Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.469.2018.1.KP
z 25 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2018 r. (data wpływu 22 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przeniesienia do spółki przejmującej wydzielonego zespołu składników majątkowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przeniesienia do spółki przejmującej wydzielonego zespołu składników majątkowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

„Spółka Dzielona” lub „Wnioskodawca”) jest podmiotem należącym do międzynarodowej grupy kapitałowej (dalej: „Grupa”) działającej w branży farmaceutycznej (działalność Grupy obejmuje m.in. badania dotyczące leków oraz innych produktów leczniczych, produkcję oraz rejestrację leków jak również dystrybucję leków oraz produktów leczniczych).

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca planuje przeprowadzenie podziału przez wydzielenie (dalej: „Transakcja”), który zostanie zrealizowany poprzez przeniesienie części majątku Spółki Dzielonej, (art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późniejszymi zmianami, dalej jako „KSH”) tj. Działów AV/SH na istniejącą polską spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (daje: „Spółka Przejmująca”). W wyniku przeprowadzenia podziału Spółka Dzielona nie zostanie wykreślona z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego i będzie kontynuowała swoją działalność gospodarczą w pozostałym zakresie.

Spółka Przejmująca oraz Spółka Dzielona są spółkami powiązanymi, na dzień podziału ten sam podmiot będzie posiadał całkowity udział w każdej z nich.

Ponieważ wątpliwości Wnioskodawcy (a w konsekwencji zadane we wniosku pytania) dotyczą kwestii podatkowej kwalifikacji Transakcji podziału polegającej na przeniesieniu składników majątku Spółki Dzielonej stanowiących Działy AV/SH na Spółkę Przejmującą, poniżej Wnioskodawca opisuje:

  1. Zakres obecnego wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego oraz funkcjonalnego Działów AV/SH będącego przedmiotem Transakcji;
  2. Opis składników Działów AV/SH objętego Transakcją.

Zasady obecnego wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego oraz funkcjonalnego Działu AV/SH Spółki Dzielonej

Podstawowa aktywność Spółki Dzielonej obejmuje działania marketingowe produktów medycznych i sprzętu medycznego. Spółka Dzielona prowadzi również dystrybucję diagnostyki i sprzętu medycznego.

Działalność wykonywana przez Spółkę Dzieloną podzielona jest na funkcjonujące w obrębie Spółki Dzielonej działy (dalej: „Działy”). Obejmuje to m.in.:

  • Dział AV - Dział naczyniowy, Dział SH - Dział Strukturalny Serca (dalej jako: „Działy AV/SH”). Działy te zajmują się dystrybucją produktów stosowanych w leczeniu chorób układu krążenia. Produkty grupy Abbott sprzedawane na polskim rynku przez Działy AV/SH oparte są na innowacyjnych technologiach, które zmieniają sposób, w jaki leczy się choroby układu krążenia, np. choroby tętnic w sercu i poza nim, zaburzenia rytmu serca (arytmie) czy wady zastawek serca. Składniki majątkowe wchodzące w skład tych działów mają być przedmiotem Transakcji.
  • Dział ADD - Dział diagnostyczny
  • Dział ADC - Dział diabetologiczny
  • Dział AMD - Dział diagnostyki molekularnej
  • Dział HR - Dział Personalny
  • Dział CFS - Dział Finansowy
  • Dział GP - Dział Zakupów
  • Dział GFO - Dział Administracji Biura
  • Dział BTS – Dział Business Technology Services


Powyższe Działy nie będą w dacie Transakcji wydzielone prawnie w strukturze Spółki Dzielonej (nie stanowią one osobnych oddziałów, zakładów lub innych prawnie wyodrębnionych jednostek organizacyjnych). Podział struktury Spółki Dzielonej na Działy, z wyjątkiem Działów AV/SH, nie będzie wynikał również formalnie z dokumentów statutowych Spółki Dzielonej (jak umowa spółki, uchwała wspólników itp.). Podział struktury Spółki Dzielonej na Działy wynika z wytycznych Grupy, do której należy Spółka Dzielona a dotyczących organizacji funkcjonowania podmiotów należących do Grupy.

Wyodrębnienie organizacyjne Działów AV/SH Spółki Dzielonej:

Działy AV/SH zostaną formalnie wydzielone w strukturze Spółki Dzielonej na podstawie uchwały Zarządu Spółki Dzielonej (dalej: „Uchwała”) która zostanie podjęta przed dokonaniem Transakcji.

Uchwała będzie określała podstawowe zasady wyodrębnienia oraz funkcjonowania Działów AV/SH w strukturze Spółki Dzielonej.


Uchwała potwierdzi formalnie status Działów AV/SH jako odrębnych wewnętrznych jednostek organizacyjnych, zorganizowanych w ramach struktury Spółki Dzielonej jako organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie niezależne wewnętrzne jednostki posiadające opisane poniżej uprawnienia i środki umożliwiające im samodzielne wykonywanie zadań związanych z prowadzeniem działalności polegającej na dystrybucji produktów stosowanych w leczeniu chorób układu krążenia.


Uchwała formalnie potwierdzi strukturę organizacyjną Działów AV/SH, w tym zespoły funkcjonujące w ramach Działów AV/SH wraz ze stanowiskami oraz przypisanymi do nich pracownikami na dzień podjęcia Uchwały.


Działalność Działów AV/SH jest zarządzana przez dyrektorów tych działów na Polskę (dalej: „Dyrektorzy Działów AV/SH”). Dyrektorzy Główni AV/SH są osobami, do których wszyscy pracownicy Działów AV/SH składają raporty i którzy są odpowiedzialni w ramach Spółki Dzielonej za właściwe wykonywanie obowiązków Działów AV/SH w ramach Spółki Dzielonej. Należy przy tym wskazać, że stanowisko dyrektora Działu AV jest w chwili obecnej nie obsadzone (wakat na stanowisku), natomiast osoba pełniąca funkcję dyrektora Działu SH jest obecnie zatrudniona w Spółce Przejmującej.

Formalnym pracodawcą w odniesieniu do wszystkich pracowników Wnioskodawcy jest Spółka Dzielona. Innymi słowy, Działy Spółki Dzielonej nie stanowią oddzielnych zakładów pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy. Pracownicy Spółki Dzielonej są jednak jednoznacznie przypisani do poszczególnych Działów na podstawie prowadzonej dokumentacji. W odniesieniu do Działów AV/SH przypisanie konkretnych pracowników do tych działów będzie wynikało również z Uchwały.

Pracownicy wykonujący pracę bezpośrednio na rzecz Działów AV/SH, zostaną na podstawie Uchwały formalnie alokowani do tych Działów.


Spółka Dzielona jest najemcą powierzchni biurowej. W tym zakresie zawarta została jedna (łączna) umowa najmu dotycząca powierzchni biurowej wykorzystywanej przez wszystkich pracowników Spółki Dzielonej. Jednakże zgodnie z Uchwałą ściśle określona część powierzchni biurowej zostanie przypisana do Działów AV/SH (jest to alokacja faktyczna i formalna wynikająca z Uchwały). Koszty związane z funkcjonowaniem powierzchni biurowej przypisanej do Działów AV/SH są księgowane na kontach przypisanym do tych działów.

Formalnym właścicielem całego wyposażenia oraz wartości niematerialnych i prawnych jest Spółka Dzielona, nie zaś poszczególne Działy (Działy Spółki Dzielonej nie posiadają bowiem podmiotowości prawnej). Na podstawie prowadzonej przez Spółkę Dzieloną dokumentacji księgowej podmiot ten jest w stanie wskazać, które aktywa są związane z działalnością poszczególnych Działów, oraz które są wykorzystywane przez poszczególnych pracowników (przykładowo komputery, I-pady oraz telefony wykorzystywane przez poszczególnych pracowników).


W odniesieniu zaś do Działów AV/SH, na podstawie Uchwały, grupa aktywów związanych z działalnością Działów AV/SH zostanie formalnie do tych Działów przypisana i księgowana na odpowiednich odrębnych kontach Działów AV/SH.


W wykonywanej działalności gospodarczej Spółka Dzielona posługuje się samochodami będącymi przedmiotem leasingu operacyjnego. Na podstawie prowadzonej dokumentacji Spółka Dzielona wskazuje, które samochody wykorzystywane są przez pracowników Działów AV/SH Spółki Dzielonej (te umowy są przypisane do działów AV/SH oraz koszty związane z tymi umowami są księgowane na kontach tych działów).


Zobowiązania handlowe oraz należności od klientów Spółki Dzielonej związane z działalnością Działów AV/SH są przypisywane bezpośrednio Działom AV/SH i księgowane na kontach tych działów. Dotyczy to w szczególności zobowiązań z tytułu nabycia produktów dystrybuowanych przez Działy AV/SH oraz należności od klientów Działów AV/SH .


Umowy z klientami zawarte przez Spółkę Dzieloną związane z działalnością wykonywaną przez Działy AV/SH będą również, na podstawie Uchwały, alokowane do Działów AV/SH. Działy AV/SH jako część Spółki Dzielonej są odpowiedzialne za prawidłowe wykonanie zobowiązań wynikających z tych umów.


Wyodrębnienie finansowe Działów AV/SH Spółki Dzielonej:


Spółka Dzielona nie prowadzi oddzielnych ksiąg rachunkowych ani oddzielnych ksiąg i rejestrów podatkowych (przykładowo, rejestrów VAT, podatkowego rejestru środków trwałych i wartości niematerialnych itp.) dla poszczególnych Działów (prowadzona jest jedna księga rachunkowa dla całej działalności Spółki Dzielonej oraz wspólne dla wszystkich Działów Spółki Dzielonej rejestry podatkowe).

Jednakże na podstawie Uchwały Działy AV/SH będą w wyodrębnione pod względem finansowym ze struktury finansowej i księgowej Spółki Dzielonej. Polityka finansowa Działów AV/SH jest zorganizowana zgodnie z wewnętrzną księgowością Spółki Dzielonej, która obejmuje odrębne konta księgowe dedykowane wyłącznie do Działów AV/SH, tj. kont przypisanym transakcjom dokonywanym w ramach działalności Działów AV/SH.

W konsekwencji w zakresie Działów AV/SH następujące wartości są księgowane na kontach dedykowanych wyłącznie do Działów AV/SH:

  • Przychody, które Spółka Dzielona uzyskuje wyłącznie w związku z działalnością tych Działów są księgowane na kontach alokowanych wyłącznie do Działów AV/SH;
  • Koszty, które są ponoszone przez Spółkę Dzieloną wyłącznie w związku z działalnością Działów AV/SH są księgowane na kontach dedykowanych wyłącznie do Działów AV/SH;
  • Najważniejsze koszty ogólne ponoszone przez Spółkę Dzieloną (np. koszty leasingu samochodów oraz koszty najmu i utrzymania biura), są odpowiednio alokowane i księgowane na kontach kosztowych przypisywanych do Działów AV/SH;
  • Komputery i telefony przypisane do Działów AV/SH i wykorzystywane przez pracowników tych Działów są księgowane na kontach alokowanych wyłącznie do Działów AV/SH;
  • Należności handlowe (od klientów) oraz zobowiązania handlowe (z tytułu nabycia produktów) są przypisane do Działów AV/SH i są księgowane na kontach alokowanych wyłącznie do Działów AV/SH.


Przed datą Transakcji Spółka Dzielona otworzy odrębny rachunek bankowy dla Działów AV/SH. Powyższy rachunek bankowy, zgodnie z treścią Uchwały, został formalnie przypisany do Działów AV/SH.


Na podstawie dokumentów rachunkowości zarządczej dla poszczególnych Działów opracowywane są coroczne budżety, plany finansowe itp., w tym opracowywane są odrębne budżety i plany wyłącznie dla Działów AV/SH.


Wyodrębnienie funkcjonalne Działu AV/SH:


Działy AV/SH Spółki Dzielonej funkcjonujące jako niezależne jednostki w strukturze Spółki Dzielonej raportują dane i informacje, w tym wyniki sprzedaży bezpośrednio do podmiotów nadrzędnych w stosunku do Działów AV/SH Spółki Dzielonej w strukturze globalnej całej Grupy. Działy AV/SH przygotowują plany sprzedaży dotyczące wyłącznie wyników handlowych odpowiednio Działów AV i SH.


Działy AV/SH Spółki Dzielonej prowadzą strategię zgodną ze strategią całego odpowiednio Działu AV oraz Działu SH Grupy. Cele tej strategii są odzwierciedlone w ogólnych celach pracy każdego pracownika przypisanego do Działów AV/SH.


Działy AV/SH Spółki Dzielonej są odpowiedzialne za strategię promocji i marketingu produktów działów AV/SH w stosunku do zewnętrznych klientów w Polsce. Działania promocyjne i marketingowe są prowadzone przez zespół pracowników przypisanych do Działów AV/SH Spółki Dzielonej.


Również inne Działy Spółki Dzielonej odpowiedzialne za inne kategorie produktów posiadają doświadczony personel „operacyjny” jak również aktywa niezbędne do prowadzenia działalności dla potrzeb których Działy Spółki Dzielonej zostały stworzone. W tym względzie Działy Spółki Dzielonej można uznać za funkcjonalnie niezależne od siebie.


W odniesieniu do Działów pełniących funkcje administracyjne/pomocnicze (tj. Dział Personalny, Dział Finansowy, Dział Global Information Systems, Dział Global Desk Support), alokacja pracowników do tych działów wynika z zakresu ich funkcji i faktycznie wykonywanej pracy. Działy te pełnią funkcję wsparcia dla wszystkich działów operacyjnych Spółki.


Zakres Transakcji:


Transakcja będzie polegała na podziale Spółki Dzielonej przez wydzielenie, który zostanie zrealizowany poprzez przeniesienie części majątku Spółki Dzielonej w postaci Działów AV/SH (art. 529 § 1 pkt 4 KSH) na Spółkę Przejmującą. Celem podziału jest przeniesienie na Spółkę Przejmującą Działów AV/SH stanowiących zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, wyodrębniony w przedsiębiorstwie Spółki Dzielonej pod względem organizacyjnym, funkcjonalnym i finansowym na podstawie Uchwały Zarządu Spółki Dzielonej. Po podziale Spółka Przejmująca będzie kontynuowała swoją działalność gospodarczą w zakresie prowadzonym przez Działy AV/SH.


Po podziale Spółka Dzielona będzie kontynuowała swoją działalność gospodarczą w pozostałym zakresie.


Spółka Przejmująca przejmie prawa i obowiązki wynikające ze stosunków pracy z pracownikami przypisanymi do Działów AV/SH w trybie art. 231 kodeksu pracy.


Ponadto, na Spółkę Przejmującą przeniesione zostaną zawarte przez Spółkę Dzieloną umowy dotyczące Działów AV/SH.


Wszelkie pozostałe składniki majątku Spółki Dzielonej (aktywa i pasywa), umowy zezwolenia, decyzje i ulgi, w tym wszystkie składniki majątku związane z prowadzoną przez Spółkę Dzieloną działalnością gospodarczą, a niezwiązane z Działami AV/SH, pozostaną przy Spółce Dzielonej.


Należy wskazać również, iż Spółka Przejmująca nabędzie również w dacie transakcji prawo do korzystania z powierzchni biurowej w części dotyczącej powierzchni faktycznie wykorzystywanej i alokowanej do Działów AV/SH (część praw i obowiązków wynikających z umowy najmu zawartej przez Spółkę dzieloną zostanie w ramach Transakcji podziału przeniesiona na Spółkę Przejmującą lub Spółka Przejmująca podpisze ze Spółką Dzieloną umowę podnajmu dotyczącą tej powierzchni). W konsekwencji obecni pracownicy Działów AV/SH, po podziale, będą kontynuowali pracę korzystając z tej samej powierzchni biurowej, z której korzystali bezpośrednio przed Transakcją.

Planowana Transakcja obejmowała będzie następujące elementy:

  1. rzeczowe aktywa takie jak komputery i telefony, które w strukturze tego podmiotu alokowane są wyłącznie do Działów AV/SH, zgodnie ze szczegółowym opisem załączonym do planu podziału;
  2. zapasy towarów związane z działalnością Działów AV/SH, zgodnie ze szczegółowym opisem załączonym do planu podziału;
  3. wierzytelności handlowe Spółki Dzielonej, przypisane do działalności Działów AV/SH, zgodnie ze szczegółowym opisem załączonym do planu podziału;
  4. zobowiązania handlowe Spółki Dzielonej, przypisane do działalności Działów AV/SH, zgodnie ze szczegółowym opisem załączonym do planu podziału;
  5. inne zobowiązania alokowane do Działów AV/SH związane w całości z tymi Działami.
  6. środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym przypisanym do Działów AV/SH;
  7. prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przez Spółkę Dzieloną związanych z Działami AV/SH;
  8. prawa i obowiązki z umów leasingu samochodów w części związanej z działalnością Działów AV/SH, zgodnie ze szczegółowym opisem załączonym do planu podziału;
  9. prawa i obowiązki wynikające ze stosunków pracy z pracownikami przypisanymi do Działów AV/SH, którzy w dniu wydzielenia będą pozostawali w stosunku pracy ze Spółką Dzieloną;
  10. zawiązanie z tytułu umowy pożyczki zawartej przez Spółkę Dzieloną w części w jakiej zadłużenie jest związane z finansowaniem działalności Działów AV/SH


Natomiast w zakres Transakcji nie będą wchodziły:

  1. aktywa i pasywa, umowy, w tym wszystkie składniki majątku związane z prowadzoną przez Spółkę Dzieloną działalnością gospodarczą, a niezwiązane z Działami AV/SH;
  2. zobowiązania z tytułu części zaciągniętej pożyczki niezwiązanej z Działami AV/SH;
  3. pracownicy wykonujący prace na rzecz pozostałych Działów Spółki Dzielonej;

Powyższe elementy nie są bowiem związane z Działami AV/SH, ale dotyczą pozostałej działalności Spółki Dzielonej, która to działalność będzie kontynuowana przez Spółkę Dzieloną po Transakcji.


Ponadto Spółka Dzielona oraz Spółka Przejmująca zawrą umowę o świadczenie usług na podstawie której, począwszy od daty Transakcji podziału Działy Spółki Dzielonej pełniące funkcje administracyjne/pomocnicze (tj. Dział Personalny, Dział Finansowy, Dział Global Information Systems, Dział Global Desk Support) będą świadczyły usługi na rzecz Spółki Przejmującej analogiczne do funkcji wykonywanych przez te działy na rzecz Działów AV/SH przed Transakcją. Ponadto Spółka Dzielona oraz Spółka Przejmująca zawrą umowę podnajmu dotyczącą powierzchni biurowej wykorzystywanej przez Działy AV/SH.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 1):

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na Działy AV/SH wyodrębnione w strukturze Spółki Dzielonej w sposób opisany we wniosku, będący przedmiotem Transakcji podziału opisanej jako zdarzenie przyszłe stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”) w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy VAT i w konsekwencji opisana w zdarzeniu przyszłym Transakcja będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na Działy AV/SH wyodrębnione w strukturze Spółki Dzielonej w sposób opisany we wniosku, będący przedmiotem Transakcji podziału opisanej jako zdarzenie przyszłe stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”) w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy VAT i w konsekwencji opisana w zdarzeniu przyszłym Transakcja będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy VAT.


Definicja ZCP na gruncie ustawy VAT

Na potrzeby ustawy VAT pojęcie „zorganizowanej części przedsiębiorstwa” (dalej: „ZCP”) zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 27e tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem ZCP stanowi organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Na podstawie powyższej definicji legalnej stwierdzić przede wszystkim należy, że za przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część uznać można jedynie zespół składników niematerialnych i materialnych, powiązanych funkcjonalnie w taki sposób, by można w oparciu o nie prowadzić działalność gospodarczą.

Jak wskazuje się w wydawanych interpretacjach przepisów prawa podatkowego (przykładowo: Interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi o sygnaturach IPTPP1/443-97/11-2/MW oraz IPTPP2/443-774/11-4/JN) z definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa wynika, że podstawowym wymogiem jest to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). W wydanych w tym zakresie indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego wskazuje się również, że elementami zespołu składników stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki (tak np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 24 lipca 2015 r. (sygn. IPPP2/4512-479/15-2/MT).


Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).


Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Ustawodawca w ustawie o VAT nie zdefiniował pojęcia „wyodrębnienia organizacyjnego zespołu składników w istniejącym przedsiębiorstwie”. W praktyce stosowania prawa (potwierdzonej interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) przyjmuje się, iż o spełnieniu niniejszej przesłanki można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze danego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 22 czerwca 2016 r. (sygn. IPPP1/4512-360/162/RK) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż: „(...) wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej, lecz sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP”. Podobne stanowisko zajął przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 9 września 2016 r. (sygn. IBPP3/4512-371/16-2/KS).

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.


Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.


Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.


Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).


Reasumując, w ocenie organów podatkowych na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Kwalifikacja opisanego w stanie faktycznym Działów AV/SH Spółki Dzielonej jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy VAT.


W ocenie Wnioskodawcy, uwzględniając elementy niezbędne do uznania zespołu określonych składników materialnych i niematerialnych jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, opisany w stanie faktycznym Działów AV/SH będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Działy AN//SH są bowiem dostatecznie wyodrębnione zarówno organizacyjnie, jak również funkcjonalnie oraz finansowo w dotychczasowym przedsiębiorstwie Spółki Dzielonej.


Poniżej Wnioskodawca odnosi się do poszczególnych wymogów, które muszą być spełnione dla uznania Transakcji za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz wskazuje argumenty na poparcie ww. stanowiska.


  • istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań:

Działy AV/SH niewątpliwie stanowią zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań (np. aktywa materialne, zapasy, środki pieniężne, należności, zobowiązania, prawa i obowiązki wynikające z umów). Należy również wskazać, iż aby określone składniki mogły być uznane za ZCP powinny one stanowić „zorganizowany” zespół składników, nie zaś jakąkolwiek grupę składników struktury Spółki Dzielonej. Warunek ten w przypadku Działów AV/SH jest spełniony z uwagi na kompletność jego elementów pozwalającą na prowadzenie działalności. Działy AV/SH obejmują bowiem wszystkie kluczowe dla prowadzenia działalności gospodarczej składniki, w oparciu o które możliwe jest samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej przez ten Dział.


  • zespół składników jest wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie:

Jak wskazuje się w wydawanych interpretacjach przepisów prawa podatkowego, organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 2 lutego 2011 r., nr IPPB5/423-811/10-4/MB, wskazano (na gruncie analogicznej definicji zawartej w Ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych) „O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnych charakterze.”


Natomiast funkcjonujące w ramach struktury Spółki Dzielonej Działy AV/SH na dzień Transakcji będą formalnie wyodrębnione na podstawie Uchwały Zarządu Spółki Dzielonej. Należy zatem wskazać, iż opisane w stanie faktycznym niniejszego wniosku faktyczne wyodrębnienie Działów AV/SH wynikające z polityki oraz wytycznych Grupy, znajduje również formalne oparcie prawne w podjętej Uchwale.


  • wyodrębnienie finansowe:

Jak wskazano w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie o sygn. IPPP2/443-842/11-2/KOM „wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa”.


W tym zakresie należy wskazać, że zgodnie z Uchwałą Działy AV/SH są wyodrębnione pod względem finansowym ze struktury finansowej i księgowej Spółki Dzielonej, zgodnie z wewnętrzną procedurą pełnej księgowości. Polityka finansowa Działów AV/SH jest zorganizowana zgodnie z wewnętrzną pełną księgowością Spółki Dzielonej, która obejmuje odrębne konta księgowe dedykowane wyłącznie do Działów AV/SH.


Zatem wszelkie zdarzenia gospodarcze związane z Działami AV/SH ewidencjonowane są według odrębnego planu kont dla tych Działów. W prowadzonych księgach rachunkowych Spółki Dzielonej rozdziela się i księguje przychody uzyskiwane przez Działy AV/SH na kontach dedykowanych wyłącznie tym Działom. Podobnie koszty ponoszone w związku z działalnością Działów AV/SH są księgowane na kontach przypisanych do Działów AV/SH.


O wyodrębnieniu finansowym świadczy również fakt, że Działy AV/SH posiadają własne rachunki bankowe, na których znajdują się środki finansowe dedykowane do Działów AV/SH.


Wskazać również należy, iż Działy AV/SH w ramach struktury Spółki Dzielonej samodzielnie przygotowują plany sprzedaży dotyczące wyłącznie własnych (Działów AV/SH) wyników handlowych.


  • wyodrębnienie funkcjonalne

Zgodnie z interpretacjami wydawanymi przez organy podatkowe, wyodrębnienie funkcjonalne sprowadza się do ustalenia, czy „wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku (...) Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa”, (tak: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 15 lutego 2011 r. nr IPPP1-443-1307/10-2/EK).


Co bardzo istotne, ocena w tym zakresie powinna być dokonywana najpóźniej na dzień sprzedaży czy też innej formy zbycia składników (tak: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 25 października 2010 r., sygn. IPPP2/443-936/11-2/JO).


Co więcej, jak wskazuje się w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe „Zakres sprzedawanej masy majątkowej (wyłączenie ze sprzedaży części zobowiązań oraz nieruchomości) nie wskazuje zatem na umożliwienie nabywcy podjęcia działalności gospodarczej tylko w oparciu o nabyte składniki. Zespół składników majątkowych przedsiębiorstwa Wnioskodawcy pozbawiony części zobowiązań oraz budynków, w których wykonywana jest działalność produkcyjno-handlowa nie posiada zdolności funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo nie spełnia definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT.” (tak: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 20 kwietnia 2011 r. nr IPPP1-443-142/11-4/JL).

Powyższe oznacza, że Spółka Przejmująca powinna być w stanie wyłącznie w oparciu o nabywane składniki (tj. nabywane środki trwałe, wartości niematerialne i prawne) kontynuować działalność gospodarczą prowadzoną do dnia podziału przez Działy AV/SH funkcjonujące w ramach Spółki Dzielonej. Nie ulega wątpliwości, że Działy AV/SH nabywane przez Spółkę Przejmującą w ramach opisanej w zdarzeniu przyszłym Transakcji stanowią zorganizowany zespół składników, które nie tylko może być wykorzystywany do prowadzonej działalności, ale również jest wystarczający do tego, aby Spółka Przejmująca mogła kontynuować wyłącznie w oparciu o te składniki majątkowe działalność gospodarczą prowadzoną do dnia Transakcji przez Działy AV/SH Spółki Dzielonej.


Przede wszystkim, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Działy AV/SH będące przedmiotem Transakcji funkcjonują w strukturze Spółki Dzielonej jako niezależna jednostka i prowadzą samodzielnie przypisaną im działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży produktów Działów AV/SH.


Działy AV/SH mają własną strukturę organizacyjną oraz funkcjonujące w jego ramach zespoły z pracownikami niezbędnymi do samodzielnego prowadzenia działalności AV/SH. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, wszyscy pracownicy wykonujący pracę dla Działów AV/SH są formalnie przypisani do tych Działów na podstawie Uchwały. W konsekwencji należy stwierdzić, że Działy AV/SH posiadają pracowników pełniących funkcje niezbędne do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej przez te Działy. Ponadto wsparcie w zakresie funkcji pomocniczych i administracyjnych zostanie zapewnione poprzez zawarcie stosownej umowy o świadczenie usług przez Spółkę Dzieloną.


Zgodnie z polityką i wytycznymi Grupy Działy AV/SH raportują dane i informacje, w tym wyniki sprzedaży i finansowe wraz z liczbą pracowników bezpośrednio do podmiotu nadrzędnego w stosunku do Działów AV/SH Spółki Dzielonej w strukturze globalnej całej Grupy. Ponadto wskazać należy, że Działy AV/SH przygotowują samodzielnie swoje własne plany sprzedażowe, co wynika z polityki i wytycznych Grupy.


Istotne jest również, iż Działy AV/SH kierują się własną odrębną strategią w ramach Spółki Dzielonej. Odrębności tej nie zmienia nawet fakt, iż strategia Działów AV/SH jest zgodna ze strategią wypracowaną w ramach Grupy i wynikającą z polityki oraz wytycznych Grupy.


Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, iż wszelkie umowy zawarte przez Spółkę Dzieloną a związane z działalnością wykonywaną przez Działy AV/SH są, na podstawie Uchwały, przypisane bezpośrednio do Działów AV/SH. W konsekwencji należności i zobowiązania wynikające z powyższych umów są przypisane bezpośrednio do tych Działów. To Działy AV/SH są odpowiedzialne zatem za prawidłowe wykonanie tych umów i zobowiązań.


Co więcej, Spółka Przejmująca nabędzie również prawo do korzystania z powierzchni biurowej w części wykorzystywanej i alokowanej do Działów AV/SH. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego Działów AV/SH jest również spełnione.


W konsekwencji, należy przyjąć, iż Działy AV/SH będące przedmiotem opisanej w zdarzeniu przyszłym Transakcji będą stanowiły ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy VAT.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 7 ust 1 ustawy VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy VAT, „przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa”.


Powyższa regulacja jest wyrazem skorzystania przez polskiego ustawodawcę z opcji przewidzianej przez Artykuł 19 Dyrektywy 2006/112/WE, który umożliwia Państwom członkowskim wyłączenie z opodatkowania transakcji zbycia całości lub części majątku przedsiębiorstwa. Zgodnie z tą regulacją, „W przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego.”


Zaś pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy VAT, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czy też przeniesienie własności w formie podziału spółki.


Należy zatem stwierdzić, iż opisana w zdarzeniu przyszłym wniosku Transakcja będzie stanowiła dostawę zorganizowanej części przedsiębiorstwa na rzecz Spółki Przejmującej. W konsekwencji, dostawa ta nie będzie podlegać uregulowaniom ustawy VAT i będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy VAT, i w konsekwencji na Spółce Dzielonej nie będzie ciążył obowiązek naliczenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy, nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem, w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Przepisy regulujące prawną instytucję podziału spółek stanowią treść tytułu IV działu II ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1577 ze zm.). Zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, podział może być dokonany, przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

Przewidziany w art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych podział dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie), powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonej części majątku. Złożoność procedur związanych z podziałem spółki nie ma przy tym znaczenia. Istotny jest efekt końcowy – przeniesienie własności. W sytuacji gdy w wyniku podziału spółki przez wydzielenie przedmiotem przeniesienia własności jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa to mamy do czynienia z transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, który to przepis wyłącza taką czynność z zakresu regulacji ustawy.


Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.


Przepis art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które winno zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.


Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące w takich wzajemnych relacjach, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Zatem na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem należącym do międzynarodowej grupy kapitałowej działającej w branży farmaceutycznej (działalność Grupy obejmuje m.in. badania dotyczące leków oraz innych produktów leczniczych, produkcję oraz rejestrację leków jak również dystrybucję leków oraz produktów leczniczych). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca planuje przeprowadzenie podziału przez wydzielenie (dalej: „Transakcja”), który zostanie zrealizowany poprzez przeniesienie części majątku Spółki Dzielonej tj. Działów AV/SH na istniejącą polską spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (daje: „Spółka Przejmująca”). W wyniku przeprowadzenia podziału Spółka Dzielona nie zostanie wykreślona z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego i będzie kontynuowała swoją działalność gospodarczą w pozostałym zakresie. Spółka Dzielona prowadzi również dystrybucję diagnostyki i sprzętu medycznego. Działalność wykonywana przez Spółkę Dzieloną podzielona jest na funkcjonujące w obrębie Spółki Dzielonej działy (dalej: „Działy”). Obejmuje to m.in.: Dział AV - Dział naczyniowy, Dział SH - Dział Strukturalny Serca (dalej jako: „Działy AV/SH”). Składniki majątkowe wchodzące w skład tych działów mają być przedmiotem Transakcji. Działy Spółki Dzielonej nie stanowią oddzielnych zakładów pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy. Pracownicy Spółki Dzielonej są jednak jednoznacznie przypisani do poszczególnych Działów na podstawie prowadzonej dokumentacji. Spółka Dzielona jest najemcą powierzchni biurowej. W tym zakresie zawarta została jedna (łączna) umowa najmu dotycząca powierzchni biurowej wykorzystywanej przez wszystkich pracowników Spółki Dzielonej. Jednakże zgodnie z Uchwałą ściśle określona część powierzchni biurowej zostanie przypisana do Działów AV/SH. Koszty związane z funkcjonowaniem powierzchni biurowej przypisanej do Działów AV/SH są księgowane na kontach przypisanym do tych działów. Spółka Dzielona jest w stanie wskazać, które aktywa są związane z działalnością poszczególnych Działów, oraz które są wykorzystywane przez poszczególnych pracowników. Na podstawie Uchwały, grupa aktywów związanych z działalnością Działów AV/SH zostanie do tych Działów przypisana i księgowana na odpowiednich odrębnych kontach Działów AV/SH. Zobowiązania handlowe oraz należności od klientów Spółki Dzielonej związane z działalnością Działów AV/SH są przypisywane bezpośrednio Działom AV/SH i księgowane na kontach tych działów. Umowy z klientami zawarte przez Spółkę Dzieloną związane z działalnością wykonywaną przez Działy AV/SH będą również, na podstawie Uchwały, alokowane do Działów AV/SH. Na podstawie Uchwały Działy AV/SH będą w wyodrębnione pod względem finansowym ze struktury finansowej i księgowej Spółki Dzielonej. Polityka finansowa Działów AV/SH jest zorganizowana zgodnie z wewnętrzną księgowością Spółki Dzielonej, która obejmuje odrębne konta księgowe dedykowane wyłącznie działalności do Działów AV/SH. Przed datą Transakcji Spółka Dzielona otworzy odrębny rachunek bankowy dla Działów AV/SH. Działy AV/SH przygotowują plany sprzedaży dotyczące wyłącznie wyników handlowych odpowiednio Działów AV i SH. Działy AV/SH Spółki Dzielonej są odpowiedzialne za strategię promocji i marketingu produktów działów AV/SH w stosunku do zewnętrznych klientów w Polsce. W tym względzie Działy Spółki Dzielonej można uznać za funkcjonalnie niezależne od siebie. Po podziale Spółka Przejmująca będzie kontynuowała swoją działalność gospodarczą w zakresie prowadzonym przez Działy AV/SH. Po podziale Spółka Dzielona będzie kontynuowała swoją działalność gospodarczą w pozostałym zakresie. Spółka Przejmująca przejmie prawa i obowiązki wynikające ze stosunków pracy z pracownikami przypisanymi do Działów AV/SH w trybie art. 231 kodeksu pracy. Ponadto, na Spółkę Przejmującą przeniesione zostaną zawarte przez Spółkę Dzieloną umowy dotyczące Działów AV/SH. Spółka Przejmująca nabędzie również w dacie transakcji prawo do korzystania z powierzchni biurowej w części dotyczącej powierzchni faktycznie wykorzystywanej i alokowanej do Działów AV/SH (część praw i obowiązków wynikających z umowy najmu zawartej przez Spółkę dzieloną zostanie w ramach Transakcji podziału przeniesiona na Spółkę Przejmującą lub Spółka Przejmująca podpisze ze Spółką Dzieloną umowę podnajmu dotyczącą tej powierzchni). Ponadto Spółka Dzielona oraz Spółka Przejmująca zawrą umowę o świadczenie usług, na podstawie której począwszy od daty Transakcji podziału Działy Spółki Dzielonej pełniące funkcje administracyjne/pomocnicze będą świadczyły usługi na rzecz Spółki Przejmującej analogiczne do funkcji wykonywanych prze te działy na rzecz Działów AV/SH przed Transakcją. Ponadto Spółka Dzielona oraz Spółka Przejmująca zawrą umowę podnajmu dotyczącą powierzchni biurowej wykorzystywanej przez Działy AV/SH.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na Działy AV/SH wyodrębnione w strukturze Spółki Dzielonej, będący przedmiotem Transakcji podziału stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy VAT i w konsekwencji przedmiotowa Transakcja będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy VAT.

Z uwagi na przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przytoczone przepisy prawa należy stwierdzić, że zespół składników materialnych i niematerialnych wydzielony w postaci Działu AV/SH będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, ponieważ będzie odznaczał się odrębnością organizacyjną, funkcjonalną i finansową z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Jak wyżej wskazano wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do danej zorganizowanej części. Jak wynika z opisu sprawy możliwe będzie oddzielne prezentowanie przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów dla Działu AV/SH oraz Spółki Dzielonej. Ponadto zostanie utworzony i formalnie przypisany odrębny rachunek bankowy dla Działów AV/SH. Oprócz wyodrębnienia finansowego przedmiotowy Dział AV/SH będzie także spełniał przesłanki wyodrębnienia organizacyjnego. W szczególności o wyodrębnieniu organizacyjnym Działu AV/SH będzie świadczyło jego wydzielenie w strukturze organizacyjnej Spółki Dzielonej. Z wniosku wynika, że do Działu AV/SH zostaną alokowane składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej, m.in. rzeczowe aktywa takie jak komputery i telefony, zapasy towarów, wierzytelności handlowe; zobowiązania handlowe, środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym, prawa i obowiązki z umów leasingu samochodów; prawa i obowiązki wynikające ze stosunków pracy z pracownikami, zawiązanie z tytułu umowy pożyczki. Natomiast o wyodrębnieniu funkcjonalnym Działów AV/SH będzie świadczyła możliwość samodzielnej realizacji swoich zadań, poprzez dysponowanie m.in. pracownikami przypisanymi do Działów AV/SH, składnikami majątkowymi, w tym zobowiązaniami handlowymi czy innymi zobowiązaniami alokowanymi do Działów AV/SH. Ponadto Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że po podziale Spółka Przejmująca będzie kontynuowała swoją działalność gospodarczą w zakresie prowadzonym przez Działy AV/SH.

Z uwagi na powyższą analizę rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że skoro Dział AV/SH będzie wydzielony organizacyjnie, finansowo z całości przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i będzie stanowić zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania), przeznaczony do prowadzenia odrębnej i samodzielnej działalności gospodarczej, to będzie spełniał definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, stosownie do art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. W konsekwencji, czynność przeniesienia Działu AV/SH do Spółki Przejmującej poprzez jego wydzielenie ze Spółki Dzielonej nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług (pytanie nr 1). W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 0/0, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj