Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.200.2019.2.PC
z 26 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 kwietnia 2019 r. (data wpływu 7 maja 2019 r.), uzupełnionym 12 i 23 lipca 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy koszty projektu „G. - część II” stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów art. 15 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) -jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2019 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy koszty projektu „G. - część II” stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów art. 15 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 2 lipca 2019 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.200.2019.1.PC, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 12 i 23 lipca 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

P. S.A., która wraz z dziesięcioma innymi spółkami tworzy Podatkową Grupę Kapitałową (dalej: „Wnioskodawca” lub „PGK”) oraz jest spółką reprezentującą PGK prowadzi projekt „G. - część II”, który jest częścią badawczo-demonstracyjną innowacyjnego Przedsięwzięcia Badawczego G. - polegającego na rozwoju technologii poszukiwania, wydobycia i komercyjnego wykorzystania metanu z pokładów węgla, w tym zastosowania przedeksploatacyjnego ujęcia metanu z pokładów planowanych do eksploatacji.

Głównym celem obecnie realizowanej części badawczo-demonstracyjnej, jest wykonanie demonstracyjnych instalacji ujęcia metanu z odwierconych z powierzchni otworów kierunkowych oraz przeprowadzenie serii testów produkcyjnych, co ma doprowadzić do opracowania, wykorzystania i dostosowania technologii wierceń horyzontalnych oraz metod intensyfikacji produktywności metanu do warunków geologiczno-górniczych GZW i zwiększenia możliwości pozyskania metanu. Prace badawcze w tej fazie mają określić wydajności dopływu metanu w dłuższym czasie wraz z analizą zmienności tego dopływu, weryfikacją parametrów technicznych ujęcia i przesyłu gazu oraz możliwości jego zagospodarowania. W efekcie zostanie przeprowadzona ocena możliwości pozyskania nowego źródła dostaw gazu, skutków ujęcia metanu dla obniżenia metanowości projektowanych ścian eksploatacyjnych węgla kamiennego oraz analiza ekonomiczna opłacalności powyższego sposobu pozyskania metanu, jak również zastosowania przedeksploatacyjnego ujęcia metanu z pokładów węgla w górnictwie z porównaniem do kosztów odmetanowania podziemnego.

Realizacja działań w ramach części badawczo-demonstracyjnej może przyczynić się do przemysłowego wdrożenia ujęcia metanu z planowanych do eksploatacji pokładów węgla i jego komercyjnego wykorzystania. Takie rozwiązanie zastosowane w kopalniach węgla kamiennego pozwoli na ujęcie cennego surowca energetycznego i wykorzystanie znacznego potencjału zasobowego metanu w zagłębiach węglowych. Równolegle do ww. celu głównego tego przedsięwzięcia, projekt ma szansę także w znaczący sposób poprawić bezpieczeństwo eksploatacji, rentowność kopalń oraz zmniejszyć emisję metanu do atmosfery.

„G. - część II” - opis projektu:

Przedeksploatacyjne ujęcie metanu z pokładów węgla w Polsce, jest na wczesnym etapie rozpoznania. Dlatego też cele Projektu można podzielić na następujące grupy:

  1. cele badawcze - związane głównie z etapem badawczo-pilotażowym oraz badawczo-demonstracyjnym Projektu G.,
  2. cele wdrożeniowe - związane z etapem wdrożeniowym Projektu G. oraz dalszym zastosowaniem przedeksploatacyjnego ujęcia metanu z pokładów węgla na szeroką skalę.

Do celów badawczych Projektu możemy zaliczyć w szczególności:

  1. doświadczalne określenie kryteriów brzegowych ujęcia metanu z planowanych do eksploatacji pokładów węgla w warunkach geologiczno-górniczych GZW.
  2. wybór optymalnych metod wierceń (koszty prac analitycznych) oraz intensyfikacji produktywności metanu (metody szczelinowania hydraulicznego) - dostosowanie technologii do warunków panujących na terenie GZW.

Podjęcie decyzji o wyborze technologii wierceń horyzontalnych celem przedeksploatacyjnego ujęcia metanu z pokładów węgla powinno być poprzedzone analizą następujących parametrów: miąższości i ciągłości pokładów, metanonośności i nasycenia pokładów węgla, kierunków naturalnych spękań w węglu oraz spękań tektonicznych (zwłaszcza w przypadku stosowania szczelinowania hydraulicznego), jakości i składu petrograficznego węgla, własności zbiornikowych węgla.

W Etapie II Projektu G. ze względu na jego badawczy charakter zastosowane będą różne warianty technologii wierceń w przypadkach poszczególnych kopalń (w zależności od konkretnej sytuacji geologiczno-górniczej), a także metod szczelinowania.

W Etapie III do zastosowania przemysłowego zostanie wybrana sprawdzona najbardziej korzystna wersja technologii wierceń i szczelinowania. Najbardziej prawdopodobne jest zastosowanie wiercenia z jednej lokalizacji z 3 odcinkami horyzontalnymi. W określonych sytuacjach korzystne może być również wiercenie z dwóch lokalizacji otworów połączonych, przy czym 3 odcinki horyzontalne przecinałaby intersekcyjnie oś wiercenia w trzech punktach, czyli w trzech różnych, blisko siebie położonych pokładach z nachyleniem tych odcinków horyzontalnych w kierunku intersekcji po upadzie pokładów węgla w dół. Dokładne rozwiązania wraz z trajektoriami wierceń mogą zostać wykonane dopiero na etapie projektowania w konkretnej lokalizacji i sytuacji geologiczno-górniczej.

Zakłada się, iż unikatową wartością projektu jest wykonanie ww. prac w indywidualnych warunkach geologiczno-górniczych GZW.

W przypadku pozytywnych wyników testów przeprowadzonych w ramach projektu badawczego, planowane jest przemysłowe zastosowanie testowanej technologii wierceń kierunkowych.

W uzupełnieniu wniosku z 16 lipca 2019 r., które wpłynęło do tut. Organu 23 lipca 2019 r., Wnioskodawca dodatkowo wskazał:

Spółka prowadzi również inne prace badawczo-rozwojowe. Spółka posiada w swojej strukturze komórki organizacyjne, których celem działania jest zapewnienie udziału Spółki w realizacji prac badawczo-rozwojowych - są to w szczególności: Centralne Laboratorium Pomiarowo-Badawcze, Oddział Geologii i Eksploatacji, Departament Badań i Rozwoju.

Wydatki/koszty ponoszone w ramach Projektu to w szczególności:

  • prace badawczo-rozwojowe opisane w zakresie pytania nr 2 - przewiduje się wykonanie tych prac przez oddział P. S.A. oraz jedną ze spółek Grupy Kapitałowej;
  • zakup materiałów wiertniczych, w tym: materiałów do płuczek wiertniczych, rur okładzinowych, materiałów do budowy wiertni,
  • koszty wynagrodzeń kadry realizującej projekt badawczo-rozwojowy,
  • koszty delegacji do miejsca, w którym prace wiertnicze będą wykonywane,
  • koszty dokumentacji geologicznej, która należy nabyć w celu przeprowadzenia prac projektu badawczo-rozwojowego,
  • koszty analiz prawnych - prace te wykonywane będą nakładem własnym P. S.A., a także przewiduje się możliwość zlecenia opracowania niektórych zagadnień, kancelariom zewnętrznym;
  • koszty obsługi księgowo-rachunkowej projektu - prace te wykonywane będą nakładem własnym P. S.A., a także przewiduje się możliwość zlecenia opracowania niektórych zagadnień, podmiotom zewnętrznym;
  • koszty prób wydobywczych metanu w celu weryfikacji skuteczności badanych metod - przewiduje się wykonanie tych prac przez oddział P. S.A. oraz jedną ze spółek Grupy Kapitałowej.

Z własnego stanowiska w sprawie wynika, że Wnioskodawca ponosi również wydatki na

  • koszty zakupu usługi obejmującej np. urządzenia wiertnicze wraz z pełną obsługą, paliwem, częściami zamiennymi, transportem, dowozem górniczym urządzenia niezbędne do wykonania wierceń i przeprowadzenia testów, w szczególności są to: usługi wiertnicze, serwis szczelinowania, kierunkowy, testów złożowych;
  • koszty cateringu związanego ze spotkaniami zespołu projektowego.

Projekt realizowany jest w celu wytworzenia dla P. S.A. nowych źródeł przychodu w postaci pozyskania możliwości oferowania na rynku nowych usług dotyczących pozyskania metanu z pokładów węgla. Dodatkowym źródłem planowanych przychodów, jest też sam metan, który Spółka w ten sposób będzie pozyskiwać.

Pytanie nr 2 odnosi się do prac wykonywanych w ramach Projektu „G. - część II” w obszarze realizacji celów badawczo-rozwojowych. Wydatki/koszty ponoszone w ramach Projektu to w szczególności:

  • wiercenie systemu intersekcyjnie połączonych otworów;
  • zabiegi szczelinowania;
  • wywołanie, oczyszczanie, opróbowanie;
  • długotrwałe testy produkcyjne;
  • usługi doradztwa merytorycznego świadczone przez jednostkę naukową.

Wszelkie wskazane powyżej prace realizowane będą w ramach projektu badawczego i mają za zadanie zweryfikowanie zaproponowanej technologii w celu odmetanowania i zwiększenia poziomu bezpieczeństwa prac w górnictwie podziemnym.

Planuje się, iż wyżej wskazane prace wykonywane będą przez oddział P. S.A., bądź zlecone zostaną jednej ze spółek Grupy Kapitałowej.

W celu skorzystania z odliczenia na działalność badawczo-rozwojową Spółka wyodrębnia/wyodrębni koszty działalności badawczo-rozwojowej, zgodnie z art. 9 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Koszty takie nie zostały ani zwrócone w jakiejkolwiek formie, ani odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Spółka nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W projekcie zaplanowane jest nabycie usług doradztwa merytorycznego. Usługi świadczy w tym zakresie jednostka naukowa, o której mowa w ww. przepisach ostawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, tj. Państwowy Instytut Geologiczny - Państwowy Instytut Badawczy.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie.

Czy koszty projektu „G. - część II” stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów art. 15 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 865, dalej: „ustawa o CIT”? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodu, to [...] koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Mając na uwadze stanowisko organów podatkowych przedstawiane w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego oraz wyrokach sądów administracyjnych, aby dany wydatek mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodów powinien spełniać następujące przesłanki:

  • być poniesiony przez podatnika,
  • być definitywny (bezzwrotny),
  • pozostawać w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,
  • być poniesionym w celu osiągnięcia, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
  • nie stanowić wydatku wymienionego w art. 16 ust. 1 (katalog kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów),
  • zostać właściwie udokumentowany.

W przypadku projektu G. - część II ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki stanowią:

  1. koszty wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w Projekt,
  2. koszty delegacji służbowych pracowników zaangażowanych w Projekt,
  3. koszty zakupu usług podwykonawców,
  4. koszty zakupu materiałów (np. materiały do płuczek wiertniczych, rury okładzinowe, materiały do budowy terenu wiertni),
  5. koszty zakupu usługi obejmującej np. urządzenia wiertnicze wraz z pełną obsługą, paliwem, częściami zamiennymi, transportem, dowozem górniczym urządzenia niezbędne do wykonania wierceń i przeprowadzenia testów, w szczególności są to: usługi wiertnicze, serwis szczelinowania, kierunkowy, testów złożowych,
  6. koszty sporządzenia opracowań, analiz, opinii prawnych, koreferatów,
  7. opłaty związane z pozyskaniem dokumentów (np. dokumentacji geologicznej),
  8. koszty cateringu związanego ze spotkaniami zespołu projektowego.

Wszystkie ww. koszty poniesione zostaną w celu osiągnięcia przyszłych przychodów pochodzących z dwóch źródeł:

  1. ze sprzedaży pozyskanego metanu,
  2. z odpłatnych usług świadczonych na rzecz kopalni w zakresie przedeksploatacyjnego odmetanowania pokładów węgla tak, aby kopalnia mogła wydobywać węgiel taniej (bez konieczności odmetanowania) oraz bezpieczniej (z ograniczeniem ryzyka eksplozji metanu podczas wydobycia).

Projekt ma na celu wypracowanie technologii, która w warunkach geologicznych GZW pozwoli na bezpieczne dla późniejszej eksploatacji, pozyskiwanie metanu z pokładów węgla.

W konsekwencji, Wnioskodawca stałby się jedyną na rynku firmą wyspecjalizowaną w świadczeniu tego rodzaju usług, dostosowanych ściśle do warunków geologicznych GZW. To z kolei byłoby bezpośrednim źródłem przyszłych dochodów, o których mowa powyżej.

W celu zbadania możliwości oraz opracowania najbardziej efektywnej technologii ujęcia metanu z pokładów węgla kamiennego w warunkach geologicznych GZW, Wnioskodawca musi wykonać szereg analiz oraz prac specyficznych i niezbędnych dla realizacji badań. Dla celów prawidłowego przeprowadzenia Projektu oraz uzyskania miarodajnych wyników badań konieczne jest poniesienie przez Wnioskodawcę następujących grup wydatków.

Wydatki dotyczące wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w Projekt: prowadzenie projektu zgodnie z obowiązującą Metodyką Zarządzania Projektami, udział ekspertów z zakresu geologii i wiertnictwa, wsparcie administracyjne, prawne, finansowe, rachunkowe, z zakresu zamówień publicznych. Jako koszt kwalifikowalny ujęte zostaną jedynie te wynagrodzenia (lub ich adekwatna część), które wiążą się z wykonywaniem pracy bezpośrednio koniecznej dla tego, aby projekt mógł zostać zrealizowany. Będą to czynności badawcze, czynności związane z niezbędną obsługą rachunkową i podatkową, a także prawną - w każdym przypadku wyłącznie czynności związane bezpośrednio z projektem i dla jego realizacji niezbędne.

Wydatki związane z koniecznymi delegacjami pracowników (w szczególności w sprawie negocjacji z kopalniami, wizyt technicznych niezbędnych do prawidłowego przygotowania i przeprowadzenia prac projektowych, nadzór nad bieżącą realizacją prac. Koszt ten zostanie ujęty jedynie w wymiarze delegacji niezbędnych dla realizacji projektu. Projekt zakłada bowiem konieczność dokonania szeregu ustaleń na miejscu prac terenowych. Są to m.in. delegacje związane z dokonaniem ustaleń lokalizacyjnych, analizą dokumentacji kopalni analizy parku dostępnego sprzętu, uzgodnień w grupach roboczych na miejscu prac. Wydatki związane z zakupem usług podwykonawców, których udział jest niezbędny dla osiągnięcia celu projektu, tj. posiadających możliwości techniczne i organizacyjne uzupełniające potencjał posiadany przez P. S.A. Są to prace związane z wykonaniem wierceń kierunkowych i horyzontalnych oraz przeprowadzeniem testów złożowych badanego obszaru złoża. Będą to prace wyłącznie przeznaczone na rzecz osiągnięcia celu projektu. Wydatki związane z zakupem niezbędnych materiałów koniecznych dla wykonania wierceń. Są to: materiały do płuczek wiertniczych, rury okładzinowe, materiały do budowy terenu wiertni).

Wydatki związane z opracowaniem dokumentacji niezbędnej do realizacji projektu, m.in. sporządzenie Studium Wykonalności, analizy bezpieczeństwa eksploatacji węgla po wcześniejszym ujęciu metany, analiz finansowych oraz innych opracowań koniecznych i niezbędnych dla realizacji projektu (opracowaniami, analizami, opiniami prawnymi, koreferatami).

Wydatki związane z pozyskaniem dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia prac wiertniczych w szczególności dokumentacji geologicznej, koniecznej dla przygotowania prac terenowych projektu.

Wydatki związane z cateringiem podczas spotkań zespołu projektowego. Kategoria ta obejmuje zakup posiłków i napojów zwyczajowo wykorzystywanych w trakcie spotkań z członkami zespołu projektu, którzy uczestniczą w spotkaniach roboczych w ramach delegacji ze swojego miejsca stałej pracy. Catering taki ma charakter prosty, składa się z napojów ciepłych i zimnych, drobnych przekąsek - nie ma natomiast charakteru wystawnego, nieuzasadnionego okolicznościami, w których jest realizowany.

Jak wskazano w opisie Projektu, jest on związany z poszukiwaniem nowych rozwiązań technologicznych, które mogą przyczynić się do pozyskania nowego źródła wydobycia gazu ziemnego, co stanowi kluczowy element podstawowej działalności Spółki. Wskazane powyżej grupy wydatków są niezbędne i związane z prowadzeniem prac w projekcie badawczym. Ich poniesienie ma istotne znaczenie z perspektywy procesu prowadzenie Projektu oraz zapewnienia do jego realizacji odpowiednio wykwalifikowanej kadry oraz specjalistycznych analiz (w tym pozyskiwanych z zewnątrz). Dodatkowo, po etapie opracowania koncepcji prowadzenia Projektu następuje faza związana z przeprowadzeniem odpowiednich prób wydobycia metanu z pokładów węgla w celu opracowania najbardziej optymalnego rozwiązania. Przeprowadzenie tego rodzaju prób na ternach kopalni umożliwi sprawdzenie między innymi, czy opracowana koncepcja może zostać wykorzystana na dużą skalę w praktyce. Pozwoli również na zdobycie praktycznej wiedzy co do samego procesu i technologii koniecznych do zastosowania przy wydobyciu metanu z pokładów węgla kamiennego.

Przeprowadzenie prób wydobycia metanu przy zastosowaniu opracowanych koncepcji w praktyce wymaga pozyskania odpowiedniej dokumentacji, zakupu niezbędnych materiałów do wykorzystania podczas wykonywania odwiertów badawczych, zapewnienia specjalistycznego sprzętu oraz zespołów specjalistów w dziedzinie wykonywania tego rodzaju prac. Ze względu na nowatorski charakter Projektu, przeprowadzenie opisanych działań w praktyce umożliwi opracowanie optymalnej metody wydobycia metanu w określonych warunkach geologicznych.

W ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze, iż wskazane powyżej grupy wydatków są niezbędne o przeprowadzenie Projektu, Projekt jest ściśle związany w podstawową działalnością gospodarczą Spółki, oraz ma służyć w przyszłości pozyskania nowego źródła wydobycia gazu, którego ma być następnie przedmiotem sprzedaży (a zatem osiągania przychodu przez Spółkę), powyższe spełnia przesłankę uznania wskazanych wydatków ponoszonych w ramach Projektu za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ustawy CIT. Jednocześnie żaden z wymienionych powyżej rodzajów wydatków nie mieści się w katalogu wydatków, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 865, dalej „ustawa CIT”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W myśl tego przepisu, wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami (poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie, zwiększenie, zachowanie lub zabezpieczenie tego przychodu).

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, iż wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy CIT, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. W szczególności zaś wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu (zachowania, zabezpieczenia źródła przychodu), względnie w celu uniknięcia ryzyka wystąpienia strat, bądź znacznego zmniejszenia uzyskiwanych dotąd dochodów.

Zatem, do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy CIT), pod warunkiem, że dokona oceny pod kątem celowości i wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu bądź zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Tak więc kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki, związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy CIT.

Wyrażenie „w celu osiągnięcia przychodu” zawarte we wskazanym art. 15 ust. 1 ustawy CIT, oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością, podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Zauważyć należy, że przez sformułowanie „w celu” należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot „celowości”. Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, że wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.

Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem to podatnik zobowiązany jest wykazać, że wydatki na rzecz pracowników pozostają w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą i z uzyskiwanymi przez niego przychodami, a jednocześnie wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy CIT.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika m.in., że Wnioskodawca należy do Podatkowej Grupy Kapitałowej i jest spółką reprezentującą PGK, która prowadzi projekt „G. - część II”, polegający na rozwoju technologii poszukiwania, wydobycia i komercyjnego wykorzystania metanu z pokładów węgla, w tym zastosowania przedeksploatacyjnego ujęcia metanu z pokładów planowanych do eksploatacji. W związku z ww. projektem Wnioskodawca ponosi w szczególności wydatki na:

  • prace badawczo-rozwojowe opisane w zakresie pytania nr 2 - przewiduje się wykonanie tych prac przez oddział P. S.A. oraz jedną ze spółek Grupy Kapitałowej;
  • zakup materiałów wiertniczych, w tym: materiałów do płuczek wiertniczych, rur okładzinowych, materiałów do budowy wiertni,
  • koszty wynagrodzeń kadry realizującej projekt badawczo-rozwojowy,
  • koszty delegacji do miejsca, w którym prace wiertnicze będą wykonywane,
  • koszty dokumentacji geologicznej, która należy nabyć w celu przeprowadzenia prac projektu badawczo-rozwojowego,
  • koszty analiz prawnych - prace te wykonywane będą nakładem własnym P. S.A., a także przewiduje się możliwość zlecenia opracowania niektórych zagadnień, kancelariom zewnętrznym;
  • koszty obsługi księgowo-rachunkowej projektu - prace te wykonywane będą nakładem własnym P. S.A., a także przewiduje się możliwość zlecenia opracowania niektórych zagadnień, podmiotom zewnętrznym;
  • koszty prób wydobywczych metanu w celu weryfikacji skuteczności badanych metod - przewiduje się wykonanie tych prac przez oddział P. S.A. oraz jedną ze spółek Grupy Kapitałowej,
  • koszty zakupu usługi obejmującej np. urządzenia wiertnicze wraz z pełną obsługą, paliwem, częściami zamiennymi, transportem, dowozem górniczym urządzenia niezbędne do wykonania wierceń i przeprowadzenia testów, w szczególności są to: usługi wiertnicze, serwis szczelinowania, kierunkowy, testów złożowych;
  • koszty cateringu związanego ze spotkaniami zespołu projektowego.

Wątpliwości Wnioskodawcy, dotyczą możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ww. wydatków dotyczących prowadzonego projektu „G. - część II”.

Biorąc pod uwagę powyższe zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że ww. wydatki związane zaprowadzeniem projektu „G. - część II”, zostaną poniesione w celu osiągnięcia przychodów, które pochodzić będą ze sprzedaży pozyskanego metanu, oraz z odpłatnych usług świadczonych na rzecz kopalni w zakresie przedeksploatacyjnego odmetanowania pokładów węgla tak, aby kopalnia mogła wydobywać węgiel taniej (bez konieczności odmetanowania) oraz bezpieczniej (z ograniczeniem ryzyka eksplozji metanu podczas wydobycia). Ponadto, ww. wydatki nie zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów w myśl art. 16 ust. 1 ustawy CIT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj