Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-1050/14/MW
z 19 grudnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2014 r. (data wpływu 20 października 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 grudnia 2014 r. (data wpływu 12 grudnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży przedmiotów za pośrednictwem serwisu aukcyjnego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 października 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży przedmiotów za pośrednictwem serwisu aukcyjnego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca od połowy maja do 18 sierpnia 2014 r. po raz pierwszy w życiu za pomocą serwisu aukcyjnego wystawił na sprzedaż przedmioty będące jego własnością (był ich właścicielem najkrócej od roku, najdłużej od kilkudziesięciu lat) w liczbie ok. 40 sztuk. Wnioskodawca sprzedał 28 sztuk. Sprzedane przedmioty to w przeważającej większości przedmioty używane: komplety pocztówek - 3 szt., książka - 1 szt., bransoletki srebrne - 2 szt., naszyjniki srebrne - 2 szt., bryłki bursztynu - 3 szt., biżuteria sztuczna (naszyjnik lub komplet: naszyjnik + kolczyki) - 8 szt., korale z bursztynu - 4 szt., wisiory srebrne - 3 szt., odzież (tunika) - 1 szt., broszka srebrna - 1 szt. Najtańszy przedmiot osiągnął cenę 2 zł (biżuteria sztuczna), najdroższy 5200 zł (bryłka bursztynu). Zsumowana kwota uzyskana ze sprzedaży tych rzeczy wyniosła 12.281,36 zł (dwanaście tysięcy dwieście osiemdziesiąt jeden złotych i trzydzieści sześć groszy) brutto tzn. bez odliczenia kosztów wystawienia przedmiotów, kosztów wysyłki i prowizji pobranej przez portal aukcyjny.

Wnioskodawca zaznaczył, że nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej i rozlicza się na zasadach ogólnych jako osoba fizyczna. Wnioskodawca podkreśla, że nigdy wcześniej nie sprzedawał żadnych przedmiotów na żadnych innych aukcjach internetowych.

Przedmioty ww. były nabywane na zasadzie licytacji. Zapłata następowała na osobiste konto bankowe Wnioskodawcy. Towar był wysyłany pocztą.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że sprzedaż wskazanych przedmiotów nie była i nie będzie wykonywana w sposób ciągły i zorganizowany oraz nie była i nie będzie ukierunkowana na osiągnięcie zysków. Sprzedaż miała i będzie miała na celu wyzbycie się niewykorzystywanych i niepotrzebnych przedmiotów prywatnych. Sprzedawane przedmioty nie były nabyte w celu dalszej odsprzedaży.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie


Czy od uzyskanego w ten sposób dochodu należy odprowadzić podatek, a jeśli tak, to w jakiej wysokości? Czy ewentualna kolejna sprzedaż w kolejnym roku podatkowym w takiej samej formie i zakresie (tzn. ok. 30 sztuk) spowoduje powstanie obowiązku podatkowego?


Zdaniem Wnioskodawcy, według zasięganych ustnie informacji w urzędzie skarbowym, wyżej wymieniona sprzedaż rzeczy będących w jego posiadaniu dłużej niż sześć miesięcy, kupowanych na własny użytek lub będących częścią majątku nie podlega opodatkowaniu bez względu na wysokość kwoty uzyskanej ze zbycia tych przedmiotów.

Według oceny Wnioskodawcy sprzedaż ta zgodnie z obowiązującym prawem zwolniona jest z obowiązku opłacenia podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy źródłem przychodów jest m.in.:


  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3) oraz
  • odpłatne zbycie rzeczy (pkt 8).


Jak wynika z treści art. 5a pkt 6 przywołanej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Zgodnie zaś z art. 14 ust. 1 przytoczonej ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont, przy czym u podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


Natomiast w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


Obowiązki podatkowe zależą zatem od okoliczności uzyskania przychodów, o których mowa w powołanych wyżej przepisach. W sytuacji, gdy sprzedaż rzeczy dokonywana jest przez podatnika w sposób ciągły i zorganizowany, we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, w celu zarobkowym, tzn. z nastawieniem na zysk, wówczas posiada znamiona pozarolniczej działalności gospodarczej. Natomiast, gdy sprzedaż nie nastąpiła w wykonywaniu działalności gospodarczej i została dokonana przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, wówczas stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ww. ustawy.

Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca od połowy maja do 18 sierpnia 2014 r. po raz pierwszy w życiu za pomocą serwisu aukcyjnego wystawił na sprzedaż przedmioty będące jego własnością (był ich właścicielem najkrócej od roku, najdłużej od kilkudziesięciu lat) w liczbie ok. 40 sztuk. Wnioskodawca sprzedał 28 sztuk. Sprzedane przedmioty to w przeważającej większości przedmioty używane. Najtańszy przedmiot osiągnął cenę 2 zł (biżuteria sztuczna), najdroższy 5200 zł (bryłka bursztynu). Zsumowana kwota uzyskana ze sprzedaży tych rzeczy wyniosła 12.281,36 zł (dwanaście tysięcy dwieście osiemdziesiąt jeden złotych i trzydzieści sześć groszy) brutto tzn. bez odliczenia kosztów wystawienia przedmiotów, kosztów wysyłki i prowizji pobranej przez portal aukcyjny. Wnioskodawca zaznaczył, że nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej i rozlicza się na zasadach ogólnych jako osoba fizyczna. Wnioskodawca podkreśla, że nigdy wcześniej nie sprzedawał żadnych przedmiotów na żadnych innych aukcjach internetowych. Przedmioty ww. były sprzedawane na zasadzie licytacji. Zapłata następowała na osobiste konto bankowe Wnioskodawcy. Towar był wysyłany pocztą. Ponadto sprzedaż wskazanych przedmiotów nie była i nie będzie wykonywana w sposób ciągły i zorganizowany oraz nie była i nie będzie ukierunkowana na osiągnięcie zysków. Sprzedaż miała i będzie miała na celu wyzbycie się niewykorzystywanych i niepotrzebnych przedmiotów prywatnych. Sprzedawane przedmioty nie były nabyte w celu dalszej odsprzedaży.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, należy uznać, że czynności związane ze sprzedażą przez Wnioskodawcę na aukcjach prowadzonych przez serwis internetowy przedmiotów stanowiących jego własność, nie noszą znamion pozarolniczej działalności gospodarczej w świetle przytoczonej powyższej definicji. Wyprzedaż prywatnych przedmiotów trudno uznać za wiążącą się z chęcią stałego zarobkowania (osiągania zysków).

Ponadto, jak wynika z treści wniosku sprzedaż ww. przedmiotów zostanie dokonana po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło ich zbycie przez Wnioskodawcę.

Wobec powyższego, dokonane czynności należy zakwalifikować jako sprzedaż innych rzeczy, która nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Przepis art. 10 ust 1 pkt 8 lit. d) cyt. ustawy podatkowej formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie innych rzeczy przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie innych rzeczy nastąpi po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie – nie będzie źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w konsekwencji czego kwota uzyskana ze sprzedaży tych rzeczy nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, zbycie przez Wnioskodawcę wskazanych we wniosku przedmiotów dokonane po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, nie będzie stanowiło źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu przedmiotowego zbycia rzeczy za pośrednictwem serwisu aukcyjnego, dokonanego zarówno w 2014 r. jak i w następnym roku podatkowym.

Jednakże, podkreślić należy, że w przypadku gdy sprzedaż rzeczy nastąpi przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, uzyskany dochód z odpłatnego zbycia będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Należy jednocześnie podkreślić, że rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego sprawy. Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega bowiem regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy – Ordynacja podatkowa jest bowiem sam przepis prawa.

W przypadku, gdy w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontrolnego właściwe organy ustalą, że przytoczony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) różni się od stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) występującego w rzeczywistości, to wówczas Wnioskodawca nie będzie mógł ze skutkiem prawnym powołać się na niniejszą interpretację.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj