Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.599.2019.1.MM
z 4 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2019 r. (data wpływu 17 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:


  • prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z realizacją inwestycji pn. „...”,
  • braku opodatkowania czynności przekazania zakładowi budżetowemu składników majątkowych powstałych w wyniku realizacji ww. inwestycji,
  • wyłączenia z opodatkowania przekazania w formie aportu do spółki komunalnej mienia zlikwidowanego samorządowego zakładu budżetowego,
  • opodatkowania opłat rocznych wnoszonych z tytułu ustanowienia prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej


- jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z realizacją inwestycji pn. „...”, braku opodatkowania czynności przekazania zakładowi budżetowemu składników majątkowych powstałych w wyniku realizacji ww. inwestycji, wyłączenia z opodatkowania przekazania w formie aportu do spółki komunalnej mienia zlikwidowanego samorządowego zakładu budżetowego oraz opodatkowania opłat rocznych wnoszonych z tytułu ustanowienia prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i następujące zdarzenia przyszłe.


Gmina (…), zarejestrowany czynny podatnik VAT, obecnie jest w trakcie realizacji zadania inwestycyjnego pn. „...”. Zakres rzeczowy ww. inwestycji obejmuje:


  1. przebudowę płyty głównej boiska do piłki nożnej wraz z systemem podgrzewania płyty, oświetleniem i wyposażeniem,
  2. budowę 2 pełnowymiarowych boisk treningowych do piłki nożnej,
  3. budowę zaplecza szatniowo-sportowego wraz z krytą trybuną, która jest częścią konstrukcyjną budynku zaplecza.


Po zakończeniu budowy infrastruktura powstała w ramach ww. zadania będzie wykorzystywana do realizacji zadania publicznego, polegającego na stworzeniu odpowiednich warunków dla szkolenia sportowego prowadzonego przez polskie związki sportowe i inne podmioty działające w zakresie rozwoju sportu olimpijskiego. Dyscypliną szkoleniową „P.” będzie piłka nożna, która zaliczana jest do I grupy zespołowych sportów olimpijskich wymienionych w projekcie Programu ... do 2020 r. Docelową grupę projektu będą stanowić przede wszystkim młodzieżowe kadry piłki nożnej (…) ZPN, (…) ZPN, (…) ZPN i Polskiego Związku Piłki Nożnej. Z oferty korzystać będą mogły również kluby sportowe z całej Polski, ze szczególnym uwzględnieniem regionu ... i województwa (…), gdzie brak jest ośrodków sportowych o tak wysokim standardzie, zapewniających kompleksową obsługę sportową i medyczną oraz mieszkańcy województwa i okolic, uczestniczący w wydarzeniach i imprezach sportowych jako widzowie.


Podatnik po zakończeniu budowy powstałą w ramach projektu infrastrukturę ma zamiar wykorzystywać do prowadzenia działalności opodatkowanej, która będzie polegać na:


  1. odpłatnym wynajmie płyty głównej boiska oraz boisk treningowych,
  2. odpłatnym wynajmie szatni i natrysków,
  3. odpłatnym wynajmie sprzętu do treningu personalnego,
  4. odpłatnym wynajmie sprzętu diagnostycznego do przeprowadzanie badań wydolnościowych,
  5. sprzedaży biletów wstępu na wydarzenia i imprezy sportowe.


W związku z powyższym Gmina na bieżąco dokonuje pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją zadania „U. w S. W.”, pomimo że ww. zakupy mają służyć przyszłej sprzedaży opodatkowanej.

Po zakończeniu realizacji przedmiotowej inwestycji Gmina ma zamiar utworzyć, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 10, art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019, poz. 506), oraz art. 16 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869), samorządowy zakład budżetowy, któremu składniki majątkowe powstałe w ramach projektu „U” zostaną przekazane w użytkowanie.

Docelowo Gmina zamierza w przyszłości zlikwidować samorządowy zakład budżetowy w celu utworzenia spółki z o.o. ze 100% udziałem Gminy, przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego, pozostałego po jego likwidacji, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej oraz art. 16 ust. 5 ustawy o finansach publicznych. Powstała w ten sposób spółka z o.o. przed rozpoczęciem wykonywania czynności określonych w art. 5 ustawy o podatku VAT zrezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ww. ustawy.

Majątek samorządowego zakładu budżetowego będzie się składał z majątku wniesionego przez Gminę – w chwili jego powstania – oraz z majątku nabytego przez zakład w okresie jego działalności, natomiast trwały zarząd gruntami zostanie przekształcony w prawo użytkowania wieczystego, zgodnie z art. 23 ust. 2 ustawy o gospodarce komunalnej.

Samorządowy zakład budżetowy do czasu przekształcenia w spółkę z o.o. ze 100% udziałem Gminy funkcjonował będzie jako zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych służący realizacji zadań statutowych. Powstająca spółka z o.o. przejmie wszystkie składniki majątkowe wchodzące w skład zakładu budżetowego przed jego przekształceniem, łącznie z elementami składników majątkowych. Spółka z o.o., przy użyciu wniesionego aportem majątku po zlikwidowanym zakładzie, nadal będzie kontynuować dotychczasową działalność samorządowego zakładu budżetowego. Spółka z o.o. na bazie nabytego majątku będzie podmiotem zdolnym do samodzielnego prowadzenia działalności i kontynuowania dotychczasowej działalności samorządowego zakładu budżetowego.


Składniki majątku zlikwidowanego zakładu budżetowego, które zostaną wniesione aportem będą zorganizowaną częścią zakładu budżetowego, tj.:


  1. stanowić będą zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności,
  2. organizacyjnie i funkcjonalnie będą wyodrębnione od Gminy,
  3. stanowić będą zespół składników wyodrębnionych finansowo, tj. możliwe będzie przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań oddzielnie do zakładu budżetowego i oddzielnie do finansów Gminy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Gminie przysługuje prawo do odliczania na bieżąco w całości podatku naliczonego od zakupów inwestycyjnych związanych z realizacją zadania pn. „...”?
  2. Czy przekazanie przez Gminę w użytkowanie składników majątkowych wybudowanych w ramach zadania „...” mającemu powstać w przyszłości, na podstawie ww. przepisów ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o finansach publicznych, samorządowemu zakładowi budżetowemu będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  3. Czy wniesienie przez Gminę na pokrycie kapitału spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ze 100% udziałem Gminy wkładu (aportu) w postaci mienia zlikwidowanego samorządowego zakładu budżetowego będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  4. Czy w związku z ustanowieniem przez Gminę prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej na rzecz spółki z o.o., która powstanie poprzez przekształcenie w trybie art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2019 r., poz. 712), podlegać będą opodatkowaniu podatkiem VAT opłaty roczne z tytułu wieczystego użytkowania gruntów?


Zdaniem Gminy

Ad. 1)

Gmina uważa, że przysługuje jej prawo do odliczania na bieżąco w całości podatku naliczonego od zakupów inwestycyjnych związanych z realizacją przedmiotowego zadania, gdyż art. 88 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2018 r., poz. 2174), określający ustawowe ograniczenia możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony – nie formułuje warunku zrealizowania odliczenia podatku naliczonego od wykazania od podatnika, iż dokonane zakupy w okresie rozliczeniowym skutkowały czynnościami opodatkowanymi. Nie określa również ograniczenia w zakresie odliczenia podatku od wykazania związku zakupów z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Gmina spełnia również warunki określone w art. 86 ust. 1 ww. ustawy, tzn. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a infrastruktura wytworzona w ramach przedmiotowego zadania posłuży do odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT) opodatkowanych wg stawki 23% najem oraz stawki 8% wstęp na imprezy sportowe.

Zauważyć przy tym należy, że ustawodawca stworzył mechanizmy, które nakazują podatnikowi korektę podatku naliczonego w przypadku, gdyby dokonane przez niego pełne odliczenie podatku z tytułu zrealizowanych zakupów inwestycyjnych, okazało się w przyszłości, z różnych względów niezasadne.


Ad. 2)

Gmina stoi na stanowisku, że czynność polegająca na przekazaniu w użytkowanie składników majątkowych wybudowanych w ramach zadania „...” mającemu dopiero powstać samorządowemu zakładowi budżetowemu, utworzonemu na podstawie przepisów ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o finansach publicznych, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż po scentralizowaniu rozliczeń VAT w gminach wprowadzonych ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 280) w gminach powstała nowa kategoria ich rozliczeń, tzw. rozliczenia wewnętrzne. Są to czynności wykonywane pomiędzy jednostką lub zakładem budżetowym a ich gminą (i na odwrót) oraz pomiędzy sobą. Czynności te od momentu centralizacji VAT w gminach, nie podlegają VAT.


Ad. 3)

Zdaniem Gminy, wniesienie przez nią na pokrycie kapitału spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ze 100% udziałem Gminy wkładu (aportu) w postaci mienia zlikwidowanego samorządowego zakładu budżetowego nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż przedmiotem wniesienia do sp. z o.o. będzie wyodrębniony zespół funkcjonalnie powiązanych ze sobą składników materialnych i niematerialnych, który stanowi zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z tym przedmiotowa transakcja, na podstawie art. 6 pkt 1 ww. ustawy, będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT.


Ad. 4)

Oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług uznawane jest za dostawę towarów (art. 7 ust. 1 pkt 6). Natomiast przepis art. 23 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej stanowi, że składniki mienia zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się majątkiem spółki. Prawo zarządu gruntem zakładu budżetowego przekształconego w spółkę staje się prawem użytkowania wieczystego spółki (art. 23 ust. 2 powołanej ustawy).

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2018 r., poz. 2204) za oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste pobiera się pierwszą opłatę i opłaty roczne.

Od tej reguły istnieją jednak wyjątki. Jednym z nich jest przekazanie nieruchomości na cele szczególne, tj. w związku z wyposażaniem państwowych osób prawnych lub państwowych jednostek organizacyjnych, samorządowych osób prawnych oraz samorządowych jednostek organizacyjnych (art. 51 i art. 56 ustawy o gospodarce nieruchomościami). Wyposażenie ww. podmiotów – w myśl art. 51 ust. 2 – polega na: przeniesieniu na rzecz państwowych osób prawnych własności nieruchomości albo oddaniu im nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste, a w przypadku państwowych jednostek organizacyjnych na oddaniu nieruchomości w trwały zarząd. Na podstawie zapisu art. 51 ust. 4 oraz art. 56 ww. ustawy, przeniesienie własności nieruchomości następuje nieodpłatnie oraz nie podbiera się pierwszej opłaty z tytułu użytkowania wieczystego.

W związku z powyższym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegać będą opłaty roczne z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej. W przedmiotowej sprawie opodatkowaniu VAT nie będzie natomiast podlegać pierwsza opłata z tytułu użytkowania wieczystego, bowiem zgodnie z cyt. wyżej przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami, z uwagi na szczególny tryb przekazania spółce nieruchomości, pierwsza opłata z tytułu użytkowania wieczystego nie zostanie pobrana, a tym samym na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowi kwoty należnej podlegającej opodatkowaniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowiska Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i przedstawionych zdarzeń przyszłych są prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko spraw będących przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie w nim poruszone, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, w szczególności uznania składników planowanego aportu za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego oraz braku opodatkowania pierwszej opłaty związanej z oddaniem spółce z o.o. gruntów w użytkowanie wieczyste, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozstrzygnięte.

Zaznaczyć również należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w którym stwierdzono, że przedmiotem aportu będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa i który wskazuje, że inwestycja, o której mowa w nim mowa, ma być wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Końcowo wskazać należy, iż tut. organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Ponadto tut. organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj