Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1157/14/AD
z 27 listopada 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2014 r. (data wpływu 28 września 2014 r.), uzupełnionym w dniach 30 października i 24 listopada 2014 r. (daty wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „…” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 września 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniach 30 października i 24 listopada 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „…”.


We wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Szpital w dniu 29 maja 2014 r. podpisał z „Instytucją Zarządzającą” Województwa umowę o dofinansowanie projektu pn. „…”, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi priorytetowej - 4 – „Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast”, Działanie 4.2 „Rewitalizacja miast” Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Całkowita wartość projektu wynosi 5.638.634,82 zł, z czego 1.008.551,76 zł stanowi VAT. Wysokość dofinansowania stanowi 22,47% kwoty wydatków kwalifikowalnych ogółem, tj. 1.267.001,23 zł. Pozostałe wydatki Szpital pokrywa ze środków własnych. Przedmiotem przedsięwzięcia jest przebudowa i zmiana sposobu użytkowania części pomieszczeń istniejącego budynku na potrzeby Oddziału Neurologicznego i Oddziału Udarowego oraz na potrzeby administracji. Projekt obejmuje również prace dodatkowe, w tym wymianę pokrycia dachu, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, modernizację instalacji technicznych, przebudowę szybu windowego i klatki schodowej w sposób umożliwiający komunikację Oddziału Neurologicznego i Oddziału Udarowego z innymi komórkami i oddziałami szpitalnymi. Przedsięwzięcie umożliwi nadanie obiektowi nowej funkcji, a Szpitalowi możliwość wzbogacenia szpitalnej oferty o wyposażony, sprawnie funkcjonujący i skomunikowany z innymi oddziałami Oddział Neurologiczny i Oddział Udarowy oraz sprawną obsługę administracyjną całej jednostki. W skład inwestycji wchodzić będzie remont/adaptacja ostatnich kondygnacji budynku bryły A i B, adaptacja pomieszczeń na sale chorych, pomieszczeń socjalnych i sanitarnych, modernizacja instalacji technicznych, remont szybu windowego i klatki schodowej oraz zakupu niezbędnego sprzętu medycznego i wyposażenia.

Projekt nie będzie eksploatowany jako przedsięwzięcie komercyjne i nie będzie tym samym generował dochodu. Podstawowym celem projektu jest podniesienie standardów obsługi pacjenta i organizacji Szpitala poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań oraz poprawa komunikacji z pozostałymi jego komórkami organizacyjnymi.

Na podstawie zawartej umowy Szpital został zobowiązany do dostarczenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu.

Podstawowym przedmiotem działalności Szpitala, wg Polskiej Klasyfikacji Działalności, jest udzielanie świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia - PKD 861 OZ - Działalność szpitali. Usługi te, zgodnie z art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług, są zwolnione od VAT.

Poza przychodami z tytułu świadczenia usług zdrowotnych Szpital osiąga przychody z tytułu najmu wolnych powierzchni, które są opodatkowane VAT. Struktura sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem wynosiła w latach 2012 - 2,25% oraz w roku 2013- 2,08 %.

Pomieszczenia wykorzystywane na potrzeby ww. projektu położone są na górnej kondygnacji budynku bryły głównej Szpitala i nie są przedmiotem wynajmu i dzierżawy. Przedmiotem dzierżawy są pomieszczenia znajdujące się w innych budynkach oraz pomieszczenia w budynku objętym projektem znajdujące się na parterze, które stanowią 9,4362% jego całkowitej powierzchni.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Szpital ma możliwość odliczenia VAT w zakresie realizowanego projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę, że realizowane przedsięwzięcie służyć będzie świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia, nie ma możliwości odliczenia VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze. Przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, wyrażona została generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu towarów i usług. Przepis ten stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Skoro więc Szpital, jako podatnik VAT, realizując przedsięwzięcie nabywa towary i usługi, które nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, to nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Niemniej jednak Szpital realizując projekt, w ramach prac dodatkowych, dokonuje wymiany pokrycia dachowego na całym budynku, co pośrednio łączy realizowany projekt z czynszem z najmu (sprzedażą opodatkowaną). Wartość kosztorysowa tego elementu wynosi 603.743,34 zł (netto), co stanowi 26,22% wartości zadania z zakresu branży budowlanej, tj. kwoty 2.302.485,99 zł określonej w umowie zawartej z wykonawcą inwestycji. Powierzchnia dzierżawiona w tym budynku wynosi 697,9 m2, co stanowi 9,4362% całej powierzchni budynku. W tej sytuacji Szpital ma prawo do odliczenia 9,4362% VAT z wydatków poniesionych na wymianę dachu: co stanowi


603.743,34 zł x 23% VAT = 138.860,97 zł – VAT od wymiany dachu,

138.860,97 zł x 9,4362% = 13.103,20 zł – VAT podlegający odliczeniu.


Taki sposób rozliczenia w sposób najbardziej zbliżony do rzeczywistości oddaje wykorzystanie poniesionych wydatków dla celów najmu. Ponadto, przedstawiona proporcja jest proporcją stałą, gdyż umowa dzierżawy została zawarta do 2024 r.

Szpital, po powołaniu treści art. 86 ust. 1 ustawy wskazał, że wprowadza on zasadę bezpośredniej alokacji kwot podatku naliczonego do poszczególnych grup czynności. Poza wyliczona kwotą 13.103,20 zł VAT podlegającego odliczeniu, Szpital nie ma możliwości odliczenia podatku w pozostałym zakresie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ww. przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z ust. 2 powyższego artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie ust. 3 tego artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W oparciu o ust. 4 ww. artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy).

W myśl postanowień ust. 10 omawianego artykułu, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:


  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.


Stwierdzić należy, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

W sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 i następne ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że skoro dokonane zakupy związane z realizacją projektu dotyczą budynku Szpitala, którego pomieszczenia znajdujące się na parterze są przedmiotem najmu, a Szpital – jak wynika z treści wniosku – jest w stanie przyporządkować kwoty podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną, to – jak słusznie Szpital wskazał – poza wyliczoną kwotą podlegającą odliczeniu, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w pozostałym zakresie.

Nie przysługuje również zwrot podatku poniesionego w tym zakresie w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, gdyż środki finansowe wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.

Jednocześnie należy wskazać, że wyłącznie Szpital znający specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce jest w stanie wyodrębnić część podatku naliczonego, związaną z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, a nie organ podatkowy w trybie interpretacji indywidualnej. Natomiast prawidłowość wyboru klucza alokacji może zostać zweryfikowana wyłącznie w toku postępowania kontrolnego (podatkowego) w oparciu o całokształt zgromadzonego w jego toku materiału dowodowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj