Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.457.2018.2.AS
z 14 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2018 r. (data wpływu 3 września 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 października 2018 r. (data wpływu 23 października 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT czynności dodatkowych, w tym m.in. konsultacji ze specjalistami, doradztwa zawodowego, udzielania osobom bezrobotnym wsparcia w poszukiwaniu zatrudnienia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w powyższym zakresie. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 października 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Celem projektów realizowanych przez firmę Wnioskodawcy jest wzrost szans uczestników projektów na zatrudnienie, poprzez nabycie wiedzy nt. rynku pracy, doświadczenia zawodowego i uzupełnienie lub też nabycie nowych kwalifikacji, potwierdzonych certyfikatem.

Uczestnicy projektu to osoby bezrobotne, poszukujące pracy i bierne zawodowo, dewaloryzowane na rynku pracy, należące do grup społecznych, tj. długotrwale bezrobotni, osoby z niepełnosprawnościami, osoby o niskich kwalifikacjach, osoby w wieku 50+.

Cel projektu zostanie osiągnięty wyłącznie przez zastosowanie wszystkich zadań przewidzianych w projekcie, tj. doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy, szkolenia zawodowe oraz staż. Cel zostanie zrealizowany – kiedy określona ilość osób, poprzez podniesienie kwalifikacji, znajdzie zatrudnienie. Każdy projekt zakłada określony wskaźnik efektywności zatrudnieniowej: dla osób w wieku 50 lat i więcej, dla osób niepełnosprawnych, długotrwale bezrobotnych, osób o niskich kwalifikacjach.

Projekty realizowane są na podstawie umów o dofinansowanie projektów zawartych między Wnioskodawcą, a Samorządem Województwa. Samorząd finansuje projekt w 95%, z czego: 85% to środki pochodzące ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a 10% to środki budżetowe krajowe (BGK oraz JST).

W związku z tym, że usługi te są w całości lub w 95% finansowane ze środków publicznych, to w konsekwencji podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Dodatkowo należy zaznaczyć, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę będą korzystały ze zwolnienia z VAT również w świetle przepisów unijnych. Stosownie bowiem do art. 44 Rozporządzenia Rady, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Celem realizowanych projektów jest aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych, poprzez podniesienie ich kwalifikacji zawodowych oraz kompetencji społecznych.

Usługi, jakie Wnioskodawca będzie wykonywać w celu realizacji projektów, należą do katalogu usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz usług im towarzyszących, które są ściśle związane z głównymi usługami – z zakresu przekwalifikowania zawodowego i kształcenia zawodowego.

Wszystkie czynności, które będą wykonywane w ramach zamówień, są elementem niezbędnym do wykonania projektu i przeprowadzenia go w sposób efektywny i skuteczny.

Innymi słowy, wszelkie usługi i dostawy towarów towarzyszące wykonywanym czynnościom z zakresu edukacji zawodowej, stanowiącej istotę działań aktywizacyjnych prowadzonych przez firmę Wnioskodawcy, są ściśle związane z procesem edukacji zawodowej osoby bezrobotnej. Usługi monitorowania postępów uczestnika w projekcie będą służyć ewentualnym korektom prowadzonych działań edukacyjnych i opiece nad daną osobą bezrobotną tak, aby z sukcesem zakończyć proces edukacji, a w konsekwencji doprowadzić do zatrudnienia i utrzymania zatrudnienia takiej osoby. Z kolei wsparcie w poszukiwaniu pracy ma na celu, aby bezrobotny, po przeprowadzeniu wszystkich działań edukacyjnych, nie został pozostawiony bez opieki na rynku pracy, ale aby przeprowadzony proces edukacji zawodowej przyniósł korzystny efekt końcowy, jakim jest zatrudnienie osoby bezrobotnej. Zastosowanie narzędzi wynika z wcześniej przeprowadzonej analizy grupy docelowej (tj. osób bezrobotnych i biernych zawodowo, należących do grup defaworyzowanych na rynku pracy, tj. kobiet, osób z niepełnosprawnościami, długotrwale bezrobotnych, o niskich kwalifikacjach), co jest elementem niezbędnym dla określenia właściwych szkoleń, staży, a także utrzymania motywacji do ukończenia ścieżki, podniesienia kwalifikacji i uzyskania zatrudnienia.

Z uzupełnienia z dnia 18 października 2018 r. do wniosku wynika, że:

  1. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany załącza aktualną, pobraną informację ze strony internetowej: (…) – zał. nr 1.
  2. Firma (…) jest Niepubliczną Placówką Oświatową na podstawie art. 82 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z 2004 r., z późn. zm.). Placówka jest wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.
  3. Usługi szkoleniowe świadczone przez firmę (…) można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia lub wychowania.
  4. Usługi, jakie wykonywał Wnioskodawca podczas realizacji projektów, należą do katalogu usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz usług im towarzyszących, które są ściśle związane z głównymi usługami – z zakresu przekwalifikowania zawodowego i kształcenia zawodowego. Inne usługi (towarzyszące usługom kształcenia i przekwalifikowania zawodowego, wykonywane w ramach diagnozy lub wsparcia w poszukiwaniu pracy) wykonywane w ramach projektu, mają charakter pomocniczy w stosunku do głównego świadczenia i służą lepszemu wykorzystaniu usługi zasadniczej. Innymi słowy, wszelkie usługi i dostawy towarów towarzyszące wykonywanym czynnościom z zakresu edukacji zawodowej, stanowiącej istotę działań aktywizacyjnych prowadzonych przez firmę Wnioskodawcy, są ściśle związane z procesem edukacji zawodowej osoby bezrobotnej. Usługi monitorowania postępów uczestnika w projekcie będą służyć ewentualnym korektom prowadzonych działań edukacyjnych i opiece nad daną osobą bezrobotną tak, aby z sukcesem zakończyć proces edukacji, a w konsekwencji doprowadzić do zatrudnienia i utrzymania zatrudnienia takiej osoby. Z kolei wsparcie w poszukiwaniu pracy ma na celu, aby bezrobotny, po przeprowadzeniu wszystkich działań edukacyjnych, nie został pozostawiony bez opieki na rynku pracy, ale aby przeprowadzony proces edukacji zawodowej przyniósł korzystny efekt końcowy, jakim jest zatrudnienie osoby bezrobotnej.
  5. Wykonywane przez firmę (…) usługi szkoleniowe, prowadzone są na zasadach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE, który stanowi, iż: „(...) kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie (…) i obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo, celem realizowanych projektów przez firmę Wnioskodawcy, jest aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych poprzez podniesienie ich kwalifikacji zawodowych oraz kompetencji społecznych.
  6. Firma (…) wykazując, że korzysta ze środków publicznych w całości lub w 95% (Beneficjent wskazał wysokość procentową środków publicznych dla prowadzonych przez siebie do tej pory projektów, m.in. w Działaniu 6.3.1. oraz Działaniu 6.5., w których wymagany jest wkład własny w wysokości 5% kwoty dofinansowania) na terenie Województwa, może poświadczyć to takimi dokumentami, jak:
    • wnioski o dofinansowanie w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego,
    • umowy o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 i Instytucjami Pośredniczącymi, m.in. Wojewódzkiego Urzędu Pracy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o zajęcie stanowiska przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bielsku-Białej w sprawie zwolnienia od podatku VAT od czynności dodatkowych, w tym m.in. konsultacji ze specjalistami, doradztwa zawodowego, czy też udzielania osobom bezrobotnym wsparcia w poszukiwaniu zatrudnienia (pośrednictwo pracy świadczone przez podmiot posiadający wpis do KRAZ).

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie przepisów przytoczonych na wstępie, usługa kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i inne ściśle z nią usługi towarzyszące, wymienione wyżej, tj. doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy (lub opcjonalnie poradnictwo psychologiczne), powinny podlegać zwolnieniu z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm,), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie, na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z treści art. 43 ust. 17 ustawy wynika, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie od podatku dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (innych niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy) prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związanych.

Ponadto, stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2018 r., poz. 701), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

Środkami publicznymi - w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, z późn. zm.) są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  • 2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r., poz. 1376 i 1475);
  1. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  2. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  3. przychody jednostek sektora finansów publicznych, pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Natomiast stosownie do treści art. 9 powołanej ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  • 2a) związki metropolitalne;
  1. jednostki budżetowe;
  2. samorządowe zakłady budżetowe;
  3. agencje wykonawcze;
  4. instytucje gospodarki budżetowej;
  5. państwowe fundusze celowe;
  6. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  7. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  8. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  9. uczelnie publiczne;
  10. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  11. państwowe i samorządowe instytucje kultury;
  12. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Z art. 4 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych wynika, że przepisy ustawy stosuje się do:

  1. jednostek sektora finansów publicznych;
  2. innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Zatem, ustawa o finansach publicznych wymienia wprost, co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.

Nadmienić należy, że powyższe uregulowania dotyczące zwolnień od podatku stanowią odzwierciedlenie prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, z dnia 11.12.2006 r., str. 1, z późn. zm.), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w tytule IX, rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi kształcenia na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1), usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Zauważyć należy – mając na uwadze powołane regulacje prawa unijnego – że definicja usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego kładzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy. Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, obejmują nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Należy również wskazać – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r., C-461/08, w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekty, których celem jest wzrost szans uczestników projektów na zatrudnienie, poprzez nabycie wiedzy na temat rynku pracy, doświadczenia zawodowego i uzupełnienie lub też nabycie nowych kwalifikacji, potwierdzonych certyfikatem. Uczestnicy projektu to osoby bezrobotne, poszukujące pracy i bierne zawodowo, dewaloryzowane na rynku pracy, należące do grup społecznych, tj. długotrwale bezrobotni, osoby z niepełnosprawnościami, osoby o niskich kwalifikacjach, osoby w wieku 50+. Cel projektu zostanie osiągnięty wyłącznie przez zastosowanie wszystkich zadań przewidzianych w projekcie, tj. doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy, szkolenia zawodowe oraz staż. Cel zostanie zrealizowany – kiedy określona ilość osób, poprzez podniesienie kwalifikacji, znajdzie zatrudnienie. Każdy projekt zakłada określony wskaźnik efektywności zatrudnieniowej: dla osób w wieku 50 lat i więcej, dla osób niepełnosprawnych, długotrwale bezrobotnych, osób o niskich kwalifikacjach. Projekty realizowane są na podstawie umów o dofinansowanie projektów zawartych między Wnioskodawcą, a Samorządem Województwa. Samorząd finansuje projekt w 95%, z czego: 85% to środki pochodzące ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a 10% to środki budżetowe krajowe (BGK oraz JST). W związku z tym, że usługi te są w całości lub w 95% finansowane ze środków publicznych, to w konsekwencji podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy. Dodatkowo należy zaznaczyć, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę, będą korzystały ze zwolnienia z VAT również w świetle przepisów unijnych. Stosownie bowiem do art. 44 Rozporządzenia Rady, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Celem realizowanych projektów jest aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych, poprzez podniesienie ich kwalifikacji zawodowych oraz kompetencji społecznych. Usługi, jakie Wnioskodawca będzie wykonywać w celu realizacji projektów, należą do katalogu usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz usług im towarzyszących, które są ściśle związane z głównymi usługami – z zakresu przekwalifikowania zawodowego i kształcenia zawodowego. Wszystkie czynności, które będą wykonywane w ramach zamówień, są elementem niezbędnym do wykonania projektu i przeprowadzenia go w sposób efektywny i skuteczny. Wszelkie usługi i dostawy towarów towarzyszące wykonywanym czynnościom z zakresu edukacji zawodowej, stanowiącej istotę działań aktywizacyjnych prowadzonych przez firmę Wnioskodawcy, są ściśle związane z procesem edukacji zawodowej osoby bezrobotnej. Usługi monitorowania postępów uczestnika w projekcie będą służyć ewentualnym korektom prowadzonych działań edukacyjnych i opiece nad daną osobą bezrobotną tak, aby z sukcesem zakończyć proces edukacji, a w konsekwencji doprowadzić do zatrudnienia i utrzymania zatrudnienia takiej osoby. Z kolei wsparcie w poszukiwaniu pracy ma na celu, aby bezrobotny, po przeprowadzeniu wszystkich działań edukacyjnych, nie został pozostawiony bez opieki na rynku pracy, ale aby przeprowadzony proces edukacji zawodowej przyniósł korzystny efekt końcowy, jakim jest zatrudnienie osoby bezrobotnej. Zastosowanie narzędzi wynika z wcześniej przeprowadzonej analizy grupy docelowej (tj. osób bezrobotnych i biernych zawodowo, należących do grup defaworyzowanych na rynku pracy, tj. kobiet, osób z niepełnosprawnościami, długotrwale bezrobotnych, o niskich kwalifikacjach), co jest elementem niezbędnym dla określenia właściwych szkoleń, staży, a także utrzymania motywacji do ukończenia ścieżki, podniesienia kwalifikacji i uzyskania zatrudnienia. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Firma Wnioskodawcy jest Niepubliczną Placówką Oświatową na podstawie art. 82 ust. 3 i 5 ustawy o systemie oświaty. Placówka jest wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Usługi szkoleniowe świadczone przez firmę Wnioskodawcy można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia lub wychowania. Usługi, jakie wykonywał Wnioskodawca podczas realizacji projektów, należą do katalogu usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz usług im towarzyszących, które są ściśle związane z głównymi usługami – z zakresu przekwalifikowania zawodowego i kształcenia zawodowego. Inne usługi (towarzyszące usługom kształcenia i przekwalifikowania zawodowego, wykonywane w ramach diagnozy lub wsparcia w poszukiwaniu pracy) wykonywane w ramach projektu, mają charakter pomocniczy w stosunku do głównego świadczenia i służą lepszemu wykorzystaniu usługi zasadniczej. Wykonywane przez Zainteresowanego usługi szkoleniowe, prowadzone są na zasadach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE i obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo, celem realizowanych projektów przez firmę Wnioskodawcy, jest aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych poprzez podniesienie ich kwalifikacji zawodowych oraz kompetencji społecznych. Firma Wnioskodawcy wykazując, że korzysta ze środków publicznych w całości lub w 95% (Beneficjent wskazał wysokość procentową środków publicznych dla prowadzonych przez siebie do tej pory projektów, m.in. w Działaniu 6.3.1. oraz Działaniu 6.5., w których wymagany jest wkład własny w wysokości 5% kwoty dofinansowania) na terenie Województwa, może poświadczyć to takimi dokumentami jak: wnioski o dofinansowanie w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, umowy o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą (…) Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 i Instytucjami Pośredniczącymi, m.in. Wojewódzkiego Urzędu Pracy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy czynności dodatkowe, w tym m.in. konsultacje ze specjalistami, doradztwo zawodowe, czy też udzielanie osobom bezrobotnym wsparcia w poszukiwaniu zatrudnienia (pośrednictwo pracy świadczone przez podmiot posiadający wpis do KRAZ), będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT.

W pierwszej kolejności należy zatem stwierdzić, że, jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, usługi, jakie będzie wykonywał Wnioskodawca w celu realizacji projektu, należą do usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i korzystają ze zwolnienia od podatku:

  • na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy – w przypadku, gdy są w całości finansowane ze środków publicznych oraz
  • na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia – w przypadku, gdy są finansowane ze środków publicznych w 95%.

Nadto należy wskazać, że czynności dodatkowych wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach realizowanych projektów, w tym konsultacji ze specjalistami, doradztwa zawodowego, czy też udzielania bezrobotnym wsparcia w poszukiwaniu zatrudnienia (pośrednictwo pracy świadczone przez podmiot posiadający wpis do KRAZ), nie można uznać za nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą lub zawodem, ani za nauczanie mające na celu uzyskanie, bądź uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. W konsekwencji więc, czynności te nie mogą zostać uznane za usługi w zakresie kształcenia bądź przekwalifikowania zawodowego.

Zatem należy rozważyć, czy przedmiotowe usługi mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, bądź ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia, jako usługi ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

W tym miejscu należy odwołać się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie C-434/05 Horizon College, w którym Trybunał wskazał warunki, jakie muszą zostać spełnione, aby można było skorzystać ze zwolnienia w odniesieniu do świadczenia usługi (ale też i dostawy towarów) ściśle związanej z usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Po pierwsze, zarówno główna działalność edukacyjna, jak i dostawa towarów lub świadczenie usług ściśle związane z tą działalnością muszą być wykonywane przez jeden z podmiotów, o których mowa w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE. Po drugie, świadczenie usług lub dostawa towarów ściśle związanych z czynnościami głównymi mogą korzystać ze zwolnienia tylko wtedy, jeżeli są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu. Po trzecie, świadczenie usług i dostawa towarów są wyłączone z zakresu zwolnienia, jeżeli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą, objętej podatkiem VAT. W sprawie Horizon College Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozstrzygnął, że: „Świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za „ściśle związane” z działalnością edukacyjną, a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 13 część A ust. 1 lit. i) szóstej dyrektywy tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (...). Z orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego (...)” – pkt 28 i 29.

Zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, względem usługi, która nie stanowi usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ma zatem zastosowanie pod warunkiem, że:

  • usługa ta jest wykonywana przez podmiot korzystający ze zwolnienia przy świadczeniu usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego,
  • usługa ta jest niezbędna do wykonania usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego,
  • usługa ta – z ekonomicznego punktu widzenia – jest finansowana w całości ze środków publicznych,
  • celem wykonania usługi nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że inne usługi (towarzyszące usługom kształcenia i przekwalifikowania zawodowego, wykonywane w ramach diagnozy lub wsparcia w poszukiwaniu pracy) wykonywane w ramach projektu mają charakter pomocniczy w stosunku do głównego świadczenia i służą lepszemu wykorzystaniu usługi zasadniczej. Innymi słowy, wszelkie usługi i dostawy towarów towarzyszące wykonywanym czynnościom z zakresu edukacji zawodowej, stanowiącej istotę działań aktywizacyjnych prowadzonych przez firmę Wnioskodawcy, są ściśle związane z procesem edukacji zawodowej osoby bezrobotnej. Usługi monitorowania postępów uczestnika w projekcie będą służyć ewentualnym korektom prowadzonych działań edukacyjnych i opiece nad daną osobą bezrobotną tak, aby z sukcesem zakończyć proces edukacji, a w konsekwencji doprowadzić do zatrudnienia i utrzymania zatrudnienia takiej osoby. Z kolei wsparcie w poszukiwaniu pracy ma na celu, aby bezrobotny, po przeprowadzeniu wszystkich działań edukacyjnych, nie został pozostawiony bez opieki na rynku pracy, ale aby przeprowadzony proces edukacji zawodowej przyniósł korzystny efekt końcowy, jakim jest zatrudnienie osoby bezrobotnej. Zastosowanie narzędzi wynika z wcześniej przeprowadzonej analizy grupy docelowej (tj. osób bezrobotnych i biernych zawodowo, należących do grup defaworyzowanych na rynku pracy, tj. kobiet, osób z niepełnosprawnościami, długotrwale bezrobotnych, o niskich kwalifikacjach), co jest elementem niezbędnym dla określenia właściwych szkoleń, staży, a także utrzymania motywacji do ukończenia ścieżki, podniesienia kwalifikacji i uzyskania zatrudnienia. Nadto Zainteresowany wskazał, że wszystkie czynności, które będą wykonywane w ramach zamówień, są elementem niezbędnym do wykonywania projektu i przeprowadzenia go w sposób efektywny i skuteczny. Ponadto, z opisu sprawy nie wynika, by głównym celem świadczenia tych usług było osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Wnioskodawcę, poprzez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku.

Zatem, biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi dodatkowe są usługami ściśle związanymi z usługą podstawową świadczoną przez ten sam podmiot oraz, że są niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, tj. usługi szkoleniowej w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, która jest usługą przeważającą. W konsekwencji – o ile głównym celem przedmiotowych usług nie było osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Wnioskodawcę – wymienione we wniosku usługi dodatkowe korzystają ze zwolnienia od podatku, analogicznie jak usługa szkoleniowa.

Podsumowując, z uwagi na fakt, że świadczone przez Wnioskodawcę w ramach projektów usługi szkoleniowe będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT, jako usługi szkoleniowe w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, to czynności dodatkowe, w tym m.in. konsultacje ze specjalistami, doradztwo zawodowe, czy też udzielanie bezrobotnym wsparcia w poszukiwaniu zatrudnienia (pośrednictwo pracy świadczone przez podmiot posiadający wpis do KRAZ), a następnie w utrzymaniu zatrudnienia, również będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT, jako usługi ściśle związane z usługą kształcenia zawodowego i niezbędne do wykonania usługi podstawowej.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zadanego pytania należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone w wydanej interpretacji.

Ponadto, tutejszy Organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wobec tego, niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis sprawy przedstawiony przez Zainteresowanego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, w szczególności o informację, że „wszystkie czynności, które będą wykonywane w ramach zamówień, są elementem niezbędnym do wykonywania projektu i przeprowadzenia go w sposób efektywny i skuteczny”. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj