Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.484.2019.2.AB
z 17 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku 30 lipca 2019 r. (data wpływu 1 sierpnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z 27 września 2019 r. (data wpływu 4 października 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT dostawy działki nr ... zabudowanej budynkiem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT wraz z możliwością rezygnacji z przedmiotowego zwolnienia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2019 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT dostawy działki nr ... zabudowanej budynkiem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT wraz z możliwością rezygnacji z przedmiotowego zwolnienia.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 27 września 2019 r. (data wpływu 4 października 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 17 września 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.484.2019.1.AB.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca jest właścicielem zabudowanej budynkiem nieruchomości stanowiącej działkę nr ..., o powierzchni 1,055 m2, położonej przy P. we W., obręb S., dzielnica S., dla której Sąd Rejonowy dla W. we W. prowadzi księgę wieczystą.

Wnioskodawca nabył prawo własności opisanej działki z mocy prawa w dniu 1 września 2005 roku, tj. z dniem wejścia w życie Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, zgodnie z ostateczną Decyzją Wojewody z dnia 9 grudnia 2005 roku.

W ewidencji gruntów działka numer ... oznaczona jest jako „Bi - inne tereny zabudowane”

Wnioskodawca wykorzystywał w/w nieruchomość w dwojaki sposób tzn.:

  • na potrzeby prowadzonej przez siebie działalności, przede wszystkim działalności statutowej,
  • część pomieszczeń w przedmiotowym budynku była, bądź w dalszym ciągu jest przedmiotem umów najmu/dzierżawy.

Od początku 2016 roku Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w/w budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej tego budynku.

Wnioskodawca podjął działania mające na celu sprzedaż przedmiotowej nieruchomości.

W tym celu Wnioskodawca ogłosił nieograniczony przetarg pisemny, a warunkiem przystąpienia do przetargu było wpłacenie wadium w wysokości 1.500.000 PLN. Wnioskodawca w dniu 04.07.2019 r. podpisał przedwstępną umowę sprzedaży nieruchomości z wyłonionym w przetargu kontrahentem. Wybrany kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT. W umowie przedwstępnej wskazano jakie ustawowe warunki muszą zostać bezwzględnie spełnione, aby można było zawrzeć z kontrahentem warunkową umowę sprzedaży nieruchomości, a następnie umowę przenoszącą własność nieruchomości.

W pierwszej kolejności zawarcie warunkowej umowy sprzedaży uzależnione jest od uzyskania przez Wnioskodawcę zgody na podstawie art. 38 ustawy z dnia 16 grudnia 2016r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym Prezesa Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej na rozporządzenie przez Wnioskodawcę przedmiotową nieruchomością, stanowiącą składnik jego aktywów trwałych w rozumieniu przepisów Ustawy o rachunkowości.

Warunkowa umowa sprzedaży, a także umowa przenosząca własność nieruchomości zawarte zostaną w terminie obowiązywania zgody Prezesa Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej na sprzedaż nieruchomości. W przypadku braku uzyskania przez Wnioskodawcę zgody Prezesa Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej nie ma zatem możliwości sprzedaży tejże nieruchomości.

Po uzyskaniu ewentualnej zgody Prezesa Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej podpisana zostanie warunkowa umowa sprzedaży nieruchomości. Umowa przenosząca własność nieruchomości może bowiem zostać zawarta pod warunkiem, że:

organ gminy nie skorzysta zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt 4 oraz ust. 3 pkt 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami z przysługującego mu prawa pierwokupu przedmiotowej nieruchomości. Kontrahent nabędzie zatem prawo własności zabudowanej nieruchomości na podstawie umowy przenoszącej własność, zawartej po złożeniu oświadczenia o nieskorzystaniu przez organ gminy z przysługującego mu prawa pierwokupu lub po upływie terminu na złożenie takiego oświadczenia;

Prezes Krajowego Zasobu Nieruchomości nie skorzysta zgodnie z art. 30a ustawy z dnia 20 lipca 2017r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości z przysługującego Krajowemu Zasobowi Nieruchomości prawa pierwokupu tej nieruchomości, Kontrahent nabędzie prawo własności na podstawie umowy przeniesienia własności nieruchomości, zawartej po złożeniu przez Prezesa Krajowego Zasobu Nieruchomości oświadczenia o nieskorzystaniu przez Krajowy Zasób Nieruchomości z przysługującego jemu prawa pierwokupu lub po upływie terminu na złożenie takiego oświadczenia.

Jeśli wskazane powyżej organy skorzystają z przysługującego im prawa pierwokupu, umowa sprzedaży nie dojdzie do skutku.

W przedwstępnej umowie sprzedaży zawarto postanowienie, że z chwilą zawarcia warunkowej umowy sprzedaży, Wnioskodawca i kontrahent nadadzą wpłaconej uprzednio przez kontrahenta kwocie 1.500.000 PLN (tytułem wadium) charakter zaliczki.

Wnioskodawca i kontrahent (jako czynni podatnicy VAT) zamierzają - przed podpisaniem warunkowej umowy - złożyć właściwemu organowi podatkowemu oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży przedmiotowej nieruchomości i wybrać opodatkowanie tym podatkiem. W związku z tym sprzedaż zabudowanej nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 23%.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

Ad.1

Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu budynku znajdującego się na działce nr ... .

Ad.2

Wnioskodawca na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 15 listopada 1975 r. otrzymał w użytkowanie na czas nieograniczony teren zabudowany położony przy P. obejmujący działkę nr ... wraz ze znajdującym się na niej budynkiem. Na mocy art. 182 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz.U. 1990 nr 65 poz. 385) budynek stał się własnością U. z dniem wejścia w życie ustawy. W dniu 9 grudnia 2005 r. Wojewoda wydał decyzję, w której powołując się na przepis art. 256 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. 2005 nr 164 poz. 1365) przekazał P. prawo własności gruntu dla działki nr ... z dniem 1 września 2005 r. tj. z dniem wejścia w życie ustawy.

Ad.3

Część budynku będąca przedmiotem najmu:

  • - umowa nr ... (sklep) - okres obowiązywania 01.11.1992 r. - 30.09.2010 r.,
  • umowa nr ...(bufet) - okres obowiązywania 15.05.1997 r. - 31.12.2005 r.
  • umowa nr ... (ksero) - okres obowiązywania 01.12.1999 r. - 30.07.2004 r.
  • umowa nr ...(ksero) - okres obowiązywania 01.10.2004 r. - 28.02.2006 r.
  • umowa nr ...(bufet)- okres obowiązywania 02.01.2006 r. - 30.09.2012 r.
  • umowa nr ... (ksero) - okres obowiązywania 15.03.2006 r. - 30.06.2009 r.
  • umowa nr ... (sklep) - okres obowiązywania 01.10.2010 r. - 31.01.2015 r.
  • umowa nr ...(biuro) - okres obowiązywania 07.07.2011 r. - nieoznaczony
  • umowa nr ... (biuro) - okres obowiązywania 03.09.2012 r. - 30.11.2018 r.
  • umowa nr ... (stacja bazowa - dach + część pomieszczeń) - okres obowiązywania 01.04.2013 r. - 31.03.2023 r.
  • umowa nr ... (sklep) - okres obowiązywania 16.11.2015 r. - 30.04.2018 r.

Ad.4

Wnioskodawca po dniu 1 września 2005r. (dzień nabycia prawa własności do działki wraz z budynkiem) nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w konsekwencji po stronie Wnioskodawcy nie powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ad.5

Wnioskodawca po dniu 1 września 2005r. (dzień nabycia prawa własności do działki wraz z budynkiem) nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które byłyby wyższe niż 30% wartości początkowej budynku.

Ad.6

Wnioskodawca po dniu 1 września 2005 r. (dzień nabycia prawa własności do działki wraz z budynkiem) nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które byłyby wyższe niż 30% wartości początkowej budynku.

Ad.7

Budynek nie był wykorzystywany wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy dostawa wskazanej w opisie stanu faktycznego działki nr ... będzie podlegała zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT?
  2. Czy istnieje możliwość rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży przedmiotowej nieruchomości zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT przed podpisaniem warunkowej umowy sprzedaży?

Stanowisko Wnioskodawcy.

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa wskazanej w opisie stanu faktycznego działki nr ... korzystała będzie ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim.
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich miało miejsce pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata.

„Pierwsze zasiedlenie” budynku (budowli lub ich części) - w myśl art. 2 pkt 14 ustawy o VAT - należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku (budowli lub ich części), używanie, w tym na potrzeby własnej działalności gospodarczej a także oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zgodnie z przepisem art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zatem przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny tych obiektów w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się taką samą stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy w odniesieniu do budynku znajdującego się na działce nr ... doszło do pierwszego zasiedlenia z uwagi na jego używanie w działalności gospodarczej, a od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili jego planowanej sprzedaży minie co najmniej dwa lata. Dodatkowo Wnioskodawca od 2016 r. nie ponosił wydatków na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W konsekwencji zostaną spełnione obie przesłanki warunkujące zwolnienie, co oznacza, że dostawa w/w nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Ad.2

W ocenie Wnioskodawcy istnieje możliwość rezygnacji ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT. Zarówno Wnioskodawca, jak i wybrany w przetargu kontrahent są czynnymi podatnikami VAT. Ponadto zgodne oświadczenie zostanie złożone przez czynnych podatników VAT, jeszcze przed dniem podpisania warunkowej umowy sprzedaży, czyli przed dniem dokonania dostawy przedmiotowej nieruchomości. Dostawa nieruchomości nastąpi z dniem podpisania umowy przenoszącej własność nieruchomości.

Zwolnienie uregulowane w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT ma charakter zwolnienia fakultatywnego, bowiem w myśl art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Ustawodawca daje podatnikom dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, po spełnieniu określonych warunków - możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Podsumowując - w opisanym stanie faktycznym - istnieje możliwość rezygnacji z ww. zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT na podstawie ww. powołanego art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary – według art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie zaś z art. 146aa ust. 1 pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Przy czym, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy. W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie natomiast do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – zgodnie z obowiązującą od 1 września 2019 r. treścią art. 2 pkt 14 ustawy stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1520), rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadku doszło do korzystania z budynku.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny tych obiektów w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać.

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem zabudowanej budynkiem nieruchomości stanowiącej działkę nr .... Wnioskodawca na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 15 listopada 1975 r. otrzymał w użytkowanie na czas nieograniczony teren zabudowany obejmujący działkę nr ... wraz ze znajdującym się na niej budynkiem. Wojewoda wydał decyzję przekazał Wnioskodawcy prawo własności gruntu dla działki nr ... z dniem 1 września 2005 r. tj. z dniem wejścia w życie ustawy. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu budynku znajdującego się na działce nr ... . Wnioskodawca po dniu 1 września 2005 r. (dzień nabycia prawa własności do działki wraz z budynkiem) nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w konsekwencji po stronie Wnioskodawcy nie powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca wykorzystywał w/w nieruchomość w dwojaki sposób tzn.: na potrzeby prowadzonej przez siebie działalności, przede wszystkim działalności statutowej, część pomieszczeń w przedmiotowym budynku była, bądź w dalszym ciągu jest przedmiotem umów najmu/dzierżawy. Wnioskodawca i kontrahent (jako czynni podatnicy VAT) zamierzają - przed podpisaniem warunkowej umowy - złożyć właściwemu organowi podatkowemu oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży przedmiotowej nieruchomości i wybrać opodatkowanie tym podatkiem.

W celu ustalenia, czy w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie z opodatkowania, czy też opodatkowanie właściwą stawką podatku VAT należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy względem budynku posadowionego na nieruchomości nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa budynku nie będzie następować w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż jak wskazał Wnioskodawca wykorzystywał w/w nieruchomość na potrzeby prowadzonej przez siebie działalności, przede wszystkim działalności statutowej, część pomieszczeń w przedmiotowym budynku była, bądź w dalszym ciągu jest przedmiotem umów najmu/dzierżawy. Ponadto Wnioskodawca nie ponosił nakładów na ulepszenie przedmiotowego budynku.

Spełniony zostanie również drugi warunek umożliwiający zwolnienie ww. budynku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż między pierwszym zasiedleniem a dostawą ww. budynku minie okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym dostawa nieruchomości nr ... zabudowanej budynkiem będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Odpowiednio zwolnieniem tym objęta będzie także dostawa gruntu na którym budynek jest posadowiony (art. 29a ust. 8 ustawy).

Dodatkowo w myśl ww. art. 43 ust. 10 w związku z art. 43 ust. 11 ustawy Wnioskodawca oraz nabywca lokalu mogą zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy przedmiotowego lokalu pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca lokalu części są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni oraz złożą, przed dniem dokonania dostawy lokalu właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy przedmiotowego budynku.

Reasumując, należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma prawo do zastosowania do planowanej dostawy nieruchomości nr .... zabudowanej budynkiem zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, z opcją jej opodatkowania po spełnieniu warunków wynikających z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj