Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.827.2018.1.RM
z 31 grudnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2018 r. (data wpływu 19 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 19 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Instytut (dalej „…” lub „Instytut”) jako instytut naukowy działa na podstawie:


  • ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (tj. Dz.U. 2018 poz. 736 ze zm.);
  • ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz.U. 96 poz. 620 ze zm.);
  • statutu ….


Instytut jest państwową jednostką organizacyjną, posiadającą osobowość prawną i działającą pod nadzorem Ministra Środowiska. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.


Przedmiotem podstawowej działalności Instytutu jest:

  • prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych;
  • dokonywanie analiz i ocen wspomagających kształtowanie i realizację polityki leśnej państwa i programów rozwoju leśnictwa;
  • tworzenie naukowych podstaw i inicjowanie racjonalnych form trwałej i zrównoważonej gospodarki leśnej;
  • przystosowanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;
  • wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych.


Zasadniczo, działania Instytutu obejmują swoim zakresem prowadzenie badań i prac badawczo-rozwojowych dotyczących nauk leśnych, których główne kierunki to:

  • wielostronne funkcje lasu, zrównoważony rozwój gospodarstwa leśnego oraz wykorzystanie zasobów leśnych;
  • biologia i ekologia zespołów leśnych oraz właściwości środowisk i siedlisk leśnych;
  • hydrologia i melioracje leśne;
  • oddziaływanie emisji przemysłowych i innych czynników antropogenicznych na las i restytucja drzewostanów na terenach wylesionych;
  • hodowla lasu, zadrzewienia i zalesienia gruntów nieleśnych;
  • ochrona lasu oraz metody wzmagania biologicznej odporności drzewostanów;
  • główne i uboczne użytkowanie lasu;
  • gospodarka łowiecka;
  • urządzanie, produkcyjność i monitoring lasu;
  • ekonomika gospodarki leśnej, jej powiązanie z innymi dziedzinami gospodarki narodowej, zasady i metody organizacji i zarządzania, polityka leśna oraz historia leśnictwa;
  • doskonalenie procesów technologicznych i środków technicznych w leśnictwie;
  • ochrona i bezpieczeństwo pracy w leśnictwie.


Do zadań Instytutu należy również:

  • osłona naukowa przy praktycznym upowszechnianiu wyników badań;
  • doradztwo naukowe;
  • opracowywanie prognoz i ekspertyz;
  • prowadzenie kursów i szkoleń dotyczących gospodarki leśnej;
  • prace normalizacyjne, certyfikacyjne, unifikacyjne i typizacyjne.


Instytut będzie realizował projekt, którego głównym celem jest zachowanie i odtworzenie cennych dla Europy suchych wrzosowisk poprzez stosowanie kontrolowanego wypalania na wybranych powierzchniach (dalej „Projekt”).


Instytut wystąpił o dofinansowanie Projektu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 Funduszu Spójności Unii Europejskiej.


Zakres Projektu obejmuje przeprowadzenie w wytypowanych pododdziałach kontrolowanych pożarów o powierzchni do 3 ha, w celu usunięcia starzejącej się pokrywy wrzosu, a także wyeliminowania gatunków wchodzących na teren wrzosowiska na drodze naturalnej sukcesji. Ma to umożliwić odnowienie generatywne i wegetatywne wrzosowisk, jak i odtworzenie charakterystycznej dla tego siedliska fauny i flory. Wybrane pododdziały, ze względu na ukształtowanie terenu, są trudne do wykaszania mechanicznego, które jest zabiegiem niewskazanym do częstego powtarzania, ze względu na tempo regeneracji wrzosu i może promować konkurencyjne dla wrzosu gatunki, np. trawy. Projekt będzie realizowany na obszarze Natura 2000.


Nie przewiduje się powstania żadnej infrastruktury technicznej. Efektem ekologicznym Projektu będzie odnowienie wegetatywne i generatywne, usunięcie nagromadzonej biomasy oraz zatrzymanie sukcesji drzew i krzewów. Czynnikami decydującymi o sukcesie odnowienia wegetatywnego i generatywnego będą dokładność wypalenia starej okrywy, termin jego przeprowadzenia oraz powierzchnia.


Koszty, które będzie ponosił Instytut to w zdecydowanej większości koszty pracownicze, a jedynie nieznaczna część to koszty materiałowe podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT (podatek naliczony dla Instytutu).


W ramach działalności gospodarczej, Instytut dokonuje co do zasady, sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Jednakże w nielicznych przypadkach, występują transakcje zwolnione z tego podatku, jak i będące poza jego zakresem.


Analizując zadania, do których wykonania zobowiązany jest Instytut w ramach Projektu należy stwierdzić, iż w wyniku jego realizacji Instytut nie będzie świadczył odpłatnych usług, w związku z tym nie będzie uzyskiwał przychodów z osiągniętych rezultatów.


Z drugiej jednak strony Instytut, w związku z realizacją Projektu, będzie dokonywał określonych zakupów towarów i usług od podmiotów zewnętrznych, udokumentowanych fakturami zawierającymi podatek VAT. Nie istnieje jednak ani bezpośredni ani pośredni związek pomiędzy tymi wydatkami a działalnością opodatkowaną Instytutu w świetle ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Skoro Instytut w ramach realizacji Projektu będzie nabywał towary i usługi, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (nie istnieje związek pomiędzy zakupionym towarem lub usługą a opodatkowaną działalnością Instytutu), to czy będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na towary i usługi, które zostaną poniesione w związku z realizacją tego Projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Z uwagi na fakt, że wykonywane w ramach Projektu prace nie będą służyć Instytutowi do wykonywania czynności opodatkowanych, to tym samym Instytutowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na towary i usługi, które zostaną poniesione w związku z realizacją Projektu.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, rozumie się: „...wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.”


Biorąc pod uwagę podstawowe prawo podatnika podatku VAT, tj. prawo do odliczenia podatku naliczonego, art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w powołanym powyżej art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie natomiast z postanowieniami art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Treść powołanych przepisów wskazuje więc, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zasadniczo wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki:

  • odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje co do zasady czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. których następstwem jest powstanie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej (pomijając oczywiście sytuacje, gdy podatek naliczony związany jest działalnością, której miejsce świadczenia jest poza Polską).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.


Przenosząc powyższe ustalenia na przedmiotowy stan faktyczny należy wskazać, iż Instytut jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który posiada status instytutu badawczego i prowadzi badania oraz prace badawczo - rozwojowe dotyczące nauk leśnych.


W prowadzonej ewidencji księgowej Instytut wyodrębnia co do zasady następujące grupy działalności: opodatkowaną, zwolnioną oraz niepodlegającą opodatkowaniu.


Realizowany przez Instytut Projekt będzie finansowany ze środków publicznych w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz.U. 2017 poz. 2077).


W toku realizacji projektu Instytut będzie sporządzał sprawozdania, jak również przekazywał dotyczącą go dokumentację oraz raporty roczne i wnioski o płatność.


Zadania Instytutu, w tym wykorzystanie efektów zrealizowanego Projektu, są więc bez wątpienia związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Odliczenie podatku naliczonego od nabywanych przez Instytut towarów i usług wyłącznie dla celów realizacji Projektu, stanowiłoby dla Instytutu nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy o VAT na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy.


Należy bowiem stwierdzić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o VAT, ponadto brak jest w tej ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia podatku naliczonego w tego rodzaju sytuacjach.


Jak już wspomniano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W opisanej sytuacji warunek uprawniający do odliczenia nie jest więc spełniony, gdyż z opisu zdarzenia przyszłego jednoznacznie wynika, że efekty projektu są związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.


Dodatkowo należy nadmienić, że Instytut nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (tj. Dz.U. z 2017 r. poz. 1686 ze zm.).

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Skoro więc Instytut nie spełnia tych warunków, to nie ma również możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 tego rozporządzenia.


Prezentowane przez Instytut stanowisko znajduje całkowite potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych, w tym również interpretacji wydanej już w zbliżonym stanie faktycznym na rzecz Instytutu. I tak:


„Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych tylko i wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych i niepodlegających temu podatkowi. Celem zrealizowania prawa do odliczenia podatku naliczonego podatnik jest obowiązany do bezpośredniego przyporządkowania dokonanych zakupów do czynności opodatkowanych (...) w przypadku wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności, które mieszczą się w działalności gospodarczej (...), a wyniki badań projektów przeznaczone są do komercjalizacji i planowane jest osiągnięcie wyników będących przedmiotem sprzedaży, podlegającej opodatkowaniu VAT i niepodlegającej zwolnieniu, to ewentualne późniejsze niepowodzenie tych projektów, czyli brak „komercjalizacji” nie powoduje utraty prawa do odliczania podatku VAT. Natomiast w przypadku projektów uznanych pierwotnie za niekomercyjne, a które później podlegają komercjalizacji (w związku z osiągnięciem gospodarczo przydatnych wyników badań) wskazać należy, że późniejsza zmiana przeznaczenia nie powoduje nabycia przez dany podmiot prawa do odliczenia podatku VAT. W przypadku braku możliwości przypisania dokonanych zakupów towarów i usług w całości do czynności dających prawo do odliczenia, tj. czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia jedynie tej kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać tym czynnościom, zgodnie z art. 86 ust. 2a oraz art. 90a ust. 2 ustawy z uwzględnieniem art. 90 ust. 10 ustawy.” (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 8 lipca 2016 r., sygn. IPPP1/4512-272/16- 4/AS).


„...rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją niniejszego projektu. Reasumując w związku z realizacją projektu Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że nabyte w związku z realizacją ww. projektu towary i usługi nie są wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.” (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 8 czerwca 2016 r., sygn. ILPP2/4512-1-245/16-2/MR).


„...rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ (...) wyniki realizacji projektu Wnioskodawca będzie wykorzystywał do dalszych badań naukowych, gdzie zakup niezbędnych do realizacji tych badań towarów i usług, do których został naliczony podatek VAT nie będzie w przyszłości służył czynnościom opodatkowanym. Nadto, projekt ma charakter ściśle badawczy, Wnioskodawca nie przewiduje sprzedaży ani komercjalizacji wyników badań (...) Uzyskana wiedza w trakcie realizacji projektu zostanie przekazywana na seminariach, konferencjach naukowych, czasopismach branżowych i innych nieodpłatnie. W związku z powyższym, skoro wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, to Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z jego realizacją.” (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 20 maja 2016 r., sygn. 1061-IPTPP1.4512.183.2016.2.ŻR).


Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydając w dniu 6 października 2014 r. interpretację indywidualną (sygn. IPPP3/443-966/14-2/ISZ ) na rzecz Instytutu w zbliżonym stanie faktycznym potwierdził stanowisko Instytutu, iż: „...w wyniku (...) realizacji Instytut nie będzie świadczył żadnych odpłatnych usług, a tym samym nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów z rezultatów osiągniętych w ramach Projektu. Z drugiej jednak strony, Wnioskodawca w związku z realizacją projektu będzie dokonywał określonych zakupów towarów i usług od podmiotów zewnętrznych, udokumentowanych fakturami zawierającymi podatek VAT. Nie istnieje jednak, ani bezpośredni, ani pośredni związek pomiędzy tymi wydatkami, a działalnością opodatkowaną Instytutu w świetle Ustawy o VAT.”


Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydając w dniu 14 listopada 2013 r. kolejną interpretację indywidualną (sygn. IPPP1/443-983/13-2/AS) na rzecz Instytutu, w zbliżonym stanie faktycznym, odstępując od uzasadnienia potwierdził stanowisko Instytutu, iż m.in. warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdy towary i usługi nabywane w ramach realizacji danego projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a wykonywane w ramach tego projektu czynności (ewentualnie powstałe materiały, czy wartości niematerialne i prawne), nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.


Reasumując powyższe należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdy towary i usługi nabywane w ramach realizacji Projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a wykonywane w ramach realizacji tego Projektu czynności nie będą stanowiły czynności opodatkowanych VAT.


Instytut nie będzie miał zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na towary i usługi poniesione w związku z realizacją Projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.


Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym będzie realizował projekt, którego głównym celem jest zachowanie i odtworzenie suchych wrzosowisk poprzez stosowanie kontrolowanego wypalania na wybranych powierzchniach (Projekt). Wnioskodawca wystąpił o dofinansowanie Projektu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 Funduszu Spójności Unii Europejskiej. Efektem ekologicznym Projektu będzie odnowienie wegetatywne i generatywne, usunięcie nagromadzonej biomasy oraz zatrzymanie sukcesji drzew i krzewów. Nie przewiduje się powstania żadnej infrastruktury technicznej. Koszty, które będzie ponosił Instytut to w zdecydowanej większości koszty pracownicze, a jedynie nieznaczna część to koszty materiałowe podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca będzie kupował towary i usługi od podmiotów zewnętrznych, co będzie dokumentowane fakturami zawierającymi podatek VAT. Poniesione wydatki nie są bezpośrednio ani pośrednio związane z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy. W związku z realizacją Projektu Instytut nie będzie świadczył odpłatnych usług, w związku z tym nie będzie uzyskiwał przychodów z osiągniętych rezultatów.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu.


Z powołanych przepisów prawa wynika, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W niniejszej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku nie jest spełniony, gdyż - jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy brak jest w analizowanym przypadku związku zakupów dokonanych na potrzeby realizacji Projektu z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jak wskazał Wnioskodawca - wydatki poniesione na realizację Projektu nie są bezpośrednio ani pośrednio związane z działalnością opodatkowaną.


Zatem skoro nabywane towary i usługi nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.


Jednocześnie w zakresie realizowanego Projektu Wnioskodawca nie będzie miał możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686 ze zm.). Ewentualny zwrot podatku na podstawie ww. przepisów uzależniony jest od spełnienia kilku warunków. Jednym z nich - w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej jest podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. W analizowanej sprawie powyższy warunek nie jest spełniony zatem Wnioskodawca nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na towary i usługi poniesione w związku z realizacją Projektu należy uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018, poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj