Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1148/11-4/AK
z 27 października 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1148/11-4/AK
Data
2011.10.27
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Ewidencje --> Ewidencja sprzedaży
Słowa kluczowe
dostawa
faktura
odpady (śmieci)
podatek od towarów i usług
sprzedaż
tworzywa sztuczne
złom
Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie dokumentowania sprzedaży złomu, tworzyw sztucznych, odpadów szklanych i innych towarów.
Wniosek ORD-IN 347 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 października 2011 r. (data wpływu 12 października 2011 r.) oraz pismem z dnia 21 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania sprzedaży złomu, tworzyw sztucznych, odpadów szklanych i innych towarów – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 1 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania sprzedaży złomu, tworzyw sztucznych, odpadów szklanych i innych towarów. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 października 2011 r. o podpis drugiej osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy oraz pismem z dnia 21 października 2011 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie m.in. gromadzenia, sprzedaży hurtowej złomu, odpadów metalowych i niemetalowych przeznaczonych do powtórnego wykorzystania. Od dnia 1 kwietnia 2011 roku zmianie uległ system naliczania i odliczania podatku od towarów i usług w obrocie między innym surowcami wtórnymi i złomem. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające złom, jeżeli dokonującym jego dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15 niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 7 cyt. ustawy stosuje się, jeżeli nabywcą złomu jest podatniku, o którym mowa w art. 15 (art. 17 ust. 7 cyt. ustawy). Przyjęte regulacje wprowadzają mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego dokonywana jest dostawa złomu. Sposób dokumentowania transakcji sprzedaży złomu określa ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. z 2011 r. nr 64, poz. 332, art. 106 ust. 1a, tj. podatnicy, o których mowa w art. 15, są zobowiązani wystawić fakturę stwierdzająca w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust 1a, 2, 4, 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. 1a - w przypadkach o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku. W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż jest on zarejestrowany jako czynny podatnik w zakresie podatku od towarów i usług oraz nie korzysta ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2. Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie między innymi gromadzenia, sprzedaży hurtowej złomu, odpadów metalowych i niemetalowych przeznaczonych do powtórnego wykorzystania. Złom i odpady metalowe i niemetalowe przeznaczone do powtórnego wykorzystania przed odsprzedażą nie są poddawane dalszej obróbce technologicznej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy dokumentując sprzedaż złomu, tworzyw sztucznych, odpadów szklanych i innych towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. (poz. 780) Dz. U. Nr 68, poz. 360 § 5, ust. 15 na podstawie faktury VAT w rubryce dotyczącej stawki VAT można wpisać oznaczenie typu: NP (nie podlega), BP (bez podatku), ND (nie dotyczy), a w rubryce dotyczącej kwoty podatku czy można wpisać „0” (zero)... Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż złomu, tworzyw sztucznych, odpadów szklanych i innych towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. (poz.780) Dz. U. Nr 68, poz. 360 § 5, ust. 15 należy dokumentować fakturą VAT w której w rubryce dotyczącej stawki VAT nie wpisuje się żadnej adnotacji typu: NP, BP, ND, a rubryka dotycząca kwoty podatku powinna być pusta. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. W myśl art. 8 ust. 1. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy). Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2. Ww. załącznik nr 11 określający wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, obejmuje:
Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego. Przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 (art. 17 ust. 7 ustawy). Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku (art. 106 ust. 1a ustawy). Zasady wystawiania faktur uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwanego dalej rozporządzeniem. Z § 5 ust. 15 ww. rozporządzenia wynika, że faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi, dla których podatnikiem zgodnie z przepisami ustawy jest nabywca towaru lub usługi, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają:
Ze złożonego wniosku wynika, że będąc czynnym podatnikiem VAT, niekorzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w zakresie między innymi gromadzenia, sprzedaży hurtowej złomu, odpadów metalowych i niemetalowych przeznaczonych do powtórnego wykorzystania (PKWiU 38.11.51.0 odpady szklane, PKWiU 38.11.55.0 odpady z tworzyw sztucznych, PKWiU 38.11.58.0 odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal, PKWiU 38.12.27 odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych, zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne, PKWiU ex 38.32.29.0 surowce wtórne z pozostałych metali – wyłącznie odpady i złom, PKWiU 43.77 sprzedaż hurtowa odpadów i złomu). Złom i odpady metalowe i niemetalowe przeznaczone do powtórnego wykorzystania przed odsprzedażą nie są poddawane dalszej obróbce technologicznej. Mając na uwadze analizę sprawy, jak również przywołane przepisy prawa stwierdzić należy, że regulacja art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług ma zastosowanie do dokonywanej przez Wnioskodawcę dostawy złomu i odpadów. W tym przypadku uwzględniając, iż mechanizmem odwróconego obciążenia, objęto na mocy załącznika nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług, towary o których mowa we wniosku – z tytułu dokonywanej przez Wnioskodawcę dostawy, w oparciu o dyspozycję art. 17 ust. 1 pkt 7 w powiązaniu z art. 17 ust. 7 cyt. ustawy, obowiązek rozliczenia podatku należnego został przeniesiony na nabywcę. Z tych też względów, działając w charakterze dostawcy, Zainteresowany winien wystawić fakturę VAT z uwzględnieniem zasad wskazanych w art. 106 ust. 1a ustawy i § 5 ust. 15 rozporządzenia, w treści której nie wykazuje stawki ani kwoty podatku, jak również należności wraz z podatkiem. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.