Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-519/14/AT
z 10 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2014 r. (data wpływu 15 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Z.” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Z.”


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Gmina … (dalej: „Gmina”) realizuje projekt „Z.” (dalej: „Projekt”). Projekt jest współfinansowany ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 4 – „Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast”, działania 4.1 - „Rewitalizacja miast” Regionalnego Programu Operacyjnego … na lata 2007-2013 (dalej: „RPO”).

W mieście … znajduje się wiele zabytkowych obiektów, takich jak średniowieczne mury obronne, czy stare miasto wraz z zamkiem. Ponadto w mieście zachował się historyczny układ urbanistyczny, dzięki czemu cechuje się ono wyjątkowym charakterem architektonicznym.

Celem utrzymania dotychczasowego charakteru miasta, a także zwiększenia jego atrakcyjności pod względem turystycznym w mieście, realizowane są inwestycje w zakresie rewitalizacji obiektów architektonicznych i terenów miejskich, w tym projekt będący przedmiotem niniejszego wniosku. Potrzeba realizacji projektu jest tym bardziej uzasadniona, że część terenów i obiektów objętych projektem znajduje się w złym stanie technicznym i nie może być użytkowana.


W ramach realizacji projektu Gmina postawiła sobie następujące cele:


  1. poprawa estetyki i przywrócenie dawnej świetności obszaru rewitalizowanego,
  2. wzrost atrakcyjności miejscowości pełniących funkcje turystyczne i około turystyczne,
  3. wzrost zatrudnienia.


Projekt realizowany jest od … 2012 r., a jego zakończenie planowane jest na …a 2014 r. Projekt obejmuje między innymi następujące działania:


  1. opracowanie projektu budowlanego;
  2. opracowanie w formie elektronicznej koncepcji zagospodarowania terenu przyzamcza w elementy wskazane przez Gminę;
  3. wykonanie prac budowlanych.


W toku realizacji projektu zostaną wykonane następujące prace: urządzenie komunikacji na terenie przyzamcza: wjazdy i wyjazdy; ciągi pieszo-jezdne; parkingi; zagospodarowanie skarpy północnej przy zamku …, w tym rozbiórka konstrukcji żelbetonowej nieczynnego amfiteatru; budowa placu wielofunkcyjnego, w tym: scena dla małych form teatralnych, skatepark, plac zabaw dla dzieci, siłownia zewnętrzna, boiska do piłki plażowej, wodopój czterostanowiskowy; budowa szaletu miejskiego; monitoring kompatybilny z systemem monitoringu miejskiego; urządzenie terenów zieleni wraz z oświetleniem terenu z uwzględnieniem podświetlenia murów miasta w obrębie zabudowanym; przebudowa rowu … między ulicami …, a … oraz instalacji wodnej w obrębie zadania (dalej łącznie jako: „Park”).

W związku z realizacją wyżej wymienionych zadań w ramach projektu Gmina ponosi szereg różnych wydatków, między innymi na opracowanie studium wykonalności projektu, wykonanie dokumentacji projektowej, promocję projektu, czy też na pokrycie kosztów robót budowlanych.

Po zakończeniu budowy parku, pozostanie on własnością Gminy, która będzie ponosić koszty jego utrzymania i nie przekaże parku innemu podmiotowi lub jednostce. Powstałe w wyniku realizacji projektu elementy infrastruktury, składające się na park, będą stanowić ogólnodostępne tereny rekreacyjne i Gmina nie będzie pobierała wynagrodzenia w związku z korzystaniem z parku przez mieszkańców. Realizacja projektu nie ma bowiem charakteru zarobkowego.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gmina, będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację wyżej opisanego projektu?


Wnioskodawca uważa, że nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków poniesionych na realizację wyżej opisanego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi VAT.


Uzasadnienie.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyżej przytoczonych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania wyłącznie do czynności zwolnionych od VAT, albo niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak zostało opisane w stanie faktycznym, Gmina, w ramach projektu zrealizuje inwestycję, polegającą na budowie ogólnodostępnych terenów rekreacyjnych. Mieszkańcy Gminy będą korzystać nieodpłatnie z wybudowanych w ramach projektu obiektów. Realizacja przedmiotowego projektu nie ma celu zarobkowego. Należy wskazać, że czynności wykonywane przez Gminę nie mają charakteru świadczenia na rzecz oznaczonego podmiotu – konkretnego usługobiorcy w ramach istniejącej więzi prawnej. Działania Gminy nie mieszczą się więc w dyspozycji przytoczonego wyżej art. 5 oraz art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, Gmina nie wykonuje w tym zakresie czynności podlegających opodatkowaniu.

Konsekwentnie, w ocenie Wnioskodawcy, wydatki poniesione w związku z realizowanym projektem nie mają związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony. Poniesione w ramach projektu wydatki nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj