Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/4511-81/15-5/MS
z 4 listopada 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2015 r. (data wpływu 7 sierpnia 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 października 2015 r. (data wpływu 26 października 2015 r) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2015 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015, poz. 643), pismem z dnia 12 października 2015 r., nr IPTPB3/4511-81/15-2/MS (doręczonym w dniu 19 października 2015 r.), wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie dnia 26 października 2015 r., wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 23 października 2015 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca pełni funkcję członka zarządu (X) Polska Sp. z o.o., („Spółka”). Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie za pełnienie funkcji członka zarządu na podstawie umowy o pracę zawartej ze Spółką.

Spółka wchodzi w skład Grupy (Y) (dalej: „Grupa”), której centrala, spółka (W), mieści się w Niemczech. W 2013 r. (W) wprowadziła program motywacyjny Long Term Incentive Plan („Program”) dla kluczowych pracowników Grupy , w tym wybranych osób zatrudnionych w Spółce („Uczestnicy”), włączając Wnioskodawcę.

Celem Programu jest m.in. zmotywowanie pracowników do osiągnięcia coraz lepszych wyników finansowych Grupy oraz zatrzymanie w Grupie najbardziej utalentowanego i wykwalifikowanego personelu. Program jest zarządzany centralnie przez Zarząd spółki niemieckiej (W), który ustala zasady i wysokość wypłat oraz kryteria kwalifikacji Uczestników do Programu.

Każdego roku Zarząd (W) ustala krąg osób, które mają prawo uczestniczenia w Programie. Uczestnictwo w Programie w danym roku nie gwarantuje jednak zakwalifikowania do Programu w kolejnych latach oraz nie stanowi podstawy do takiego roszczenia.

W momencie zakwalifikowania do Programu Uczestnik otrzymuje List Udziału. W Liście Udziału Uczestnik zostaje poinformowany o możliwości udziału w Programie w danym roku finansowym (uczestnictwo w Programie jest dobrowolne). Pracownik wyraża zgodę na udział w Programie poprzez podpisanie Listu Udziału.

Program dzieli się na roczne okresy realizacji („Okres Realizacji”). W każdym Okresie Realizacji ustalana jest wartość wskaźnika EBITDA Grupy („EBITDA”), która jest podstawą wyliczenia funduszu Programu. Środki zgromadzone w Funduszu Programu są następnie zamieniane na akcje fantomowe Grupy.

Akcja fantomowa nie jest papierem wartościowym, czyli akcją w rozumieniu Kodeksu spółek handlowych, oraz nie daje uprawnień akcjonariusza, w tym prawa głosu, czy prawa do pobierania dywidendy.

Fundusz Programu ustala się w następujący sposób: W przypadku, w którym faktyczna wartość EBITDA przekroczy ustaloną na potrzeby Programu wartość tego wskaźnika, za każdy 1% powyżej ustalonej wartości 0,1% faktycznej wartości EBITDA jest przekazywane do funduszu Programu. Wartość kontrybucji nie może jednak przekroczyć 0,675% faktycznej EBITDA.

Fundusz bonusowy wylicza się w oparciu o poniższy wzór:

fundusz Planu = ( faktyczna EBITDA/10) x [ ( faktyczna EBITDA/ ustalona EBIDTA)-1]

Ustalony wskaźnik EBITDA może być skorygowany przez Zarząd (W) po upływie Okresu Realizacji o kursy wymiany, czy też mające miejsce przejęcia lub nadzwyczajne okoliczności.

Po upływie Okresu Realizacji Uczestnik otrzymuje List Informacyjny, w którym zostaje poinformowany o faktycznej wysokości wskaźnika EBITDA w danym Okresie Rozliczeniowym, o ewentualnej korekcie ustalonej wysokości wskaźnika EBITDA, a także o wartości oraz ilości przyznanych mu akcji fantomowych. List Informacyjny Uczestnik otrzymuje w ciągu pierwszych czterech miesięcy roku następującego po Okresie Realizacji. Liczba akcji fantomowych przyznawanych Uczestnikom w danym Okresie Realizacji jest ustalana w oparciu o: (i) wysokość funduszu Programu, (ii) proporcję rocznego wynagrodzenia za pracę danego Uczestnika w porównaniu do sumy rocznego wynagrodzenia za pracę wszystkich Uczestników biorących udział w Programie oraz (iii) średnią cenę akcji (W) w okresie trzech miesięcy danego roku, zgodnie z poniższym wzorem:

ilość akcji fantomowych = (fundusz Planu x proporcja wynagrodzenia za pracę)/ średnia cena akcji

Przyznane akcje fantomowe są zaokrąglane do pełnych akcji w górę. Wartość akcji fantomowych ustalana jest w oparciu o kurs akcji (W), zgodnie z zasadami przewidzianymi w Programie.

Akcje fantomowe przyznawane są Uczestnikom nieodpłatnie.

Prawo Uczestnika do dysponowania akcjami fantomowymi jest ograniczone. Uczestnik nie ma prawa do rozporządzania nimi do momentu upływu okresu restrykcji („Okres Restrykcji”). Okres Restrykcji kończy się w momencie wypłaty pieniężnej z Programu. W Okresie Restrykcji Uczestnik nie może bowiem zrealizować praw związanych z ich posiadaniem. Przede wszystkim Uczestnik nie ma w tym czasie prawa zbycia akcji fantomowych ani praw z nich wynikających. Akcje fantomowe nie uprawniają również do faktycznego udziału w kapitale Grupy. Uczestnikowi posiadającemu akcje fantomowe nie przysługują prawa korporacyjne i majątkowe, w szczególności akcje fantomowe nie dają mu prawa głosu ani nie upoważniają do pobierania dywidendy.

Warunkiem otrzymania wypłaty z Programu jest m.in. kontynuacja zatrudnienia przez określony czas w jednej ze spółek z Grupy. Generalnie, w momencie w którym Uczestnik przestaje być zatrudniony w Grupie, jego akcje fantomowe przepadają, w związku z czym traci on prawo do wypłaty z Programu. W związku z tym, brak jest jakichkolwiek gwarancji co do otrzymania przez Uczestników wypłaty z Programu. Prawo to jest zatem warunkowe. Program przewiduje jednak pewne wyjątki od ww. zasady związane z przejściem na emeryturę, niepełnosprawnością lub śmiercią uczestnika.

Wartość akcji fantomowych jest ustalona w oparciu o średni kurs akcji (W) w okresie ostatnich trzech miesięcy Okresu Restrykcji. Łączna kwota wypłat nie może przekroczyć 250% wartości początkowej akcji fantomowych. Wypłata z Programu jest wypłatą brutto, Uczestnicy ponoszą koszt ewentualnych obciążeń publiczno-prawnych.

W ciągu pierwszych dwóch i pół miesiąca po Okresie Restrykcji Uczestnik otrzymuje List Wypłaty, w którym informowany jest o liczbie posiadanych akcji fantomowych, nieobjętych Okresem Restrykcji. Dodatkowo, Uczestnik informowany jest o wysokości wypłaty, jaką otrzyma z Programu. Wypłata następuje w ciągu pierwszych dwóch i pół miesięcy roku następującego po roku, w którym upłynął Okres Restrykcji akcji fantomowych.

Co do zasady, akcje fantomowe są objęte 3-letnim Okresem Restrykcji. Program przewiduje również specyficzne warunki dla roku 2013 i 2014. Akcje fantomowe przyznane w roku 2013 objęte były rocznym Okresem Restrykcji, a wypłata gotówkowa z Programu nastąpiła w marcu 2015 r. Dodatkowo, decyzją Zarządu (W), fundusz Programu dotyczący roku 2013 został powiększony o dodatkowe środki, które następnie zostały zamienione na akcje fantomowe. Natomiast akcje fantomowe przyznane w roku 2014 objęte są 2-letnim Okresem Restrykcji, co w konsekwencji oznacza, że wypłata gotówkowa z Programu nastąpi w roku 2017.

List Udziału, List Informacyjny oraz List Wypłaty są podpisywane bezpośrednio między (W) a Uczestnikiem Programu. Spółka nie jest stroną Programu.

Co więcej, zawarta pomiędzy Uczestnikiem a Spółką umowa o pracę nie zawierała/nie zawiera postanowień określających zasady i warunki uczestnictwa w Programie, Spółka nie ma wpływu na wybór osób, które zostały/zostaną wytypowane do udziału w Programie. Decyzję w tej sprawie podejmuje Zarząd niemieckiej spółki (W). Roszczenie o przyznanie akcji fantomowych oraz o wypłatę nie może być skierowane do Spółki, ale do (W).

Zgodnie z postanowieniami Programu, wypłata Uczestnikom określonych kwot w polskich złotych jest realizowana przez Spółkę w imieniu (W). Spółka działa w tym zakresie jako pośrednik, przekazując jedynie środki z Programu wskazanym Uczestnikom.

Zgodnie z Umową o Podziale Kosztów zawartą między (W) oraz innymi spółkami z Grupy, koszty Programu mają być refakturowane na poszczególne podmioty, w których zatrudnieni są Uczestnicy Programu.

W piśmie z dnia 23 października 2015 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że przyznane Mu akcje fantomowe stanowią pochodny instrument finansowy, o którym mowa w art. 5a pkt 13 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r., poz. 94, z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przyznanie Wnioskodawcy akcji fantomowych spowoduje powstanie po Jego stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu w momencie realizacji praw wynikających z akcji fantomowych, czyli w momencie, w którym wypłata z Programu stanie się należna (a nie na żadnym wcześniejszym etapie), który w konsekwencji stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm., dalej: „updof”), podlegający opodatkowaniu zgodnie z zastosowaniem 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30b ust. 1 updof i zadeklarowaniu zgodnie z art. 30b ust. 6 (tj. w zeznaniu podatkowym Wnioskodawcy)?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego, natomiast w zakresie zdarzenia przyszłego zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, przyznanie akcji fantomowych spowoduje powstanie u Niego przychodu podlegającego opodatkowaniu dopiero w momencie realizacji praw wynikających z akcji fantomowych, czyli w momencie, w którym wypłata z Programu stanie się należna (a nie na żadnym wcześniejszym etapie), który w konsekwencji stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 updof, podlegający opodatkowaniu zgodnie z zastosowaniem 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30b ust. 1 zadeklarowaniu zgodnie z art. 30b ust. 6 (tj. w zeznaniu podatkowym Wnioskodawcy).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 updof przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W opinii Wnioskodawcy przychód u Niego nie powstanie zatem w momencie przyznania akcji fantomowych, gdyż na tym etapie nie otrzymuje On jeszcze środków pieniężnych. Przyznanie takich akcji stanowi jedynie zobowiązanie wypłaty pieniężnego ekwiwalentu wartości akcji (W) w przyszłości. Przysporzenie, które otrzymuje Wnioskodawca w chwili przyznania Mu akcji fantomowych jest więc jedynie potencjalne i warunkowe. Prawo do realizacji prawa z akcji fantomowych może przepaść, jeśli Wnioskodawca nie spełnia określonych w Programie warunków, tj. przestanie być zatrudniony w Grupie. Cechą takich akcji jest bowiem to, że generują one przychód dopiero w przypadku realizacji praw z nich wynikających. Dodatkowo, w momencie przyznania akcji fantomowych nie można stwierdzić czy ich realizacja przyniesie Wnioskodawcy wymierne korzyści ekonomiczne, a tym bardziej oszacować wartości tej korzyści.

Należy podkreślić, że prawo Wnioskodawcy do dysponowania akcjami fantomowymi jest ograniczone. W Okresie Restrykcji Wnioskodawca nie może bowiem zrealizować praw związanych z ich posiadaniem. Przede wszystkim Wnioskodawca nie ma w tym czasie prawa zbycia akcji fantomowych ani praw z nich wynikających. Akcje fantomowe nie uprawniają również do faktycznego udziału w kapitale Grupy. Wnioskodawcy posiadającemu akcje fantomowe nie przysługują prawa korporacyjne i majątkowe, w szczególności akcje fantomowe nie dają mu prawa głosu ani nie upoważniają do pobierania dywidendy.

W rezultacie, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód w chwili przyznania akcji fantomowych.

Należy podkreślić, że Spółka uzyskała interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 19 czerwca 2015 r. (IPTPB1/4511-199/15-2/MD oraz IPTPB1/4511-199/15-3/MD) w odniesieniu do przedmiotowego Programu, w której potwierdzono prawidłowość stanowiska Spółki w zakresie momentu powstania i sposobu klasyfikacji przychodu z tytułu uczestnictwa w Przedmiotowym programie, tj. przyznanie akcji fantomowych spowoduje powstanie po ich stronie powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu w momencie realizacji praw z nich wynikających (a nie na żadnym wcześniejszym etapie), który w konsekwencji stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych, w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 updof podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30b ust. 1 updof, a także braku obowiązków płatnika dla Spółki z tego tytułu.

Stanowisko to potwierdzają również przytoczone poniżej interpretacje Ministra Finansów wydane w podobnych stanach faktycznych:

  1. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 lutego 2015 r., IPPB2/415-918/14-4/MK, w której stwierdzono, że: ,,(...) w przypadku zrealizowania przez Uprawnionych pracowników Banku praw wynikających z akcji fantomowych stanowiących pochodny instrument finansowy w drodze rozliczenia pieniężnego, przysporzenie w postaci odroczonej premii pieniężnej, jakie uzyskają pracownicy Banku uczestniczący w Polityce, na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy zakwalifikować, do źródła przychodów, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy. Zgodnie bowiem z tym przepisem za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. przychody z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych (...)”;
  2. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 września 2014 r., IPPB2/415-497/14-2/MK1, w której stwierdzono, że: „Tym samym stwierdzić należy, że samo przyznanie pracownikom akcji fantomowych nie rodzi skutku w postaci powstania przychodu. Przyznanie akcji fantomowych w ramach programu motywacyjnego nie stanowi nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie jest bowiem związane z jakimkolwiek przysporzeniem w majątku osoby nabywającej akcje fantomowe. Jak wynika z wniosku w momencie przyznania akcji fantomowych nie można stwierdzić czy ich realizacja przyniesie pracownikowi wymierne korzyści ekonomiczne, a tym bardziej oszacować wartości tej korzyści. Przyznanie akcji jedynie stwarza pracownikom potencjalną możliwość uzyskania w przyszłości korzyści majątkowych. Brak konkretnego wymiaru finansowego akcji fantomowych w momencie ich przyznania Osobom Uprawnionym, uniemożliwia traktowanie ich w kategorii przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 11 ww. ustawy. Tym samym nie mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem na gruncie ustawy o PIT”;
  3. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 kwietnia 2014 r., IPPB2/415-88/14-2/MG, w której stwierdzono, że: „Tym samym stwierdzić należy, że samo przyznanie pracownikom akcji fantomowych nie rodzi skutku w postaci powstania po ich stronie przychodu. Przyznanie akcji fantomowych nie stanowi nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie jest bowiem związane z jakimkolwiek przysporzeniem w majątku osoby nabywającej akcje fantomowe. Brak konkretnego wymiaru finansowego akcji fantomowych w momencie przyznania ich pracownikom, uniemożliwia traktowanie ich w kategorii przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym nie mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem na gruncie ustawy podatkowej”.

Zdaniem Wnioskodawcy, akcje fantomowe mają charakter pochodnych instrumentów finansowych, o których mowa w art. 5a pkt 13 updof. Zgodnie z tym przepisem, pochodnymi instrumentami finansowymi są instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r., poz. 94, z poźn. zm., dalej jako „uoif”), z włączeniem tytułów uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania oraz instrumentów rynku pieniężnego.

Według art. 3 pkt 28a uoif, przez pochodne instrumenty finansowe należy rozumieć „opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości instrumentów finansowych, walut, stóp procentowych, rentowności, indeksów finansowych, wskaźników finansowych, towarów, zmian klimatycznych, stawek frachtowych, poziomów emisji, stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, a także innych aktywów, praw, zobowiązań, indeksów lub wskaźników (instrumentów bazowych) oraz instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego”.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 lit c) uoif, instrumentami finansowymi są m.in. „niebędące papierami wartościowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne”.

Zdaniem Wnioskodawcy, akcje fantomowe kwalifikują się zarówno jako instrument pochodny w rozumieniu art. 3 pkt 28a uoif ze względu na to, że są prawami majątkowymi, których wartość zależy bezpośrednio od ceny akcji (W), jak również jako instrument finansowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c) uoif, dla którego instrumentem bazowym są akcje (W) i który jest wykonywany przez rozliczenie pieniężne.

Zgodnie z zasadami Programu wdrożonego przez Spółkę, Wnioskodawca z tytułu posiadania akcji fantomowych jest uprawniony do uzyskania świadczenia, zaś Spółka będzie zobowiązana do realizacji zobowiązania, w określonym terminie i na określonych warunkach.

Tym samym akcje fantomowe posiadają wszystkie elementy charakterystyczne dla pochodnych instrumentów finansowych oraz (odpowiednio) nabywcy i wystawcy instrumentów finansowych.

Przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających stanowią zaś – w myśl art. 17 ust. 1 pkt 10 updof – przychody z kapitałów pieniężnych.

Przychód z kapitałów pieniężnych powstaje dopiero w momencie realizacji praw wynikających z instrumentów pochodnych (zgodnie z art. 17 ust. lb updof). Dopiero moment realizacji praw wynikających z akcji fantomowych przez Wnioskodawcę jest momentem, w którym możliwe jest określenie konkretnej wielkości osiągniętego dochodu. Stąd korzyść, jaką osiągnie Wnioskodawca w związku z nieodpłatnym otrzymaniem akcji fantomowych powinna zostać uwzględniona na etapie realizacji praw z nich wynikających. W rezultacie, przychód uzyskany z transakcji realizacji praw wynikających z akcji fantomowych powinien zostać zaliczony do kategorii kapitałów pieniężnych.

Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 30b ust. 1 updof, od dochodów uzyskanych m.in. z odpłatnego zbycia papierów finansowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, i z realizacji praw z nich wynikających, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Uzyskane w roku podatkowym dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających, zgodnie z treścią art. 30b ust. 6 ww. ustawy, podatnik obowiązany jest wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. la pkt 1 ww. ustawy po zakończeniu roku podatkowego, tj. do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał przychód podatkowy.

Stanowisko to potwierdzają przytoczone poniżej interpretacje Ministra Finansów wydane w podobnych stanach faktycznych:

  1. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 29 sierpnia 2014 r., ITPB2/415-677/14/IB, w której stwierdzono, że: „z chwilą realizacji praw wynikających z ww. pochodnych instrumentów finansowych, powstaje przychód w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy i dochód podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ww. ustawy. Stosownie do art. 30b ust. 6 i art. 45 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik (pracownik) będzie samodzielnie zobowiązany w zeznaniu podatkowym wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym oraz obliczyć należny podatek dochodowy”.
  2. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 4 czerwca 2014 r., ILPB2/415-274/14-2/WS, w której stwierdzono, że: „w momencie realizacji praw wynikających z akcji fantomowych powstaje przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej, zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy. Do rozliczenia uzyskanego przychodu z ww. tytułu, w tym złożenia zeznania i zapłaty zryczałtowanego 19% podatku zobowiązani są wyłącznie pracownicy”.
  3. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 marca 2014 r., IPPB2/415-883/13-4/MK, w której stwierdzono, że: „w przypadku zrealizowania przez Uprawnionych pracowników Banku praw wynikających z akcji fantomowych stanowiących pochodny instrument finansowy w drodze rozliczenia pieniężnego, przysporzenie w postaci odroczonej premii pieniężnej, jakie uzyskają pracownicy Banku uczestniczący w Polityce, na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy zakwalifikować, do źródła przychodów, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy. Tym samym przychód ten nie będzie stanowił dla Uprawnionych przychodu ze stosunku pracy, innych źródeł, ani też przychodu z działalności wykonywanej osobiście”.

Wobec powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przyznanie mu akcji fantomowych spowoduje powstanie po Jego stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu dopiero w momencie realizacji praw z nich wynikających (a nie na żadnym wcześniejszym, etapie), który w konsekwencji stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 updof, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej, zgodnie z art. 30b ust. 1 updof i zadeklarowaniu zgodnie z art. 30b ust. 6 (tj. w zeznaniu podatkowym Wnioskodawcy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Wskazać przy tym należy, że stosownie do przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz zadanego pytania (wyznaczającego zakres wniosku) przedmiotem niniejszej interpretacji była wyłącznie kwestia skutków podatkowych dla Wnioskodawcy jako podatnika z tytułu uczestnictwa w programie motywacyjnym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj