Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.363.2019.1.BD
z 7 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 sierpnia 2019 r. (data wpływu 12 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodów osiąganych przez Wnioskodawcę, przeznaczanych zgodnie ze statutem na:

  • wsparcie realizacji wyłącznie celów statutowych Wnioskodawcy niebędących działalnością gospodarczą (tj. działalnością nieposiadającą odpłatnego i zarobkowego charakteru) - jest prawidłowe,
  • wsparcie realizacji gospodarczych celów statutowych Wnioskodawcy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2019 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodów osiąganych przez Wnioskodawcę, przeznaczanych zgodnie ze statutem na:

  • wsparcie realizacji wyłącznie celów statutowych Wnioskodawcy niebędących działalnością gospodarczą (tj. działalnością nieposiadającą odpłatnego i zarobkowego charakteru),
  • wsparcie realizacji gospodarczych celów statutowych Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej jako: „Izba” lub „Wnioskodawca”) jest organizacją samorządu gospodarczego o statusie izby gospodarczej w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych, tj. z 15 marca 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 579) zrzeszającą przedsiębiorców, w tym ich związki oraz inne organizacje i jednostki organizacyjne o statusie przedsiębiorcy. Obecnie zrzesza około 180 członków, takich jak: spółdzielnie mieszkaniowe, przedsiębiorcy, firmy związane z nieruchomościami, zarządcy nieruchomości etc.

Izba, zgodnie ze Statutem oraz art. 7 ust. 1 ustawy o izbach gospodarczych posiada również jednostki organizacyjne, zwane delegaturami. Jako organizacja samorządu gospodarczego Izba wpisana jest do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) i reprezentuje interesy gospodarcze zrzeszonych w niej przedsiębiorców.

Izba posiada osobowość prawną i działa na podstawie statutu oraz ustawy o izbach gospodarczych.

Jest podatnikiem podatku CIT oraz czynnym podatnikiem podatku VAT. Co ważne, Izba nie prowadzi działalności gospodarczej, a jedynie wykonuje zadania statutowe za odpłatnością, w związku z czym nie widnieje w rejestrze przedsiębiorców KRS.

Zgodnie ze Statutem jednostki podstawowym zadaniem Izby jest podejmowanie wszelkich możliwych działań na rzecz przedsiębiorców, w obszarach: organizacyjnym, szkoleniowym, technicznym, gospodarczym, ekonomicznym, ustrojowym i prawnym, w celu: - tworzenia sprzyjających warunków dla rozwoju przedsiębiorczości; - ułatwiania prowadzenia działalności gospodarczej; - kształtowania Państwa przyjaznego przedsiębiorcom; - ochrony podstawowych praw i wolności przedsiębiorców.

Majątek Izby powstaje w szczególności z:

  1. wpisowego, składek członkowskich,
  2. dotacji, darowizn, spadków i zapisów,
  3. wpływów z funduszy unijnych,
  4. wpływów z działalności statutowej,
  5. dochodów z majątku Izby,
  6. majątku łączących się Izb,
  7. wpływów z działalności Sądu Arbitrażowego i ośrodka mediacyjnego przy Izbie,
  8. innych dochodów.

Koszty działalności Wnioskodawcy pokrywane są z przychodów wymienionych powyżej. Wnioskodawca nie prowadzi działalności innej niż określona w statucie, a wszelkie dochody z prowadzonej odpłatnej działalności, Wnioskodawca przeznacza na realizację swoich celów statutowych, w tym także na pokrycie wydatków własnych i kosztów związanych z prowadzonymi działaniami.

W ramach realizacji swoich celów i zadań statutowych, Wnioskodawca, w szczególności, podejmuje następujące działania:

  1. organizowanie oraz prowadzenie szkoleń i kursów:
    1. kurs praktyczny na zarządcę nieruchomości - Zarządca Nieruchomości Izby oraz Pośrednik w Obrocie Nieruchomościami Izby (Ukończenie kursu skutkuje wydaniem Licencji Zarządcy Nieruchomości Izby lub Licencji Pośrednika w Obrocie Nieruchomościami Izby). Licencja Zarządcy Nieruchomości Izby/Pośrednika w Obrocie Nieruchomościami Izby jest drukiem ścisłego zarachowania formatu A4. Osoby, które otrzymają Licencje wpisane zostaną również do Centralnego Rejestru Zarządców Nieruchomości oraz Centralnego Rejestru Pośredników w Obrocie Nieruchomościami prowadzonego przez Izbę (szkolenia za opłatą, wystawiane są faktury VAT),
    2. szkolenia z nowelizacji ustaw/przepisów dotyczących branży (za opłatą, wystawiane są faktury VAT),
  2. wydawanie legitymacji członkowskich dla osób fizycznych, które znajdują się w rejestrze pośredników i zarządców Izby (następuje za opłatą, w tym również opłata weryfikacyjna, pobierana od tych osób fizycznych z tytułu weryfikacji dokumentów osoby ubiegającej się o licencję; w tych obu przypadkach również wystawiane są faktury VAT),
  3. organizowanie imprez branżowych, takich jak na przykład gala finałowa konkursu Inwestycja Roku. Izba jest również zapraszana na gale/imprezy swoich członków, gdzie wręcza odznaczenia/medale/statuetki (zarówno organizacja, jak i udział Izby w galach/imprezach odbywa się za opłatą, wystawiane są faktury VAT),
  4. spotkania szkoleniowo-integracyjne służące wymianie doświadczeń w branży gospodarki nieruchomościami (udział w tych spotkaniach również następuje za opłatą),
  5. prowadzenie Sądu Arbitrażowego - Sąd Arbitrażowy przy Izbie jest niezależną jednostką powołaną do rozstrzygania sporów o charakterze krajowym i międzynarodowym w ramach postępowania arbitrażowego, bądź mediacji. Rozstrzyganie sporów za pomocą sądownictwa arbitrażowego jako alternatywy dla sądownictwa powszechnego w pełni uwzględnia specyfikę i potrzeby firm zajmujących się zarządzaniem nieruchomościami oraz pośrednictwem w obrocie nieruchomościami.

Za czynności przed Sądem Arbitrażowym przy Izbie pobiera się:

  1. opłatę rejestracyjną,
  2. opłatę arbitrażową,
  3. opłatę mediacyjną,
  4. zaliczki na zwrot kosztów,
  5. opłaty za wydanie uwierzytelnionego odpisu wyroku lub innego dokumentu,
  6. opłatę za dokonanie nominacji zastępczej,
  7. opłatę kancelaryjną.

Do opłat dolicza się obowiązujący podatek VAT. Opłatę wnosi się na rachunek bankowy wskazany w wezwaniu do uiszczenia opłaty. Wszystkie opłaty zaokrągla się w górę do pełnego złotego.

Powyższe działania są działaniami odpłatnymi dla członków Wnioskodawcy, co oznacza, że Wnioskodawca obciąża swoich członków z ww. tytułów, tj. za uczestnictwo w szkoleniach pracowników członków Izby, czy też uczestnictwo w szkoleniach, konferencjach, imprezach branżowych i galach. Obciążenie członków Izby z przedmiotowych tytułów następuje w drodze wystawianych przez Wnioskodawcę faktur VAT na rzecz swoich członków.

Wnioskodawca ponosi koszty związane z podejmowaniem przedmiotowych działań, wymienionych wyżej. Są to koszty związane ze szkoleniami, takie jak: najem sali, wykładowcy, noclegi, catering czy wyżywienie, jak również koszty własnej działalności o charakterze administracyjnym, takie jak: biuro, pracownicy biura, księgowość, prowadzenie sekretariatu, czynsz, media, materiały biurowe etc. Wnioskodawca osiąga również dochody ze składek członkowskich, na które wystawia noty księgowe, zwane notami statutowymi (poza zakresem podatku VAT).

Na uwagę zasługują tutaj fakty, że:

Izba prowadzi wyłącznie działalność statutową i podejmuje wymienione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej działania mające służyć realizacji swoich celów statutowych (w tym np. szkolenia, organizowanie gali branżowych, etc. jak wyżej, wszystko w zakresie statutowym).

Podejmowane przez Wnioskodawcę działania, które w każdym przypadku są działaniami służącymi wyłącznie realizacji jej celów statutowych są działaniami odpłatnymi dla członków Izby oraz osób fizycznych, związanych z branżą nieruchomości, co oznacza, że Wnioskodawca obciąża swoich członków/lub osoby fizyczne związane z branżą z ww. tytułów w drodze wystawianych przez Wnioskodawcę faktur VAT, zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi podatku od towarów i usług.

Na uwagę zasługuje fakt, że działania mające służyć realizacji celów statutowych mogą mieć charakter działań zarobkowych w tym sensie, że otrzymywana przez Wnioskodawcę „odpłatność” jest wyższa niż ponoszone przez nią koszty na realizację konkretnego działania. Innymi słowy, przykładowo przy organizacji kursu zarządca nieruchomości Izby pobierana od uczestników odpłatność może przewyższać łączne koszty związane z organizacją kursu, np. koszty sali, posiłków dla uczestników, wynagrodzenia wykładowców, materiałów itp. W przypadkach, gdy zaistnieje taka nadwyżka, jest ona zawsze, jak wskazała Izba we wniosku o interpretację, przeznaczana na realizację celów statutowych Wnioskodawcy, w tym także na pokrycie wydatków własnych i kosztów związanych z prowadzonymi działaniami.

Ustawa o CIT nie zawiera definicji działalności gospodarczej. W związku z tym, należy w tym zakresie odwołać się do definicji działalności gospodarczej określonej w art. 3 pkt 9 Ordynacji podatkowej. Przepis ten wskazuje, że pod pojęciem działalności gospodarczej rozumie się „każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2018 r., poz. 646, 1479, 1629, 1633 i 2212), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców”.

Mając na uwadze powyższe oraz fakt odpłatności podejmowanych działań w zakresie realizacji celów statutowych - działania te mogą mieć charakter działalności gospodarczej/komercyjnej działalności usługowej/realizacji gospodarczych celów statutowych.

Wnioskodawca pragnie jednak podkreślić, że jego celem nie jest prowadzenie zarobkowej, nastawionej na zysk działalności gospodarczej sensu stricte. Wnioskodawca prowadzi bowiem wyłącznie działalność statutową, a wszelkie dochody z prowadzonej odpłatnej działalności, Wnioskodawca przeznacza na realizację swoich celów statutowych, w tym także na pokrycie wydatków własnych i kosztów związanych z prowadzonymi działaniami statutowymi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy mając na uwadze przedstawione powyżej okoliczności stanu faktycznego, dochody osiągane przez Wnioskodawcę, przeznaczane zgodnie ze statutem na wsparcie realizacji celów statutowych, korzystają w całości ze zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania CIT zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawione powyżej okoliczności stanu faktycznego, dochody osiągane przez Wnioskodawcę, przeznaczane zgodnie ze statutem na wsparcie realizacji celów statutowych, korzystają w całości ze zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania CIT zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT.

Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 updop wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków:

  • przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli cele wyraźnie określone w statucie oraz,
  • środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą.

Powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia.

Stosownie do art. 17 ust. 1a updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
    1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach. Art. 17 ust. 1b updop stanowi natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Jak wskazano powyżej, dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 updop konieczne jest przeznaczenie i wydatkowanie dochodów na niegospodarcze cele statutowe. Wolny od podatku jest zatem dochód Izby, niezależnie od źródeł pochodzenia (oprócz dochodów określonych w art. 17 ust. 1a updop), w tym z działalności o charakterze odpłatnym, zawartym w Statucie, który zostanie przeznaczony i wydatkowany wyłącznie na działalność statutową (tj. działalność określoną w statucie Izby).

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, spełnia on wszystkie przesłanki, o których mowa w regulacji art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT. Tym samym, dochody osiągane przez Wnioskodawcę, przeznaczane zgodnie ze statutem na wsparcie realizacji celów statutowych, korzystają w całości ze zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania CIT.

Na uwagę zasługuje również fakt, że w prawie identycznych sprawach wydano już pozytywne dla Wnioskodawcy interpretacje podatkowe, tj.:

  1. interpretacja indywidualna z 5 lipca 2013 r. nr ITPB3/423-188/13/PS, w której stwierdza się, że: „W świetle powyższego stwierdzić zatem należy, iż dochody Izby uzyskane z tytułu prowadzonej we wskazanym we wniosku zakresie działalności gospodarczej (odpłatnej, dochodowej) przeznaczone na wsparcie realizacji celów statutowych niebędących działalnością gospodarczą (tj. działalnością nieposiadającą zarobkowego i odpłatnego charakteru) korzystać mogą ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”,
  2. interpretacja indywidualna z 6 czerwca 2014 r. nr IBPBI/2/423-288/14/AK, w której rozpatrywano, czy prawidłowe jest stanowisko Izby, zgodnie z którym dochody (a więc np. przychody ze szkoleń, które Izba świadczy odpłatnie, pomniejszone o koszty świadczenia tych usług, np. koszty wynajmu lokalu na ww. szkolenia, koszty wynagrodzenia wykładowcy) Izby uzyskane z działalności gospodarczej (odpłatnej), a przeznaczone zgodnie ze statutem na realizację celów statutowych, korzystają ze zwolnienia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tą interpretacją, dochody Izby uzyskane z tytułu prowadzonej we wskazanym we wniosku zakresie działalności gospodarczej (odpłatnej, dochodowej) przeznaczone na wsparcie realizacji celów statutowych niebędących działalnością gospodarczą (tj. działalnością nieposiadającą zarobkowego i odpłatnego charakteru) korzystać mogą ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 updop,
  3. interpretacja indywidualna z 30 stycznia 2018 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.341.2017.2.KS, gdzie rozstrzygano identyczną prawie sprawę i z konkluzji wynika że, w świetle przedstawionych okoliczności stanu faktycznego oraz przepisów w zakresie CIT, zdaniem Wnioskodawcy, wszelkie osiągane przez niego dochody powinny podlegać w całości zwolnieniu od opodatkowania CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w części za prawidłowe, a w części za nieprawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 579). Stosownie do art. 2 tej ustawy, Izba gospodarcza jest organizacją samorządu gospodarczego, reprezentującą interesy gospodarcze zrzeszonych w niej przedsiębiorców, w szczególności wobec organów władzy publicznych. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, izby gospodarcze oraz ich jednostki organizacyjne podlegają obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Izby gospodarcze oraz ich jednostki organizacyjne uzyskują osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego (art. 8 ust. 2 ustawy).

Izby gospodarcze są więc podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 865 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”). Jednocześnie, nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy o CIT, jako podmioty, które zwolnione są od podatku. W konsekwencji podlegają one ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 ustawy o CIT).

Ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów zwolnionych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców, partii politycznych, europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych, działających na podstawie odrębnych przepisów - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia.

Na mocy art. 17 ust. 1a ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
    1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Ponadto, w myśl art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Jak wskazano powyżej, dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT, konieczne jest przeznaczenie i wydatkowanie dochodów na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Wolny od podatku jest zatem dochód Wnioskodawcy, niezależnie od źródeł pochodzenia (oprócz dochodów określonych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT), w tym z działalności gospodarczej, który zostanie przeznaczony i wydatkowany wyłącznie na niegospodarczą działalność statutową.

Przez działalność statutową należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jej statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Należy bowiem mieć na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż stosowane muszą być w sposób ścisły. Również określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne.

Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 w zw. z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków: przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli wyraźnie określone w statucie (z wyłączeniem środków, które zostały przeznaczone na działalność gospodarczą) oraz ich wydatkowania – bez względu na termin – na te cele. Dla skorzystania ze zwolnienia nie jest wystarczające samo przeznaczenie dochodu na cele statutowe, konieczne jest także jego wydatkowanie na te cele. Zwolnienie, o jakim mowa w ww. przepisie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT jest zwolnieniem warunkowym. Dopiero łączne spełnienie warunków określonych w ww. przepisach daje możliwość skorzystania ze zwolnienia. Należy podkreślić, że „przeznaczenie” o jakim mowa w ww. przepisach pełni rolę warunku zawieszającego, odraczającego w czasie opodatkowanie dochodu. Dopiero jego wydatkowanie na cele statutowe (z wyłączeniem dochodu przeznaczonego na działalność gospodarczą) w sposób definitywny upoważnia do skorzystania ze zwolnienia tego dochodu z opodatkowania. Jak wcześniej wskazano, ze zwolnienia nie będą korzystały dochody, które zostały przeznaczone na działalność gospodarczą.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji działalności gospodarczej. W związku z tym, należy odwołać się do definicji określonej w art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.). W myśl tego przepisu przez pojęcie „działalność gospodarcza” rozumie się każdą działalność zarobkową

w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. poz. 646, 1479, 1629, 1633 i 2212), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców.

Zgodnie natomiast z art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1292), działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Działalność, która nie spełnia kryteriów przedstawionych wyżej nie stanowi działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że dochód powstały z działalności gospodarczej rozumianej jako wszelkie działania o charakterze zarobkowym prowadzone w sposób ciągły, może zostać przeznaczony na działalność statutową i w takim przypadku będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania. Jednak w przypadku, kiedy uzyskany dochód zostanie wydatkowany na cele związane z działalnością o charakterze gospodarczym-zarobkowym, nawet, jeśli jest to działalność zbieżna z celami statutowymi Wnioskodawcy, nie będzie on podlegał zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT, gdyż na podstawie analizowanego przepisu, dochód przeznaczony na działalność gospodarczą nie został przez ustawodawcę wyłączony z opodatkowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest organizacją samorządu gospodarczego o statusie izby gospodarczej. Izba nie prowadzi działalności innej niż określona w statucie, a wszelkie podejmowane działania sprowadza do realizacji swoich celów statutowych. Wobec powyższego, wszelkie dochody z prowadzonej odpłatnej działalności przeznacza na realizację swoich celów statutowych, w tym także na pokrycie wydatków własnych i kosztów związanych z prowadzonymi działaniami.

Zauważyć jednak należy, że w niektórych przypadkach podejmowane przez Wnioskodawcę działania mające służyć realizacji celów statutowych mogą mieć charakter działań zarobkowych w tym sensie, że otrzymywana przez Izbę „odpłatność” jest wyższa niż ponoszone przez nią koszty na realizację konkretnego działania. Tym samym, zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy, działania te mogą mieć charakter działalności gospodarczej/komercyjnej działalności usługowej/realizacji gospodarczych celów statutowych.

W tym miejscu podkreślić należy, że ustawodawca w analizowanym art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy CIT zwalnia od opodatkowania wszelkie dochody, określonych w przepisie grup podatników, przeznaczone na cele statutowe z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Odnosząc powołane przepisy prawa podatkowego do opisanego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, że dochód powstały z działalności gospodarczej rozumianej jako działania o charakterze zarobkowym podejmowane w sposób ciągły, może zostać przeznaczony na działalność statutową i w takim przypadku będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania. Tym samym, dochody Wnioskodawcy, uzyskiwane z innych źródeł niż wskazane w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT, przeznaczone na realizację niegospodarczych celów statutowych (tj. nieposiadających zarobkowego charakteru) korzystać mogą ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT.

Natomiast w przypadku, gdy uzyskane dochody zostaną wydatkowane na cele związane z działalnością o charakterze gospodarczym-zarobkowym, nawet jeśli jest to działalność zbieżna z celami statutowymi Wnioskodawcy, nie będzie on podlegał zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT, gdyż na podstawie analizowanego przepisu, dochód przeznaczony na działalność gospodarczą nie został przez ustawodawcę wyłączony z opodatkowania. Tym samym, dochody Wnioskodawcy w części przeznaczonej na pokrycie wydatków związanych z prowadzeniem działalności o charakterze gospodarczym-zarobkowym, nie będą podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Wobec powyższego, za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy CIT dochodów osiąganych przez Wnioskodawcę, przeznaczanych zgodnie ze statutem na wsparcie realizacji wyłącznie celów statutowych Izby, niebędących działalnością gospodarczą (tj. działalnością nieposiadającą odpłatnego i zarobkowego charakteru).

Z kolei, za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy CIT dochodów osiąganych przez Wnioskodawcę, przeznaczanych zgodnie ze statutem na wsparcie realizacji gospodarczych celów statutowych Izby, tj. pokrycie wydatków związanych z prowadzeniem działalności o charakterze gospodarczym-zarobkowym.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów przeznaczonych na realizację:

  • niegospodarczych celów statutowych - jest prawidłowe,
  • gospodarczych celów statutowych - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elemen

tu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj