Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.494.2019.1.MMA
z 25 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2019 r. (data wpływu 10 września 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymywanych od Najemcy Faktur dokumentujących wykonanie świadczenia, za które przyznano Premię – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 10 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymywanych od Najemcy Faktur dokumentujących wykonanie świadczenia, za które przyznano Premię.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Spółka 1 spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka 1” lub „Wynajmujący” lub „Wnioskodawca”) jest właścicielem (…) tj. nowoczesnego kompleksu biurowego klasy A, położonego w najspokojniejszej okolicy (…). Podstawowa działalność gospodarcza Spółki 1 (…) polega na wynajmie powierzchni biurowych.


Jednym z kontrahentów Spółki 1 (…) jest Spółka 2 sp. z o.o. (dalej: „Spółka 2” lub „Najemca”), spółka działająca w ramach globalnej grupy z centralą we Francji, specjalizującej się w zarządzaniu energią elektryczną i automatyce przemysłowej.


Działalność gospodarcza Spółki 2 koncentruje się w obszarach:

  • lokalnej dystrybucji towarów sygnowanych marką Spółki 2 do zewnętrznych klientów, -wdrażania oraz realizacji projektów w zakresie innowacyjnych rozwiązań z obszaru automatyki budynkowej i komputerów przemysłowych,
  • działalności produkcyjnej w zakładach zlokalizowanych w …. oraz ….


Zarówno Spółka 1 (…), jak i Spółka 2 są czynnymi podatnikami podatku VAT.


W 2013 roku Spółka 1 (...) w ramach prowadzonej działalności deweloperskiej zawarła ze Spółką 2 umowę najmu powierzchni biurowej lokalu należącego do Spółki 1 (...) (dalej: „Umowa”). Zgodnie z Umową, Spółka 1 (...)(jako Wynajmujący) oddał Spółce 2 (Najemcy) do odpłatnego korzystania powierzchnię biurową jednego z posiadanych lokali komercyjnych.

W związku ze zbliżającym się upływem okresu, na jaki została zawarta Umowa, w dniu 27 lipca 2018 roku Spółka 1 (...) i Spółka 2 podpisali aneks do Umowy przedłużający czas jej obowiązywania. Następnie Spółka 1 (...) i Spółka 2 zawarli kolejne aneksy do Umowy, które modyfikowały bądź uszczegóławiały poprzednie ustalenia (dalej łącznie: „Aneksy”).


Aneksy, poza postanowieniami dotyczącymi przedłużenia okresu najmu, obejmują również ustalenia co do zmiany stawek czynszu i opłaty eksploatacyjnej, udzielenia rabatu za czynsz, a także zmiany powierzchni rozliczeniowej najmu. W myśl postanowień Aneksów, w zamian za przedłużenie okresu najmu, Wynajmujący zobowiązał się do wypłaty na rzecz Najemcy kwoty z tytułu przedłużenia czasu trwania najmu (dalej: „Premia”).


Wypłata wymienionej Premii miała nastąpić w kilku transzach, z czego pierwsza i druga została już przez Najemcę otrzymana.


W związku z wypłatą Premii Najemca nie jest zobowiązany do jakiegokolwiek czynnego działania na rzecz Wynajmującego, np. udostępnienia wizerunku (logo) Spółki 2 dla celów marketingowo - reklamowych. Najemca może wykorzystać otrzymane środki pieniężne (Premię) wedle własnego uznania.


W świetle postanowień Aneksów, w przypadku, gdy Umowa zostanie rozwiązana z przyczyn leżących po stronie Najemcy, będzie on zobowiązany wypłacić Wynajmującemu karę pieniężną w wysokości część udzielonej kwoty Premii proporcjonalnie do /odpowiadającej pozostałemu czasowi trwania najmu, tj. okresowi od rozwiązania Umowy do końca okresu najmu.

W związku z wątpliwościami, czy otrzymana przez Najemcę Premia stanowi wynagrodzenie za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Najemca wystąpił z wnioskiem o interpretację indywidualną. W rezultacie, 29 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.60.2019.1.IG (dalej: „interpretacja”), w której wskazał, że zobowiązanie realizowane przez Najemcę w zamian za przyznaną Premię stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, tj. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Przy czym w opisie tamtego wniosku Najemca wskazał, że gdyby wykorzystał on środki z Premii na wykonanie remontu bądź odświeżenie przedmiotu najmu, to nakłady takie stanowiłyby własność Wynajmującego. Spółka 2 zastrzegł także w ówczesnym wniosku, że nie ma on obowiązku przeznaczenia Premii na ten cel.


Tymczasem, w ramach niniejszego wniosku Wynajmujący pragnie wskazać, iż środki z Premii nie będą przeznaczone na sfinansowanie wykonania remontu bądź odświeżenia przedmiotu najmu. W Związku z tym zastrzeżenie własności nakładów sfinansowanych z Premii na rzecz Wynajmującego staje się bezprzedmiotowe - tj. nie będzie ewentualnego przejścia własności nakładów w związku z brakiem tego typu prac finansowanych w całości lub części z Premii. Przed dniem złożenia niniejszego wniosku o interpretację, Najemca wystawił na rzecz Wynajmującego faktury z tytułu otrzymania pierwszej i drugiej transzy Premii. Faktury te dokumentują wykonanie świadczenia podlegającego opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej (23%). Najemca zamierza w przyszłości wystawić na Wynajmującego kolejne faktury dokumentujące przyznanie Premii w zakresie płatności kolejnych transz (dalej łącznie: „Faktury”).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w świetle opisanego stanu faktycznego, Wynajmującemu przysługuje/przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymywanych od Najemcy Faktur dokumentujących wykonanie świadczenia, za które przyznano Premię?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, Wynajmującemu będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymywanych od Najemcy Faktur dokumentujących wykonanie świadczenia, za które przyznano Premię.


Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2018.2174 z późn. zm) (dalej: „ustawa o VAT”), podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.


Zważywszy na art. 2 pkt 22 ustawy o VAT (definiujący pojęcie „sprzedaży” jako odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów) oraz na fakt, że Spółka 1 (...)jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, Spółka 2, dokonując opodatkowanego według stawki 23% odpłatnego świadczenia usług na rzecz Wynajmującego, ma obowiązek wystawić fakturę dokumentującą to świadczenie.


Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie zaś do dyspozycji art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Jak wskazano powyżej, w świetle Interpretacji, zobowiązanie realizowane przez Najemcę w zamian za przyznaną Premię stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, tj. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.


W konsekwencji, Wynajmujący dokonał nabycia usługi świadczonej przez Najemcę. Wskazana usługa została nabyta w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT (tj. kontynuowania wynajmu powierzchni biurowej na rzecz Najemcy). W tym kontekście, spełniona została przesłanka podstawowa zawiązku nabywanej usługi z czynnościami opodatkowanymi Wynajmującego. Na marginesie warto dodać, że związek ten ma charakter bezpośredni - tj. celem nabycia usługi od Najemcy było zapewnienie sobie przez Wynajmującego możliwości kontynuacji świadczenia usług najmu powierzchni na rzecz właśnie tego Najemcy.


Nie zachodzi także, w opinii Spółka 1 Park Rozwoju, żadna okoliczność wyłączająca prawo do odliczenia VAT na podstawie art. 88 ustawy o VAT.


W konsekwencji, Spółka 1 (...)przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego z otrzymanych od Najemcy Faktur dokumentujących świadczenie usług na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT.


Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.


Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 10b prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w art. 86 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT, powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.


Ponadto, jak stanowi art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Biorąc pod uwagę, że Wynajmujący, będąc czynnym podatnikiem VAT, nabywa od Najemcy usługi wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT (odpłatny wynajem powierzchni), to Spółka 1 (...)ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wykazanego na Fakturach wystawionych przez Najemcę celem udokumentowania świadczenia usług w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytej usługi powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma on Faktury dokumentujące tę usługę lub w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawców w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.


Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.


W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.


Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.


Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a (art. 86 ust. 13 ustawy).


Zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. W stosunku do faktur lub dokumentów celnych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę lub dokument celny, będący podstawą odliczenia lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, pod warunkiem, że w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.


Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują określone sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ograniczenia te zawarte są w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Natomiast na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Rozpatrując kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z otrzymywanych od Najemcy Faktur, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć kwestię, czy wypłacane przez Wnioskodawcę Premie Pieniężne związane są z czynnościami opodatkowanymi VAT.


Zauważyć należy, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem (…) tj. nowoczesnego kompleksu biurowego klasy A, położonego w najspokojniejszej okolicy … w …. Podstawowa działalność gospodarcza Spółki 1 (...)polega na wynajmie powierzchni biurowych. Jednym z kontrahentów Spółki 1 (...)jest Spółka 2, spółka działająca w ramach globalnej grupy z centralą we Francji, specjalizującej się w zarządzaniu energią elektryczną i automatyce przemysłowej.


Działalność gospodarcza Spółki 2 koncentruje się w obszarach:

  • lokalnej dystrybucji towarów sygnowanych marką Spółki 2 do zewnętrznych klientów, -wdrażania oraz realizacji projektów w zakresie innowacyjnych rozwiązań z obszaru automatyki budynkowej i komputerów przemysłowych,
  • działalności produkcyjnej w zakładach zlokalizowanych w … oraz ….


Zarówno Spółka 1 (…), jak i Spółka 2 są czynnymi podatnikami podatku VAT. W 2013 roku Spółka 1 (...) w ramach prowadzonej działalności deweloperskiej zawarła ze Spółką 2 umowę najmu powierzchni biurowej lokalu należącego do Spółki 1(…). Zgodnie z Umową, Spółka 1 (...) (jako Wynajmujący) oddał Spółce 2 (Najemcy) do odpłatnego korzystania powierzchnię biurową jednego z posiadanych lokali komercyjnych. W związku ze zbliżającym się upływem okresu, na jaki została zawarta Umowa, w dniu 27 lipca 2018 roku Spółka 1 (...) i Spółka 2 podpisali aneks do Umowy przedłużający czas jej obowiązywania. Następnie Spółka 1 (...)i Spółka 2 zawarli kolejne aneksy do Umowy, które modyfikowały bądź uszczegóławiały poprzednie ustalenia. Aneksy, poza postanowieniami dotyczącymi przedłużenia okresu najmu, obejmują również ustalenia co do zmiany stawek czynszu i opłaty eksploatacyjnej, udzielenia rabatu za czynsz, a także zmiany powierzchni rozliczeniowej najmu. W myśl postanowień Aneksów, w zamian za przedłużenie okresu najmu, Wynajmujący zobowiązał się do wypłaty na rzecz Najemcy kwoty z tytułu przedłużenia czasu trwania najmu. Wypłata wymienionej Premii miała nastąpić w kilku transzach, z czego pierwsza i druga została już przez Najemcę otrzymana. W związku z wypłatą Premii Najemca nie jest zobowiązany do jakiegokolwiek czynnego działania na rzecz Wynajmującego, np. udostępnienia wizerunku (logo) Spółki 2 dla celów marketingowo - reklamowych. Najemca może wykorzystać otrzymane środki pieniężne (Premię) wedle własnego uznania. W świetle postanowień Aneksów, w przypadku, gdy Umowa zostanie rozwiązana z przyczyn leżących po stronie Najemcy, będzie on zobowiązany wypłacić Wynajmującemu karę pieniężną w wysokości część udzielonej kwoty Premii proporcjonalnie do odpowiadającej pozostałemu czasowi trwania najmu, tj. okresowi od rozwiązania Umowy do końca okresu najmu.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – w myśl art. 7 ust.1 ww. ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zatem, jak wynika z powołanych regulacji, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).


Przepis art. 8 ust. 1 ustawy jest dopełnieniem art. 7 ust. 1 i ma na celu objęcie opodatkowaniem każdej transakcji wykonywanej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, która nie stanowi dostawy towarów. Zatem powołany artykuł pozwala na realizowanie zasady powszechności opodatkowania.


Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.) wskazuje, że „świadczenie usług” oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.


Pojęcie świadczenia – składającego się na istotę usługi – należy interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem. Jak wskazuje art. 353 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r., poz. 1025 z późn. zm.), świadczenie może polegać na działaniu albo zaniechaniu. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innego podmiotu), jak i zaniechanie (nie czynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Na świadczenie mogą się też jednocześnie składać zachowania związane z działaniem, jak i zaniechaniem.


Należy zauważyć, że pojęcie usługi zostało zdefiniowane bardzo szeroko. Powyższa definicja jest niewątpliwie szersza niż zakres tego pojęcia w potocznym jego rozumieniu. Taka konstrukcja definicji usług pozwala na objęcie zakresem przedmiotowym podatku VAT wszelkich transakcji wykonywanych w ramach działalności gospodarczej.


Zgodnie z artykułem 25 ww. Dyrektywy 2006/112/WE Rady, świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zobowiązaniowego, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania. Dyrektywa obejmuje definicją świadczenia usług również zobowiązanie do zaniechania działania bądź do tolerowania czynności lub sytuacji.


A zatem mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku wystąpi wyraźny związek wypłaconej przez Wnioskodawcę na rzecz Najemcy Premii pieniężnej z konkretnym sposobem zachowania najemcy – zawarciem (przedłużeniem) umowy najmu i kontynuacją tej umowy przez określony czas uzgodniony w aneksie.


Tak więc, kwota otrzymana przez Najemcę (płatność z tytułu Premii pieniężnej) jest związana z określonym zachowaniem Najemcy, a zatem świadczeniem przez niego usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy. Wypłacona przez Wnioskodawcę kwota jest formą zachęcenia Najemcy do pozostania w stosunku najmu przez określony czas. Zatem, występuje konieczny element wzajemności, wystarczający do uznania, że płatność jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę.


Tym samym w przedstawionych okolicznościach sprawy, faktyczne uzyskanie Premii jest uzależnione od konkretnie określonego zachowania najemcy przez ściśle sprecyzowany okres czasu wynikający z aneksu do Umowy najmu i w świetle art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy takie zachowanie najemcy należy uznać za usługę (czynność) świadczoną odpłatnie i w związku z tym podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.


Zatem otrzymana przez Najemcę Premia stanowi wynagrodzenie za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ustawy.


Jak wskazano powyżej wypłacane przez Wnioskodawcę Premie Pieniężne związane są z czynnościami opodatkowanymi VAT – wypłacona premia pieniężna mająca skłonić Najemcę do zawarcia umowy najmu i tym samym umożliwić Spółce prowadzenie działalności w zakresie najmu powierzchni biurowych, w całości podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z uwagi na powyższe oraz powołany art. 86 ust. 1 ustawy należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający Wnioskodawcę do odliczenia podatku VAT, gdyż wypłacane Premie Pieniężne stanowiące wynagrodzenie za usługę świadczoną na rzez Najemcy są związane z opodatkowaną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy (podatnika podatku VAT) w zakresie najmu powierzchni biurowych, a przesłanki ograniczające prawo do odliczania nie istnieją.


Zatem Wnioskodawcy przysługuje/przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych od Najemcy Faktur dokumentujących świadczenie, za które przyznano premie, na mocy art. 86 ust. 1 ustawy.


Tym samy stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj