Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.620.2018.2.SS
z 16 stycznia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2018 r. (data wpływu 30 listopada 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 stycznia 2019 r. (data wpływu 10 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu pn.: „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu pn.: „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej”. Wniosek uzupełniono w dniu 10 stycznia 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest samodzielną jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium oraz do realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty należących do jej zakresu działania. Gmina jest czynnym płatnikiem podatku VAT.

Funkcjonowanie Gminy opiera się na założeniach ustawy o samorządzie gminnym. Jest to podmiot, który wykonuje wszystkie zadania samorządu terytorialnego, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. 2018 r., poz. 994, ze zm.). Do zadań Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, zaopatrzenia w wodę, utrzymania obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Gmina wnosi o wyjaśnienie przepisów w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z otrzymanym dofinansowaniem projektu pod nazwą „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej”. Projekt ten jest dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, stanowi kategorię interwencji podjętej przez Gminę, w celu zwiększenia efektywności energetycznej, osiągnięcia odpowiedniego komfortu cieplnego w pomieszczeniach, poprawę estetyki budynków użyteczności publicznej.

Projekt został zrealizowany w okresie od 1.12.2010 r. do 18.09.2018 r. i jego zakres obejmuje:

Termomodernizację Budynku Remizy OSP A:

  1. modernizacja przegrody – strop zewnętrzny płytą styropianową;
  2. modernizacja przegrody – ściana zewnętrzna styropianem;
  3. modernizacja przegrody – strop zewnętrzny wełną mineralną;
  4. usprawnienie systemu przygotowania c.w.u., poprzez wymianę starych bojlerów elektrycznych na nowe przepływowe podgrzewacze elektryczne;
  5. wykonanie nowej instalacji c.o. – instalacja wodna z grzejnikami członowymi lub płytowymi, wyposażona w regulację centralną i miejscową z zaizolowanymi przewodami grzewczymi, znajdującymi się w części ogrzewanej. Kocioł na paliwo niskoemisyjne (Pellet) o sprawności min. 90%, z automatycznym podajnikiem, wyposażony w zapalarkę i sterownik umożliwiający przerwy w ogrzewaniu oraz osłabienie ogrzewania.

Termomodernizację Budynku Remizy OSP B:

  1. docieplenie ścian zewnętrznych styropianem;
  2. modernizacja przegrody – strop wewnętrzny matą z wełny mineralnej;
  3. docieplenie stropodachów styropianem;
  4. modernizacja przegrody – ściana wewnętrzna matą z wełny mineralnej;
  5. usprawnienie systemu przygotowania c.w.u., poprzez wymianę starych bojlerów elektrycznych na gazowy podgrzewacz przepływowy;
  6. wykonanie nowej instalacji c.o. – instalacja wodna z grzejnikami członowymi lub płytowymi, wyposażona w regulacje centralną i miejscową z zaizolowanymi przewodami grzewczymi, znajdującymi się w części ogrzewanej, montaż nowego kotła gazowego kondensacyjnego o wysokiej sprawności.

Termomodernizację Budynku Ośrodka Zdrowia:

  1. modernizacja przegrody – strop nad piwnicą, docieplenie prasowaną wełną mineralną do ociepleń;
  2. ocieplenie ścian zewnętrznych nadziemia styropianem o grubości dodatkowej izolacji 20 cm;
  3. modernizacja przegrody – strop zewnętrzny, ocieplenie granulatem wełny mineralnej;
  4. modernizacja przegrody – strop zewnętrzny stryopapą;
  5. modernizacja przegrody – ściana zewnętrzna, „ściana piwnic na gruntem styropianem”;
  6. wymiana starych okien drewnianych, drzwi drewnianych i wrót garażowych klepkowych na nowe;
  7. usprawnienie systemu przygotowania c.w.u., poprzez wymianę starych bojlerów elektrycznych na nowe przepływowe podgrzewacze elektryczne;
  8. wykonanie nowej instalacji c.o. – instalacja wodna z grzejnikami członowymi lub płytowymi, wyposażona w regulację centralną i miejscową z zaizolowanymi przewodami grzewczymi, znajdującymi się w części ogrzewanej. Montaż nowego kotła gazowego kondensacyjnego o wysokiej sprawności.

Termomodernizację Świetlicy wiejskiej:

  1. modernizacja przegrody – strop wewnętrzny warstwą wełny mineralnej wraz z zastosowaniem paroizolacji;
  2. wymiana elektrycznych pojemnościowych podgrzewaczy wody na podgrzewacze przepływowe;
  3. wykonanie instalacji centralnego ogrzewania – kocioł na paliwo niskoemisyjne (Pelle), automatycznie wyposażony w sterownik i zapalarkę umożliwiającą przerwy w ogrzewaniu oraz instalacja ogrzewania wodnego z grzejnikami członowymi lub płytowymi, wyposażonymi w zawory z głowicami termostatycznymi umożliwiającymi regulację miejscową (przewody grzewcze izolowane).

Termomodernizację Remizy OSP C:

  1. modernizacja przegrody – strop wewnętrzny wełną mineralną;
  2. docieplenie ścian zewnętrznych styropianem;
  3. docieplenie stropodachów styropianem;
  4. modernizacja przegrody – ściana wewnętrzna wełną mineralną;
  5. usprawnienie systemu przygotowania c.w.u., poprzez wymianę starych bojlerów elektrycznych na nowe przepływowe podgrzewacze elektryczne;
  6. wymiana kotła c.o. na kocioł na paliwo niskoemisyjne (Pellet) o wysokiej sprawności min. 90%, z automatycznym podajnikiem, wyposażony w zapalarkę i sterownik umożliwiający przerwy w ogrzewaniu oraz osłabienie ogrzewania;
  7. usprawnienie instalacji c.o., poprzez zastosowanie zaworów z głowicami termostatycznymi umożliwiającymi regulację miejscową oraz izolacje przewodów cieplnych.

Wymienione placówki: Budynek Świetlicy Wiejskiej, Budynek OSP A, Budynek OSP B, Budynek OSP C, nie wynajmują pomieszczeń, sprzętu pod działalność gospodarczą.

Natomiast pomieszczenia w Budynku Ośrodka Zdrowia, Gmina wynajmuje na prowadzenie usług medycznych. Wynajem ten dokumentowany jest fakturami wystawianymi przez Gminę dla Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej oraz dla (…) Gabinet Masażu.

Sprzedaż usługi, jaką jest wynajem, jest sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT 23%.

Wniosek uzupełniono w dniu 10 stycznia 2019 r. o następujące informacje:

  1. Gmina jest beneficjentem projektu, zobowiązanym do realizacji zgodnie z umową o dofinansowanie projektu „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej”, , w ramach Osi Priorytetowej 4 – „Efektywność energetyczna”, Działanie 4.3 – Kompleksowa modernizacja energetyczna budynków”, Poddziałanie 4.3.1 – „Efektywność energetyczna w budynkach publicznych” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zawarta w dniu 29 września 2017 r.
    Faktury dokumentujące zakup towarów i usług, związanych z realizacją przedmiotowych zadań opisanych we wniosku, w ramach projektu pn.: „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej”, wystawione są na Gminę z jej numerem NIP.
  2. Inwestycja zrealizowana pn.: „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej” realizowana była w ramach działalności statutowej Gminy i należy do jej zadań własnych wskazanych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), tj. kultury, w tym bibliotek, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i ochrony zdrowia.
  3. Usługi i towary nabyte w celu realizacji przedmiotowego projektu w poszczególnych obiektach wykorzystywane są w następujący sposób:
    1. Budynek Remizy OSP C – obiekt ten wykorzystywany jest wyłącznie do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
      Gmina przekazała na mocy umowy użyczenia miejscowej jednostce OSP, realizującej zadania własne gminy, szczegółowo określone w celach statutowych tej jednostki i celach statutowych Gminy. Obowiązująca umowa z OSP jest nieodpłatną umową użyczenia. Budynek został użyczony OSP dając im możliwość realizacji ich celów statutowych. OSP ma obowiązek dbać o budynek i grunt wokół budynku.
    2. Budynek Remizy OSP B – obiekt ten wykorzystywany jest wyłącznie do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
      Gmina przekazała na mocy umowy użyczenia miejscowej jednostce OSP, realizującej zadania własne gminy, szczegółowo określone w celach statutowych tej jednostki i celach statutowych Gminy. Obowiązująca umowa z OSP jest nieodpłatną umową użyczenia. Budynek został użyczony OSP dając im możliwość realizacji ich celów statutowych. OSP ma obowiązek dbać o budynek i grunt wokół budynku.
    3. Budynek Remizy OSP A – obiekt ten wykorzystywany jest wyłącznie do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
      Budynek Remizy OSP również został przekazany na podobnych warunkach nieodpłatną umową użyczenia dla miejscowej jednostki OSP, z wyjątkiem powierzchni użytkowej o wymiarach 409,40 m2, gdzie prowadzony jest Punkt Biblioteczny. Na wynajem pomieszczeń przeznaczonych na prowadzenie Punktu Bibliotecznego, Gmina zawarła nieodpłatną umowę użyczenia z Gminnym Centrum Kultury i Biblioteką. Gminne Centrum Kultury ma obowiązek dbać o wynajmowane pomieszczenia i teren wokół nieruchomości.
    4. Budynek Świetlicy – obiekt ten wykorzystywany jest wyłącznie do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
      Budynek Świetlicy również został przekazany na podobnych warunkach nieodpłatną umową użyczenia Stowarzyszeniu (…).
    5. Budynek Ośrodka Zdrowia jest obiektem wykorzystywanym wyłącznie do działalności opodatkowanej.
      Większa część pomieszczeń Budynku Ośrodka Zdrowia była i jest obecnie odpłatnie udostępniana na podstawie umowy najmu dla Niepublicznego Ośrodka Zdrowia na potrzeby związane z działalnością Niepublicznego Ośrodka Zdrowia oraz niewielka powierzchnia użytkowa pomieszczeń o powierzchni 20 m2 wynajmowana jest odpłatnie dla (…), która prowadzi Gabinet Masażu.
  4. Nabyte w ramach realizacji przedmiotowego projektu towary i usługi wykorzystywane są w czterech obiektach wyłącznie do celów prowadzonej przez Gminę działalności nieopodatkowanej (obiekty te: Budynek Remizy OSP A, Budynek Remizy OSP b, Budynek Remizy OSP C, Budynek Świetlicy). Natomiast w jednym obiekcie, tj. w Budynku Ośrodka Zdrowia, zakupione towary i usługi w całości wykorzystywane są do działalności gospodarczej (najem budynku dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą).
  5. W związku z tym, że zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane do działalności mieszanej, poniesione wydatki bezpośrednio przyporządkowane są w czterech obiektach do działalności wyłącznie niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, natomiast w jednym obiekcie wydatki związane są wyłącznie z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców, którzy realizowali roboty dotyczące termomodernizacji budynków użyteczności publicznej na terenie Gminy?

Zdaniem Wnioskodawcy, jak wynika z przepisów prawa podatkowego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, dotyczy to Budynku Świetlicy Wiejskiej, Budynku OSP A, Budynku OSP B, Budynku OSP C.

W przypadku kosztów poniesionych na termomodernizację Budynku Ośrodka Zdrowia, ww. zasada będzie miała zastosowanie, ponieważ istnieje bezpośredni związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby dany podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyżej przedstawionego stanu prawnego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.: ochrony zdrowia; kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 5, 9 i 14 cyt. ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest samodzielną jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium oraz do realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty należących do jej zakresu działania. Gmina jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Funkcjonowanie Gminy opiera się na założeniach ustawy o samorządzie gminnym. Jest to podmiot, który wykonuje wszystkie zadania samorządu terytorialnego, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym. Do zadań Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, zaopatrzenia w wodę, utrzymania obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Gmina wnosi o wyjaśnienie przepisów w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z otrzymanym dofinansowaniem projektu pod nazwą „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej”. Projekt ten jest dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, stanowi kategorię interwencji podjętej przez Gminę, w celu zwiększenie efektywności energetycznej, osiągnięcia odpowiedniego komfortu cieplnego w pomieszczeniach, poprawę estetyki budynków użyteczności publicznej. Projekt został zrealizowany w okresie od 1.12.2016 r. do 18.09.2018 r. i jego zakres obejmuje termomodernizację: Budynku Remizy OSP A, Budynku Remizy OSP B, Budynku Ośrodka Zdrowia, Świetlicy wiejskiej i Remizy OSP C. Wymienione placówki: Budynek Świetlicy Wiejskiej oraz ww. Budynki OSP, nie wynajmują pomieszczeń, sprzętu pod działalność gospodarczą. Natomiast pomieszczenia w Budynku Ośrodka Zdrowia, Gmina wynajmuje na prowadzenie usług medycznych. Wynajem ten dokumentowany jest fakturami wystawianymi przez Gminę dla Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej oraz na Gabinet Masażu. Sprzedaż usługi, jaką jest wynajem, jest sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT 23%. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług, związanych z realizacją przedmiotowych zadań opisanych we wniosku, w ramach ww. projektu, wystawione są na Gminę. Inwestycja realizowana była w ramach działalności statutowej Gminy i należy do jej zadań własnych wskazanych w ustawie o samorządzie gminnym, tj. kultury, w tym bibliotek, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i ochrony zdrowia. Usługi i towary nabyte w celu realizacji przedmiotowego projektu w poszczególnych obiektach wykorzystywane są w następujący sposób:

  1. Budynek Remizy OSP C – obiekt ten wykorzystywany jest wyłącznie do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
    Gmina przekazała na mocy umowy użyczenia miejscowej jednostce OSP, realizującej zadania własne gminy, szczegółowo określone w celach statutowych tej jednostki i celach statutowych Gminy. Obowiązująca umowa z OSP jest nieodpłatną umową użyczenia. Budynek został użyczony OSP dając im możliwość realizacji ich celów statutowych. OSP ma obowiązek dbać o budynek i grunt wokół budynku.
  2. Budynek Remizy OSP B – obiekt ten wykorzystywany jest wyłącznie do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
    Gmina przekazała na mocy umowy użyczenia miejscowej jednostce OSP, realizującej zadania własne gminy, szczegółowo określone w celach statutowych tej jednostki i celach statutowych Gminy. Obowiązująca umowa z OSP jest nieodpłatną umową użyczenia. Budynek został użyczony OSP dając im możliwość realizacji ich celów statutowych. OSP ma obowiązek dbać o budynek i grunt wokół budynku.
  3. Budynek Remizy OSP A – obiekt ten wykorzystywany jest wyłącznie do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
    Ww. Budynek Remizy OSP również został przekazany na podobnych warunkach nieodpłatną umową użyczenia dla miejscowej jednostki OSP, z wyjątkiem powierzchni użytkowej o wymiarach 409,40 m2, gdzie prowadzony jest Punkt Biblioteczny. Na wynajem pomieszczeń przeznaczonych na prowadzenie Punktu Bibliotecznego, Gmina zawarła nieodpłatną umowę użyczenia z Gminnym Centrum Kultury i Biblioteką. Gminne Centrum Kultury ma obowiązek dbać o wynajmowane pomieszczenia i teren wokół nieruchomości.
  4. Budynek Świetlicy – obiekt ten wykorzystywany jest wyłącznie do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
    Ww. Budynek Świetlicy również został przekazany na podobnych warunkach nieodpłatną umową użyczenia Stowarzyszeniu.
  5. Budynek Ośrodka Zdrowia jest obiektem wykorzystywanym wyłącznie do działalności opodatkowanej.
    Większa część pomieszczeń Budynku Ośrodka Zdrowia była i jest obecnie odpłatnie udostępniana na podstawie umowy najmu dla Niepublicznego Ośrodka Zdrowia na potrzeby związane z działalnością Niepublicznego Ośrodka Zdrowia oraz niewielka powierzchnia użytkowa pomieszczeń o powierzchni 20 m2 wynajmowana jest odpłatnie dla osoby, która prowadzi Gabinet Masażu.

Nabyte w ramach realizacji przedmiotowego projektu towary i usługi wykorzystywane są w czterech obiektach wyłącznie do celów prowadzonej przez Gminę działalności nieopodatkowanej. Natomiast w jednym obiekcie, tj. w Budynku Ośrodka Zdrowia zakupione towary i usługi w całości wykorzystywane są do działalności gospodarczej (najem budynku dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą). W związku z tym, że zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane do działalności mieszanej, poniesione wydatki bezpośrednio przyporządkowane są w czterech obiektach do działalności wyłącznie niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, natomiast w jednym obiekcie wydatki związane są wyłącznie z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców, którzy realizowali roboty dotyczące termomodernizacji budynków użyteczności publicznej na terenie Gminy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z informacji zawartych we wniosku, Budynek Świetlicy Wiejskiej oraz przedmiotowe budynki OSP, nie wynajmują pomieszczeń i sprzętu pod działalność gospodarczą. Obiekty te wykorzystywane są wyłącznie do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że ww. inwestycja realizowana jest w ramach zadań własnych Gminy. Tym samym, termomodernizacja ww. gminnych budynków użyteczności publicznej nie jest prowadzona w celu osiągania zysku, a wynika jedynie z realizacji zadania gminnego o charakterze publicznym określonego ustawą o samorządzie gminnym.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że warunek uprawniający do odliczenia w przypadku kosztów poniesionych na termomodernizację ww. placówek Gminy nie jest spełniony, gdyż Wnioskodawca nie wykorzystuje Budynku Świetlicy Wiejskiej, Budynku Remizy OSP A, Budynku Remizy OSP B oraz Budynku Remizy OSP C do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W konsekwencji, Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców, którzy realizowali roboty dotyczące termomodernizacji przedmiotowych budynków użyteczności publicznej, tj. Budynku Świetlicy Wiejskiej oraz ww. budynków OSP.

Ponadto, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego są spełnione w odniesieniu do powstałej infrastruktury Budynku Ośrodka Zdrowia, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a ponadto – jak wskazał Zainteresowany – przedmiotowy obiekt wykorzystywany jest wyłącznie do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, tj. wynajem pomieszczeń ww. budynku użyteczności publicznej na prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Podsumowując, Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców, którzy realizowali roboty dotyczące termomodernizacji Budynku Ośrodka Zdrowia, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, o ile nie zaistnieją przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy.

Tym samym, stanowisko Zainteresowanego oceniono jako prawidłowe.

W tym miejscu wyjaśnić również należy, że co do zasady, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków z otrzymanych faktur, o ile dokumentują zakup towarów lub usług opodatkowanych na zasadach ogólnych. W przypadku natomiast, gdyby przedmiotem nabycia były usługi podlegające opodatkowaniu na zasadzie odwrotnego obciążenia (art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy), to odliczenia należy dokonać na zasadach wynikających z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy. Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga, czy na gruncie sytuacji opisanej we wniosku ma zastosowanie tzw. odwrotne obciążenie, gdyż Wnioskodawca nie sformułował w tym zakresie pytania, ani własnego stanowiska.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna przynosi skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj