPP2/443-1136/14-3/KOM), w której zostało uznane za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, że nabywając usługę kompleksową, w skład której, jako elementy składowe (kalkulacyjne) wejdą m.in. usługi gastronomiczne oraz usługi hotelowe, wnioskodawca będzie miał prawo do rozliczenia (na zasadach ogólnych) 100% wartości VAT naliczonego zawartego w jej cenie. Z uzasadnienia powyższej interpretacji wynika, iż: „na podstawie przywołanych uregulowań i dokonanej analizy okoliczności przedstawionych we wniosku, należy stwierdzić, że jeżeli nabyta usługa organizacji konferencji dla grupy osób uprawnionych do wystawiania recept, a ważnych dla działalności Wnioskodawcy, obiektywnie tworzy - w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to należy ją uznać za usługę kompleksową. Nabycie przez Wnioskodawcę przedmiotowej usługi można bez wątpienia zaliczyć do usług złożonych, składających się z kombinacji różnych czynności”.

Powyższe stanowisko jest również aprobowane w najnowszych interpretacjach podatkowych, np. interpretacji indywidualnej z dnia 23 stycznia 2018 r. (nr: 0111-KDIB3-1.4012.778.2017.1.ICz), zgodnie z którą: „usługa organizacji imprezy integracyjnej stanowi usługę kompleksową w kontekście powyższych rozważań, na którą składają się również usługi poboczne, jak np. usługi noclegowe, gastronomiczne, usługi oprawy muzycznej czy dotyczące poszczególnych atrakcji dla Pracowników i Podwykonawców. Omawiane świadczenie nie stanowi jedynie kilku odrębnych usług, gdyż przedmiotem nabycia w istocie jest właśnie usługa organizacji wyrażająca się w nadzorze nad poszczególnymi punktami programu, współpracy z dostawcami dla poszczególnych usług składających się łącznie na Imprezę, wyborze tych dostawców, dopasowanie poszczególnych elementów Imprezy do siebie oraz do potrzeb Spółki itp. Te wszystkie czynności składają się łącznie na usługę główną w postaci organizacji Imprezy, natomiast usługi takie jak noclegowe, transportowe czy gastronomiczne mają charakter uzupełniający do usługi głównej. Sposób opodatkowania świadczenia złożonego należy odnosić do usługi głównej. Skoro zatem w omawianej sytuacji przedmiotem nabycia będzie usługa organizacji imprezy integracyjnej, Spółka będzie uprawniona do odliczenia VAT z faktury dokumentującej wykonanie tej usługi”.

Jeśli natomiast chodzi o sposób kalkulacji wynagrodzenia wskazany w opisie stanu faktycznego oraz sposób sporządzenia rozliczenia, w tym finalnego kosztorysu to zdaniem Spółki nie jest on przeszkodą do zakwalifikowania opisanej usługi jako usługi kompleksowej. W tym miejscu należy przywołać fragment interpretacji indywidualnej z dnia 25 października 2013 r. nr: IPPP2/443-885/13-2/KOM, w którym organ podatkowy uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe: „Cena „pakietu konferencyjnego” ustalana jest indywidualnie z klientem Spółki w oparciu o zapotrzebowanie na usługi. Szczegółowa lista takich usług wraz z ceną będzie stanowić załącznik do umowy. Wartość „pakietu konferencyjnego” kalkulowana jest zawsze dla całej usługi łącznie i zawiera wszystkie wymienione wyżej usługi”. Opisany wyżej sposób kalkulacji wynagrodzenia nie stanowił przeszkody dla uznania opisanej usługi za usługę kompleksową. Ponadto, jak wskazano w interpretacji indywidualnej z dnia 10 listopada 2011 r. (nr: IPTPP3/443-80/11-3/IB): „Istnienie jednego świadczenia złożonego nie jest wykluczone z tego powodu, że do poszczególnych elementów wykazane są odrębnie ceny”.

W świetle powyższego należy podkreślić, że świadczenia nabywane przez Spółkę na podstawie umów na organizację Meetingu i Uroczystości stanowią pewną zamkniętą całość i nie mogą być rozdzielane. Żaden z elementów składowych nie stanowi dla Wnioskodawcy celu samego w sobie i Spółka nie byłaby w analizowanej sytuacji zainteresowana jego nabyciem bez pozostałych elementów. W ocenie Spółki należy uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca nabywa od Agencji kompleksową usługę organizacji Meetingu, oraz kompleksową usługę organizacji Uroczystości. Mając na uwadze m.in. interes i cel Wnioskodawcy, polegające na powierzeniu kompleksowej organizacji Mettingu, a także Uroczystości profesjonalnemu podmiotowi (Agencji), usługi te należy uznać za jednorodne i niepodzielne z ekonomicznego punktu widzenia nawet wówczas, gdy poszczególne usługi składające się na świadczenie kompleksowe zostaną wyszczególnione, np. w załączniku do umowy.


Drugim aspektem wymagającym komentarza jest związek planowanych wydarzeń z wykonywaną działalnością Spółki.


Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

We wszystkich pozostałych przypadkach konieczne jest zbadanie istnienia związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Powyższe należy rozumieć w ten sposób, że poniesienie danego kosztu, wpływa na powstanie albo zwiększenie przychodu. Przez koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami należy rozumieć te koszty, których poniesienie wpływa bezpośrednio na uzyskanie przychodu z danego źródła. Są to więc wszelkie koszty których poniesienie jest niezbędne, aby określone źródło przychodów przyniosło konkretne przychody. Aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodów nie jest konieczne w każdym przypadku wykazanie między nim a przychodem bezpośredniego związku. Należy zaznaczyć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak by źródło przynosiło przychody także w przyszłości.


Z przepisów u.p.d.o.p. oraz praktyki stosowania zawartych w tej ustawie przepisów wynika, że dany wydatek może zostać zaliczony przez podatnika do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli spełnia on następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku jest pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalność gospodarczą,
  • został poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie znajduje się w grupie wydatków, które zgodnie z art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. nie są uważane za koszty uzyskania przychodów.


Wydatki poniesione przez Spółkę na organizację Meetingu i Uroczystości, spełniają zdaniem Wnioskodawcy wszystkie warunki, o których mowa w art. 15 u.p.d.o.p.


Meeting mający charakter wydarzenia szkoleniowego ma na celu wpłynąć na wzrost sprzedaży poprzez przekazanie pozytywnych wzorców i doświadczenia (w szczególności w zakresie technik sprzedaży, utrzymywania relacji z kontrahentami, wypracowanych na rynkach zagranicznych rozwiązań) przez przedstawicieli spółek wchodzących w skład grupy osobom zarządzającym i dyrektorom zatrudnionym w Spółce, a przez to ma związek z działalnością gospodarczą Spółki i wpłynie na zwiększenie obrotów spółki. Meeting ma służyć również nawiązaniu i umocnieniu relacji pomiędzy osobami biorącymi w nim udział.

Również organizacja Uroczystości ma bezsprzecznie związek z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę. Spółka podjęła szereg działań zmierzających do zapewnienia udziału jak największej liczby przedstawicieli Mediów. Uroczystość stanowi okazję do promocji i reklamy Wnioskodawcy oraz integracji jej pracowników, a dodatkowo w ocenie Spółki przyczyni się do pozyskania nowych kontrahentów i zwiększenia liczby otrzymywanych zamówień, w tym będzie efektem zareklamowania produktów Spółki, w tym dostępnych nowości, które zostaną zaprezentowane kontrahentom w czasie Uroczystości, jak i ze względu na pogłębienie relacji pomiędzy partnerami biznesowymi Spółki a jej pracownikami, jak również ze względu na lepszą integrację pracowników między sobą i pracowników z osobami zarządzającymi.

Uzasadniając stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej wydatków związanych bezpośrednio z pracownikami, biorącymi udział Uroczystości, należy wyjaśnić, że Spółka zamierza uznać je za koszt uzyskania przychodów, co wynika z przekonania o pozytywnym wpływie na motywację, efektywność wykonywanej pracy, pogłębienie więzi łączącej pracownika z pracodawcą. Pogłębieniu relacji pomiędzy pracownikami oraz pomiędzy pracownikami i osobami zarządzającymi ma służyć m. in. urozmaicenie wydarzenia występami artystów i pokazami oraz udostępnienie miejsca i warunków, gdzie uczestnicy Uroczystości będą mogli swobodnie rozmawiać, wymieniać się poglądami i zawierać nowe znajomości. Udział pracowników w Uroczystości ma także pozwolić im lepiej poznać kontrahentów Spółki, jak również pokazać im, że są ważną częścią całej struktury i to dzięki ich wysiłkom Spółka może tak dynamicznie rozwijać działalność. W konsekwencji, wydarzenie powinno przyczynić się do zwiększenia efektywności i jakości pracy oraz zwiększenia przychodów Spółki.


W ocenie Spółki zasadność kwalifikowania takich wydatków jako kosztów uzyskania przychodów jest już w zasadzie jednolicie dopuszczalna w orzecznictwie i szeregu interpretacji indywidualnych.


Przykładowo, jak wskazano w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 stycznia 2018 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.359.2017.1.AP „Kosztami podatkowymi są tzw. „koszty pracownicze”. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w celu ich integracji, np. w postaci organizacji dla nich spotkań integracyjnych (okolicznościowych). Są one bowiem związane z prowadzoną przez podatnika działalnością, mają na celu poprawę atmosfery pracy, zintegrowanie pracowników z pracodawcą, co w konsekwencji wpływa na zwiększenie efektywności ich pracy”.

Podobne stanowisko zostało wyrażone m. in. w następujących interpretacjach indywidualnych: interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 27 lutego 2017 r., nr: 0461- ITPB1.4511.11.2017.1.PSZ; interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 9 stycznia 2017 r., nr: 2461-IBPB-1-2.4510.1004.2016.1.BD; interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 listopada 2017 r., nr: 0111-KDIB2-2.4010.7.2017.2.JW; interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 stycznia 2018 r., nr: 0111-KDIB2-1.4010.359.2017.1.AP).

Reasumując, planowany Meeting ma na celu zwiększenie integracji kadry zarządzającej Spółki oraz ich szkolenie poprzez m. in. wymianę doświadczeń pomiędzy osobami biorącymi udział w Meetingu, co dzięki poznaniu przez nich nowych, bardziej efektywnych technik sprzedażowych, które następnie zostaną przekazane handlowcom zatrudnionym w Spółce, powinno przyczynić się do zwiększenia sprzedaży, a tym samym zysku Spółki. Wydatki związane z udziałem pracowników w Uroczystości mają na celu interes ekonomiczny Spółki, gdyż zwiększone zaangażowanie pracowników oraz wzmocnienie ich lojalności wobec Wnioskodawcy jako pracodawcy, będą mieć wpływ na zmniejszenie ponoszonych przez niego kosztów, a jednocześnie pozytywnie wpłyną na osiągane przez Spółkę przychody, a przy tym mają na celu zabezpieczenie oraz zachowanie źródła przychodów.

W zakresie wydatków poniesionych na rzecz pozostałych uczestników Uroczystości, należy wskazać, że wydatki te mają na celu przede wszystkim reklamę oferowanych usług i produktów. W celu możliwie szerokiej reklamy Spółki oraz jej produktów, adresowanej nie tylko do zaproszonych gości, ale również do szerokiego grona potencjalnych klientów, w Uroczystości udział wezmę przedstawiciele mediów. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, iż nie ma w tym przypadku do czynienia z kosztami reprezentacji. Zaproszenie na uroczystość otwarcia nowej siedziby Spółki kontrahentów, partnerów biznesowych i osób należących do grupy ma na celu umocnienie współpracy, zachęcenie do korzystania z usług oferowanych przez Spółkę, a także zachęcenie do rozpropagowania świadczonych usług na rynku. W czasie Uroczystości zaprezentowane będą produkty Spółki oraz szczegółowa oferta, zaprezentowany zostanie także film promocyjny - reklamujący usługi oferowane przez Spółkę. Ponadto, wśród elementów wystroju Wnioskodawca zamierza umieścić różnego rodzaju materiały reklamowe - foldery informacyjne, gadżety z logo firmy, banerry, itp. - mające przyczynić się do rozreklamowania usług oferowanych przez Spółkę wśród zaproszonych gości, a także na zewnątrz dzięki możliwości przekazania folderów informacyjnych/gadżetów przez kontrahentów dalszemu gronu potencjalnych klientów. Ważnym elementem Uroczystości są rozmowy kuluarowe, do prowadzenia których Spółka zamierza zapewnić jak najlepsze warunki, co powinno skutkować zwiększeniem liczby zamówień, a tym samym zwiększeniem przychodu Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, ocena celu Uroczystości powinna być dokonywana przez pryzmat wszystkich okoliczności zaistniałych w jej trakcie. Powołując się na słownikowe pojęcie „reprezentacja” oraz ugruntowaną linię orzeczniczą w tym zakresie, nie można mówić w tym przypadku o jakiejkolwiek wystawności czy okazałości. Podjęte działania nie będą wiązały się z wystawnością, lecz z należytą starannością w przygotowaniu przedsięwzięcia o charakterze biznesowym, jakim będzie otwarcie nowej siedziby Spółki. W ocenie Wnioskodawcy, wydatki nie stanowią więc kosztów reprezentacji ze względu na charakter i cel imprezy.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji pojęć: „reprezentacja” czy „reklama”. U.p.d.o.p. nie odsyła również do innych przepisów prawa w tym zakresie. Brak ustawowej definicji tych pojęć nie uprawnia jednak do dowolnego określenia zakresu znaczeniowego wskazanych terminów.

Próbę zdefiniowania pojęcia „reprezentacja” podejmowały wielokrotnie sądy administracyjne, w tym Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: „NSA”) m.in. w wyroku z 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11. NSA stwierdził, że celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Dla uznania wydatków za koszty poniesione na reprezentację nie jest koniecznie, by posiadały one takie cechy jak wystawność, wytworność, czy okazałość. Nie są to bowiem wartości wymierne, nie ma możliwości stworzenia jednakowego miernika dla określenia poziomu wystawności, wytworności, okazałości, czy przepychu dla wszystkich podmiotów gospodarczych. Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny.

Jednocześnie, dla kwalifikacji określonych wydatków, jako wydatków na reprezentację, wykluczonych z kosztów uzyskania przychodów, nie jest istotne miejsce podawania poczęstunków, czy świadczenia usług gastronomicznych, tj. nie bierze się pod uwagę tego, czy poczęstunki odbywają się w siedzibie firmy, czy też poza nią. Dla oceny takich wydatków nie są także istotne takie cechy jak wystawność, wytworność, okazałość poczęstunków. Za wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p., należy uznać te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z uczestnikami takich spotkań. Poniesione wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych powinny spełniać wymogi zawarte w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p., czyli muszą być poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Odnosząc się natomiast do kwestii podatkowych związanych z wydatkami poniesionymi na reklamę, wskazać należy, że zgodnie z ugruntowanym poglądem przez reklamę rozumie się działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach, spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia. Jednocześnie zauważyć należy, że można rozróżnić reklamę towaru, usługi, reklamę marki, a także reklamę samej firmy (przedsiębiorcy).

Dokonując zatem oceny zakresu pojęciowego „reprezentacji” i „reklamy” wywieść z powyższego należy, że reprezentacja dotyczy działań zmierzających do kształtowania i rozpowszechniania wizerunku podatnika, jako podmiotu gospodarczego, natomiast reklama dotyczy działań zmierzających do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku nie samego podatnika, lecz jego produktów (towarów i usług). Ocena charakteru wydatku (cel reprezentacyjny czy reklamowy) możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków i powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji jaką będzie spełniać w firmie.

Co więcej, w obecnych realiach gospodarczych funkcjonuje również pojęcie tzw. „reklamy instytucjonalnej”. Zadaniem takiej reklamy jest tworzenie sprzyjającego dla firmy klimatu, pozytywnego nastawienia potencjalnych klientów, umocnienia stopnia rozpoznawalności i znajomości firmy przez odbiorców zewnętrznych. Wobec powyższego można wysnuć wniosek, iż reklama powinna być rozumiana szeroko, jako reklama towaru, usługi, a także jako reklama firmy. Wydatki ponoszone na reklamę firmy i sprzedawanych przez nią towarów przyczyniają się pośrednio do uzyskania przychodów (tak np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 kwietnia 2017 r., nr: 0112-KDIL5.4010.1.2017.1.AO).

Warto w tym miejscu wskazać stanowisko zaprezentowane przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 15 listopada 2017 r., II FSK 2725/15, w którym NSA słusznie zauważył „Nie sposób odmówić prawdziwości stwierdzeniom, że kolacja, nocleg w hotelu, czy przejazd autokarem nie niosą żadnego przekazu reklamowego, czy marketingowego, chodzi jednak o to, aby były one oceniane w całokształcie okoliczności faktycznych sprawy, jako elementy określonego przedsięwzięcia marketingowego, mającego na celu przekazanie informacji o Spółce i jej produktach, tu - obecnym i potencjalnym kontrahentom oraz przedstawicielom handlowym. Spółka działa w określonych realiach gospodarczych, które mają charakter dynamiczny. To co dawniej mogło być uznane za reprezentację, do takiej kategorii nie zostanie obecnie zaliczone ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje. Dotyczy to akceptowanych i stosowanych powszechnie zachowań, bez których nie jest możliwe prowadzenie działalności gospodarczej i uzyskiwanie z tego tytułu przychodów. Respektowanie przy organizacji określonego przedsięwzięcia marketingowego pewnych przyjętych w danym środowisku gospodarczym standardów, o czym mowa w argumentacji Spółki, nie jest jednoznaczne z reprezentacją i nie musi oznaczać, iż dominującym celem jest tworzenie lub poprawa wizerunku firmy na zewnątrz. Zbyt wąskim ujęciem jest kwalifikowanie do kosztów uzyskania przychodów tylko tych elementów danego przedsięwzięcia marketingowego, które zawierają w sobie kierowany do uczestników przekaz o firmie i oferowanych przez nią produktach, bez uwzględnienia tych elementów, które doprowadziły do zaistnienia tego przekazu oraz które mu towarzyszą.

Nie oznacza to, że z punktu widzenia kwalifikacji wydatków ponoszonych przez przedsiębiorcę w związku z organizacją różnego rodzaju przedsięwzięć, tj. kursów, konferencji, spotkań biznesowych, targów - do kosztów uzyskania przychodów, zawsze należy traktować takie przedsięwzięcia jako całość kierując się ich dominującym celem i że wykluczone jest dzielenie wydatków oraz ich odrębna analiza w świetle przepisów normujących koszty uzyskania przychodów, tj. w przypadku podatku dochodowego od osób prawnych, ogólnej reguły z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. i wyłączeń zawartych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego można znaleźć przykłady orzeczeń, w których wręcz wskazuje się na konieczność rozdzielenia tych wydatków (zob. wyroki NSA: z dnia 6 października 2016 r., sygn. akt II FSK 2558/14, z dnia 28 marca 2017 r., sygn. akt II FSK 568/15). Chodzi tu jednak głównie o przypadki, w których danemu spotkaniu (imprezie) o charakterze biznesowym, towarzyszy również rozbudowana część o charakterze rozrywkowo-rekreacyjnym. Była o tym również mowa we wspomnianym już wyroku składu siedmioosobowego Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11, w którym formułując przytoczoną już wcześniej tezę dodano zastrzeżenie, iż wydatki na „usługi rozrywkowe” nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów, gdyż nie pozostają w związku z przychodami podatnika. Jednakże, jak już wspomniano wyżej, każdy przypadek musi być oceniany indywidualnie w całokształcie okoliczności faktycznych danej sprawy. W rozpoznawanej sprawie w zorganizowanej przez Spółkę imprezie - mini targach nie było rozbudowanego programu rozrywkowego, a jedynym elementem, który z tego punktu widzenia mógłby budzić pewne obiekcje, była towarzysząca kolacji muzyka na żywo. Jednakże w tym przypadku, wprowadzenie do programu jedynego elementu o takim charakterze pozostawało w rozsądnych granicach nie było działaniem przesadzonym, można uznać go zatem za element całego przedsięwzięcia o charakterze marketingowym. Wyłączenie tego tylko jednego elementu z kosztów uzyskania przychodów byłoby w tym konkretnym przypadku sztuczne”.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, charakter Uroczystości w pełni uzasadnia zapewnienie posiłków serwowanych w formie grilla oraz uroczystej kolacji. Również zapewnienie noclegów dla uczestników Uroczystości jest uzasadnione względami racjonalności i praktycyzmu, gdyż Uroczystość ma mieć międzynarodowy charakter, zatem niewłaściwym byłoby oczekiwanie, iż przybyli goście po zakończeniu Uroczystości wrócą do swoich miejsc zamieszkania. Warto również podkreślić, że gdyby uczestnikom nie zostały zapewnione posiłki i nocleg, należałoby się liczyć z dużo mniejszą frekwencją, co stawiałoby pod znakiem zapytania zrealizowanie zasadniczego celu Uroczystości, tj. zapoznania możliwie szerokiego kręgu obecnych i potencjalnych kontrahentów z oferowanymi przez Spółkę produktami. Mogłoby się bowiem okazać, że mało kto byłby zainteresowany przybyciem na otwarcie nowej siedziby Spółki, odbywające się pod Warszawą, zatem w odległej dla wielu osób lokalizacji, gdyby konieczne było przy tym zorganizowanie noclegu na własny koszt. Poniesione koszty w tym zakresie mają zatem realny wpływ na przebieg współpracy pomiędzy zaproszonymi gośćmi i zwłaszcza w obecnej sytuacji gospodarczej są uważane za standard w tego typu wydarzeniach, w całokształcie okoliczności niniejszej sprawy nie mają one zatem charakteru kosztów reprezentacji.

Natomiast zapewnienie profesjonalnego prowadzenia Uroczystości oraz wzbogacenie jej koncertem gwiazdy muzyki i oprawą muzyczną innych artystów, czy też prezentacja kulinarna mają wyłącznie charakter pomocniczy, uzupełniający w odniesieniu do podstawowych, bezpośrednio promocyjno-reklamowych czynności. Ich wprowadzenie jest działaniem standardowym w zaistniałych okolicznościach, nienoszącym cech okazałości czy wystawności. Potwierdza to również fakt, że część nieoficjalna związana z rozrywką ma trwać stosunkowo krótko w porównaniu do łącznego czasu trwania Uroczystości. Ponadto, będzie to dobry moment na dyskusję, nawiązanie kontaktów, czy podzielenie się refleksjami związanymi z otwarciem nowe siedziby Spółki i jej dalszymi planami. Są to działania powszechnie stosowane na rynku, świadczące wyłącznie o dbałości i szacunku wobec zaproszonych gości, co jest oczekiwane wobec podmiotu szczycącego się tak dobrą renomą w środowisku.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że uroczyste otwarcie nowej siedziby Wnioskodawcy ma charakter imprezy reklamowej. Istotnym bowiem dla rozstrzygnięcia o reklamowym i marketingowym charakterze wydarzenie jest fakt, że ma ono bezsprzecznie związek z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę. Biorąc pod uwagę społeczny wydźwięk wydarzenia, w tym obecność przedstawicieli mediów, bez wątpienia marka Wnioskodawcy będzie bardziej rozpoznawalna na lokalnym i ogólnopolskim rynku, a dodatkowo obecność przedstawicieli zagranicznych podmiotów działających w ramach grupy umocni przekonanie ludzi o międzynarodowym zasięgu marki Wnioskodawcy. Dodatkowo, Spółka oczekuje, że rozmowy biznesowe prowadzone zarówno w czasie pierwszej części Uroczystości, jak i rozmowy mniej oficjalne, przyczynią się do wzrostu obrotu Spółki.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy jest uzasadnione rozstrzygnięciami organów podatkowych, które w ostatnim czasie wydają się dominującą linią orzeczniczą. Za poprawnością stanowiska Wnioskodawcy przemawiają m.in. następujące interpretacje podatkowe: interpretacja indywidualna z 15 grudnia 2016 r., sygn. 2461-IBPB-1-1.4510.348.2016.1.NL - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach; interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 kwietnia 2017 r., nr: 0112-KDIL5.4010.1.2017.1.AO; interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 sierpnia 2017 r., nr: 0112-KDIL3-3.4010.13.2017.1.MC; interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 07 lutego 2019 r., nr: 0111-KDIB1-1.4010.513.2018.2. NL.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, udział kontrahentów i pracowników Spółki oraz przedstawicieli spółek wchodzących w skład grupy, w Uroczystości ma bezsprzecznie związek z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę. W szczególności, osobisty kontakt pracowników Spółki z kontrahentami wpłynie pozytywnie na poprawę relacji i komunikacji pomiędzy Spółką a kontrahentami, dzięki czemu kontakty biznesowe Spółki z kontrahentami ulegają urozmaiceniu, co zdaniem Spółki powinno przełożyć się na wzrost zamówień, a także na pozyskanie nowych klientów.

Stąd też Spółka stoi na stanowisku, że całość kosztów związanych z organizacją Uroczystości (z wyłączeniem usług w zakresie zakupu napojów alkoholowych i obsługi barmańskiej) będzie mogła zostać rozliczona przez Spółkę jako koszt uzyskania przychodów. Koszty związane z realizacją Meetingu, również mają bezpośredni związek z działalnością gospodarczą Spółki, gdyż wydarzenie to służy integracji podmiotów zarządzających Spółką (członka zarządu, prokurentów - dyrektorów) oraz wymianie doświadczeń i pozyskaniu wiedzy m.in. w zakresie sprzedaży od kadry wyższego szczebla spółek zagranicznych wchodzących w skład grupy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na podstawie faktury VAT na zorganizowanie wydarzenia w postaci Uroczystości oraz Meetingu, związanych z otwarciem nowej siedziby Wnioskodawcy:

  • w części dotyczącej pracowników (w tym prezesa zarządu oraz prokurentów pełniących funkcje dyrektorów, zatrudnionych na podstawie umów o pracę) – jest prawidłowe,
  • w pozostałej części – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 865 ze zm., dalej „ustawa CIT”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.


Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.


Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.


Podatnik kwalifikując poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów, powinien zatem kierować się podstawową zasadą zaistnienia związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym kosztem, a możliwością osiągnięcia z tego tytułu przychodu, albowiem to na nim spoczywa ciężar udowodnienia, że jego poniesienie ma (lub może mieć) wpływ na wysokość osiąganych przychodów ( lub na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Kosztami podatkowymi mogą być co do zasady tzw. „koszty pracownicze”, jednak tylko te, które wykazują związek z uzyskanym przychodem lub zachowaniem (zabezpieczeniem) źródła przychodów. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w celu ich integracji, np. w postaci organizacji dla nich spotkań integracyjnych, spotkań okolicznościowych z okazji świąt lub innych ważnych wydarzeń itp. Są one bowiem związane z prowadzoną przez podatnika działalnością, mają na celu poprawę atmosfery pracy, zintegrowanie pracowników z pracodawcą, co w konsekwencji wpłynie na zwiększenie efektywności ich pracy. O ile uczestnictwo pracownika w imprezie integracyjnej nie jest związane z wykonywaniem czynności służbowych, przewidzianych umową o pracę, jak również o ile nie stanowi formy ekwiwalentu za wynagrodzenie (np. z uwagi na atrakcyjność miejsca organizacji imprezy) wydatki związane z uczestnictwem pracownika w takiej imprezie mogą stanowić – co do zasady – koszt uzyskania przychodu. Jeśli więc charakter spotkania uwzględnia budowanie pozytywnych relacji między samymi pracownikami lub między pracodawcą a pracownikami w sposób mogący faktycznie przyczynić się do zwiększenia przychodów podatnika, bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła jego przychodów to wydatek taki można uznać za koszt uzyskania przychodów. W każdej sytuacji jednakże należy sprawdzić, jaki jest cel takiego spotkania.

W tym miejscu zasadnym jest wskazać, iż zgodnie z art. 2 Kodeksu pracy (Dz. U. 2018, poz. 917 ze zm.), Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.

Katalog wydatków wyłączonych z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ustawy CIT, ma charakter zamknięty. Należy wskazać, że wśród wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów ustawodawca wymienił m.in. – w pkt 28 tego przepisu – koszty reprezentacji. Zgodnie bowiem z tym przepisem prawa nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Wyjaśnić bowiem należy, że celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy rozpatrywać zasadność ich poniesienia przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest właśnie wykreowanie wizerunku podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny. Kwalifikacja każdego przypadku powinna być odrębna, uzależniona od jego okoliczności.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji terminu reprezentacja. Próbę zdefiniowania tego pojęcia podejmowały wielokrotnie sądy administracyjne, w tym Naczelny Sąd Administracyjny m.in. w wyroku z dnia 17 czerwca 2013 r. sygn. akt II FSK 702/11. Sąd ten stwierdził, że celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami (klientami). Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny.

Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny uznał za zasadne odwołanie się do etymologii terminu reprezentacja. Wyraz „reprezentacja” pochodzi od łacińskiego „repraesentatio” oznaczającego wizerunek. Upływ czasu nie zmienił jego znaczenia i formy. Oznacza to, że ,,reprezentacja” w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu. Przy tak zdefiniowanym terminie „reprezentacji” kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia.


Stanowisko zaprezentowane przez Sąd zostało potwierdzone w interpretacji ogólnej wydanej przez Ministra Finansów w dniu 25 listopada 2013 r. Nr DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521.

Dokonując oceny kwalifikacji wydatków w okolicznościach konkretnej sprawy należy posłużyć się również dynamiczną wykładnią funkcjonalną, spowodowaną zmieniającą się rzeczywistością gospodarczą. To co dawniej mogło zostać uznane za reprezentację do takiej kategorii nie zostanie zaliczone obecnie ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje. Dotyczy to akceptowanych i stosowanych powszechnie zachowań, bez których nie jest możliwe prowadzenie działalności gospodarczej. Każdy wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu lub jego zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W innej sytuacji zbędne stają się rozważania dotyczące dalszej kwalifikacji konkretnego wydatku ze względu na dodatkowe kryteria wprowadzone w art. 16 ust. 1 ustawy (w tym wypadku wynikające z omawianego pkt 28).

Z uwagi na powyższe każda sprawa powinna być przedmiotem odrębnej oceny pod kątem kwalifikacji konkretnych wydatków jako kosztów reprezentacji, wymienionych w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy. Należy wskazać, że wymienienie w przepisach podatkowych, jako przykładowych kosztów reprezentacji, tj. wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki tego rodzaju zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Dla kwalifikacji określonych wydatków, jako wydatków na reprezentację, wykluczonych z kosztów uzyskania przychodów, nie jest istotne miejsce podawania poczęstunków, czy świadczenia usług gastronomicznych, tj. nie bierze się pod uwagę tego, czy poczęstunki odbywają się w siedzibie firmy, czy też poza nią. Dla oceny takich wydatków nie są także istotne takie cechy jak wystawność, wytworność, okazałość poczęstunków. Za wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy uznać te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z uczestnikami takich spotkań. Poniesione wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych powinny spełniać wymogi zawarte w art. 15 ust. 1 ww. ustawy, czyli muszą być poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Nie pozostają zatem w jakimkolwiek związku z przychodami podatnika wydatki np. na „obiady dla rodziny”, „fundowane przyjęcia dla znajomych”, „na usługi rozrywkowe”.

Ponadto w pkt 38a powołanego art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako nieuznawane za koszty uzyskania przychodów, wymieniono wydatki na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.

Jednakże wskazać należy, że zgodnie z art. 201 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 505 j.t.), zarząd prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę. Oznacza to, że zarząd prowadzi sprawy spółki we wszystkich obszarach niezastrzeżonych wyraźnie do kompetencji innych organów spółki oraz reprezentuje spółkę. Prowadzenie spraw spółki dotyczy sfery wewnętrznej funkcjonowania spółki (podejmowania decyzji organizacyjnych i gospodarczych w spółce), natomiast reprezentacja odnosi się do relacji zewnętrznych (składania oświadczeń woli wobec innych niż spółka uczestników obrotu prawnego).

Treść przepisu art. 16 ust. 1 pkt 38a updop, nie uwzględnia zatem wydatków na rzecz osób wchodzących w skład organów zarządzających osób prawnych, pozwalając tym samym na zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów również innych niż wynagrodzenie z tytułu pełnionej funkcji wydatków ponoszonych na rzecz tych osób, przy zachowaniu ogólnych warunków wynikających z treści art. 15 ust. 1 updop.

Odnosząc się z kolei do kwestii podatkowych związanych z wydatkami poniesionymi na reklamę, wskazać należy, że zgodnie z ugruntowanym poglądem przez reklamę rozumie się działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Za logo uznać należy znak handlowy o charakterze graficznym, używany przez daną firmę do identyfikowania marki swojego produktu lub oferowanych usług oraz odróżniania ich od innych. Logo może obejmować zarówno nazwę przedsiębiorcy, jej skrót jak też nazwę konkretnego produktu lub usługi. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach, spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia. Jednocześnie zauważyć należy, że można rozróżnić reklamę towaru, usługi, reklamę marki, a także reklamę samej firmy (przedsiębiorcy).

Dokonując zatem oceny zakresu pojęciowego „reprezentacji” i „reklamy” wywieść z powyższego należy, że reprezentacja dotyczy działań zmierzających do kształtowania i rozpowszechniania wizerunku podatnika, jako podmiotu gospodarczego, natomiast reklama dotyczy działań zmierzających do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku nie samego podatnika, lecz jego produktów (towarów i usług). Podnosi się także, że reklama polega na przedstawianiu towarów i usług oraz nakłanianiu do ich nabycia w sposób bezpośredni, zaś reprezentacja pośrednio promuje podmiot gospodarczy poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy. Ocena charakteru wydatku (cel reprezentacyjny czy reklamowy) możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków i powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji, jaką będzie spełniać w firmie ze szczególną dbałością o ich udokumentowanie oraz wskazanie okoliczności im towarzyszących.

Podkreślić należy, że dla oceny, czy dana działalność stanowi reprezentację, czy też innego rodzaju działalność, konieczna jest analiza całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy. Ze względu na konieczność indywidualnej oceny każdego przypadku ponoszenia przez podatnika tego rodzaju wydatków, na podatniku spoczywa obowiązek szczególnej dbałości o ich udokumentowanie oraz wskazanie okoliczności im towarzyszących.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na sprzedaży elementów automatyki przemysłowej. Spółka prowadzi również działalność szkoleniową dla klientów oraz pracowników, jak również pełni rolę centrum konsultacji technicznej. Wnioskodawca jest jedną ze spółek składających się na międzynarodową sieć.


W ostatnich latach Spółka powzięła decyzję o wybudowaniu nowej siedziby, której utworzenie ma wpłynąć na rozwój działalności Wnioskodawcy, a w szczególności na pozyskanie nowych klientów na oferowane towary i usługi.


Z okazji otwarcia nowej siedziby Wnioskodawca w bieżącym roku podatkowym planuje zorganizowanie trzydniowego wydarzenia, podzielonego na dwie zasadnicze części, tj. tzw. Metting i Uroczystość.


W pierwszych dwóch dniach odbędą się wewnętrzne spotkania szkoleniowe - Meeting, organów zarządzających i przedstawicieli Wnioskodawcy (prezes zarządu oraz prokurenci pełniący funkcje dyrektorów, tj. dyrektor ds. administracyjnych, dyrektor operacyjny i dyrektor handlowy, zatrudnieni na podstawie umów o pracę) z przedstawicielami spółek zagranicznych powiązanych (kapitałowo / osobowo) i wchodzących w skład grupy wraz z Wnioskodawcą. Meeting będzie wydarzeniem o charakterze szkoleniowym oraz integracyjnym.


W czasie Meetingu jego uczestnicy będą mieli możliwość wymiany doświadczeń, lepszego poznania i nawiązania relacji, a także omawiania spraw Spółki i jej struktury, m.in. strategii biznesowej Spółki, w tym zarządzania jej zasobami ludzkimi.


Meeting odbędzie się w wynajętej w tym celu sali konferencyjno-szkoleniowej. Z uwagi na kilkudniowy charakter Meetingu dodatkowo zaplanowano dwie wspólne kolacje dla uczestników. Dodatkowym punktem programu Meetingu jest wspólne wyjście do muzeum, co ma na celu lepszą integrację uczestników wydarzenia. W powyższym zakresie Meeting finansowany jest ze środków obrotowych Spółki, natomiast koszty noclegu uczestnicy będą pokrywać z własnych środków.

Następnie, planowana jest uroczysta impreza - Uroczystość, która ma odbyć się w trzecim dniu planowanego wydarzenia. Uroczystość jest w całości finansowana ze środków obrotowych Spółki i nie jest w żadnej części finansowana ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Wśród gości zaproszonych na Uroczystość znajdują się pracownicy Spółki, przedstawiciele kontrahentów i dostawców oraz osoby zarządzające spółką (zarząd, prokurenci) i przedstawiciele spółek siostrzanych wchodzących w skład grupy.

Uroczystość będzie miała miejsce w siedzibie Spółki (budynek biurowy oraz teren otaczający budynek). Uroczystość, oprócz zaprezentowania nowej siedziby, będzie okazją do zapoznania się z ofertą produktową i szkoleniową Spółki, w tym zwłaszcza z nowymi produktami wdrożonymi do sprzedaży. Jest to też dobra okazja do reklamy Spółki i jej produktów, zarówno poprzez działania reklamowe podejmowane w czasie Uroczystości, jak i ze względu na obecność dużego grona przedstawicieli mediów.

Uroczystość będzie okazją do zwiedzenia nowej siedziby Spółki i zapoznania się z jej ofertą, czemu towarzyszyć będzie poczęstunek w formie grilla. W salach w budynku Spółki będą rozstawione produkty oferowane przez Spółkę i aplikacje na modelach maszyn lub na panelach ruchomych. Handlowcy będą przedstawiać gościom szczegóły na temat produktów, prezentować nowe produkty i rozwiązania oraz ich zastosowanie.

Dalsza część Uroczystości ma być także poświęcona rozmowom kuluarowym, co ma na celu zacieśnianie współpracy z kontrahentami i dostawcami, jak również integrację pracowników między sobą oraz pracowników z osobami zarządzającymi Spółką i grupą, które na co dzień przebywają za granicą, w związku z czym jest to dla nich jedna z nielicznych okazji, aby poznać się bliżej. Zaproszenie na Uroczystość pracowników to także okazja, aby zademonstrować im, że stanowią oni ważną część struktury Spółki. Powyższe zmierza do zwiększenia integracji oraz wzmocnienie pozytywnych relacji w zespole, jak również zwiększenie identyfikacji zespołu ze Spółką, motywację zespołu do wydajnej pracy i wzmocnienie lojalności wobec Spółki, co przekłada się na podniesienie efektywności pracy i lepszą skuteczność w świadczeniu pracy, a to z kolei wpływa na polepszenie wyników finansowych Spółki. Przewidziane zostały również atrakcje, które mają przyczynić się do lepszej integracji, takie jak np. występy gwiazdy wieczoru i innych artystów oraz prezentacje kulinarne.

Uroczystość ma przyczynić się do poprawy osiąganych przez Wnioskodawcę wyników gospodarczo-ekonomicznych, zarówno dzięki wzrostowi zaangażowania w wykonywaną pracę wśród pracowników, jak i poprzez pogłębienie współpracy z kontrahentami dzięki zastosowanym działaniom marketingowym. Podczas Uroczystości eksponowane będzie logo Spółki (do czego zobowiązana jest m.in. Agencja), a dodatkowe informacje dotyczące Spółki i jej oferty będą zawarte w folderach informacyjnych udostępnionych w czasie Uroczystości.

Ponadto, jak wskazuje Wnioskodawca, dodatkowym atutem Uroczystości będzie udział w niej przedstawicieli spółek siostrzanych z grupy, co pozwoli reklamować Spółkę jako podmiot będący częścią międzynarodowego mechanizmu, z powodzeniem rozwijającego działalność w wielu krajach Europy i świata (od 1987 r. spółka, od której wywodzi się Wnioskodawca jest notowana na japońskiej giełdzie papierów wartościowych).


Zorganizowanie Uroczystości oraz Meetingu Spółka powierzyła wyspecjalizowanej agencji reklamowej - Agencja, z którą zawarto umowę w przedmiocie kompleksowego zorganizowania Uroczystości oraz Meetingu.


Załącznikiem do Umowy z Agencją jest kosztorys, w którym podane są kwoty wyceny za poszczególne pozycje kosztowe. Ostateczny koszt całości usług świadczonych przez Agencję zostanie zapłacony na podstawie faktury VAT końcowej, przy czym usługi Agencji związane z zakupem napojów alkoholowych oraz obsługą barmańską zostaną wskazane jako odrębna pozycja na fakturze VAT, a Spółka nie zamierza uwzględniać tej kwoty jako kosztu uzyskania przychodów.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwość co do poprawności zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ponoszonych wydatków związanych z organizacją Uroczystości oraz Meetingu opisanych we wniosku.

Odnosząc się do kwestii wydatków ponoszonych w związku z uczestnictwem pracowników podatnika, w opisanych w stanie faktycznym Uroczystości oraz Meetingu, należy zauważyć, iż jakkolwiek „reprezentacja” stanowi działanie skierowane do innych podmiotów, to nie oznacza to, że każdy wydatek na pracownika musi zawsze stanowić koszt uzyskania przychodów, czyli np. wynikać z umowy wiążącej pracodawcę i pracownika. Wykluczenie tego rodzaju wydatków z zakresu normy art. 16 ust. 1 pkt 28 updop oznacza tylko tyle, iż wydatek taki podlegać będzie ocenie art. 15 ust. 1 updop, o ile uczestnictwo pracownika w imprezie integracyjnej nie jest związane z wykonywaniem czynności służbowych, przewidzianych umową o pracę, jak również o ile nie stanowi formy ekwiwalentu za wynagrodzenie (np. z uwagi na atrakcyjność miejsca organizacji imprezy). Jeśli więc charakter spotkania uwzględnia budowanie pozytywnych relacji między samymi pracownikami lub między pracodawcą a pracownikami w sposób mogący faktycznie się przyczynić się do zwiększenia przychodów podatnika, bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła jego przychodów to wydatek taki można uznać za koszt uzyskania przychodów. Podkreślenia jednak wymaga fakt, iż sam fakt przypisania spotkaniom, nazwy „spotkanie integracyjne” nie przesądza o automatycznym zaliczeniu kosztów takiego spotkania do kosztów podatkowych organizatora, w zakresie tej części wydatków, która przypada na pracowników podatnika.

Wnioskodawca w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, wskazuje, że: „(…)Zaproszenie na Uroczystość pracowników to także okazja, aby zademonstrować im, że stanowią oni ważną część struktury Spółki. Powyższe zmierza do zwiększenia integracji oraz wzmocnienie pozytywnych relacji w zespole, jak również zwiększenie identyfikacji zespołu ze Spółką, motywację zespołu do wydajnej pracy i wzmocnienie lojalności wobec Spółki, co przekłada się na podniesienie efektywności pracy i lepszą skuteczność w świadczeniu pracy, a to z kolei wpływa na polepszenie wyników finansowych Spółki.”

Ponadto Wnioskodawca podnosi, że: „(…) Meeting będzie wydarzeniem o charakterze szkoleniowym oraz integracyjnym. (…) Zgodnie z przygotowaną agendą, Meeting ma składać się z paneli dyskusyjnych podzielonych na kilka grup tematycznych (m.in. omówienie wskaźników kosztów sprzedaży w poszczególnych krajach i przedstawienie skutecznych strategii i metod sprzedażowych; omówienie cech rynku dystrybucji; analiza największych sukcesów i niepowodzeń w określonych warunkach sprzedaży) oraz przedstawienia prezentacji przygotowanych przez przedstawicieli poszczególnych krajów, z omówieniem ich doświadczeń i stosowanych technik sprzedaży (…).

W czasie Meetingu jego uczestnicy będą mieli możliwość wymiany doświadczeń, lepszego poznania i nawiązania relacji, a także omawiania spraw Spółki i jej struktury, m.in. strategii biznesowej Spółki, w tym zarządzania jej zasobami ludzkimi. Celem Meetingu będzie wymiana spostrzeżeń i doświadczeń pomiędzy działającymi na rynku europejskim podmiotami wchodzącymi w skład grupy oraz stworzenie atmosfery sprzyjającej integracji pracowników biorących udział w Meetingu. Dzięki tożsamości przedmiotowej spółek wchodzących w skład grupy, osoby uczestniczące w Meetingu będę miały możliwość poznania mechanizmów sprzedaży i obsługi klienta oraz wypracowanych rozwiązań na rynkach zagranicznych, co w efekcie ma wpłynąć na zwiększenie efektywności i generowanie zysku przez Spółkę.”

W świetle powyższego, na gruncie niniejszej sprawy zauważyć należy, że wydatki sfinansowane ze środków obrotowych Spółki, poniesione na organizację Uroczystości i Meetingu w części dotyczącej pracowników, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy CIT.

Ww. wydatki związane są niewątpliwie z prowadzoną działalnością podatnika i mają na celu zintegrowanie załogi Spółki, dlatego też pozostają one w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem, zachowaniem lub zabezpieczeniem przychodów i mogą mieć pośredni wpływ na wielkość osiągniętych przez Wnioskodawcę przychodów. Takie świadczenia na rzecz pracowników budują pozytywne relacje pomiędzy pracownikami i Spółką, zwiększają zaangażowanie pracowników oraz wzmacniają ich lojalność wobec Wnioskodawcy, mają również działanie motywujące i wpływające na jakość, wydajność oraz efektywność pracy, co dalej przekłada się na wysokość uzyskanych przychodów.

W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do wydatków związanych z organizacją Uroczystości i Meetingu w stosunku do pozostałych zaproszonych gości, tj. przedstawicieli spółek powiązanych (kapitałowo/osobowo) i pracowników tych spółek należących do grupy kapitałowej, kontrahentów i dostawców, wskazać należy, że rozpatrując zasadność ich poniesienia należy wziąć pod uwagę całościowy charakter imprezy. Dla prawidłowej kwalifikacji kosztów najważniejszym jest bowiem wyraźne ustalenie głównego celu organizowanego spotkania i wskazanie potencjalnych korzyści oczekiwanych w związku z taką imprezą. Zauważyć należy, że jak wskazano w opisie sprawy ww. goście będą stanowić wyselekcjonowaną, zamkniętą grupę osób, co przesądza o reprezentacyjnym charakterze tych wydatków. W związku z powyższym nie można uznać, że celem zaplanowanej uroczystości jest zachęcenie jak największej liczby potencjalnych odbiorców do skorzystania z usług świadczonych przez Spółkę czy nabycia sprzedawanych produktów. Ponadto zauważyć należy, że jak wskazano w opisie sprawy podczas Meetingu i Uroczystości dla ww. gości planowana jest bogata część rozrywkowa (wspólne wyjście do muzeum, grill, występy gwiazdy wieczoru i innych artystów oraz prezentacje kulinarne). Wprawdzie w tracie wydarzenia przewidziano również możliwość prowadzenia rozmów i dyskusji z przedstawicielami spółek z grupy czy z kontrahentami, dostawcami na temat planów spółki, grupy, oferowanych przez Spółkę produktów, usług oraz planowane jest wyświetlenie filmu przedstawiającego przedmiot działalności i ogólny zarys oferty Spółki, a wystrój przygotowanych na Uroczystość i Meeting pomieszczeń będzie zawierał plakaty/banerry/punkty prezentujące wybrane produkty Wnioskodawcy, to jednakże nie ulega wątpliwości, że ww. część promująca w sposób zdecydowany zostanie zdominowana przez przygotowaną równocześnie część rozrywkową.

Podkreślenia wymaga, że sam Wnioskodawca w przedstawionym zdarzeniu przyszłym w stosunku do Uroczystości używa sformułowania „uroczysta impreza”.


Tym samym wydarzenie - Uroczystość i Meeting, dla kontrahentów i gości Spółki przybiorą charakter wydarzenia o cechach reprezentacyjnych. Należy tutaj podkreślić także, że osiągnięcie przez uczestników wydarzenia wiedzy i przekonań pożądanych przez Spółkę nie jest uzależnione od zaoferowania przez nią tak bogatej części rozrywkowej.

Jak wcześniej wskazano, powołując się na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego oceniając czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny należy patrzeć przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie pozytywnego obrazu podatnika to koszty te mają charakter reprezentacyjny.

Mając zatem powyższe na względzie stwierdzić należy, że wydatki związane z organizacją wydarzenia, składającego się z Meetingu i Uroczystości, jakim jest otwarcie nowej siedziby Wnioskodawcy, dla pozostałych zaproszonych gości Spółki noszą znamiona reprezentacji firmy mające na celu wykreowanie pozytywnego wizerunku firmy, w oczach kontrahentów i partnerów biznesowych, uwypuklenie jej zasobności i profesjonalizmu, czyli stworzenie oczekiwanego wizerunku Wnioskodawcy dla potencjalnej sprzedaży im produktów lub usług, oferowanych przez Spółkę. Tym samym wydatki poniesione z tego tytułu, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie także należy uznać za nieprawidłowe.

Reasumując mając na uwadze powyższe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na podstawie faktury VAT na zorganizowanie wydarzenia w postaci Uroczystości oraz Meetingu, związanych z otwarciem nowej siedziby Wnioskodawcy:

  • w części dotyczącej pracowników (w tym prezesa zarządu oraz prokurentów pełniących funkcje dyrektorów, zatrudnionych na podstawie umów o pracę) – za prawidłowe,
  • w pozostałej części – za nieprawidłowe.


Końcowo należy wskazać, że Wnioskodawca zasadnie zamierza wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty zakupionych napojów alkoholowych, a także koszty związane z obsługą barmańską. Zauważyć przy tym należy, że wydatki na zakup alkoholu nie przyczyniają się do osiągnięcia lub zabezpieczenia źródła przychodów. Wydatki te nawet jeżeli uznawane są za zwyczajowo przyjęte i zostaną dostosowane do charakteru spotkania nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Spotkania integracyjne mają służyć budowaniu motywacji do pracy u pracowników i w ten sposób wpływać na jej efektywność, lecz uzyskiwanie tego efektu poprzez fundowanie bezpłatnego alkoholu uznać należy za pozostające poza związkiem przyczynowym, którego istnienie zakłada art. 15 ust. 1 ustawy CIT.

Ponadto tut. Organ zgadza się z powołanymi przez Wnioskodawcę orzeczeniami, które wręcz wskazują na konieczność rozdzielenia wydatków ponoszonych przez przedsiębiorcę w związku z organizacją różnego rodzaju przedsięwzięć, tj. kursów, konferencji, spotkań biznesowych, targów, celem ich odrębnej analizy w świetle przepisów normujących koszty uzyskania przychodu, tj. w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, t.j. wyroki NSA: z dnia 6 października 2016 r., sygn. akt II FSK 2558/14, z dnia 28 marca 2017 r., sygn. akt II FSK 568/15).


Nadmienić także należy, że zasadność zaliczenia wskazanych przez Wnioskodawcę w przedmiotowym wniosku wydatków (w szczególności związek pomiędzy ich poniesieniem a osiągnięciem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodu), do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, może zostać zweryfikowana w toku ewentualnego postępowania podatkowego, prowadzonego przez uprawniony organ podatkowy.


Odnosząc się z kolei do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych w zakresie podatku od towarów i usług, wskazać należy, że są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonymi w określonym stanie faktycznym, odnoszące się do regulacji zawartych w ustawie o podatku od towarów i usług. Podkreślenia wymaga, że ustawa CIT nie zawiera przepisów tożsamych do tych, które znajdują się w ustawie o podatku od towarów i usług oraz nie odsyła do ww. uregulowań.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj