Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.270.2019.1.SJ
z 20 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2019 r. (data wpływu 24 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • braku obowiązku po stronie Wnioskodawcy, jako wspólnika SpK niewyznaczonego do niżej przedstawionych obowiązków w zakresie transakcji dokonywanych przez SpK, na gruncie przepisów o cenach transferowych obowiązujących do 31 grudnia 2018 r., do:
    • sporządzenia przez Wnioskodawcę dokumentacji cen transferowych,
    • złożenia oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji podatkowej,
    • dołączenia do zeznania podatkowego za rok 2018 uproszczonego sprawozdania o transakcjach z podmiotami powiązanymi (CIT/TP)

jest prawidłowe;

  • braku obowiązku po stronie Wnioskodawcy, jako komandytariusza oraz wspólnika SpK niewyznaczonego do niżej przedstawionych obowiązków w zakresie transakcji dokonywanych przez SpK, na gruncie przepisów o cenach transferowych obowiązujących od 1 stycznia 2019 r., do:
    • złożenia informacji o cenach transferowych (TP-R), o której mowa w art. 11t ust. 1 updop,
    • złożenia oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych
    • sporządzenia przez Wnioskodawcę dokumentacji cen transferowych

jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku obowiązków dokumentacyjnych dla wspólnika spółki komandytowej, będącego komandytariuszem, niewyznaczonego do wypełniania tych obowiązków.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest spółką mającą siedzibę na terytorium Polski, podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Spółka jest komandytariuszem spółki komandytowej (dalej: „SpK”), która prowadzi działalność gospodarczą polegającą m. in. na świadczeniu usług doradczych.

SpK w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej dokonywała w roku podatkowym rozpoczętym przed 1 stycznia 2019 r. (dalej: „FY18”) transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o CIT, które miały istotny wpływ na wysokość dochodu SpK. W roku podatkowym poprzedzającym FY18 przychody SpK, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych, przekroczyły równowartość 10 mln EUR. Wnioskodawca nie został wyznaczony z grona wspólników SpK do sporządzania dokumentacji cen transferowych w związku z transakcjami dokonywanymi przez SpK – tj. do sporządzania dokumentacji cen transferowych w związku z transakcjami dokonywanymi przez SpK wyznaczony został inny wspólnik będący podmiotem krajowym.

II.

SpK w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej w roku podatkowym rozpoczętym po 1 stycznia 2019 r. (dalej: „FY19”) będzie dokonywała transakcji kontrolowanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 6 UPDOP z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 UPDOP. Wśród wskazanych powyżej transakcji kontrolowanych występują transakcje usługowe oraz inne transakcje o charakterze jednorodnym, których wartość, pomniejszona o podatek VAT, przekraczać będzie w FY19 kwotę 2 mln PLN. Spółka nie będzie wyznaczona do przekazania informacji o cenach transferowych w odniesieniu do transakcji kontrolowanych dokonywanych przez SpK – do przekazania tej informacji zostanie wyznaczony inny podmiot z grona wspólników SpK.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

  1. Czy w odniesieniu do FY18, na gruncie przepisów ustawy o CIT w brzmieniu sprzed 1 stycznia 2019 r:
    1. Spółka nie będzie miała obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do transakcji dokonywanych przez SpK z podmiotami powiązanymi oraz wskazania w deklaracji CIT-8 obowiązku sporządzania przedmiotowej dokumentacji?
    2. Spółka nie będzie zobowiązana do złożenia oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 9a ust. 7 ustawy o CIT w odniesieniu do dokumentacji podatkowej w związku z transakcjami dokonywanymi przez SpK z podmiotami powiązanymi?
    3. Spółka nie będzie zobowiązana do dołączenia do zeznania podatkowego za FY18 uproszczonego sprawozdania o transakcjach z podmiotami powiązanymi (CIT/TP), o którym mowa w art. 27 ust. 5 ustawy o CIT, w odniesieniu do dokumentacji podatkowej w związku z transakcjami dokonywanymi przez SpK z podmiotami powiązanymi?
  2. Czy w odniesieniu do FY19, na gruncie przepisów UPDOP w brzmieniu od 1 stycznia 2019 r.,
    1. Spółka nie będzie miała obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do transakcji kontrolowanych dokonywanych przez SpK z podmiotami powiązanymi?
    2. Spółka nie będzie miała obowiązku złożenia informacji o cenach transferowych (TP-R), o której mowa w art. 11t UPDOP w odniesieniu do dokumentacji cen transferowych w związku z transakcjami kontrolowanymi dokonywanymi przez SpK z podmiotami powiązanymi?
    3. Spółka nie będzie zobowiązana do złożenia oświadczenia o sporządzeniu przez SpK lokalnej dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11m UPDOP?


Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie nr 1 w części dotyczącej braku obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do transakcji dokonywanych przez SpK z podmiotami powiązanymi, braku obowiązku złożenia oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 9a ust. 7 oraz braku obowiązku dołączenia do zeznania podatkowego uproszczonego sprawozdania CIT/TP oraz stanowi odpowiedź na pytanie oznaczone numerem 2.

Część wniosku dotycząca pytania nr 1 w zakresie sposobu wypełnienia deklaracji CIT-8 została rozpatrzona odrębnie.

Stanowisko Wnioskodawcy.

STANOWISKO:

  1. W ocenie Wnioskodawcy na gruncie przepisów ustawy o CIT w brzmieniu sprzed 1 stycznia 2019 r., w odniesieniu do FY18:
    1. nie będzie on zobowiązany do sporządzania dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do transakcji dokonywanych przez SpK z podmiotami powiązanymi, oraz nie będzie zobowiązany do wskazania w deklaracji CIT-8 obowiązku sporządzania przedmiotowej dokumentacji;
    2. Spółka nie będzie zobowiązana do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 9a ust. 7 ustawy o CIT;
    3. Spółka nie będzie zobowiązana do dołączenia do zeznania podatkowego za FY18 uproszczonego sprawozdania o transakcjach z podmiotami powiązanymi (CIT/TP), o którym mowa w art. 27 ust. 5 ustawy o CIT.
  2. W ocenie Wnioskodawcy, na gruncie przepisów UPDOP w brzmieniu od 1 stycznia 2019 r., w odniesieniu do FY19:
    1. nie będzie on zobowiązany do sporządzania dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do transakcji kontrolowanych dokonywanych przez SpK z podmiotami powiązanymi;
    2. Spółka nie będzie zobowiązana do złożenia informacji o cenach transferowych (TP-R), o której mowa w art. 11t UPDOP w odniesieniu do transakcji kontrolowanych dokonywanych przez SpK z podmiotami powiązanymi;
    3. Spółka nie będzie zobowiązana do złożenia oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych przez SpK.


UZASADNIENIE:

Ad. 1

W myśl art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, powiązania występują m in. gdy podmiot zagraniczny bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego podmiotu krajowego.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o CIT podatnicy, których przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych przekroczyły w roku poprzedzającym rok podatkowy równowartość 2 mln euro, dokonujący w roku podatkowym transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 ustawy o CIT, mających istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty) – są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej tych transakcji lub innych zdarzeń.

Zgodnie natomiast z art. 9a ust. 1f oraz 1g ustawy o CIT w przypadku podatników uzyskujących przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną (np. spółka komandytowa), jeżeli taka spółka niebędąca osobą prawną dokonuje transakcji, o których mowa w ust. 1 pkt 1, spełnienie warunku prowadzenia ksiąg rachunkowych i limit przychodów lub kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, ustala się dla tej spółki. W takim przypadku dokumentacja podatkowa może zostać sporządzona przez wyznaczonego wspólnika będącego podmiotem krajowym. Wyznaczenie wspólnika nie zwalnia pozostałych wspólników z odpowiedzialności za nieprzedłożenie wymaganej dokumentacji podatkowej.

W myśl art. 9a ust. 7 ustawy o CIT, podatnicy, którzy są zobowiązani do sporządzania dokumentacji podatkowej, mają również obowiązek składać urzędom skarbowym oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji podatkowej, do dnia upływu terminu określonego dla złożenia rocznego zeznania podatkowego. Zgodnie z art. 27 ust. 5 ustawy o CIT, podatnicy obowiązani do sporządzania dokumentacji podatkowej, jeżeli ich przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, przekroczyły w roku podatkowym równowartość 10 000 000 euro, dołączają do zeznania podatkowego za rok podatkowy uproszczone sprawozdanie w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi lub innych zdarzeń zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi (CIT/TP).

Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 14 marca 2018 r. w sprawie przedłużenia terminów wykonania niektórych obowiązków z zakresu dokumentacji podatkowej, przedłużył do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego terminy:

  1. sporządzenia dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a ust. 1 ustawy o CIT;
  2. złożenia urzędnikowi skarbowemu oświadczenia, o którym mowa w art. 9a ust. 7 ustawy o CIT;
  3. dołączenia do zeznania podatkowego za rok podatkowy uproszczonego sprawozdania, o którym mowa w art. 27 ust. 5 ustawy o CIT.

W świetle powyższych przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego, w ocenie Wnioskodawcy, z uwagi na wyznaczenie innego wspólnika będącego podmiotem krajowym do sporządzenia dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do transakcji dokonywanych przez SpK, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek sporządzania takiej dokumentacji. Zdaniem Spółki, sam obowiązek sporządzania dokumentacji należy bowiem odróżnić od odpowiedzialności za nieprzedłożenie takiej dokumentacji. Innymi słowy, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do sporządzania dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do transakcji dokonywanych przez SpK, ale może ponosić ewentualną odpowiedzialność za nieprzedłożenie takiej dokumentacji (np. w przypadku niesporządzenia jej przez wyznaczonego wspólnika) w trakcie kontroli podatkowej.

W ocenie Wnioskodawcy, uprawnionym jest również stwierdzenie, iż w związku z faktem, że na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do transakcji dokonywanych przez SpK z podmiotami powiązanymi w FY18, to zgodnie z brzmieniem art. 9a ust 7 ustawy o CIT, na Spółce nie będzie spoczywał obowiązek złożenia oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych. Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 9a ust. 7 ustawy o CIT obowiązek złożenia oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji podatkowej ciąży na podatniku zobowiązanym do sporządzania takiej dokumentacji W związku natomiast z faktem, że do sporządzania dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do transakcji dokonywanych przez SpK z podmiotami powiązanymi w FY18 wyznaczony został inny wspólnik SpK, to on jako podmiot zobowiązany do sporządzania dokumentacji cen transferowych, zgodnie z brzmieniem art. 9a ust. 7 ustawy o CIT jako jedyny będzie również zobowiązany do przedłożenia przedmiotowego oświadczenia. Równocześnie obowiązek taki nie będzie ciążył na Wnioskodawcy.

Wnioskodawca wskazuje również, że w sytuacji gdy nie będzie on zobowiązany do sporządzania dokumentacji cen transferowych z tytułu transakcji dokonywanych przez niego z podmiotami powiązanymi, a do sporządzania dokumentacji z tytułu transakcji dokonywanych przez SpK z podmiotami powiązanymi jest wyznaczony inny wspólnik to Wnioskodawca w deklaracji CIT-8 powinien w pozycjach 26 (Podatnik był obowiązany do sporządzenia dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy), 27 (Podatnik był obowiązany do sporządzenia dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy), 28 (Podatnik był obowiązany do sporządzenia elementu dokumentacji podatkowej, o którym mowa w art. 9a ust. 2d ustawy) oraz 29 (Podatnik był obowiązany do sporządzenia elementu dokumentacji podatkowej, o którym mowa w art. 9a ust. 2b pkt 2 ustawy) zaznaczyć kwadrat „2. nie”.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on również zobowiązany do dołączenia do zeznania podatkowego za FY18 uproszczonego sprawozdania w sprawie transakcji dokonywanych przez SpK z podmiotami powiązanymi (CIT/TP). Zgodnie z brzmieniem art. 27 ust. 5 ustawy o CIT obowiązek dołączenia do zeznania podatkowego uproszczonego sprawozdania CIT/TP spoczywa na podatniku który jest obowiązany do sporządzania dokumentacji cen transferowych - w świetle tych postanowień obowiązek ten będzie zatem spoczywał jedynie na innym wspólniku, jako na podmiocie wyznaczonym do sporządzania dokumentacji cen transferowych, w związku z transakcjami dokonywanymi przez SpK z podmiotami powiązanymi. Równocześnie obowiązku takiego nie będzie miał Wnioskodawca.

Ad. 2

Zgodnie z art. 11a UPDOP, na gruncie regulacji dotyczących cen transferowych obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. przez podmiot rozumie się m. in. jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, natomiast przez podmioty powiązane rozumie się m in. podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot lub podmioty, na które znaczący wpływ wywiera ten sam inny podmiot.

Zgodnie natomiast z art. 11k UPDOP podmioty powiązane zobowiązane są do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych. Dokumentacja sporządzana jest po przekroczeniu odpowiednich progów podatkowych, m.in. 2 mln zł w przypadku transakcji usługowych oraz innych. Progi dokumentacyjne ustalane są odrębnie dla każdej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym oraz odrębnie dla strony kosztowej oraz przychodowej.

W myśl art. 11m UPDOP podmioty powiązane, które są obowiązane do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, składają urzędom skarbowym oświadczenie o jej sporządzeniu, w terminie do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku obrotowego. Oświadczenie to składa i podpisuje kierownik jednostki w rozumieniu ustawy o rachunkowości, dodając pełnioną przez siebie funkcję. W przypadku, gdy kilka osób spełnia kryteria kierownika jednostki albo nie jest możliwe określenie kierownika jednostki, oświadczenie składa i podpisuje każda z osób uprawnionych do reprezentacji.

Zgodnie natomiast z art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. 2019 poz. 351; dalej: „UOR”) przez kierownika jednostki w przypadku spółki komandytowej rozumie się komplementariuszy prowadzących sprawy spółki.

Zgodnie z art. 11t ust. 1 UPDOP podmioty powiązane obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji przekazują Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, w terminie do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, informację o cenach transferowych za rok podatkowy.

Zgodnie natomiast z art. 11t ust. 5 UPDOP, w przypadku spółek niemających osobowości prawnej, podmiotem obowiązanym do przekazania informacji o cenach transferowych jest wyznaczony wspólnik. Wyznaczenie wspólnika nie zwalnia pozostałych wspólników z odpowiedzialności za nieprzekazanie informacji o cenach transferowych.

W ocenie Spółki, w świetle przepisów dotyczących cen transferowych, obowiązujących od 1 stycznia 2019 r., oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego, nie będzie ona jako wspólnik SpK, zobowiązana do sporządzania dokumentacji cen transferowych odnośnie transakcji kontrolowanych dokonywanych przez SpK z podmiotami powiązanymi. Na gruncie nowych przepisów, w związku z faktem, że za podmiot powiązany może zostać uznana spółka niebędąca osobą prawną (np. spółka komandytowa), a w myśl art. 11k UPDOP to na podmiocie powiązanym spoczywa obowiązek sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych, to SpK jako podmiot powiązany będzie zobowiązana do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle nowych przepisów dotyczących cen transferowych (art. 11t UPDOP), oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego, nie będzie on zobowiązany do przekazania do Szefa KAS, w terminie do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, informacji o cenach transferowych w odniesieniu do transakcji kontrolowanych dokonanych przez SpK w FY19 z podmiotami powiązanymi – obowiązek taki będzie spoczywał jedynie na wyznaczonym do tego innym wspólniku SpK.

Dodatkowo, w ocenie Wnioskodawcy, mimo że wyznaczenie wspólnika do przekazania informacji o cenach transferowych nie zwalnia pozostałych wspólników z odpowiedzialności za nieprzekazanie informacji o cenach transferowych, to w przypadku złożenia takiej informacji przez wyznaczonego wspólnika, odnośnie transakcji kontrolowanych dokonywanych przez SpK w FY19, pozostali wspólnicy (w tym Wnioskodawca) nie mają obowiązku składać odrębnie takiej informacji. Obowiązek ten będzie spoczywał wyłącznie na wyznaczonym wspólniku, a kwestię odpowiedzialności za niezłożenie informacji należy rozpatrywać odrębnie od obowiązku samego przedłożenia informacji.

W związku z faktem, że Spółka w świetle zdarzenia przyszłego nie będzie komplementariuszem SpK, to zgodnie z brzmieniem art. 11m UPDOP oraz art. 3 ust. 1 pkt 6 UOR nie będzie zobowiązana do złożenia oświadczenia o sporządzeniu przez SpK lokalnej dokumentacji cen transferowych. Zgodnie z brzmieniem art. 11m ust 3 UPDOP obowiązek złożenia oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych spoczywa na kierowniku jednostki. Zgodnie natomiast z art. 3 ust. 1 pkt 6 UOR kierownikiem jednostki w przypadku spółki komandytowej jest komplementariusz prowadzący sprawy spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Odpowiedź na pytanie nr 1

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 865; dalej: „updop”) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r., podatnicy:

  1. których przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych przekroczyły w roku poprzedzającym rok podatkowy równowartość 2 000 000 euro:
    1. dokonujący w roku podatkowym transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4, mających istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty), lub
    2. ujmujący w roku podatkowym w księgach rachunkowych inne zdarzenia, których warunki zostały ustalone (lub narzucone) z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4, mające istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty)
    - lub
  2. dokonujący, bezpośrednio lub pośrednio, zapłaty należności na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, wynikających z transakcji lub innego zdarzenia ujętego w księgach rachunkowych, jeżeli łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość 20 000 euro, lub
  3. zawierający z podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową:
    1. umowę spółki niebędącej osobą prawną, jeżeli łączna wartość wniesionych przez wspólników wkładów przekracza równowartość 20 000 euro lub
    2. umowę wspólnego przedsięwzięcia lub inną umowę o podobnym charakterze, w których wartość wspólnie realizowanego przedsięwzięcia określona w umowie, a w przypadku braku określenia w umowie tej wartości, przewidywana na dzień zawarcia umowy, przekracza równowartość 20 000 euro

- są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej tych transakcji lub innych zdarzeń, zwanej dalej „dokumentacją podatkową”.


Za transakcje lub inne zdarzenia mające istotny wpływ na wysokość dochodu (straty) podatnika, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których łączna wartość przekracza w roku podatkowym równowartość 50 000 euro, z tym że w przypadku podatników, których przychody w rozumieniu przepisów o rachunkowości, w roku poprzedzającym rok podatkowy przekroczyły równowartość:

  1. 2 000 000 euro, lecz nie więcej niż równowartość 20 000 000 euro – za takie transakcje lub inne zdarzenia uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których wartość przekracza w roku podatkowym kwotę stanowiącą równowartość kwoty 50 000 euro powiększoną o 5000 euro za każdy 1 000 000 euro przychodu powyżej 2 000 000 euro;
  2. 20 000 000 euro, lecz nie więcej niż równowartość 100 000 000 euro – za takie transakcje lub inne zdarzenia uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których wartość przekracza w roku podatkowym kwotę stanowiącą równowartość kwoty 140 000 euro powiększoną o 45 000 euro za każde 10 000 000 euro przychodu powyżej 20 000 000 euro;
  3. 100 000 000 euro – za takie transakcje lub inne zdarzenia uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których wartość w roku podatkowym przekracza kwotę stanowiącą równowartość kwoty 500 000 euro (art. 9a ust. 1d updop).

Za transakcje lub inne zdarzenia mające istotny wpływ na wysokość dochodu (straty) podatnika, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uznaje się również zawartą w roku podatkowym:

  1. umowę spółki niebędącej osobą prawną, w której łączna wartość wniesionych przez wspólników wkładów przekracza równowartość 50 000 euro lub
  2. umowę wspólnego przedsięwzięcia lub inną umowę o podobnym charakterze, w której wartość wspólnie realizowanego przedsięwzięcia określona w umowie, a w przypadku braku określenia w umowie tej wartości, przewidywana na dzień zawarcia umowy, przekracza równowartość 50 000 euro (art. 9a ust. 1e updop).

W myśl art. 9a ust. 7 updop, podatnicy, o których mowa w ust. 1, 1b, 5a i 5b, są obowiązani składać urzędom skarbowym oświadczenie o sporządzeniu dokumentacji podatkowej, do dnia upływu terminu określonego dla złożenia rocznego zeznania podatkowego, z tym że oświadczenie to nie dotyczy informacji, o których mowa w ust. 2d. W przypadku podatników, o których mowa w ust. 5a, oświadczenie może podpisać osoba upoważniona do reprezentowania zagranicznego zakładu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z art. 9a ust. 8 wynika, że minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres informacji, wymienionych w ust. 2b i 2d, w celu ułatwienia podatnikom sporządzenia poprawnej dokumentacji podatkowej, uwzględniając wytyczne OECD w zakresie cen transferowych dla przedsiębiorstw wielonarodowych i administracji podatkowych.

Zgodnie z art. 27 ust. 5 updop, podatnicy obowiązani do sporządzania dokumentacji podatkowej, jeżeli ich przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, przekroczyły w roku podatkowym równowartość 10 000 000 euro, dołączają do zeznania podatkowego za rok podatkowy uproszczone sprawozdanie w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi lub innych zdarzeń zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi, lub w związku z którymi zapłata należności dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.

W myśl natomiast art. 27 ust. 8 updop, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór uproszczonego sprawozdania, o którym mowa w ust. 5, uwzględniając informacje dotyczące podmiotów powiązanych, rodzaju powiązań z tymi podmiotami, rodzaju i przedmiotu transakcji lub innych zdarzeń, zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi, lub w związku z którymi zapłata należności dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, a także kierując się potrzebą ułatwienia podatnikom poprawnego sporządzenia tego sprawozdania.

Uproszczone sprawozdanie, o którym mowa w art. 27 ust. 8 updop, to CIT/TP, wprowadzone rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 8 czerwca 2017 r. w sprawie określenia wzoru uproszczonego sprawozdania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1190). Zmodyfikowany wzór uproszczonego sprawozdania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych został natomiast wprowadzony rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 lipca 2018 r. (Dz. U. z 2018 r., poz. 1300).

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest komandytariuszem spółki komandytowej (SpK). Spółka komandytowa dokonywała transakcji z podmiotami powiązanymi, które to transakcje miały istotny wpływ na wysokość dochodu SpK. Wnioskodawca nie został wyznaczony z grona wspólników SpK do sporządzania dokumentacji cen transferowych w związku z transakcjami dokonywanymi przez SpK, tj. do sporządzania dokumentacji cen transferowych w związku z transakcjami dokonywanymi przez SpK wyznaczony został inny wspólnik będący podmiotem krajowym.


Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z kwestią:

  • obowiązku sporządzania przez Wnioskodawcę dokumentacji cen transferowych,
  • obowiązku złożenia oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych oraz
  • obowiązku sporządzenia sprawozdania CIT/TP, o którym mowa w art. 27 ust. 5

w odniesieniu do transakcji dokonywanych przez SpK z podmiotami powiązanymi.


Zdaniem Wnioskodawcy,

  • nie będzie on zobowiązany do sporządzania dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do transakcji dokonywanych przez SpK z podmiotami powiązanymi,
  • Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 9a ust. 7 ustawy o CIT;
  • Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dołączenia do zeznania podatkowego za FY18 uproszczonego sprawozdania o transakcjach z podmiotami powiązanymi (CIT/TP), o którym mowa w art. 27 ust. 5 ustawy o CIT.


Stosownie do art. 9a ust. 1f updop, w przypadku podatników uzyskujących przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, jeżeli spółka niebędąca osobą prawną dokonuje transakcji lub innych zdarzeń, o których mowa w ust. 1 pkt 1, spełnienie warunku prowadzenia ksiąg rachunkowych i limit przychodów lub kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, ustala się dla tej spółki.

W świetle powyższego przepisu, na potrzeby określenia obowiązków dokumentacyjnych wynikających z art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dla spółki niebędącej podatnikiem, dokonującej transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, traktuje się tę spółkę jak podatnika.

Z art. 9a ust. 1g updop wynika, że w przypadku, o którym mowa w ust. 1f, dokumentacja podatkowa może zostać sporządzona przez wyznaczonego wspólnika mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wyznaczenie wspólnika nie zwalnia pozostałych wspólników z odpowiedzialności za nieprzedłożenie wymaganej dokumentacji podatkowej.


Oznacza to, że, co do zasady, każdy ze wspólników jest zobowiązany do sporządzenia dokumentacji podatkowej. Dokumentacja taka może być jednak sporządzona przez jednego wspólnika tylko w przypadku, gdy został wyznaczony do wykonania tego obowiązku.


Z wniosku wynika, że inny wspólnik SpK jest odpowiedzialny za sporządzanie dokumentacji cen transferowych. Oznacza to, że Wnioskodawca, jako wspólnik niewyznaczony do sporządzania dokumentacji cen transferowych, nie będzie miał obowiązku sporządzania tej dokumentacji w odniesieniu do transakcji dokonywanych przez SpK z podmiotami powiązanymi.

Jednocześnie, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że niesporządzenie dokumentacji podatkowej przez wyznaczonego wspólnika, nie zwalnia Wnioskodawcy z odpowiedzialności za brak sporządzenia ww. dokumentacji.


Ze względu na brak obowiązku Wnioskodawcy do sporządzenia dokumentacji podatkowej w odniesieniu do transakcji dokonywanych przez SpK, Wnioskodawca nie będzie musiał również składać oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji podatkowej, o którym mowa w art. 9a ust. 7 updop oraz składać uproszczonego sprawozdania CIT/TP (art. 27 ust. 5 powołanej ustawy). Zarówno obowiązek złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 9a ust. 7, jak i złożenia uproszczonego sprawozdania CIT/TP, spoczywa bowiem na podmiocie obowiązanym do sporządzenia dokumentacji podatkowej.


Jak już wskazano, Wnioskodawca nie jest podmiotem zobowiązanym do sporządzania dokumentacji podatkowej w odniesieniu do transakcji zawieranych przez SpK, zatem nie będzie również zobowiązany do złożenia oświadczenia oraz uproszczonego sprawozdania CIT/TP, również w odniesieniu do transakcji zawieranych przez SpK.


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku obowiązku po stronie Wnioskodawcy, jako wspólnika SpK niewyznaczonego do niżej przedstawionych obowiązków, do:

  • sporządzenia przez Wnioskodawcę dokumentacji cen transferowych,
  • złożenia oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji podatkowej,
  • dołączenia do zeznania podatkowego za rok 2018 uproszczonego sprawozdania o transakcjach z podmiotami powiązanymi (CIT/TP)

w odniesieniu do transakcji dokonywanych przez SpK, należało zatem uznać za prawidłowe.


Odpowiedź na pytanie nr 2

Zgodnie z art. 11k ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok obrotowy w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane. Lokalna dokumentacja cen transferowych, stosownie do art. 11k ust. 2 ww. ustawy, jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość, pomniejszona o podatek od towarów i usług, przekracza w roku obrotowym następujące progi dokumentacyjne:

  1. 10 000 000 zł – w przypadku transakcji towarowej;
  2. 10 000 000 zł – w przypadku transakcji finansowej;
  3. 2 000 000 zł – w przypadku transakcji usługowej;
  4. 2 000 000 zł – w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.

Definicja podmiotu powiązanego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. została wskazana w art. 11a ust. 1 pkt 4, zgodnie z którym podmioty powiązane to:

  1. podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
  2. podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
    • ten sam inny podmiot lub
    • małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub
  3. spółka niemająca osobowości prawnej i jej wspólnicy, lub
  4. podatnik i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej – spółka kapitałowa wchodząca w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Podmiot natomiast, zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 2 updop, oznacza osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz zagraniczny zakład.


W myśl art. 11m ust. 1 updop, podmioty powiązane, które są obowiązane do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, składają urzędom skarbowym oświadczenie o jej sporządzeniu, w terminie do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku obrotowego.

W oświadczeniu o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych podmiot powiązany oświadcza, że:

  1. sporządził lokalną dokumentację cen transferowych;
  2. ceny transferowe transakcji kontrolowanych objętych lokalną dokumentacją cen transferowych są ustalane na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane (art. 11m ust. 2 updop).

Stosownie do art. 11m ust. 3 ww. ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, podpisuje kierownik jednostki w rozumieniu ustawy o rachunkowości, podając pełnioną przez siebie funkcję, przy czym:

  1. oświadczenie składa i podpisuje każda z osób uprawnionych do reprezentacji – w przypadku gdy kilka osób spełnia kryteria kierownika jednostki albo nie jest możliwe określenie kierownika jednostki;
  2. nie jest dopuszczalne złożenie oświadczenia przez pełnomocnika.

Zgodnie natomiast z art. 11t ust. 1 ww. ustawy, podmioty powiązane:

  1. obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych – w zakresie transakcji kontrolowanych objętych tym obowiązkiem lub
  2. realizujące transakcje kontrolowane określone w art. 11n pkt 1

– przekazują Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, w terminie do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, informację o cenach transferowych za rok podatkowy, sporządzoną na podstawie wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

W myśl art. 11t ust. 8, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych i informacji przekazywanych w informacji o cenach transferowych, wraz z objaśnieniami co do sposobu jej sporządzenia, uwzględniając konieczność zapewnienia dokonywania prawidłowej analizy ryzyka zaniżenia dochodu do opodatkowania w obszarze cen transferowych oraz innych analiz ekonomicznych lub statystycznych.


Wymagana informacja o cenach transferowych za rok podatkowy (TP-R), o której mowa w art. 11t, została szczegółowo przedstawiona w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie informacji o cenach transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2487).

Natomiast z brzmienia art. 11m ust. 3 updop wynika, że oświadczenie o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych podpisuje kierownik jednostki w rozumieniu ustawy o rachunkowości.


Z definicji zawartej w art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r., poz. 351; dalej: „UoR”) wynika, że przez kierownika jednostki rozumie się – w odniesieniu do spółki komandytowej i spółki komandytowo-akcyjnej – komplementariuszy prowadzących sprawy spółki.


Z powyższego wynika, że to komplementariusz odpowiedzialny jest za złożenie oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych, w imieniu spółki komandytowej.


Art. 11t ust. 5 updop stanowi, że w przypadku spółek niemających osobowości prawnej podmiotem obowiązanym do przekazania informacji o cenach transferowych jest wyznaczony wspólnik. Przy czym, wyznaczenie wspólnika nie zwalnia pozostałych wspólników z odpowiedzialności za nieprzekazanie informacji o cenach transferowych.

Z powyższego nie wynika, że informację o cenach transferowych również musi przekazywać komplementariusz. Zobowiązanym może być dowolny wspólnik spółki komandytowej. Wnioskodawca wskazał, że nie będzie wyznaczony do przekazania informacji o cenach transferowych w odniesieniu do transakcji kontrolowanych dokonywanych przez SpK. Do przekazania tej informacji zostanie wyznaczony inny podmiot – inny wspólnik SpK.


W związku z powyższym należy przyjąć, że Wnioskodawca nie jest zobowiązany do sporządzenia informacji o cenach transferowych (TP-R) w odniesieniu do transakcji dokonywanych przez SpK w 2019 r.


Ustawa o podatku dochodowym w nowym brzmieniu nie zawiera natomiast odpowiednika art. 9a ust. 1g w brzmieniu sprzed 1 stycznia 2019 r., stąd brak jest przepisu wprost mówiącego o możliwości wyznaczenia jednego wspólnika do sporządzenia dokumentacji cen transferowych.


Należy jednak przyjąć, że z perspektywy ustawodawcy istotne jest to, aby spółka komandytowa taką dokumentację transakcji dokonywanych z podmiotami powiązanymi posiadała. To spółka komandytowa, jako podmiot powiązany z innym podmiotem, zobowiązana jest bowiem do sporządzenia dokumentacji cen transferowych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. wskazuje na obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych przez podmioty powiązane (a więc w niniejszej sprawie przez spółkę komandytową) i nie określa jednoznacznie szczególnych rozwiązań w zakresie tworzenia tej dokumentacji w odniesieniu do spółki niebędącej osobą prawną.

W związku z powyższym, należy przyjąć, że dokumentację cen transferowych powinien sporządzić jeden ze wspólników spółki komandytowej, wyznaczony do tego obowiązku w gronie wspólników.

W sytuacji, gdy tym wyznaczonym wspólnikiem nie będzie Wnioskodawca, należy przyjąć, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do sporządzenia dokumentacji cen transferowych.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku obowiązku po stronie Wnioskodawcy, jako wspólnika SpK, do:

  • sporządzenia przez Wnioskodawcę dokumentacji cen transferowych,
  • złożenia informacji o cenach transferowych (TP-R), o której mowa w art. 11t ust. 1 updop,
  • złożenia oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych

w odniesieniu do transakcji kontrolowanych dokonywanych przez SpK, należało zatem uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj