Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.477.2018.1.BC
z 5 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2018 r. (data wpływu 6 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ustawy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ustawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, którą założył w dniu 27 grudnia 2016 r. Działalność jest prowadzona bez zawieszenia. Od dnia rejestracji do podatku VAT Wnioskodawca był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny – z dniem 30 grudnia 2016 r. zrezygnował ze zwolnienia z podatku VAT w art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca zajmuje się projektowaniem wnętrz, wykonywaniem wizualizacji 3D oraz rysunków 2D.

Praca Wnioskodawcy polega na rozmowie z Klientem, pozyskiwaniu od niego wytycznych projektowych (preferowany styl, wygląd, budżet), tworzeniu układów funkcjonalnych przestrzeni (na podstawie których Klient wybiera ten najbardziej mu odpowiadający i daje ewentualne wytyczne co do ich korekty), ergonomicznym ustawieniu sprzętów AGD, RTV, doborze materiałów wykończeniowych (w projekcie są 3 poprawki, podczas których Klient akceptuje zaproponowane materiały lub daje wytyczne co do ich zmiany), tworzeniu modeli 3D i wizualizacji projektowanych przestrzeni, tworzeniu rysunków technicznych dla wykonawców (rozmieszczenie punktów elektrycznych, rozmieszczenie osi przyłączeń wod.-kan., rysunki mebli na zamówienie dla stolarza itp.) oraz sporządzaniu wstępnego kosztorysu wykończenia wnętrz. Oprócz pełnowymiarowych projektów wnętrz Wnioskodawca wykonuje także same rysunki 2D i same wizualizacje 3D na zlecenie Zamawiającego według jego wytycznych. Wnioskodawca zajmuje się także projektowaniem mebli na wymiar na zlecenie (począwszy od kształtu mebla, po jego wykończenie) oraz stylizowaniem istniejących już przestrzeni (doborem dodatków, odświeżaniem wnętrz, drobnymi zmianami, dodawaniem brakujących w nich funkcji, mebli, sprzętów).

Zgodnie z art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług czynności dokonywane przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej nie mieszczą się w czynnościach wymienionych w ust. 2 jako te, do których nie stosuje się zwolnienia określonego w ust. 1.

Wnioskodawca nadmienił, iż w ubiegłym roku wartość sprzedaży w jego firmie nie przekroczyła kwoty 200.000 zł, wskazanej jako kwota uprawniająca do skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy z uwagi na przedstawiony powyżej zakres wykonywanych przez Wnioskodawcę usług w ramach działalności gospodarczej przysługuje mu zwolnienie od podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wartość sprzedaży w roku 2017 nie przekroczyła kwoty 200.000 zł. Jest to jeden z powodów umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia z podatku VAT w ramach art. 113 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług.

W zakresie działalności Wnioskodawcy nie znajduje się dostawa towarów oraz świadczenie usług wymienionych w ust. 13 powyższego artykułu, które ustawodawca wymienił jako te, które nie pozwalają skorzystać ze zwolnienia.

Z dniem rejestracji jako podatnik VAT (30 grudnia 2016 r.) Wnioskodawca zrezygnował ze zwolnienia zgodnie z art. 113 ust. 11. W świetle powyższego, wybór zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 jest w przypadku Wnioskodawcy możliwy na dzień złożenia niniejszego wniosku, gdyż zgodnie z przepisem okres, w którym nie można wybrać zwolnienia upłynął. Obecnie zaś Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.), dalej Dyrektywa 2006/112/WE. Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów, i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie podmiotowe od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast, na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych
    - jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
  3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności – przed dniem wykonania tej czynności.

Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Na mocy art. 113 ust. 11 ustawy, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio do podatnika będącego osobą fizyczną, który przed zakończeniem działalności gospodarczej utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, a następnie rozpoczął ponownie wykonywanie czynności, o których mowa w art. 5 (art. 113 ust. 11a ustawy).

Z kolei przepis art. 113 ust. 13 ustawy stanowi, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
      • energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),
      • wyrobów tytoniowych,
      • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
    3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
    4. terenów budowlanych,
    5. nowych środków transportu;
  2. świadczących usługi:
    1. prawnicze,
    2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
    3. jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę powołany powyżej przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, należy stwierdzić, że ze zwolnienia podmiotowego od podatku nie korzystają m.in. usługi prawnicze oraz w zakresie doradztwa.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, którą założył w dniu 27 grudnia 2016 r. Działalność jest prowadzona bez zawieszenia. Od dnia rejestracji do podatku VAT Wnioskodawca był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny – z dniem 30 grudnia 2016 r. zrezygnował ze zwolnienia z podatku VAT w art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zajmuje się projektowaniem wnętrz, wykonywaniem wizualizacji 3D oraz rysunków 2D. Praca Wnioskodawcy polega na rozmowie z Klientem, pozyskiwaniu od niego wytycznych projektowych, tworzeniu układów funkcjonalnych przestrzeni, ergonomicznym ustawieniu sprzętów AGD, RTV, doborze materiałów wykończeniowych, tworzeniu modeli 3D i wizualizacji projektowanych przestrzeni, tworzeniu rysunków technicznych dla wykonawców oraz sporządzaniu wstępnego kosztorysu wykończenia wnętrz. Oprócz pełnowymiarowych projektów wnętrz Wnioskodawca wykonuje także same rysunki 2D i same wizualizacje 3D na zlecenie Zamawiającego według jego wytycznych. Wnioskodawca zajmuje się także projektowaniem mebli na wymiar na zlecenie oraz stylizowaniem istniejących już przestrzeni. Wnioskodawca wskazał we wniosku, że zgodnie z art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług czynności dokonywane przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej nie mieszczą się w czynnościach wymienionych w ust. 2 jako te, do których nie stosuje się zwolnienia określonego w ust. 1. Wnioskodawca nadmienił, iż w ubiegłym roku wartość sprzedaży w jego firmie nie przekroczyła kwoty 200.000 zł, wskazanej jako kwota uprawniająca do skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy wykonując usługi przedstawione we wniosku jest on uprawniony do skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym należy w tym miejscu rozstrzygnąć, czy wskazane we wniosku usługi, które są wykonywane w ramach prowadzonej działalności, należy zaliczyć do usług, których świadczenie uprawnia do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa.

W potocznym rozumieniu, termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe. Zakres znaczeniowy pojęcia „usługi w zakresie doradztwa” jest szerszy niż termin „usługi w zakresie doradztwa prawnego”. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa, należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych opinii, porad, np. ekonomicznych, czy finansowych.

Jak wynika z okoliczności sprawy, praca Wnioskodawcy polega na projektowaniu wnętrz, wykonywaniu wizualizacji 3D oraz rysunków 2D. W ramach wykonywania usługi projektowania wnętrz Wnioskodawca pozyskuje wytyczne od klienta, tworzy układy funkcjonalne przestrzeni, dobiera materiały wykończeniowe, tworzy modele 3D i wizualizację projektowanych przestrzeni oraz sporządza wstępny kosztorys.

Wartość sprzedaży w jego firmie nie przekroczyła w 2017 r. kwoty 200 000 zł. Z całokształtu sprawy wynika ponadto, że w zakresie działalności Wnioskodawcy nie znajduje się dostawa oraz świadczenie usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Skoro zatem w okolicznościach wskazanych we wniosku nie występuje przesłanka, o której mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, a wartość sprzedaży osiągniętej przez Zainteresowanego z wykonywanej działalności gospodarczej polegającej na projektowaniu wnętrz, nie osiągnęła w roku 2017 kwoty wymienionej w art. 113 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca ma prawo do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w tym przepisie.

Jeżeli jednak faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy przekroczy kwotę, o której mowa w tym przepisie, zwolnienie utraci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Podsumowując, z uwagi na przedstawiony we wniosku zakres wykonywanych przez Wnioskodawcę usług w ramach działalności gospodarczej przysługuje mu zwolnienie od podatku VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj