Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.274.2019.2.MC
z 27 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2019 r. (data wpływu 17 maja 2019 r.), uzupełnionym w dniu 22 sierpnia 2019 r. (data wpływu 23 sierpnia 2019 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 12 sierpnia 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania dla świadczonej usługi inspekcji wizualnej, usługi badań nieniszczących oraz usługi zadań obsługowych stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 maja 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania dla świadczonej usługi inspekcji wizualnej, usługi badań nieniszczących oraz usługi zadań obsługowych stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 20 sierpnia 2019 r., złożonym w dniu 22 sierpnia 2019 r. (data wpływu 23 sierpnia 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 12 sierpnia 2019 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest podatnikiem o nieograniczonym obowiązku podatkowym na terytorium Polski. Od 2018 roku Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (dalej jako „Firma”). Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.


W ramach prowadzonej firmy Wnioskodawca świadczy usługi naprawy i konserwacji samolotów oraz ich podzespołów. Celem świadczenia wyżej opisanych usług jest utrzymanie zdatności eksploatacyjnej samolotów. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności usługi powyższe sklasyfikowane są jako PKD: 33.16.Z - Naprawa i konserwacja statków powietrznych i statków kosmicznych. Wykonywane usługi dotyczą samolotów pasażerskich służących do transportu międzynarodowego. Samoloty są zazwyczaj własnością przedsiębiorstw będących międzynarodowymi przewoźnikami lotniczymi z siedzibą zarówno na terytorium Unii Europejskiej, jak i poza nią.


Świadczone przez Firmę Wnioskodawcy prace są wynikiem wymagań producentów samolotów oraz nadzorów lotniczych. W ramach zatwierdzonych programów obsługi samolotów Firma wykonuje w szczególności różnego rodzaju inspekcje wizualne oraz badania nieniszczące. Do inspekcji wizualnych możemy zaliczyć boroskopię silników, które mają za zadania określenie stanu zużycia i sprawności elementów sprężarek wysokiego i niskiego ciśnienia, turbin wysokiego i niskiego ciśnienia oraz komory spalania.


Do badań nieniszczących wykonywanych przez Firmę, zaliczają się kontrole prądami wirowymi i ultradźwiękami. Mają one za zadanie wykrycie korozji, pęknięć, delaminacji, rozklejeń wszystkich elementów, które mogą ulegać takim uszkodzeniom.


Firma wykonuje również zadania obsługowe wynikające z wymagań E. Głównym celem takich zadań jest zapewnienie, że wymagany poziom bezpieczeństwa i niezawodności technicznej jest utrzymywany tak długo, jak samoloty pozostają w eksploatacji. Wnioskodawca posiada wszelkie certyfikaty i licencje niezbędne do wykonywania opisanych usług. Usługi Wnioskodawca świadczy bezpośrednio na rzecz firm z siedzibą w Polsce (dalej jako „Kontrahent” lub „Kontrahenci”). Kontrahenci w ramach własnej działalności przyjmują zlecenia naprawy, remontu lub konserwacji od właścicieli środków transportu lotniczego, jak również od przewoźników (operatorów lotniczych zarówno polskich, jak i zagranicznych). Wszelkie umowy Wnioskodawca zawiera zatem z Kontrahentami, nie zaś z właścicielami czy też użytkownikami floty lotniczej.


Usługi Wnioskodawca świadczy zazwyczaj na terytorium kraju, sporadycznie zdarza się jednak także, że część zleceń wykonywana jest faktycznie za granicą.


Wykonywane usługi Wnioskodawca dokumentuje wystawiając fakturę VAT z zastosowaną stawką podatku wynoszącą 0%.


Przedmiotem interpretacji jest wątpliwość czy w zaistniałym stanie faktycznym świadcząc usługi pośrednio na rzecz przewoźników lotniczych Wnioskodawca ma prawo do zastosowania w wystawianych przez Wnioskodawcę fakturach, preferencyjnej stawki 0% w podatku od towarów i usług.


Tut. Organ wezwał Wnioskodawcę o uzupełninie wniosku poprzez:

  1. jednoznaczne wskazanie czy usługi, których dotyczy pytanie są świadczone na rzecz kontrahenta posiadającego siedzibę w Polsce
  2. jednoznaczne wskazanie, których usług dotyczy pytanie, tj. czy pytanie dotyczy „usług inspekcji wizualnej”, czy dotyczy „usług badań nieniszczących”, czy dotyczy „usług zadań obsługowych”
  3. jeśli pytanie dotyczy „usług inspekcji wizualnej” należało bez wskazywania szczegółów technicznych ale precyzyjnie w sposób niebudzący wątpliwości wskazać na czym konkretnie polega wykonanie „usług inspekcji wizualnej” tak aby z opisu sprawy wynikało z jakimi konkretnie usługami należy je utożsamiać, w jaki sposób przebiega ich wykonanie, z jakich czynności/świadczeń się składają
  4. jeśli pytanie dotyczy „usług inspekcji wizualnej” należało wskazać jakie zdaniem Wnioskodawcy przesłanki/okoliczności świadczą/decydują/przesądzają o tym, że usługa ta stanowi remont, przebudowę lub konserwację środka transportu lotniczego bądź jego wyposażenia lub sprzętu zainstalowanego na nim
  5. jeśli pytanie dotyczy „usług badań nieniszczących” należało bez wskazywania szczegółów technicznych ale precyzyjnie w sposób niebudzący wątpliwości wskazać na czym konkretnie polega wykonanie „usług badań nieniszczących” tak aby z opisu sprawy wynikało z jakimi konkretnie usługami należy je utożsamiać, w jaki sposób przebiega ich wykonanie, z jakich czynności/świadczeń się składają
  6. jeśli pytanie dotyczy „usług badań nieniszczących” należało wskazać jakie zdaniem Wnioskodawcy przesłanki/okoliczności świadczą/decydują/przesądzają o tym, że usługa ta stanowi remont, przebudowę lub konserwację środka transportu lotniczego bądź jego wyposażenia lub sprzętu zainstalowanego na nim
  7. jeśli pytanie dotyczy „usług zadań obsługowych” należało bez wskazywania szczegółów technicznych ale precyzyjnie w sposób niebudzący wątpliwości wskazać na czym konkretnie polega wykonanie „usług zadań obsługowych” tak aby z opisu sprawy wynikało z jakimi konkretnie usługami należy je utożsamiać, w jaki sposób przebiega ich wykonanie, z jakich czynności/świadczeń się składają
  8. jeśli pytanie dotyczy „usług zadań obsługowych” należało wskazać jakie zdaniem Wnioskodawcy przesłanki/okoliczności świadczą/decydują/przesądzają o tym, że usługa ta stanowi remont, przebudowę lub konserwację środka transportu lotniczego bądź jego wyposażenia lub sprzętu zainstalowanego na nim
  9. jednoznaczne wskazanie czy Wnioskodawca na rzecz Kontrahenta w ramach danego zlecenia/umowy wykonuje jednocześnie „usługi inspekcji wizualnej” oraz „usługi badań nieniszczących” oraz „usługi zadań obsługowych” czy też Wnioskodawca wykonuje te usługi pojedynczo na podstawie odrębnych zleceń
  10. jednoznaczne wskazanie jakie konkretnie świadczenie wykonuje Kontrahent na rzecz właściciela środka transportu lotniczego bądź przewoźnika
  11. jednoznaczne wskazanie z jakich czynności/świadczeń składa się świadczenie realizowane przez Kontrahenta na rzecz właściciela środka transportu lotniczego bądź przewoźnika
  12. jednoznaczne wskazanie czy świadczenie, które ma wykonać Kontrahent na rzecz właściciela środka transportu lotniczego bądź przewoźnika Kontrahent w całości zleci do wykonania Wnioskodawcy (czy cały zakres świadczenia, który ma wykonać Kontrahent zostanie wykonany przez Wnioskodawcę czy też Kontrahent zleci do wykonania Wnioskodawcy jedynie pewną części świadczenia, które ma wykonać na rzecz właściciela środka transportu lotniczego bądź przewoźnika Kontrahent tj. czy świadczenie, które ma wykonać Kontrahent zostanie w części wykonane przez samego Kontrahenta (lub inny podmiot niż Wnioskodawca) a w części przez Wnioskodawcę jako podwykonawcę Kontrahenta)
  13. jednoznaczne wskazanie czy podmioty, które zlecają Kontrahentowi wykonanie usług (tj. właściciele środków transportu lotniczego oraz przewoźnicy) są przewoźnikami lotniczymi wykonującymi głównie przewozy w transporcie międzynarodowym w rozumieniu art. 83 ust. 1a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”,
  14. jednoznaczne wskazanie czy Wnioskodawca prowadzi dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że realizowane przez Wnioskodawcę czynności zostały wykonane przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy.

W odpowiedzi na wezwanie Organu Wnioskodawca wskazał:

  1. Świadczę usługi na rzecz Kontrahenta, który posiada siedzibę na terytorium Polski.
  2. Pytanie dotyczy wszystkich wymienionych we wniosku usług tj. usługi inspekcji wizualnej, usługi badań nieniszczących, usługi zadań obsługowych.
  3. Usługa inspekcji wizualnej inaczej inspekcja horoskopowa polega na dokonaniu weryfikacji (sprawdzeniu) poszczególnych wewnętrznych części silnika samolotu pod kątem ich sprawnego działania lub też wykrycia ewentualnych wad konstrukcyjnych. Powyższe działanie dotyczy części silnika niewidocznych „gołym okiem”. W wyniku tej kontroli ustalam czy poszczególne części, elementy silnika samolotu nadają się do dalszego użytkowania.

Usługa badań nieniszczących polega na dokonaniu weryfikacji powierzchni konstrukcyjnych samolotu (kadłuba) pod kątem wykrycia ewentualnych pęknięć, korozji, delaminacji czy też rozklejeń poszczególnych elementów. Weryfikacja powyższa dokonywana jest m.in. przy użyciu ultra dźwięków, lub też urządzeń wytwarzających tzw. prądy wirowe. Jest to zatem badanie czy kadłub samolotu spełnia swoje konstrukcyjne zadanie zgodnie z ustalonymi odgórnie wymogami.


Usługa zadań obsługowych polega na weryfikacji zarówno części silnika jak i wszelkich elementów konstrukcyjnych pod kątem spełnienia przez nie wymogów narzuconych przez danego producenta samolotów. Na usługę składają się zarówno oględziny wizualne poszczególnych elementów, jak też sprawdzanie ich właściwości, czy też funkcjonowania przy pomocy specjalistycznego sprzętu. Usługa zadań obsługowych jest indywidualnie dopasowana do wymagań danego producenta. Generalnie można określić taką usługę jako weryfikację czy stan poszczególnych elementów samolotu pozwala na jego dalszą eksploatację.


Wszystkie opisane usługi tj. inspekcja wizualna, badania nieniszczące, zadania obsługowe są elementami niezbędnymi do przeprowadzenia konserwacji czy też remontu samolotu.


Bez wykonania powyższych usług nie jest możliwe stwierdzenie czy dany samolot jest zdolny do lotu i też czy wymaga on dalszej modyfikacji, remontu czy też konserwacji. Bez prac wykonanych przez moją Firmę dalsza konserwacja czy też remont samolotu nie mogłaby dojść do skutku poszczególne czynności wykonywane przeze mnie i innych specjalistów są ze sobą nierozerwalnie związane. Jest to zatem niezbędny element, który składa się na ogólnie pojęty remont, przebudowę czy też konserwację samolotu. Innymi słowy uważam, że wykonywane przeze mnie usługi z pewnością wpisują się w usługę remontu, przebudowy lub konserwacji środka transportu lotniczego bądź jego wyposażenia lub sprzętu zainstalowanego na nim.

  1. Powyższe usługi wykonuje w ramach danego zlecenia. Możliwa jest sytuacja, w której w ramach jednego zlecenia wykonuje wszystkie wyżej wymienione elementy, jak i takie gdzie w ramach zlecenia wykonuje tylko jedną lub dwie z wyżej wymienionych usług. Wszystko zależy od konkretnego zapotrzebowania Kontrahenta.
  2. Kontrahent wykonuje na rzecz właściciela środków transportu lotniczego kompleksową usługę obsługi technicznej (serwisu) samolotów. Na taką usługę składają się zarówno usługi mechaników, elektryków, elektroników, jak i diagnostyków. Jest to całość prac, której finalnym efektem jest zapewnienie sprawności technicznej danej maszyny. Na taką usługę składają się poszczególne elementy takie jak diagnostyka stanu konstrukcji, elementów mechanicznych, sprawdzenie działania poszczególnych systemów pokładowych, wymiana i konserwacja cześć samolotu, wymiana niezbędnych płynów i elementów podlegających zużyciu.
  3. Kontrahent zleca mi jedynie część prac jakie świadczy na rzecz właściciela środka transportu lotniczego czy też przewoźnika lotniczego. Pozostałe świadczenia Kontrahent wykonuje samodzielnie lub poprzez innych podwykonawców.
  4. Podmioty zlecające Kontrahentowi wykonanie usług są przewoźnikami lotniczymi wykonującymi głównie przewozy w transporcie międzynarodowym w rozumieniu art. 83 ust. la ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. Zm.).
  5. Prowadzę dokumentację z której jednoznacznie wynika, że realizowane przeze mnie czynności zostały wykonane przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowym jest stanowisko, iż w świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego oraz brzmienia art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, świadcząc opisane usługi Wnioskodawca ma prawo do stosowania stawki 0% podatku VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W zaistniałym stanie faktycznym w stosunku do świadczonych przez Firmę usług Wnioskodawca ma prawo stosować stawkę podatku VAT 0% zgodnie z dyspozycją przepisu art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm., dalej jako „Ustawa”).


Stosownie do dyspozycji przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Pojęcie dostawy towarów ustawodawca zdefiniował w art. 7 ust. 1 Ustawy. Zgodnie z tym przepisem pod pojęciem tym należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organ lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przez świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 8 ust. 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania, czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stawka podstawowa podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Zgodnie z art. 146aa pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jednocześnie Ustawa przewiduje także wyjątki od zasady ogólnej i określa dla części świadczeń stawki niższe w tym także stawkę 0%. Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 16 Ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich, używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Jednocześnie do świadczenia usług wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy, prawo do zastosowania 0% stawki podatku ustawodawca uzależnił od - jak wynika z zapisu ust. 2 art. 83 ustawy - prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.


Ustawodawca nie określił katalogu takich dokumentów, w związku z tym należy uznać, że może nim być każdy dokument, który jednoznacznie potwierdza spełnienie warunków wynikających z art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy.


Przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, zgodnie z art. 83 ust. 1a Ustawy rozumie się przewoźników lotniczych posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u których udział:

  1. przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,
  2. zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,
  3. liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem


- wynosił w każdej z tych trzech kategorii w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%.

W przypadku przewoźników lotniczych rozpoczynających w trakcie danego roku podatkowego działalność polegającą na międzynarodowych przewozach lotniczych określenie udziału w każdej z trzech kategorii, o których mowa w ust. 1a, jest dokonywane na podstawie danych prognozowanych na dany rok podatkowy (art. 83 ust. 1b Ustawy).


Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłasza do dnia 31 marca danego roku podatkowego, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, na okres od dnia 1 kwietnia danego roku podatkowego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego, na podstawie danych uzyskanych od przewoźników lotniczych (art. 83 ust. 1c Ustawy).


Przewoźnicy lotniczy przekazują Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego dane potwierdzające spełnienie kryteriów, o których mowa w ust. 1a, najpóźniej do dnia 20 lutego danego roku podatkowego (art. 83 ust. 1d ustawy).


Na wniosek przewoźnika rozpoczynającego działalność w trakcie danego roku podatkowego, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego uwzględnia tego przewoźnika na liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, jeżeli spełnia kryteria, o których mowa w ust. 1a, na podstawie prognozowanych danych uzyskanych od tego przewoźnika. Wpis na listę jest dokonywany na okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu ogłoszenia obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego (art. 83 ust. 1e Ustawy).


Przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się również przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, uznanych w państwie swojej siedziby za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (art. 83 ust. 1f Ustawy).


Jak wskazał Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego Firma Wnioskodawcy świadczy usługi inspekcji oraz tzw. „badań nieniszczących”, których wykonywanie jest wymagane przez międzynarodowe przepisy lotnicze. Usługi świadczone są na samolotach pasażerskich służących do transportu międzynarodowego i należących do przewoźników lotniczych z siedzibą zarówno w Unii Europejskiej jak i poza nią. Bezpośrednie zlecenie wykonania usługi Wnioskodawca otrzymuje od Kontrahenta – firmy, która obsługuje techniczne zaplecze przewoźników lotniczych.


Jak wynika z analizy art. 83 ust. 1 pkt 16 Ustawy aby możliwe było zastosowanie przy świadczeniu wyżej wymienionych usług stawki podatku VAT 0% należy spełnić dwie przesłanki:

  1. Usługi muszą polegać na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich.
  2. Środki transportu lotniczego będą wykorzystywane głównie do wykonywania transportu międzynarodowego.

W ocenie Wnioskodawcy, świadczone przez Firmę Wnioskodawcy usługi spełniają obydwa powyższe warunki. Nie ulega bowiem wątpliwości, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegają na remoncie i konserwacji tak całych samolotów, jak i ich poszczególnych części oraz ich wyposażenia. Wynika to każdorazowo ze zleceń składanych Kontrahenta. Kontrahent natomiast otrzymuje zlecenie remontu lub konserwacji bezpośrednio od przewoźników lotniczych. Jednocześnie samoloty, na których wykonywane są prace przez Firmę Wnioskodawcy służą przede wszystkim w międzynarodowym transporcie lotniczym.


Należy wskazać, iż literalne brzmienie przepisu art. 83 ust. 1 pkt 16 Ustawy nie wskazuje, iż usługi remontu, przebudowy lub konserwacji środków transportu lotniczego muszą być świadczone bezpośrednio na rzecz przewoźnika lotniczego. Zatem w przypadku gdy Wnioskodawca świadczy usługi konserwacji i naprawy samolotów należących do przewoźnika lotniczego ale bezpośrednim nabywcą usługi jest Kontrahent, który następnie odsprzedaje taką usługą przewoźnikowi, Wnioskodawca ma prawo stosować stawkę 0 % podatku VAT na mocy art. 83 ust. 1 pkt 16 Ustawy o podatku od towarów i usług, o ile Wnioskodawca prowadzi dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że wykonywane przez Wnioskodawcę usługi dotyczą środków transportu lotniczego wykorzystywanych głównie w transporcie międzynarodowym zgodnie z art. 83 ust. 2 Ustawy. Przykładowo oświadczenie wydane przez przewoźnika - którego samoloty są przedmiotem wykonywanych przez Wnioskodawcę usług - potwierdzające, że wykonuje on głównie loty międzynarodowe.


Należy zauważyć iż analogiczne wnioski wynikają także z innych interpretacji indywidualnych opisujących zbliżone przypadki, przykładowo:

  1. Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 października 2014 r., sygn. IPPP3/443-639/14-4/LK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie.
  2. Interpretacja indywidualna Dyrektora Informacji Skarbowej z dnia 18 marca 2019 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.14.2019.2.KS.

Reasumując z uwagi na powyższe Wnioskodawca uważa, iż w stosunku do świadczonych usług posiada prawo do zastosowania stawki podatku VAT 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Stosowanie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Natomiast w myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Przy czym zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich, używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.


Przy czym stosownie do art. 83 ust. 2 ustawy opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.


Jednocześnie stosownie do art. 83 ust. 1a ustawy przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się przewoźników lotniczych posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u których udział:

  1. przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,
  2. zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,
  3. liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem

- wynosił w każdej z tych trzech kategorii w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%.

Zgodnie z art. 83 ust. 1b ustawy w przypadku przewoźników lotniczych rozpoczynających w trakcie danego roku podatkowego działalność polegającą na międzynarodowych przewozach lotniczych określenie udziału w każdej z trzech kategorii, o których mowa w ust. 1a, jest dokonywane na podstawie danych prognozowanych na dany rok podatkowy.


Natomiast na podstawie art. 83 ust. 1f ustawy przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się również przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju:

  1. uprawnionych do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa siedziby tego przewoźnika, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewoźnika lotniczego, lub
  2. wpisanych na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej Firmy świadczy usługi naprawy i konserwacji samolotów oraz ich podzespołów. Wnioskodawca posiada wszelkie certyfikaty i licencje niezbędne do wykonywania usług. Usługi Wnioskodawca świadczy bezpośrednio na rzecz firm z siedzibą w Polsce (Kontrahenci). Kontrahenci w ramach własnej działalności przyjmują zlecenia naprawy, remontu lub konserwacji od właścicieli środków transportu lotniczego, jak również od przewoźników (operatorów lotniczych zarówno polskich, jak i zagranicznych). Wszelkie umowy Wnioskodawca zawiera z Kontrahentami, nie zaś z właścicielami czy też użytkownikami floty lotniczej. Celem świadczenia usług jest utrzymanie zdatności eksploatacyjnej samolotów. Wykonywane usługi dotyczą samolotów pasażerskich służących do transportu międzynarodowego. Świadczone przez Wnioskodawcy prace są wynikiem wymagań producentów samolotów oraz nadzorów lotniczych. W ramach zatwierdzonych programów obsługi samolotów Firma wykonuje w szczególności różnego rodzaju inspekcje wizualne oraz badania nieniszczące. Do inspekcji wizualnych można zaliczyć boroskopię silników, które mają za zadania określenie stanu zużycia i sprawności elementów sprężarek wysokiego i niskiego ciśnienia, turbin wysokiego i niskiego ciśnienia oraz komory spalania. Do badań nieniszczących wykonywanych przez Firmę, zaliczają się kontrole prądami wirowymi i ultradźwiękami. Mają one za zadanie wykrycie korozji, pęknięć, delaminacji, rozklejeń wszystkich elementów, które mogą ulegać takim uszkodzeniom. Firma wykonuje również zadania obsługowe wynikające z wymagań E. Głównym celem takich zadań jest zapewnienie, że wymagany poziom bezpieczeństwa i niezawodności technicznej jest utrzymywany tak długo, jak samoloty pozostają w eksploatacji.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą realizowanych na rzecz Kontrahenta posiadającego siedzibę na terytorium Polski usług inspekcji wizualnej, usług badań nieniszczących oraz usług zadań obsługowych. Kontrahent wykonuje na rzecz właściciela środków transportu lotniczego kompleksową usługę obsługi technicznej (serwisu) samolotów. Na taką usługę składają się zarówno usługi mechaników, elektryków, elektroników, jak i diagnostyków. Jest to całość prac, której finalnym efektem jest zapewnienie sprawności technicznej danej maszyny. Na taką usługę składają się poszczególne elementy takie jak diagnostyka stanu konstrukcji, elementów mechanicznych, sprawdzenie działania poszczególnych systemów pokładowych, wymiana i konserwacja cześć samolotu, wymiana niezbędnych płynów i elementów podlegających zużyciu. Podmioty zlecające Kontrahentowi wykonanie usług są przewoźnikami lotniczymi wykonującymi głównie przewozy w transporcie międzynarodowym w rozumieniu art. 83 ust. la ustawy. Kontrahent zleca Wnioskodawcy jedynie część prac jakie świadczy na rzecz właściciela środka transportu lotniczego czy też przewoźnika lotniczego. Pozostałe świadczenia Kontrahent wykonuje samodzielnie lub poprzez innych podwykonawców.

Usługa inspekcji wizualnej inaczej inspekcja horoskopowa polega na dokonaniu weryfikacji (sprawdzeniu) poszczególnych wewnętrznych części silnika samolotu pod kątem ich sprawnego działania lub też wykrycia ewentualnych wad konstrukcyjnych. Działanie dotyczy części silnika niewidocznych „gołym okiem”. W wyniku tej kontroli Wnioskodawca ustala czy poszczególne części, elementy silnika samolotu nadają się do dalszego użytkowania.


Usługa badań nieniszczących polega na dokonaniu weryfikacji powierzchni konstrukcyjnych samolotu (kadłuba) pod kątem wykrycia ewentualnych pęknięć, korozji, delaminacji czy też rozklejeń poszczególnych elementów. Weryfikacja dokonywana jest m.in. przy użyciu ultra dźwięków, lub też urządzeń wytwarzających tzw. prądy wirowe. Jest to badanie czy kadłub samolotu spełnia swoje konstrukcyjne zadanie zgodnie z ustalonymi odgórnie wymogami.

Usługa zadań obsługowych polega na weryfikacji zarówno części silnika, jak i wszelkich elementów konstrukcyjnych pod kątem spełnienia przez nie wymogów narzuconych przez danego producenta samolotów. Na usługę składają się zarówno oględziny wizualne poszczególnych elementów, jak też sprawdzanie ich właściwości, czy też funkcjonowania przy pomocy specjalistycznego sprzętu. Usługa zadań obsługowych jest indywidualnie dopasowana do wymagań danego producenta. Generalnie można określić taką usługę jako weryfikację czy stan poszczególnych elementów samolotu pozwala na jego dalszą eksploatację.

Wszystkie usługi tj. inspekcja wizualna, badania nieniszczące, zadania obsługowe są elementami niezbędnymi do przeprowadzenia konserwacji czy też remontu samolotu. Bez wykonania tych usług nie jest możliwe stwierdzenie czy dany samolot jest zdolny do lotu i też czy wymaga on dalszej modyfikacji, remontu czy też konserwacji. Bez prac wykonanych przez Firmę dalsza konserwacja czy też remont samolotu nie mogłaby dojść do skutku. Usługi Wnioskodawca wykonuje w ramach danego zlecenia. Możliwa jest sytuacja, w której w ramach jednego zlecenia wykonuje wszystkie wymienione elementy jak i takie gdzie w ramach zlecenia wykonuje tylko jedną lub dwie z wymienionych usług. Poszczególne czynności wykonywane przez Wnioskodawcę i innych specjalistów są ze sobą nierozerwalnie związane. Jest to zatem niezbędny element, który składa się na ogólnie pojęty remont, przebudowę czy też konserwację samolotu. Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi z pewnością wpisują się w usługę remontu, przebudowy lub konserwacji środka transportu lotniczego bądź jego wyposażenia lub sprzętu zainstalowanego na nim. Wnioskodawca prowadzi dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że realizowane przez mnie czynności zostały wykonane przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy.


Wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania przez Wnioskodawcę stawki podatku VAT w wysokości 0% dla świadczonej usługi inspekcji wizualnej, usługi badań nieniszczących oraz usługi zadań obsługowych na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy.


W odniesieniu do niniejszych wątpliwości wskazać należy, że obniżona stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy ma zastosowanie tylko względem usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji. Jednocześnie usługi te muszą dotyczyć środków transportu lotniczego, ich wyposażenia albo sprzętu zainstalowanego na nich używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Przy tym, podatnik świadczący te usługi musi prowadzić dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że usługi zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy, dlatego dokonując ich interpretacji należy zastosować wykładnię językową. Według „Współczesnego słownika języka polskiego” (Bogusław Dunaj, Langenscheidt Warszawa 2007 r.), „remont” to zespół czynności, w wyniku których przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia; naprawa odnowienie czegoś. „Przebudowa” to dokonywanie zmian w budowie czegoś, przebudowywanie, przekształcenie, zmianę dotychczasowej postaci, ulepszanie. „Konserwacją” są czynności i zabiegi mające na celu zachowanie i przedłużenie wartości użytkowej lub estetycznej czegoś, konserwowanie.

Mając na uwadze wskazane przez Wnioskodawcę informacje oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że względem usług inspekcji wizualnej, usług badań nieniszczących oraz usług zadań obsługowych nie znajduje zastosowania obniżona stawka podatku VAT 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy. W analizowanym przypadku nie można bowiem uznać, że realizowane przez Wnioskodawcę usługi inspekcji wizualnej, usługi badań nieniszczących oraz usługi zadań obsługowych stanowią remont, przebudowę lub konserwację środków transportu lotniczego (bądź ich wyposażenia lub sprzętu zainstalowanego na nich). Usługa inspekcji wizualnej (inspekcja horoskopowa) polega na dokonaniu weryfikacji (sprawdzeniu) poszczególnych wewnętrznych części silnika samolotu pod kątem ich sprawnego działania lub też wykrycia ewentualnych wad konstrukcyjnych. Jak wskazano w wyniku tej kontroli Wnioskodawca ustala czy poszczególne części, elementy silnika samolotu nadają się do dalszego użytkowania. Usługa badań nieniszczących polega na dokonaniu weryfikacji powierzchni konstrukcyjnych samolotu (kadłuba) pod kątem wykrycia ewentualnych pęknięć, korozji, delaminacji czy też rozklejeń poszczególnych elementów. Jak wskazano usługa badań nieniszczących jest to badanie czy kadłub samolotu spełnia swoje konstrukcyjne zadanie zgodnie z ustalonymi odgórnie wymogami. Natomiast usługa zadań obsługowych polega na weryfikacji zarówno części silnika, jak i wszelkich elementów konstrukcyjnych pod kątem spełnienia przez nie wymogów narzuconych przez danego producenta samolotów. Na usługę składają się zarówno oględziny wizualne poszczególnych elementów, jak też sprawdzanie ich właściwości, czy też funkcjonowania przy pomocy specjalistycznego sprzętu. Jak wskazano usługę zadań obsługowych można określić jako weryfikację czy stan poszczególnych elementów samolotu pozwala na jego dalszą eksploatację. Co więcej, jak wskazał Wnioskodawca, przedmiotowe usługi są elementami niezbędnymi do przeprowadzenia konserwacji czy też remontu samolotu. Bez wykonania tych usług nie jest możliwe stwierdzenie czy dany samolot jest zdolny do lotu i też czy wymaga on dalszej modyfikacji, remontu czy też konserwacji. Bez usług inspekcji wizualnej, usług badań nieniszczących oraz usług zadań obsługowych dalsza konserwacja czy też remont samolotu nie mogłyby dojść do skutku. Zatem w świetle wskazanych informacji, wbrew przekonaniu Wnioskodawcy, nie można uznać, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi inspekcji wizualnej, usługi badań nieniszczących oraz usługi zadań obsługowych można uznać za usługi polegające na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego (bądź ich wyposażenia lub sprzętu zainstalowanego na nich). Z opisu stanu faktycznego jednoznacznie wynika, że usługi inspekcji wizualnej, usługi badań nieniszczących oraz usługi zadań obsługowych w ogóle nie polegają na przywracaniu sprawności, naprawie, odnowieniu, dokonywaniu zmian, przebudowywaniu, przekształceniu, ulepszaniu, konserwowaniu a tylko i wyłącznie na stwierdzeniu zasadności (konieczności) wykonania tych czynności. Wnioskodawca realizując usługi inspekcji wizualnej wykonuje czynności, których celem jest dokonanie weryfikacji (sprawdzenie) poszczególnych wewnętrznych części silnika samolotu pod kątem ich sprawnego działania lub też wykrycia ewentualnych wad konstrukcyjnych. Realizując usługi badań nieniszczących Wnioskodawca wykonuje czynności, których celem jest dokonaniu weryfikacji powierzchni konstrukcyjnych samolotu (kadłuba) pod kątem wykrycia ewentualnych pęknięć, korozji, delaminacji czy też rozklejeń poszczególnych elementów. Natomiast realizując usługi zadań obsługowych Wnioskodawca wykonuje czynności, których celem jest weryfikacja części silnika oraz wszelkich elementów konstrukcyjnych pod kątem spełnienia przez nie wymogów narzuconych przez danego producenta samolotów (weryfikacja czy stan poszczególnych elementów samolotu pozwala na jego dalszą eksploatację). Zatem usługi wykonywane przez Wnioskodawcę ograniczają się jedynie do czynności, które dokonywane są celem sprawdzenia (ustalenia) czy istnieje konieczność remontu, przebudowy lub konserwacji danego środka transportu lotniczego (jego wyposażenia lub sprzętu zainstalowanego na nim). W wyniku usług wykonanych przez Wnioskodawcę stwierdzane jest tylko i wyłącznie czy dany samolot jest sprawny czy też wymaga remontu, przebudowy lub konserwacji. W konsekwencji w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0%, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy. Usługę inspekcji wizualnej, usługę badań nieniszczących oraz usługę zadań obsługowych Wnioskodawca winien opodatkować podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem podstawowej stawki podatku VAT w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Odnosząc się natomiast do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych tj. interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 października 2014 r., sygn. IPPP3/443-639/14-4/LK oraz interpretacji indywidualnej Dyrektora Informacji Skarbowej z dnia 18 marca 2019 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.14.2019.2.KS wskazać należy, że niniejsze interpretacje indywidualne dotyczą odpowiednio usług polegających na konserwacji i naprawie samolotów oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich oraz usług naprawy i serwisowania silników samolotowych. W analizowanej sprawie zaś Wnioskodawca świadczy usługi inspekcji wizualnej, usługi badań nieniszczących oraz usługi zadań obsługowych. Zatem powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne IPPP3/443-639/14-4/LK oraz 0112-KDIL1-3.4012.14.2019.2.KS rozstrzygają w odmiennych okolicznościach (zdarzeniach przyszłych) niż stan faktyczny przedstawiony we wniosku w przedmiotowej sprawie. Tym samym powołane interpretacje indywidualne nie mogą stanowić poparcia stanowiska Wnioskodawcy w niniejszej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj