Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-284b/14/BJ
z 3 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2014 r. (data wpływu 10 czerwca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 11 sierpnia 2014 r. (data wpływu 18 sierpnia 2014 r.), uzupełnionym w dniu 18 sierpnia 2014 r. oraz w dniu 1 października 2014 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.„XXX” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 18 sierpnia 2014 r., oraz w dniu 1 października 2014 r. (data wpływu)o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Miasto … zawarło z Województwem K…., Gminą S….., Gminą W…., .... umowę partnerską, której przedmiotem jest wspólna realizacja ww. projektu Przedmiotowe zadanie objęte jest dofinansowaniem unijnym w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

Z …. jest podmiotem realizującym projekt w imieniu beneficjenta - Miasta ….. W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż zgodnie z zawartą umową współpracy pomiędzy Beneficjentem a Podmiotami Upoważnionymi do ponoszenia wydatków zawartą w dniu 4 lutego 2014 r. Wnioskodawca jako jednostka organizacyjna gminy …. pełni w jej imieniu obowiązki w zakresie realizacji projektu . Wnioskodawca został powołany uchwałą Rady Miejskiej z dnia 17 lutego 1994 r., zastąpiona uchwałą z dnia 28 września 2005 r. w sprawie przekształcenia zakładu budżetowego – XXx – w jednostkę budżetową - zmienianą uchwałami z dnia 23 marca 2011 r. i z dnia 3 października 2012 r. Statut Wnioskodawcy określa szczegółowo powierzone zadania. Jednym z nich jest wykonywanie przez Wnioskodawcę zadań organizatora publicznego transportu zbiorowego. Wnioskodawca jest jednocześnie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).


Ww. projekt obejmuje następujące zadania inwestycyjne:


  1. Budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego ….. ;
  2. Budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego w ….;
  3. Budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego ….;
  4. Budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego …;
  5. Budowa bezkolizyjnego przejazdu na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr ... (ul. L.) z torami kolejowymi linii … ... – ... w km 138,890 w …;
  6. Uruchomienie Punktu Obsługi Podróżnych i dalsze zagospodarowanie terenu stacji w …;
  7. Przebudowa wiaduktu drogowego w ciągu drogi gminnej nr … w km 1+200 w ... nad linią kolejową nr … .…-… w km 121+010;
  8. R.


Niniejszy Projekt stanowi IV podprojekt nadrzędnego projektu pn.:„S.”, na który składa się łącznie pięć podprojektów, tj.:


  1. Integracja systemu transportu miejskiego w …;
  2. Zakup taboru kolejowego dla S.;
  3. Budowa linii tramwajowej do dzielnicy ... z przebudową układu drogowego;
  4. Budowa wiaduktów i przystanków kolejowych w xxxx obszarze …;
  5. System … w xxxx obszarze ….


Miasto …, a w jego imieniu i na jego rzecz Z. w …, spośród wyżej wymienionych, realizował będzie m.in. zadanie pod nazwą -„B. ”

Przedmiotowe zadanie dotyczy rozbiórki istniejącego kolejowego peronu wyspowego dwukrawędziowego i budowy dwóch peronów jednokrawędziowych o długości 300 m, wraz z budową dojść i przejścia podziemnego, z przebudową pętli autobusowej, budową parkingu (…) oraz parkingu rowerowego na 20 miejsc wraz ze ścieżkami. Ponadto w ramach zadania będzie miała miejsce budowa budynku dworca w nowej lokalizacji, zastępującego funkcjonalnie istniejący budynek stacyjny oraz budynek dyżurki dla kierowców, które zostaną przeznaczone do rozbiórki. Przebudowane będzie skrzyżowanie ulic S. i M. na skrzyżowanie typu małe rondo o średnicy 32 m. W ramach przedsięwzięcia zaplanowano w szczególności:


  • budowę nowej konstrukcji nawierzchni jezdni,
  • przebudowę istniejących zatok autobusowych oraz budowę ciągów pieszych w zakresie zapewniającym komunikację z peronami,
  • budowę przejścia pod torami w bliskiej lokalizacji istniejącego przejścia w poziomie szyn służącego jako dojście do peronu wyspowego i przejście na druga stronę torów,
  • budowę parkingów typu ... oraz .. .
  • budowę i przebudowę chodników i ścieżek rowerowych,
  • korektę geometrii trasy w planie,
  • korektę niwelety drogi w profilu.


Nowy budynek stacyjny wzniesiony zostanie w zmienionej lokalizacji - wzdłuż ulicy ... i na linii ul. ... . Budynek ten przejmie funkcję istniejącego budynku stacyjnego, do którego zastanie dołączona funkcja budynku dyżurki autobusowej. Istniejące budynki natomiast zostaną przeznaczone do rozbiórki. Na węźle zlokalizowany zostanie biletomat.

W związku z realizacją opisanego zadania faktury wystawiane są na Wnioskodawcę.

W uzupełnieniu z dnia 1 października 2014 r. wskazano, iż infrastruktura drogowa będzie stanowiła własność Miasta ... Wnioskodawca natomiast w ramach swoich statutowych zadań będzie powstałą infrastrukturę drogową jak i całą pozostałą istniejącą w granicach administracyjnych Miasta, utrzymywał i zarządzał bezpośrednio finansując wszystkie te zadania. W obrocie gospodarczym Wnioskodawca wielokrotnie realizuje inwestycje drogowe, w każdym przypadku działając na rzecz Miasta i przysparzając majątek Miastu, samodzielnie występując jako zamawiający w ramach zamówień publicznych oraz jako nabywca zamawianych na rzecz Miasta robót budowlanych, dostaw i usług. Natomiast powstała infrastruktura kolejowa stanowić będzie własność P. Jednocześnie Wnioskodawca w dalszej części uzupełnienia wskazał, że będzie nieodpłatnie przekazywał P. infrastrukturę kolejową. Nieodpłatne przekazanie infrastruktury odbędzie się w ramach wykonywanych zadań statutowych, a od przekazanych elementów infrastruktury nie będzie odliczał podatku VAT.

Ponadto Wnioskodawca oświadczył, iż jako „pozostałe elementy projektu”, w stosunku do których nie przysługuje prawo odliczenia podatku VAT należy rozumieć budowę nowej konstrukcji nawierzchni jezdni, budowę ciągów pieszych w zakresie zapewniającym komunikację z peronami, budowę przejścia pod torami w bliskiej lokalizacji istniejącego przejścia w poziomie szyn służącego jako dojście do peronu wyspowego i przejście na druga stronę torów, budowę parkingów typu … oraz …, budowę i przebudowę chodników i ścieżek rowerowych, korektę geometrii trasy w pianie, korektę niwelety drogi w profilu.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ma możliwość zwrotu podatku VAT naliczonego jedynie od faktur dokumentujących wydatki związane z organizowaniem i zarządzaniem lokalnym transportem zbiorowym na terenie Miasta ……. Wyszczególnione powyżej „pozostałe elementy projektu” nie służą organizacji i zarządzaniu lokalnym transportem zbiorowym. Z kolei biletomaty będą posiadały możliwość sprzedaży biletów nie tylko komunikacji publicznej organizowanej przez Wnioskodawcę na - terenie Miasta …., ale również możliwość sprzedaży biletów komunikacji kolejowej. Zatem prawo do odliczenia, powinno uwzględniać proporcje w jakich biletomat będzie wykorzystywany do sprzedaży biletów komunikacji publicznej, bez części w jakiej dotyczy sprzedaży biletów komunikacji kolejowej. Analogiczna sytuacja zaistnieje w przypadku dyżurki - prawo do odliczenia przysługiwać będzie wyłącznie w proporcjach w jakich dyżurka będzie wykorzystywana do obsługi komunikacji publicznej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w opisanym wyżej zadaniu Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia należnego podatku VAT o podatek naliczony wynikający z faktur od wykonawców opisanej inwestycji?


Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ma możliwość zwrotu podatku VAT naliczonego od faktur dokumentujących wydatki związane z organizowaniem i zarządzaniem lokalnym transportem zbiorowym, ponieważ usługi transportu miejskiego i podmiejskiego są opodatkowane zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, w powiązaniu z poz. 155 załącznika nr 3 ustawy (PKWiU 49.31.21) - obecnie 8% (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016r. z zastrzeżeniem art. 146 f ustawy stawka podatku wynosi 8% - zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy). Elementy zadania dające prawo do odliczenia podatku naliczonego to: przebudowa istniejących zatok autobusowych, pętli autobusowej oraz zakup i montaż biletomatów (w proporcji jakiej biletomat jest wykorzystywany do sprzedaży biletów komunikacji publicznej, bez części w jakiej służy do sprzedaży biletów komunikacji kolejowej), część wydatków związanych z nowym budynkiem stacyjnym do którego zostanie dołączona funkcja dyżurki autobusowej (w odpowiedniej proporcji). Od pozostałych elementów zadania nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Stosownie do art. 8 ust. 2 cyt. ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:


  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W oparciu o przepis art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi: suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.).

Powołane przepisy stanowią implementację art. 167 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE z dnia 11 grudnia 2006 r. Nr L 347 s. 1 i nast.) zgodnie z którym prawo do odliczenia powstaje w momencie, gdy podatek, który podlega odliczeniu, staje się wymagalny. Jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia następujących kwot od kwoty VAT, którą jest zobowiązany zapłacić VAT należnego lub zapłaconego w tym państwie członkowskim od towarów i usług, które zostały mu dostarczone lub które mają być mu dostarczone przez innego podatnika (art. 168 lit. a Dyrektywy).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazano powyżej najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi podatku VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie oceny czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Ponadto zgodnie z art. 90 ust. 1 cyt. ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednostką budżetową Miasta, do zadań której należy m.in. organizowanie publicznego transportu zbiorowego. Wnioskodawca – zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług realizować będzie ww. projekt w imieniu Miasta ...

Efekty projektu – jak wskazano w opisie - będą wykorzystywane na 2 sposoby do czynności opodatkowanych (biletomat oraz dyżurka) i nieopodatkowanych.

W tym miejscu wskazać należy, że TSUE w orzeczeniu w sprawie Portugal Telecom SGPS SA (C-496/11 z dnia 26 września 2012 r.) zauważył, że jeżeli towary i usługi są wykorzystywane przez podmiot w celu dokonywania jednocześnie transakcji gospodarczych dających prawo do odliczenia i transakcji gospodarczych niedających prawa do odliczenia odliczenie jest dopuszczalne jedynie w części VAT, który jest proporcjonalny do kwoty przypadającej na pierwsze transakcje i krajowy organ podatkowy może przewidzieć jedną z metod ustalania prawa do odliczenia wymienionych w rzeczonym art. 17 ust. 5 VI dyrektywy. Jeżeli towary i usługi są jednocześnie wykorzystywane do działalności gospodarczej i działalności niegospodarczej, art. 17 ust. 5 VI dyrektywy nie znajduje zastosowania, a metody odliczenia i podziału są określane przez państwa członkowskie, które przy wykonywaniu tego prawa powinny uwzględniać cel i systematykę VI dyrektywy i w tym celu przewidzieć metodę obliczania rzeczywiście odzwierciedlającą część wydatków faktycznie przypadających odpowiednio na każdy z tych dwóch rodzajów działalności.

Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Każdy podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku do czynności podlegających opodatkowaniu i czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Na podstawie art. 90 ust. 2 ww. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy).

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej – art. 90 ust. 4 ustawy.

Szczegółowe zasady dokonywania odliczenia w oparciu o wskazaną proporcję przewidziane zostały w przepisach art. 90 ust. 5-10 ustawy.

Biorąc pod uwagę przestawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro dokonywane w związku z realizowaną w ramach projektu inwestycją zakupy będą wykazywały związek również ze sprzedażą opodatkowaną, to tym samym, mając na względzie nadrzędną zasadę neutralności VAT, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących dokonane zakupy w zakresie wskazanym w przepisie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. prawo do odliczenia stosownej części podatku naliczonego, związanego z czynnościami opodatkowanymi - w proporcjach w jakich biletomat i dyżurka będą wykorzystywane do sprzedaży biletów komunikacji publicznej, bez części w jakiej dotyczyć będą sprzedaży biletów komunikacji kolejowej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj