Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.242.2019.2.RK
z 17 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2019 r. (data wpływu 10 maja 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2019 r. (data wpływu 3 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawa wspólnika do zwolnienia dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawa wspólnika do zwolnienia dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 14 czerwca 2019 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.242.2019.1.RK, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 14 czerwca 2019 r. (data doręczenia 24 czerwca 2019 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 27 czerwca 2019 r. (data wpływu 3 lipca 2019 r.), nadanym w dniu 1 lipca 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca jest wspólnikiem Zakładu … Spółka jawna z siedzibą w …, gmina …, powiat …. W Spółce jest dwóch wspólników, którzy posiadają udziały w równej wysokości po 50%. Spółka powstała 15 grudnia 1993 r. jako Spółka cywilna, w 2001 r. została przekształcona w Spółkę jawną (wpis do KRS z 28 grudnia 2001 r.).

Spółka zajmuje się produkcją metodą obróbki skrawaniem nowoczesnych elementów stalowych na potrzeby m.in. branży medycznej, naftowej, lotniczej. Wnioskodawca jako formę opodatkowania wybrał metodę określoną na zasadach art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wybrał uproszczoną metodę wpłacania zaliczek na podatek dochodowy (art. 44 ust. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W związku z dynamicznym rozwojem prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, w tym potrzebą zwiększenia mocy produkcyjnych oraz rozwojem asortymentu, Spółka wystąpiła o wydanie decyzji o udzieleniu wsparcia na realizację nowej inwestycji w oparciu o przepisy ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1162; dalej: ustawa o wspieraniu nowych inwestycji) do Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSE). W dniu 14 grudnia 2018 r. uzyskano decyzję o wsparciu nr ….

Spółka nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Nie będzie prowadzić inwestycji na obszarach występowania niezagospodarowanych złóż kopalin. Wszystkie wydatki zostaną poniesione w oparciu o przepisy ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, zgodnie z decyzją nr ….

Spółka planuje w najbliższych latach podjąć inwestycje o łącznej wartości 3,5 mln złotych w środki trwałe. Wartość kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną w wartości nominalnej i zdyskontowanej oraz ich rodzaje zgodnie z decyzją nr … (w rozbiciu na poszczególne przeznaczenia pomocy) jest następująca:

  1. Rozbudowa - budowa hali produkcyjno-magazynowej – 400 000 zł,
  2. Zakup tokarki CNC – 400 000 zł,
  3. Zakup frezarki CNC – 800 000 zł,
  4. Zakup szlifierki – 1 110 000 zł,
  5. Zakup wibratora do obróbki powierzchniowej – 90 000 zł,
  6. Zakup myjki przemysłowej – 250 000 zł,
  7. Zakup spęczarki do wiórów – 60 000 zł,
  8. Zakup linii galwanicznej – 300 000 zł,
  9. Adaptacja pomieszczeń dla precyzyjnego i czystego montażu podzespołów dla branży medycznej - 90 000 zł.

Suma 3,5 mln zł.

W zapisach decyzji o wsparciu Spółka zgodnie z wytycznymi tego programu, uzyskała wsparcie na poniższe wytwarzane przez siebie produkty dla branży medycznej, zgodnie z następującymi numerami PKWiU: 32.50.3 - Meble lekarskie, chirurgiczne, dentystyczne lub weterynaryjne, fotele dentystyczne, fryzjerskie i podobne oraz ich części, PKWiU: 32.50.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją urządzeń, instrumentów i wyrobów medycznych włączając dentystyczne. Sprzedaż tych produktów stanowi ok. 70-80% rocznych przychodów przedsiębiorstwa (cześć przychodowa). Pozostała sprzedaż obejmuje produkty dla innych branż: naftowej, lotniczej (nie objęte decyzją o wsparciu). Wielkość sprzedaży dla poszczególnych odbiorców dokumentowana jest na każdej fakturze sprzedażowej poprzez naniesienie odpowiednego numeru PKWiU. W związku z tym istnieje możliwość jednoznacznego określenia i udowodnienia wielkości i wartości sprzedaży przedsiębiorstwa dla wskazanej w decyzji branży w podziale na poszczególnych odbiorców (zarówno w okresach miesięcznych, jak i rocznych). Problemem pozostanie ustalenie części kosztowej, tzn. nie jest praktycznie możliwe wykazanie, jaka część kosztów poniesionych przez przedsiębiorstwo przypada na 70-80% przychodów dla branży medycznej, a jaka dla pozostałej części sprzedaży (produkcja odbywa się na tych samych maszynach, z wykorzystaniem tego samego personelu, czy narzędzi).

W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie rozliczał koszty uzyskania przychodów zgodnie z zasadą, o której mowa w art. 22 ust. 3 i 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy wspólnik Spółki jawnej rozliczający się na zasadach tzw. podatku liniowego (art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) może w ramach uzyskanej decyzji o wsparciu korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy Wnioskodawca, jako podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, działający jako wspólnik Spółki jawnej, może zastosować podział proporcjonalny kosztów zgodnie z art. 22 ust. 3 i 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku, kiedy przychody przypadające na branżę medyczną w Spółce (objętą decyzją o wsparciu nr ..) są do wykazania w oparciu o faktury sprzedażowe i umieszczone na nich kody PKWiU, natomiast część kosztowa przypadająca na branżę medyczną nie jest jednoznacznie do wykazania) np. przy wielkości sprzedaży 80% sprzedaży całkowitej na potrzeby branży medycznej, 80% kosztów całkowitych firmy zalicza się do wyliczenia wyniku?
  3. Czy takie rozliczenie proporcjonalne i stosowne rozksięgowanie musi następować w okresach comiesięcznych, czy raz do roku na potrzeby wyliczenia ulgi podatkowej wynikającej z decyzji o wsparciu?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1. Natomiast w zakresie objętym pytaniami oznaczonymi we wniosku Nr 2 i Nr 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwestia wyboru zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej (inaczej ze źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 dalej: ustawy o PIT), określona jest w art. 9a ust. 2 ustawy o PIT, zgodnie z którym podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT (tj. wg stawki 19% podstawy obliczenia podatku).

Natomiast zgodnie z art. 9a ust. 3 ww. ustawy, podatnik może utracić prawo do opodatkowania podatkiem liniowym, jeżeli uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną, przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63a i 63b ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są:

  • art. 21 ust. 1 pkt 63a - dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1010 oraz z 2018 r., poz. 650 i 1162), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami,
  • art. 21 ust. 1 pkt 63b - dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. poz. 1162), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości zgodnie z odrębnymi przepisami.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, której dochody kwalifikują się do źródła przychodu - pozarolnicza działalność gospodarcza. Obecnie opodatkowuje dochody na podstawie metody określonej w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tzw. liniowe opodatkowanie dochodów. Wnioskodawca uzyskał decyzję o wsparciu w ramach Spółki jawnej na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, co pozwoli na zastosowanie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT. Przepisy ustawy o PIT, jak również inne przepisy podatkowe, nie zawierają zakazu stosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT oraz opodatkowania dochodu w sposób określony w art. 30c ustawy o PIT. Takiego obostrzenia nie zawiera także art. 21 ust. 5a-5cd ustawy o PIT. Jedyne znane Wnioskodawcy ograniczenie dotyczące wykorzystywania sposobu opodatkowania dochodu określonego w art. 30c ustawy o PIT łącznie ze zwolnieniem z opodatkowania, dotyczy dochodów uzyskiwanych na podstawie uzyskanego zwolnienia strefowego oraz z tytułu prowadzenia szkół, tj. art. 21 ust. 1 pkt 36 i 63a ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1956), podatnikom opodatkowanym w sposób określony w art. 30c ustawy o PIT, nie przysługuje prawo do dokonywania odliczeń i zwolnień od dochodu oraz od podatku obliczonych na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 36 i 63a ww. ustawy. Ograniczenie wynikające z art. 20 ust. 2 ustawy nowelizującej nie dotyczy dochodów zwolnionych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy PIT. Ograniczenie z art. 20 ust. 2 ustawy nowelizującej dotyczy wyłącznie dochodów zwolnionych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 36 i 63a ustawy o PIT. Według Wnioskodawcy biorąc pod uwagę powyższą analizę przepisów prawa podatkowego opodatkowanie dochodów w sposób określony w art. 30c ustawy o PIT nie stanowi podstawy do wyłączenia stosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT.

W konsekwencji zdaniem Wnioskodawcy, brak jest przeciwskazań do opodatkowania dochodów Wnioskodawcy na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy i jednoczesnego korzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodów na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT. Z uwagi na brak zapisów w przywołanych przepisach ograniczających możliwość korzystania ze wsparcia w ramach ustawy o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1162) dla przedsiębiorców jednocześnie rozliczających się na zasadach art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (stawką liniową 19%) Wnioskodawca przyjmuje, że przysługuje Mu skorzystanie z ulg związanych z decyzją o wsparciu pozostając na podatku liniowym. Potwierdzenie swojej interpretacji Wnioskodawca uzyskał w Specjalnej Strefie Ekonomicznej oraz odnalazł w wydanej w dniu 27 lutego 2019 r. interpretacji indywidualnej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Nr 0113-KDIPT2-1.4011.568.2018.2.MD.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 505), spółka osobowa to – spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna.

Spółki osobowe nie są podatnikami podatku dochodowego, są one transparentne podatkowo. Podatnikami są wspólnicy, którzy mają udziały w tych spółkach. Przychody i koszty ich uzyskania z udziału w spółce niebędącej osoba prawną są przychodami i kosztami wspólnika, odpowiednio do posiadanego przez niego udziału. Jeżeli spółka taka prowadzi działalność gospodarczą, to przychody z udziału w takiej spółce stanowią przychody wspólnika będącego osoba fizyczną ze źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 9 ust. 2 tej ustawy stanowi, że dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 5a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną – oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 28 tej ustawy, a więc m.in. spółkę jawną.

W myśl art. 5b ust. 2 powołanej wyżej ustawy, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe (art. 8 ust. 1 ww. ustawy).

Stosownie do art. 8 ust. 2 ww. ustawy, zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat,
  2. ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

Uznać zatem należy, że prawo do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przysługuje wspólnikowi spółki osobowej proporcjonalnie do jego udziału w zyskach spółki.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 63b ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. poz. 1162), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Przepis ten został dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dnia 30 czerwca 2018 r. ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1162).

W myśl art. 21 ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 21 ust. 5cc ww. ustawy, przepisów ust. 1 pkt 63a i 63b nie stosuje się, jeżeli:

  1. osiągnięcie dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie zezwolenia na terenie specjalnej strefy ekonomicznej lub z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu następuje w związku z zawarciem umowy lub dokonaniem innej czynności prawnej lub wielu powiązanych czynności prawnych, dokonanych przede wszystkim w celu uzyskania zwolnienia od podatku dochodowego, lub
  2. czynności, o których mowa w pkt 1, nie mają rzeczywistego charakteru, lub
  3. podatnik korzystający ze zwolnień podatkowych, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, dokonuje czynności prawnej lub wielu powiązanych czynności prawnych, w tym związanych z działalnością nieobjętą tymi zwolnieniami, których głównym lub jednym z głównych celów jest uniknięcie opodatkowania lub uchylenie się od opodatkowania.

Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1162): użyte w ustawie określenia oznaczają: przedsiębiorca – przedsiębiorcę w rozumieniu art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292).

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą.

Stosownie do treści art. 3 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji wsparcie na realizację nowej inwestycji, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wsparcie nie może być udzielone w sytuacji lokalizacji inwestycji na obszarach występowania niezagospodarowanych złóż kopalin, z wyjątkiem inwestycji dotyczących tych złóż.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy, wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Art. 15 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji stanowi, że decyzja o wsparciu określa okres jej obowiązywania, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, dotyczące:

  1. zatrudnienia przez przedsiębiorcę w związku z nową inwestycją, przez określony czas, określonej liczby pracowników;
  2. poniesienia przez przedsiębiorcę w określonym terminie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji;
  3. terminu zakończenia realizacji nowej inwestycji, po upływie którego koszty inwestycji poniesione przez przedsiębiorcę nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane;
  4. maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych, jakie mogą być uwzględnione przy określeniu maksymalnej wysokości pomocy publicznej;
  5. kryteriów ilościowych i kryteriów jakościowych, do których spełnienia zobowiązał się przedsiębiorca;
  6. terenu, na którym nowa inwestycja zostanie zrealizowana, z uwzględnieniem danych ewidencyjnych nieruchomości.

Natomiast, w myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1713), maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, lub
  2. zatrudnienia określonej liczby pracowników w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

–z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Powyższe regulacje prawne ustanawiają podstawowe warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu działalności gospodarczej zgodnie z decyzją o wsparciu nowych inwestycji, jaką jest niezapłacony przez przedsiębiorcę podatek dochodowy. Zasadniczym elementem stosowania tej ulgi jest więc łączne wystąpienie dwóch warunków:

  • prowadzenie działalności gospodarczej na terenie określonym w decyzji o wsparciu nowych inwestycji,
  • uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej określonej w ww. decyzji.

Powyższe warunki, jak każdy wyjątek od zasady powszechności opodatkowania, należy interpretować ściśle. Przedmiotowe zwolnienie podatkowe przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej fizycznie na terenie określonym w decyzji o wsparciu nowych inwestycji. Dochód „uzyskany” z działalności to wyłącznie taki dochód, którego źródłem przychodów jest prowadzona działalność gospodarcza. Zwolnieniem podatkowym objęty jest zatem dochód wygenerowany bezpośrednio z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie wskazanym w przedmiotowej decyzji, z działalności określonej w decyzji.

Przepis art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z kolei z treści art. 30c ust. 2 ww. ustawy wynika, że podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód ustalony zgodnie z art. 9 ust. 1, 2-3b i 5, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e i ust. 4 zdanie pierwsze lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 23o. Dochód ten podatnicy mogą pomniejszyć o składki na ubezpieczenie społeczne określone w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a) i pkt 2a, wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego określone w art. 26 ust. 1 pkt 2b oraz o darowiznę, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. d), w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu. Wysokość składek i wpłat ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest wspólnikiem Spółki jawnej. W spółce jest dwóch wspólników, którzy posiadają udziały w wysokości po 50%. Spółka zajmuje się produkcją metodą obróbki skrawaniem nowoczesnych elementów stalowych na potrzeby m.in. branży medycznej, naftowej, lotniczej. Wnioskodawca jako formę opodatkowania wybrał metodę określoną na zasadach art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spółka wystąpiła o wydanie decyzji o udzieleniu wsparcia na realizację nowej inwestycji w oparciu o przepisy ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji do Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSE). W dniu 14 grudnia 2018 r. uzyskała decyzję o wsparciu nr ... Spółka nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Spółka nie będzie prowadzić inwestycji na obszarach występowania niezagospodarowanych złóż kopalin. Spółka planuje w najbliższych latach podjąć inwestycje o łącznej wartości 3,5 mln złotych w środki trwałe. W zapisach decyzji o wsparciu Spółka zgodnie z wytycznymi tego programu, uzyskała wsparcie na wytwarzane przez siebie produkty dla branży medycznej zgodnie z następującymi numerami PKWiU: 32.50.3 - Meble lekarskie, chirurgiczne, dentystyczne lub weterynaryjne, fotele dentystyczne, fryzjerskie i podobne oraz ich części, PKWiU: 32.50.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją urządzeń, instrumentów i wyrobów medycznych włączając dentystyczne.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego Organ stwierdza, że w przypadku uzyskiwania dochodów z działalności gospodarczej opodatkowanych w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b tej ustawy przysługuje Wnioskodawcy jako wspólnikowi Spółki jawnej – proporcjonalnie do Jego 50% prawa do udziału w zysku Spółki jawnej, stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy Organ ocenił jako prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Ponadto, należy zauważyć, że zgodnie z przepisem art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem, interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy. W związku z tym, zaznacza się, że interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawcy, nie zaś do drugiego wspólnika Spółki jawnej.

Ponadto tut. Organ wskazuje, że dokument dołączony przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlega analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj