Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.166.2019.1.PJ
z 25 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2019 r. (data wpływu 30 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia daty i wysokości obciążenia zabezpieczenia generalnego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie odnotowywania rozchodu alkoholu z magazynu zamkniętego gorzelni w dokumentacji określającej ilość wyprodukowanego alkoholu etylowego i określenia daty i wysokości obciążenia zabezpieczenia generalnego.

We wniosku przedstawiono następujący zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy i wytwarza alkohol w nowo wybudowanej gorzelni w ramach której stosowany jest system zamkniętego magazynu (zgodnie z § 8 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 10 maja 2017 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych). Kolumna destylacyjna w której odbywa się odpęd alkoholu etylowego z przefermentowanego zacieru, połączona jest bezpośrednio ze zbiornikami, do których przepływa oddestylowany alkohol etylowy. Na wszystkie połączenia rurowe, urządzenia produkcyjne i magazynowe nałożone są zamknięcia urzędowe w celu wyeliminowania dostępu do alkoholu etylowego i jego par. Dobowa produkcja gorzelni odnotowywana jest w księdze kontroli produkcji i rozchodu alkoholu etylowego i określana jest tylko w L objętościowych destylatu na podstawie przepływomierza magazynu zamkniętego gorzelni.

Prowadzona jest księga kontroli produkcji i rozchodu alkoholu etylowego według wzoru wprowadzonego rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27.03.2018 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy.

Produkcja prowadzona jest w trybie ciągłym. Wyprodukowany alkohol etylowy z magazynu zamkniętego gorzelni jest cyklicznie wydawany do magazynu destylatu w obecności kontrolujących inspektorów Urzędu Celno-Skarbowego, a następnie pompowany do cystern samochodowych i sprzedawany (wydawany) do innego składu podatkowego w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Wnioskodawca złożył do Urzędu Skarbowego w X. zabezpieczenie akcyzowe z tytułu prowadzonej działalności w składzie podatkowym.

Wnioskodawca opierając się na § 10 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 10 maja 2017 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych, zamierza wprowadzić ewidencjonowanie w dokumentacji przychodów ilości wyprodukowanego alkoholu w momencie i w ilości odpowiadającej rozchodowaniu alkoholu etylowego z magazynu zamkniętego gorzelni.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone w wniosku nr 2):

Skoro rozchód alkoholu etylowego z magazynu zamkniętego gorzelni będzie stanowił pozycję przychodową w dokumentacji Wnioskodawcy określającej ilość wyprodukowanego alkoholu etylowego, to czy przedłożenie do Urzędu Skarbowego dokumentu określającego rodzaj i ilość wyrobów akcyzowych do odnotowania obciążenia zabezpieczenia generalnego składu podatkowego powinno nastąpić w dacie wydania z magazynu zamkniętego gorzelni i w ilości odpowiadającej ilość alkoholu wydanego z magazynu gorzelni?

Wnioskodawca przedstawił następuje stanowisko w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego w odniesie do zagadnienia będącego przedmiotem pytania oznaczonego nr 2:

W momencie wydania z magazynu zamkniętego gorzelni, ilość alkoholu etylowego jest określana w L 100% alkoholu i będzie równocześnie pozycją przychodową w dokumentacji określającej ilość wyprodukowanego alkoholu etylowego. Data wydania z magazynu zamkniętego będzie również określać moment powstania zobowiązania podatkowego.

W przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy przedłożenie dokumentów do Urzędu Skarbowego w celu odnotowania obciążenia zabezpieczenia, powinno nastąpić z chwilą powstania obowiązku podatkowego z tytułu wyprodukowania wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym.

Opierając się na § 10 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zabezpieczeń akcyzowych, data wydania i ilość destylatu wydana z magazynu zamkniętego gorzelni w L 100% alkoholu będzie podstawą do przedłożenia do Urzędu Skarbowego dokumentów określających rodzaj i ilość wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w celu odnotowania obciążenia zabezpieczenia składu podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 864 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 12 przez procedurę zawieszenia poboru akcyzy rozumie się procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
    4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów (art. 8 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym).

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej (art. 10 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym).

Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie (art. 92 ustawy o podatku akcyzowym).

Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy (art. 93 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym).

Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew (art. 93 ust. 2 ustawy).

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy i wytwarza alkohol w nowo wybudowanej gorzelni. W ramach ww. gorzelni prowadzony jest system zamkniętego magazynu, o którym mowa w § 8 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 maja 2017 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 989 ze zm.).

Kolumna destylacyjna w której odbywa się odpęd alkoholu etylowego z przefermentowanego zacieru, połączona jest bezpośrednio ze zbiornikami, do których przepływa oddestylowany alkohol etylowy. Na wszystkie połączenia rurowe, urządzenia produkcyjne i magazynowe nałożone są zamknięcia urzędowe w celu wyeliminowania dostępu do alkoholu etylowego i jego par. Dobowa produkcja gorzelni odnotowywana jest w księdze kontroli produkcji i rozchodu alkoholu etylowego i określana jest tylko w L objętościowych destylatu na podstawie przepływomierza magazynu zamkniętego gorzelni.

Przez Wnioskodawcę prowadzona jest księga kontroli produkcji i rozchodu alkoholu etylowego według wzoru wprowadzonego rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 marca 2018 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (t.j. Dz.U. z 2019 poz. 843 ).

Produkcja prowadzona jest w trybie ciągłym. Wyprodukowany alkohol etylowy z magazynu zamkniętego gorzelni jest cyklicznie wydawany do magazynu destylatu w obecności kontrolujących inspektorów Urzędu Celno-Skarbowego a następnie pompowany do cystern samochodowych i sprzedawany (wydawany) do innego składu podatkowego w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Wnioskodawca złożył do Urzędu Skarbowego zabezpieczenie akcyzowe z tytułu prowadzonej działalności w składzie podatkowym.

Wnioskodawca opierając się na § 10 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 10 maja 2017 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych, zamierza wprowadzić ewidencjonowanie w dokumentacji przychodów ilości wyprodukowanego alkoholu w momencie i w ilości odpowiadającej rozchodowaniu alkoholu etylowego z magazynu zamkniętego gorzelni.

Przedmiot wątpliwości Wnioskodawcy dotyczy określenia daty obciążenia zabezpieczenia generalnego.

Na podstawie art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podmioty obowiązane do złożenia zabezpieczenia akcyzowego:

  1. podmiot prowadzący skład podatkowy,
  2. zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,
  3. zarejestrowany wysyłający,
  4. podmiot pośredniczący,
  5. podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3,
  6. pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem przedsiębiorcy zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c,
  7. podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c

-składają zabezpieczenie w formie zabezpieczenia generalnego w celu zagwarantowania pokrycia wielu zobowiązań podatkowych albo wielu zobowiązań podatkowych oraz wielu opłat paliwowych.

Z zastrzeżeniem art. 41a ust. 6, art. 46f i art. 46o, obciążenie zabezpieczenia generalnego kwotą powstałego lub mogącego powstać zobowiązania podatkowego albo kwotą zobowiązania podatkowego oraz opłaty paliwowej, której obowiązek zapłaty powstał lub może powstać, i jego zwolnienie z obciążenia w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3 i 5 oraz ust. 1a - odnotowuje właściwy naczelnik urzędu skarbowego (art. 65 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym).

Obciążenie zabezpieczenia generalnego odnotowuje się po stwierdzeniu, że zobowiązanie podatkowe powstało lub powstał obowiązek zapłaty opłaty paliwowej, lub mogą one powstać, z uwzględnieniem ust. 2, po przedłożeniu przez podmiot obowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego:

  1. oryginału karty do saldowania, na podstawie której dokonuje się ustalenia stanu wykorzystania tego zabezpieczenia;
  2. dokumentów określających rodzaj i ilość wyrobów akcyzowych objętych tym zabezpieczeniem, w sposób umożliwiający obliczenie lub oszacowanie powstałego lub mogącego powstać zobowiązania podatkowego lub opłaty paliwowej, której obowiązek zapłaty powstał lub może powstać (§ 10 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie zabezpieczeń akcyzowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2543).

W przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy przedłożenie dokumentów, o których mowa w ust. 3, w celu odnotowania obciążenia zabezpieczenia generalnego, powinno nastąpić z chwilą powstania obowiązku podatkowego z tytułu wyprodukowania wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym, nie później jednak niż następnego dnia roboczego po wyprodukowaniu tego wyrobu (§ 10 ust. 4 rozporządzenia w sprawie zabezpieczeń akcyzowych).

Stosownie do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca produkuje alkohol etylowy. Tym samym stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym po stronie Spółki powstanie obowiązek podatkowy z tytułu produkcji alkoholu etylowego. Z uwagi na zastosowaną procedurę zawieszenia poboru akcyzy z ww. obowiązku podatkowego nie powstanie zobowiązanie podatkowe po stronie Wnioskodawcy.

Odnosząc się do treści pytania oznaczonego we wniosku nr 2 wskazać należy, że obciążenie zabezpieczenia generalnego, w myśl przytoczonych wyżej przepisów, odnotowuje się po stwierdzeniu, że powstał obowiązek podatkowy, po przedłożeniu przez podmiot zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego dokumentów określających rodzaj i ilość wyrobów akcyzowych objętych tym zabezpieczeniem, w sposób umożliwiający obliczenie lub oszacowanie powstałego lub mogącego powstać zobowiązania podatkowego.

Mając jednak na uwadze normę wynikającą z przytoczonego przepisu § 10 ust. 3 rozporządzenia, należy wskazać, że odnotowanie obciążenia zabezpieczenia akcyzowego następuje w ilości i dacie, w której zobowiązanie podatkowe może powstać, tj. w dzień wyprodukowania alkoholu etylowego, kiedy to można obliczyć bądź oszacować wysokość powstałego lub mogącego powstać zobowiązania podatkowego. Wobec powyższego odnotowanie obciążenia zabezpieczenia akcyzowego nie nastąpi z datą wydania (rozchodu) z magazynu zamkniętego, ponieważ powinno być odnotowane już wcześniej.

Jak wyjaśniono wyżej obowiązek podatkowy powstaje po stronie Wnioskodawcy z tytułu produkcji alkoholu etylowego z chwilą jego wyprodukowania. Tym samym dniem, z którym powinno zostać odnotowane obciążenie zabezpieczenia generalnego złożonego przez Wnioskodawcę będzie dzień wyprodukowania alkoholu etylowego lub dzień następujący po tym dniu. Oznacza to, że przedłożenie dokumentacji powinno nastąpić w dniu wyprodukowania alkoholu etylowego lub dniu następującym po tym dniu i w ilości określonej na ten dzień, wynikającej z dobowych wskazań przepływomierza magazynu zamkniętego gorzelni. Ilość ta umożliwia bowiem obliczenie bądź oszacowanie powstałego lub mogącego powstać zobowiązania podatkowego.

W związku z powyższym za podstawę do ustalania wysokości obciążenia zabezpieczenia generalnego składanego dla zabezpieczenia zobowiązań podatkowych z tytułu produkcji alkoholu etylowego należy przyjąć ilość oddestylowanego alkoholu etylowego w przeliczeniu na hektolitry alkoholu etylowego 100% vol. wyrobu gotowego.

Reasumując, stwierdzić należy, iż w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy odnotowanie obciążenia zabezpieczenia z tytułu produkcji alkoholu etylowego powinno nastąpić z chwilą, w której w stosunku do produkowanego wyrobu akcyzowego (alkoholu etylowego) w składzie podatkowym może powstać zobowiązanie podatkowe w akcyzie. Moment ten, w przedstawionej we wniosku sytuacji, następuje na etapie produkcji alkoholu etylowego, gdy podmiot uzyskuje oddestylowany alkohol etylowy i można dokonać obliczenia (oszacowania) kwot mogącego powstać zobowiązania podatkowego

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie Organ informuje, że w zakresie objętym pierwszym z zawartych we wniosku pytań tj. w kwestii odnotowywania rozchodu alkoholu z magazynu zamkniętego gorzelni w dokumentacji określającej ilość wyprodukowanego alkoholu etylowego zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj